- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- mini-series (/serials) op de site
mini-series (/serials) op de site
De Mees
-
- 558 messages
- 64 votes
Na alles nog eens nagelezen te hebben, worden de regels ingewikkeld.
De film en TV wereld zullen veranderen oude dingen gaan nieuwe komen en dan gaat het gebeuren het ene wel en het andere niet erg onduidelijk.
Ik ben geneigd met streeter mee te gaan.
- alleen films met een theater/bioscoop release of festival
- Films gemaakt voor TV (telefilm).
Deze regels zijn duidelijk zodat toevoegingen veel makkelijker worden. Klaar voor de toekomst anders zitten we in no time weer te argumenteren ja/nee.
Dan hebben we einde discussie!
Ik zou het jammer vinden dat dingen verdwijnen, maar het is niet anders.
tsjidde
-
- 2112 messages
- 4038 votes
Maar als jullie toch doorgaan met mini-series, waarom niet exclusief mini-series waar alle afleveringen van dezelfde regisseur zijn? Dat vind ik in ieder geval een redelijk criterium.
Dit lijkt me in ieder geval een juiste én duidelijke regel.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Miniseries staan al bijna 2,5 jaar op moviemeter. Dat is de kern van de discussie helemaal niet.
De discussie is losgebarsten vanwege een serie als Masters of Horror en nog enkele andere TV-series die bepaalde mensen graag op de site zouden zien en waarvoor goede argumenten zijn (en waar MM bovendien niet consequent in is nu). Alleen was het toevoegen normaal altijd gerelateerd aan IMDB-criteria (die vaak onlogisch zijn), die we moeten loslaten om die series te kunnen toestaan. Het gaat er hier om wat dat varvangende criteria moeten worden als we die van IMDB niet meer zouden hanteren.
tsjidde
-
- 2112 messages
- 4038 votes
Miniseries staan al bijna 2,5 jaar op moviemeter. Dat is de kern van de discussie helemaal niet.
In zekere zin wél, want bijv. Tinker, Tailor, Soldier, Spy (1979) mocht toen als miniserie inderdaad op de site, maar zou nu moeten worden verwijderd omdat IMDb deze nu als TV-serie bestempeld (terwijl dit m.i. wel degelijk een miniserie is).
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Precies een voorbeeld van het tweede deel van mijn stukje, het gaat om IMDB als leidraad vervangen. Mede door dat soort onlogica. Niet over het al dan niet toelaten van miniseries an sich.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Ik ben het daar totaal niet mee eens. Precies het tegenovergestelde. Ga je nu opeens mini-series selecteren omdat ze door een bepaalde regisseur zijn gemaakt? Dat slaat nergens op.
Ik vind dat juist wel relevant. Moviemeter is natuurlijk primair een filmsite, maar het is interessant om TV-werk van filmregisseurs (bijvoorbeeld Masters of Horror-afleveringen, Berlin Alexanderplatz of Dekalog) ook te kunnen bespreken. Een regisseur die alleen voor TV-series gewerkt heeft valt eigenlijk buiten het kader van de site.
Dan zijn we terug bij af. Waar de discussie om begon wordt dan niet toegelaten. Bovendien vind ik dit juist geen goed criterium (er vallen interessante dingen af en er komt oninteressant werk voor terug).
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Miniseries als bijv. Pride and Prejudice (1995) en Tinker, Tailor, Soldier, Spy (1979) heten welliswaar miniseries, maar de afleveringen (of beter gezegd: hoofdstukken, in deze gevallen) worden op IMDb niet eens als losse afleveringen gezien.
Misschien valt er dus iets te doen met het verschil tussen miniseries waarbij de afleveringen cq. hoofdstukken níet en miniseries waar deze wél gedefinieerd worden?
Dat verschil geef ik net aan mijn samenvattend setje regels. Het bovenste deel zijn afgeronde verhalen per reeks, het onderste deel gaat over series met afgeronde verhalen per aflevering.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Ik ben geneigd met streeter mee te gaan.
- alleen films met een theater/bioscoop release of festival
- Films gemaakt voor TV (telefilm).
Deze regels zijn duidelijk zodat toevoegingen veel makkelijker worden. Klaar voor de toekomst anders zitten we in no time weer te argumenteren ja/nee.
Dan hebben we einde discussie!
.
Dan hou je net zoveel discussie hoor. Je weet niet hoe vaak er gepraat is over miniseries destijds. Bovendien heb je met jouw simpele regels net zo goed een hoop onduidelijke grensgevallen.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Dekalog. Is een tiendelige serie films die zowel als TV serie is uitgezonden, maar ook in de bioscoop heeft gedraaid. Per twee afleveringen.
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Maar het is een TV serie die primair voor de Poolse TV gemaakt werd. En wat doe je dan met alle TV series die vertoond zijn in de Amsterdamse bioscoop Het ketelhuis? Of met de Lola-serie, waarvan sommige delen op festivals vertoond zijn en andere alleen op TV? Zijn dat TV-films of is dat een TV-serie? En documentaires die eenmalig op het IDFA of het NFF gedraaid hebben, maar op TV worden vertoond als een aflevering van Het Uur van de Wolf of VPRO Import? Ik noem er maar een paar.
De Mees
-
- 558 messages
- 64 votes
Wat volgens mij in de mens zit ingebakken, is zoveel als maar mogelijk is het oude te bewaren.
Van mij mag het roer om.
+
Alles wat dan niet toegelaten wordt naar het forum, dat gebeurt nu al, gebruikers kunnen daar ook discussie voeren en sterren uit delen. Ze missen wel wat dingen maar dat mag de pret niet drukken.
Voorbeeld de TV serie Deadwood wat ik een geweldige serie vindt.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
. Maar als jullie toch doorgaan met mini-series, waarom niet exclusief mini-series waar alle afleveringen van dezelfde regisseur zijn? Dat vind ik in ieder geval een redelijk criterium.
Vind ik wel een goede.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
waarom wordt er ineens zo moeilijk gedaan over (mini)series
laat gewoon staan het staat er al zo lang op.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
waarom wordt er ineens zo moeilijk gedaan over (mini)series
laat gewoon staan het staat er al zo lang op.
In het kort:
We volgden tot nu toe de aanduiding op IMDb, die een werkbaar en duidelijk onderscheid maakte tussen tv-series en mini-series. Sinds kort heeft IMDb zijn criteria veranderd, waardoor sommige films die daar eerst als mini werden aangeduid, nu als tv-serie worden aangeduid. Daardoor is het volgen van IMDb niet meer werkbaar voor MM en moeten we een andere manier vinden om tv-series van mini-series te onderscheiden.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
In het kort:
We volgden tot nu toe de aanduiding op IMDb, die een werkbaar en duidelijk onderscheid maakte tussen tv-series en mini-series. Sinds kort heeft IMDb zijn criteria veranderd, waardoor sommige films die daar eerst als mini werden aangeduid, nu als tv-serie worden aangeduid. Daardoor is het volgen van IMDb niet meer werkbaar voor MM en moeten we een andere manier vinden om tv-series van mini-series te onderscheiden.
ja oke maar niks weghalen alleen anders aanduiden.
het is zonde om alles weg te halen
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Ja maar je kunt niet zomaar alles even anders gaan aanduiden. Wordt het in de toekomst natuurlijk niet werkbaarder op. Er moet denk ik juist een systeem gevonden wat ook voor de toekomst te hanteren is. En als wat nu op site staat niet voldoet aan die nieuwe criteria zou ik ze wel verwijderen.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Ja maar je kunt niet zomaar alles even anders gaan aanduiden. Wordt het in de toekomst natuurlijk niet werkbaarder op. Er moet denk ik juist een systeem gevonden wat ook voor de toekomst te hanteren is. En als wat nu op site staat niet voldoet aan die nieuwe criteria zou ik ze wel verwijderen.
maar er zitten leuke mini / series bij die ik heb of nog moet zien.
dat zal wel jammer zijn,
maar is het alleen maar omdat imdb het wil of omdat wij met imdb mee moeten.
kunnen we het niet gewoon zo laten dan ??
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Misschien even iets hoger in het topic beginnen te lezen, 606.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Misschien even iets hoger in het topic beginnen te lezen, 606.
dat gaat bij mij niet ik kan geen pagina's kiezen,
weet dat er veel zijn.
maar ja ik heb zoiets opgevangen over imdb en gezien dat de site veranderd is.
maar moeten wij dan ons ook aanpassen.
en zo ja waarom na zo'n lange tijd.
is wel een hele discussie 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Daar gaat het hier dus niet over.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
nu kan ik weer pagina's kiezen.
en je bedoeld dit:
Mini-series mogen alleen op de site wanneer er op imdb "mini" achter de titel staat.
zo ja dan snap ik het
De Mees
-
- 558 messages
- 64 votes
Waar blijft dan; (geprobeerd toe te voegen)
Mevrouw de minister (2002) mini
Uitgezonden door de VPRO 3 x 50 min.
En als ik imdb moet geloven heeft deze serie ook een theater release gehad op 24 sept. 2002
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Aangezien de discussie over mini's en series hier nog niet afgerond is, laten we die zolang even in de wachtrij staan.
De Mees
-
- 558 messages
- 64 votes
Als ik imdb moet geloven heeft deze serie ook een theater release gehad op 24 sept. 2002
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Klinkt als een vertoning op het filmfestival.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Vind dit nog steeds de beste regels.... Kan me er volledig in vinden en is bovendien duidelijk en toepasbaar.
Een serie zou als miniserie toevoegbaar zijn indien:
- het verhaal doorloopt over de verschillende afleveringen
- het totale verhaal afgerond is (dat is niet per se een gesloten einde) binnen een bekende totale speelduur [dus geen soapseries zonder einde]
- het totaal aantal afleveringen kleiner of gelijk is aan {vier} (in de oorspronkelijke uitzending in het land van herkomst)
- Max 240 minuten
Ook zou de hele serie toevoegbaar moeten zijn als enkele entry indien:
- de volledige serie naderhand een bioscooprelease* heeft gekregen [bv. Berlin-Alexanderplatz], ongeacht het aantal afleveringen bij de oorspronkelijke tv-uitzending.
Een individuele aflevering van serie zou toevoegbaar moeten zijn indien:
- de aflevering in termen van plot en personages ongerelateerd is aan de vorige en volgende afleveringen
- (minimaal één van) de regisseur(s) tenminste {drie} bioscoopfilms heeft geregisseerd (waarbij uncredited werk en Alan Smithees niet meetellen)
- de lengte van de aflevering tenminste 45 minuten bedraagt
Of alternatief indien:
- de aflevering een bioscooprelease* heeft gehad, onafhankelijk van de rest van de serie, en/of als afzonderlijk product op dvd is uitgebracht (dus niet in combinatie met een andere aflevering).
Zoiets dan? Getalwaarden tussen {} zijn arbitrair, dus daar mag ook wel wat anders voor worden ingevuld.
*) onder bioscooprelease moet dan hier een serieuze distributie worden verstaan; geen eenmalige of festivalvertoning.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Kan ik me eigenlijk ook nog steeds het beste in vinden.