- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Amercianpie
-
- 183 messages
- 2869 votes
Bij Office Space (1999):
Egt ge wel dig! hoe die baas ook praat:P zo fucking GAY whahahahaha ik heb me gwn kapot gelachen om die gast he, He Whats happening Peter ! WHAHAHAHA:p
en die gast die niet uit zn woorden kan komen DIE maakt het helemaal compleet!
GENIAALL!
5*
Hectometerpaal
-
- 722 messages
- 964 votes
Ik heb zo'n vermoeden dat dit hierboven mij met die zogenaamde stoere-sms-straattaal niet lang te bewonderen valt....
Hectometersnor
-
- 299 messages
- 168 votes
Ik heb zo'n vermoeden dat dit hierboven mij met die zogenaamde stoere-sms-straattaal niet lang te bewonderen valt....
En straks als zijn post verwijderd word dan vragen mensen zich af wat Hectometerpaal in godsnaam bedoeld met deze comment...
Hectometerpaal
-
- 722 messages
- 964 votes
http://wiki.moviemeter.nl/index.php/Gedragsregels
dit dus hehe 
Amercianpie
-
- 183 messages
- 2869 votes
Mag ik niet zo praten dan? dat vind ik wel een beetje raar... mensen hoeven toch niet te bepalen hoe ik wil moet gaan praten, of wel dan?
Ik weet wel natuurlijk dat ik beleefd moet zijn, maar tja geen msn of sms taal, hoe jullie het ook maar noemen, dat ik dat niet mag uitspreken vind ik wel een beetje overdreven.
Maar dat is alleen mijn mening, ik denk niet dat we hier verder over hoeven te discussiëren.
Gezien de eerste regel (dankje hectometerpaal;)) bied ik mijn excuses aan voor mijn onpasselijke taal, en zal ik dit in de toekomst voorkomen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Heb je originele berichtje maar even "ter leering en ter vermaack" laten staan. Het is inderdaad niet de bedoeling dat je dit soort taalgebruik hier wordt toepast en is schijnbaar niet nodig want met je berichtje hierboven is niets mis.
Nu nog even je mening bij Office Space opnieuw in goed leesbaar Nederlands neerzetten 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Mag ik niet zo praten dan? dat vind ik wel een beetje raar... mensen hoeven toch niet te bepalen hoe ik wil moet gaan praten, of wel dan?
Ik weet wel natuurlijk dat ik beleefd moet zijn, maar tja geen msn of sms taal, hoe jullie het ook maar noemen, dat ik dat niet mag uitspreken vind ik wel een beetje overdreven.
Maar dat is alleen mijn mening, ik denk niet dat we hier verder over hoeven te discussiëren.
Gezien de eerste regel (dankje hectometerpaal;)) bied ik mijn excuses aan voor mijn onpasselijke taal, en zal ik dit in de toekomst voorkomen.
Het lijkt misschien onozel om te vitten op het taalgebruik, maar anders wordt de site vrij onleesbaar voor iedereen. Je zit met verschillende leeftijden, zowel jongeren die de sms-taal en 'breezah-taal' machtig zijn en anderen die hiermee minder of niet vertrouwd zijn. En je zit dan ook nog met zowel Nederlanders als Vlamingen waardoor specifiek taalgebruik of dialect niet steeds even duidelijk wordt. 
Amercianpie
-
- 183 messages
- 2869 votes
aah zo! ik begrijp het;) bedankt voor de tip:)
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5746 votes

Ik val er trouwens ook niet over. Films kijken heeft in mijn ogen toch niets met spellen te maken.
Moviemeter is ook geen film. Ik vind dat er best wel op gelet kan worden. Het is toch wel droevig dat enkele volwassen mensen nog steeds niet weten wanneer ze een d, t, of dt moeten gebruiken. Als daar op een forum niet op gelet wordt, kan het een gewoonte worden en zullen de fouten ook gemaakt worden op formele brieven. Maar dat is natuurlijk maar mijn mening.
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Volwassen of niet, zoiets leer je op de basisschool. Iedereen is wel in staat een fatsoenlijk leesbaar bericht te typen...
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
Je hebt rekening te houden met alle lagen in de bevolking. Op die manier krijg je een zo breed mogelijk beeld van de meningsvorming rondom een bepaalde film.
Volwassen of niet, zoiets leer je op de basisschool
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Je hebt rekening te houden met alle lagen in de bevolking. Op die manier krijg je een zo breed mogelijk beeld van de meningsvorming rondom een bepaalde film.
Te gek om los te lopen. 
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Maar dat heeft helemaal niets met de d's of de t's te maken...
Volwassen of niet, zoiets leer je op de basisschool
Ik geloof dat het wel meevalt, met die mensen die voor de klas staan. En je verschuilen achter dyslexie moet maar eens afgelopen zijn. Hoe vaak ik dat al niet gehoord heb...
L_T_B
-
- 266 messages
- 504 votes
Ik geloof dat het wel meevalt, met die mensen die voor de klas staan.
Zou je denken? Tegenwoordig laten ze zelfs hun onkunde op televisie zien. 
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Da's er één. Waarvan ik me afvraag of ze geheel toerekeningsvatbaar is.
Nee, het lijkt me sterk dat het aan het onderwijs ligt, dat men nu zo schrijft.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Schijnbaar
Het wordt te pas en te onpas gebruikt.
"Ik begrijp die kritieken dan ook niet zo goed. Iedereen vind schijnbaar het einde verschrikkelijk"
"het is bijna zielig om te zien hoe iemand die zijn eigen mening schijnbaar dood-serieus neemt, niet neutraal naar een film kan gaan.".
Zo maar even twee voorbeelden.
schijn·baar bn, bw naar de schijn, niet in werkelijkheid
BLIJKBAAR
blijk·baar bn, bw zoals blijkt
Schijnbaar is iets dat zo "schijnt" te zijn maar dus niet zo is.
Blijkbaar hebben de mensen die voortdurend schijnbaar gebruiken niet goed opgelet bij de Nederlandse les.
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
Ik geloof dat het wel meevalt, met die mensen die voor de klas staan. En je verschuilen achter dyslexie moet maar eens afgelopen zijn. Hoe vaak ik dat al niet gehoord heb...
Nou ja laat ik het zo zeggen, er waren mensen die op de havo bij mij in de klas zaten en zo'n debiel dyslectiepaspoort (sorry dat ik het zeg) hadden die nu een pabo-diploma hebben.
Was niet zo serieus bedoeld als het overkomt. Wilde alleen aangeven de kerntaak van MovieMeter niet correcte spelling moet zijn. Het niveau qua taalvaardigheid in Nederland valt mij soms vies tegen. Denk dat het zowel aan onderwijs, inburgering en (ontbreken van) opvoeding ligt.
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Nou ja laat ik het zo zeggen, er waren mensen die op de havo bij mij in de klas zaten en zo'n debiel dyslectiepaspoort (sorry dat ik het zeg) hadden die nu een pabo-diploma hebben.
Nogmaals: dyslexie heeft in veel gevallen weinig met de t's en de d's te maken, maar vooral met luiheid.
En je kan volgens mij prima met dyslexie voor de klas staan hoor, als het niet al te hevige vormen aanneemt...
Was niet zo serieus bedoeld als het overkomt. Wilde alleen aangeven de kerntaak van MovieMeter niet correcte spelling moet zijn. Het niveau qua taalvaardigheid in Nederland valt mij soms vies tegen. Denk dat het zowel aan onderwijs, inburgering en (ontbreken van) opvoeding ligt.
De taal, zoals hier op Moviemeter heeft - nogmaals - vooral met luiheid te maken.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Vind het ontbreken van welgeplaatste leestekens (zoals hierboven een ontbrekende komma achter "Moviemeter") veel irritanter. Over spellings- en grammaticafouten lees je eenvoudig over, een zin overnieuw beginnen omdat er leestekens missen is vervelender.
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Touché, alhoewel ik het niet met je eens ben.
En het is trouwens ergens overheen lezen...
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
..en opnieuw beginnen. Overnieuw is een contaminatie van 'over' en 'opnieuw'
Beitel
-
- 415 messages
- 0 votes
Als er een plek is waar ik niet d/t-fouten geconfronteerd wil worden, dan is het hier wel. Leesbaarheid mag wel een beetje bevorderd worden, uiteindelijk moeten we hier wel met elkaar communiceren.
...dus niet dat we vallen over dat bericht van Onderhond waar een slordigheidsfout inzit of hij gebruik maakt van spreektaal. Dat heeft niks met normale communicatie te maken en is alleen iets waar je naar moet kijken op professioneel of academisch gebied.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Wat Beitel zegt dus. Niks mis met "ergens over lezen" en "overnieuw beginnen", zelfs al is het groene boekje het daar niet mee eens. 
Moest iedereen dat soort zaken uit z'n teksten halen zou MM er een pak (jaja!) saaier op worden. Da's pas taalverloedering.
kos
-
- 46692 messages
- 8850 votes
Moest iedereen dat soort zaken uit z'n teksten halen zou MM er een pak (jaja!) saaier op worden. Da's pas taalverloedering.
. prima dat je geen moeite doet of interesse hebt in normaal Nederlands schrijven, maar dit is weer het andere uiterste natuurlijk.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Een beetje spreektaal en lokaal dialect in je berichten vermengen is een "uiterste" 
kos
-
- 46692 messages
- 8850 votes
Dat het minder wordt als je niet normaal Nederlands schrijft noem ik een vrij extreme rare stelling ja.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Niet als je er van uitgaat dat een taal iets is dat leeft, en dat er best een beetje creatief mag mee omgesprongen worden.
Het is maar wat je normaal Nederlands noemt uiteraard, maar als je taal "wiskundig" gaat benaderen (enkel regeltjes en welles-nietes) dan is dat wat mij betreft inderdaad taalverloedering.
kos
-
- 46692 messages
- 8850 votes
Creatief met taal omgaan is wat anders dan idioot van alles door elkaar flikkeren met de luie instelling 'ach, het is vast niet zoooo fout dat ze het door hebben' wat jij oke vind kennelijk.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Nochthans vind ik "erger over lezen" veel aangenamer dan "ergens overheen lezen". Dat laatste staat wmb stroef en hoekig.
Dat mag jij best een luie instelling noemen, ik vraag me op mijn beurt dan weer af wie er eigenlijk lui is ... als dat soort kleine taalvariaties al een probleem vormen zitten er waarschijnlijk voorwerpen op plaatsen waar ze niet thuishoren.