- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
Inderdaad, het komt van lexicon wat woordenschat of vocabulaire betekent. Maar dus: iemand heeft dyslexie en is dyslectisch. Het wordt hen ook niet makkelijk gemaakt.
En euh, over dat triologie. Je zult toch maar een muziekgroepje zijn en je zo noemen http://www.triologie.nl
V
-
- 8369 messages
- 3365 votes
Is dat niet gewoon een hele gezellige vorm van een trilogie?

speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Is dat niet gewoon een hele gezellige vorm van een trilogie?
Of een geleerde naam voor een triootje. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Dyslexie.
Waarmee ik mezelf ineens bevestigd heb.
Ik was nog aan het twijfelen, maar vond de versie 'dislectie' meer op het net. Wist trouwens niet dat het van lexicon kwam. 
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Tip:
Ik was nog aan het twijfelen, maar vond de versie 'dislectie' meer op het net.
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
Tip:
Hebben jullie dan geen spellingscontrole in de berichtvensters? (of is het spellingcontrole??)
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Op de berichtvensters niet nee, in m'n Word wel.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik heb er ook eentje in al m'n berichtvensters, maar die is niet zo efficiënt als die in word.
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
Nee lang niet zo efficiënt, maar soms toch handig. Maar waarom wij wel en Pegasus niet? Ik gebruik zowel Safari als Firefox (beiden op een mac)
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Ik gebruik nooit een spellingchecker (sic), zet het altijd uit waar mogelijk. Ik kan me daar verschrikkelijk aan ergeren; vaak zijn de suggesties niet relevant, en fouten merk ik eigenlijk altijd snel genoeg zelf op.
PaulieWalnuts
-
- 1239 messages
- 815 votes
Snap niet dat bepaalde mensen niet met d's en t's kunnen omgaan. Soms erger ik me er wel aan. Ik kan iemand die niet kan spellen vaak niet serieus nemen.
V
-
- 8369 messages
- 3365 votes
Dat is dan weer jouw (bekrompen) probleem...
Jeauhan
-
- 879 messages
- 0 votes
Snap niet dat bepaalde mensen niet met d's en t's kunnen omgaan. Soms erger ik me er wel aan. Ik kan iemand die niet kan spellen vaak niet serieus nemen.
Tja iedereen heeft zo zijn eigen tekortkomingen.
Jij ook, bijvoorbeeld dat je waarschijnlijk erg bekrompen bent. Persoonlijker vind ik dat erger dan eens een d-tje of t-tje verkeerd hebben. Neem ik jou daarom ook direct niet meer serieus? Nee.
JoeCabot
-
- 2682 messages
- 1785 votes
Idd, iedereen kan wel eens een d/t-foutje maken, al moet je natuurlijk niet afkomen met "ik vindt" of "hij komd", dan sla je gewoon een dom figuur. En ja, op sites als netlog zie je dat regelmatig 
Bart Simpson
-
- 2153 messages
- 0 votes
Houden jullie er wel rekening mee dat er jongere gebruikers op het forum aanwezig zijn? Ik ben erg slecht in spelling, vooral met die d's en t's.
Natuurlijk schrijf ik nooit achter of voor ''ik'' een ''t''. En natuurlijk schrijf ik achter of voor ''je/jij'' altijd een ''t'' wanneer iets tt, pv & ev is. Maar fouten als ''houd'' met een t schrijven zullen niet voorkomen.
Ik doe ook ongelofelijk mijn best om zo duidelijk mogelijke berichten te plaatsen op dit forum.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Houden jullie er wel rekening mee dat er jongere gebruikers op het forum aanwezig zijn?
Wat heeft leeftijd daarmee te maken? Iedereen leert op zijn zesde jaar spellen op school.
En natuurlijk schrijf ik voor ''je/jij'' altijd een ''t'' wanneer iets tt, pv & ev is.
Dat moet je dus niet meer doen, want dat is namelijk fout.
Het is "loop je" en niet "loopt je" bijvoorbeeld
Maar fouten als ''houd'' met een t schrijven zullen niet voorkomen.
Ook niet als er "Hij" voor staat? "Hij houdt" dus?
Bart Simpson
-
- 2153 messages
- 0 votes
Wat heeft leeftijd daarmee te maken? Iedereen leert op zijn zesde jaar spellen op school.
Dat moet je dus niet meer doen, want dat is namelijk fout.
Het is "loop je" en niet "loopt je" bijvoorbeeld
Ook niet als er "Hij" voor staat? "Hij houdt" dus?
Dat bedoel ik 
Ik leer het gewoon fout uit het boek of ik begrijp er gewoon niets van. Proefwerken krijgen we nooit terug van Nederlands. Behalve op het einde van het schooljaar. Maar dan wordt niets meer besproken. Ze leggen het wel steeds weer uit, maar als je iets niet snapt dan snap je het gewoon niet. Het heeft denk ik wel wat met leeftijd te maken, want op je 6e weet je niet wanneer je een ''d'' of ''t'' moet schrijven, dan wanneer je 20 bent ofzo. Elk jaar dat je langer leeft doe je meer kennis op of leer je beter. En dat is met spelling ook het geval, vooral wanneer je maar 2 spellingsfouten per bladzijde mag hebben op je eindexamen. Dan zul je er meer tijd aan besteden dan nodig is.
Dit achterwege. Van dat ''je/jij+t'' gedoe snap ik nooit iets. Ergens stond dat het op een bepaald moment, bij je/jij stam + t is. Misschien de verleden tijd en niet tegenwoordige tijd 
PS: Met het voorbeeld met ''houd'' bedoelde ik dat ik het niet zo zal op schrijven:
Hij hout.
Dat heb je fout begrepen 
Adrenal
-
- 1381 messages
- 0 votes
Wat heeft dat nu met snappen te maken? Dat is toch gewoon onthouden?
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Dit achterwege. Van dat ''je/jij+t'' gedoe snap ik nooit iets. Ergens stond dat het op een bepaald moment, bij je/jij stam + t is. Misschien de verleden tijd en niet tegenwoordige tijd 
Je schrijft het in de tegenwoordige tijd alleen als stam+t als jij of je er voor staat, maar niet als het er achter staat (je loopt en loop je).
Bart Simpson
-
- 2153 messages
- 0 votes
Je schrijft het in de tegenwoordige tijd alleen als stam+t als jij of je er voor staat, maar niet als het er achter staat (je loopt en loop je).
Daar twijfelde ik dan ook over, maar toch opgeschreven
Maar toch bedankt voor de hulp 
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Ach, een spelfoutje hier en daar moed toch kunnen?
depri83
-
- 6803 messages
- 1490 votes
Ach, een spelfoutje hier en daar moed toch kunnen?
Inderdaad, ik snap ook niet dat mensen daar overvallen.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Inderdaad, ik snap ook niet dat mensen daar overvallen.
Waar? Dan bel ik even 112.
Adrenal
-
- 1381 messages
- 0 votes

Ik val er trouwens ook niet over. Films kijken heeft in mijn ogen toch niets met spellen te maken.
De Mees
-
- 558 messages
- 64 votes
SelmaDuim poste, Wat heeft leeftijd daarmee te maken? Iedereen leert op zijn zesde jaar spellen op school.
Leeftijd heeft er inderdaad niets mee te maken.
Op de TVFA leren mensen regisseren, monteren scenarios schrijven enz. en toch zitten er altijd Voutjes in Vilms.
Voutjes maken is nou eenmaal menselijk.
PaulieWalnuts
-
- 1239 messages
- 815 votes

Ik val er trouwens ook niet over. Films kijken heeft in mijn ogen toch niets met spellen te maken.
Nee, maar wel met schrijven van Nederlands. Ik kijk toch ook geen films op deze site? Ik lees dingen. Ik zie steeds meer tenenkrommende taalfouten. Van mij mogen die mensen best van de site verbannen worden.
L_T_B
-
- 266 messages
- 504 votes
Krachtige taal. Zo lang het maar niet vervalt in "breezah" taal is er mijn inziens niets aan de hand.
Adrenal
-
- 1381 messages
- 0 votes
Nu ben je wel aan het overdrijven, PaulieWalnuts. Verbannen worden omdat je veel spelfouten maakt is waanzin. Er bestaat trouwens ook zoiets als dyslexie. Een goede vriend van me heeft veel verstand van films en kan het goed uitleggen, maar als hij het moet opschrijven staat zijn recensie vol fouten. Moet hij volgens jou dan maar kiezen tussen zijn recensie te posten, met risico op een ban, of zijn mening voor zich te houden?
Paalhaas
-
- 1582 messages
- 2569 votes
Krachtige taal. Zo lang het maar niet vervalt in "breezah" taal is er mijn inziens niets aan de hand.
Het is natuurlijk mijns inziens. Je solliciteert nu wel opzichtig naar een ban zeg.

BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
En "breezah"-taal.
Ik denk dat L_T_B niet lang meer heeft op MovieMeter.