• 177.927 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.556 votes
Profile

mini-series (/serials) op de site

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Een probleem waar we nog geen oplossing voor hebben gevonden, is de kwestie wanneer een rij films nu eigenlijk als serie kwalificeert. Niet alleen vanwege twijfelgevallen als La Piovra, maar ook om een onderscheid te maken tussen reguliere serie-afleveringen en tv-films naar aanleiding van een serie. We willen voorkomen dat iemand straks een dubbele aflevering van een serie als miniserie kan toevoegen.

Mijn voorstel is daarom om een verzameling tv-werk (dat in samenhangend verband is geproduceerd en voor de kijker zichtbaar gerelateerd is - hoe wil ik liever niet uitdefiniëren) enkel en alleen als serie te beschouwen als de afzonderlijke tv-films/afleveringen een maximale tussenpoos van {drie} jaar hebben (geteld tussen uitzenddata bij oorspronkelijke uitzending). Dit heeft enkel betrekking op tv-werk; bioscoopfilms n.a.v. een serie zijn natuurlijk altijd toevoegbaar.

Dus alle Piovra-delen zijn een serie, alle Prime Suspect-delen zijn een serie, alle Beck-films met Peter Haber zijn een serie, alle Tatort-films zijn een serie, etc.

Onderscheiden van tv-films gaat op dezelfde manier: alle Cracker-films met Robbie Coltrane zijn een serie, maar de tien jaar later gemaakte film Cracker: Nine Eleven is een losstaande tv-film en dus wel toevoegbaar.

Is dat een werkbaar beleid? Nadeel is in elk geval alvast dat als een korte miniserie binnen drie jaar later toch nog een tweede seizoen krijgt, de serie alsnog van de site moet - maar dat zullen we moeten accepteren als een aanvankelijk verkeerde inschatting die dan rechtgezet wordt.

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Dus alle Piovra-delen zijn een serie

.

Zorg er svp dan op z'n minst voor dat alle info naar een forumtopic gaat.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Dat spreekt voor zich, lijkt me.

stinissen (crew films & series)

• 23435 messages
  • 76919 votes

Ik blijf het een kromme regel vinden....

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wat is er krom aan?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Een probleem waar we nog geen oplossing voor hebben gevonden, is de kwestie wanneer een rij films nu eigenlijk als serie kwalificeert. Niet alleen vanwege twijfelgevallen als La Piovra, maar ook om een onderscheid te maken tussen reguliere serie-afleveringen en tv-films naar aanleiding van een serie. We willen voorkomen dat iemand straks een dubbele aflevering van een serie als miniserie kan toevoegen.

Zo erg is dat toch niet? Als het een afgesloten verhaal is, tenminste.

Mijn voorstel is daarom om een verzameling tv-werk (dat in samenhangend verband is geproduceerd en voor de kijker zichtbaar gerelateerd is - hoe wil ik liever niet uitdefiniëren) enkel en alleen als serie te beschouwen als de afzonderlijke tv-films/afleveringen een maximale tussenpoos van {drie} jaar hebben (geteld tussen uitzenddata bij oorspronkelijke uitzending).

Dit vind ik ridicuul. Enkel omdat je zo'n dubbele aflevering niet wil? Heren, het wordt nu wat hysterisch. Voeg het gewoon toe, wat is er zo erg aan? Hoeveel van dat soort dubbele aflveringen zijn er?

En als je dat niet wil, bedenk je de regel: Dubbele afleveringen van langlopende series mag niet. Als er dan nog eens wat doorglipt. Tja. Big fucking deal. Hopelijk komt er vanzelf iemand achter en wordt ie er weer afgehaald.

Is dat een werkbaar beleid? Nadeel is in elk geval alvast dat als een korte miniserie binnen drie jaar later toch nog een tweede seizoen krijgt, de serie alsnog van de site moet - maar dat zullen we moeten accepteren als een aanvankelijk verkeerde inschatting die dan rechtgezet wordt.

Dat bedoel ik met hysterie. Omdat er misschien iemand iets er op wil zetten wat men liever niet wil, moeten dingen die men er wél op wil er dan maar niet op?

Waanzin.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik zie het probleem ook niet. Series worden niet toegevoegd, dus dan hoef je toch niet de definitie van serie in te vullen. Als het geen miniserie is voldoet het niet en een dubbele aflevering in een serie (lijkt mij in 99% van de gevallen zeer duidelijk) mag ook niet. Ik ben wel voor het plaatsen van Pilots, want een succesvolle pilot mag anders niet en een onsuccesvolle die geen vervolg krijgt mag wel. Pilot is IMo gewoon een tv film met een onderliggende bedoeling om er een serie van te maken. (Pilot van Twin Peaks zag ik als film maanden voordat de serie uitkwam en dat beviel prima)

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Wouter wrote:

Zo erg is dat toch niet? Als het een afgesloten verhaal is, tenminste.

Als tv-series niet op MovieMeter horen, dan horen afzonderlijke afleveringen van tv-series er ook niet op (ook niet als ze een verhaal per aflevering hebben) - ik dacht dat we het daar nog wel over eens waren. De vraag is nu alleen te definiëren wat een tv-serie is.

In het verleden zijn er regelmatig twijfelgevallen geweest ten aanzien van tv-films die bij series horen. Pilots, specials, etcetera. IMDb is daar niet erg consequent in, maar als we die dan toch los willen laten moeten we ook zelf het verschil definiëren.

Dit vind ik ridicuul. Enkel omdat je zo'n dubbele aflevering niet wil? Heren, het wordt nu wat hysterisch. Voeg het gewoon toe, wat is er zo erg aan? Hoeveel van dat soort dubbele aflveringen zijn er?

Dat was maar een deel van de reden; mijn bericht was iets langer. De directe aanleiding was dat er een keuze gemaakt moet worden maken ten aanzien van onregelmatige series als La Piovra en Prime Suspect.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Als tv-series niet op MovieMeter horen...De vraag is nu alleen te definiëren wat een tv-serie is.

Nee, want wat er niet op hoeft hoef je ook niet de definieren, je hoeft ook niet te definieren van een commercial is of een tuinstoel.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Queto Yurlunyur wrote:

De directe aanleiding was dat er een keuze gemaakt moet worden maken ten aanzien van onregelmatige series als La Piovra en Prime Suspect.

Die eerste is geen mini serie de tweede wel.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Op grond waarvan maak je dat onderscheid?

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Vraag ik me ook af.

Martinator

• 172 messages
  • 0 votes

ik kan rome niet eens vinden op deze site!

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Rome is een tv-serie, aangezien die twee seizoenen heeft.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Op grond waarvan maak je dat onderscheid?

Tijdsduur 240 minuten.... (met aantal afleveringen kom je er ook op uit.) Lijkt me overduidelijk eerlijk gezegd. 210 minuten vs 600 minuten = mini vs serie

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Tijds- en afleveringenlimiet blijf ik op tegen. Er zijn ook films van 5 á 6 uur. Zit ook geen limiet aan vast. Het aantal afleveringen zegt ook weinig. Gevoelsmatig lijkt het verschil tussen een televisieserie en miniserie zo makkelijk. We moeten ook uitkijken niet te veel regeltjes te willen invoeren.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Quido wrote:

Gevoelsmatig lijkt het verschil tussen een televisieserie en miniserie zo makkelijk.

]

Het probleem is nu juist dat die scheiding dus helemaal niet eenvoudig te maken is.

We moeten ook uitkijken niet te veel regeltjes te willen invoeren.
Feitelijk gaat het niet om een nieuwe regel, maar om het vaststellen van criteria.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Reinbo wrote:

Tijdsduur 240 minuten.... (met aantal afleveringen kom je er ook op uit.) Lijkt me overduidelijk eerlijk gezegd. 210 minuten vs 600 minuten = mini vs serie

Maar dan ga je voorbij aan het eigenlijke probleem. De vraag is of Prime Suspect 2 een vervolg is (en dus een losstaande miniserie van 4 delen of 203 minuten - dus toevoegbaar), of een tweede seizoen (en dus geen van beide delen toevoegbaar zijn).

Zie Wikipedia voor een overzichtje van de Prime Suspect-reeks.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Aangezien biede onder de 240 minuten zitten is het IMO niets anders dan eens sequel van een mini-serie*. En dus toevoegbaar.

*Als mini-series toegevoegd mogen worden moeten ze net zo beoordeeld worden als een film of tv-film en is een deel 2 een sequel en geen tweede serie.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Dat klinkt als niet eenvoudig vast te stellen.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wat? De tijdsduur?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Of iets een tweede serie is, een tweede seizoen, en of het dan nog een mini-serie is. Jij gebruikt zelf al 'IMO'. Daar zit hem vooralsnog nou net nou de kneep, lijkt me.

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Tegen reinbo kun je 20 keer zeggen dat die tijdsduurlimiet nergens over gaat maar hij blijft het maar aanvoeren als vaststaand feit .

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Het is nog in de discussiefase dus van daar de IMO. Maar het lijkt mij logisch dat als je het verschil tussen een mini serie en een serie hebt bepaald je de mini serie ook verder dezelfde behandeling als een film of tv film. En dus zou een 'tweede seizoen' van een mini serie gewoon toegevoegd moeten worden. Het zo dan immers geen andere behandeling dienen te krijgen.

Dragon

• 62559 messages
  • 4509 votes

Die tijdsduurlimiet kan volgens mij toch echt niet. Welke miniseries blijven er dan nog over op de site en wat kan er dan nog toegevoegd worden?

Tal van (belangrijke) miniseries duren langer dan 240 min. (Roots, Shogun, Rich Man Poor Man, Kingdom Hospital, The 10th Kingdom, The Stand, The Shining, Riget, Dune, ... om er maar enkele op te noemen).

Waar die 240 min. vandaan worden gehaald is me ook niet duidelijk. Ik zie hier enkel steeds vermeld worden dat imdb deze tijdsduur ook aanhoudt. Waar vinden jullie dat dan terug? Wanneer ik dit opzoek staat er toch overduidelijk "240 min. or more" bij miniserie, "240 min. or less" bij tv-film.

http://www.imdb.com/help/sh...

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Dan moet het aantal afleveringen bepalend worden.... 2 tot 4, al lijkt me dat mooeilijker traceerbaar/

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Reinbo wrote:

OK, dan moet het aantal afleveringen bepalend worden....

Eigenlijk ook totaal niet relevant. Het gaat toch in de eerste plaats om de inhoud?

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Zo wordt alles gewoon teruggevoerd naar het aanvoelen door de crew of iets een mini is of niet .

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

kos wrote:

Zo wordt alles gewoon teruggevoerd naar het aanvoelen door de crew of iets een mini is of niet .

Tuurlijk niet. Als er maar een duidelijke tijdsduur of aantal afleveringen ligt is er geen enkel probleem voor de crew lijkt me.

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

Dragon wrote:

Tal van (belangrijke) miniseries duren langer dan 240 min. (Roots, Shogun, Rich Man Poor Man, Kingdom Hospital, The 10th Kingdom, The Stand, The Shining, Riget, Dune, ... om er maar enkele op te noemen).

Heb van dat lijstje alleen the 10th kingdom gezien maar die hoort wat mij betreft ook absoluut niet op een film site thuis.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.