- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- MusicMeter.nl
MusicMeter.nl
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
uitstekende lijst! tenminste een verschil tussen rap en hip-hop; en genres als trip-hop, alternative en ska staan er tenminste bij.
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
dit is de id3 lijst, vind ik eigenlijk stiekem toch wel beter, wat jullie? misschien kunnen dingen als "sound clip" er uit natuurlijk
typisch Amerikaans: wel Death Metal, maar geen Black Metal. Ik zou Death metal d'r uit wippen en simpel metal aanhouden.
maar da's mijn mening 
Agony
-
- 1985 messages
- 1256 votes
Gelukkig staat Metal er dit keer wel bij! Inderdaad met Hobbes eens. Geen subgenres onder metal. Gewoon 1 kopje Metal aanhouden.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Tss ze noemen het gewoon kindermuziek 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
precies, metal kan samengevoegd, en bv. Christian Rap kan ook wel afgevangen worden door én Rap én Gospel in te voeren... zal eens gaan snoeien eerdaags. Maar op zich goede lijst.
"Nederlandstalig" als genre lijkt me niet nodig, er zal een optie komen om de taal (talen) van het album in te voeren.
Om rap én hiphop apart te zetten vind ik een beetje flauwekul. Tuurlijk officieel is het wat anders (rap de muziek, hiphop de lifestyle, bladibla...) maar anders krijgen we dus dat een derde van de rap albums onder "rap" staat, een derde onder "hiphop" en weer een derde onder "rap/hiphop". Misschien is het verstandig om gewoon 1 categorie "Rap/Hip-Hop" aan te houden daarvoor. En stromingen als "bass" en "gangsta" kunnen ook wel onder de grote noemer.
Goodfella
-
- 5091 messages
- 4875 votes
Ik vind het prima zo. Verschillende genres zien er goed uit (hoewel 'house/dance/electronica' natuurlijk altijd uitgebreider kan
) en hierbij wil ik ook nog even ernstig voor het mogen toevoegen van EP's pleiten. Hoewel het dan idd wel eerlijker zou zijn (t.o.v. albums met wel 5x zoveel tracks) om die niet op te nemen in een top zoveel lijst.
Succes verder!
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Ik mis de categorie 'singer/songwriter'. Zelf luister ik ook veel muziek die onder noemers als 'indie', 'twee' en 'post-rock' valt, maar ik kan er prima mee leven wanneer Belle & Sebastian bijvoorbeeld gewoon onder 'pop' wordt gegooid.
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Dan nog een laatste idee: de OOR heeft een nogal gestripte lijst van 12 genres: pop/rock, punk, metal, dance, hiphop, funk, r&b, reggae, wereld, roots, avant-garde en jazz. Kan ik prima mee leven (hoewel ook hier singer/songwriter ontbreekt).
Hemdale
-
- 2222 messages
- 8826 votes
Is een goeie Yak, al die subgenre's is ook totaal niet nodig...
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
0.Blues
1.Classic Rock
etc...
Ik mis Avant-garde, Symphonische rock, Ragga en Wereldmuziek in deze lijst. Graag zou ik zien dat, wanneer er een goed Nederlands woord voor is, dit woord wordt gebruikt (dus alternatief en niet alternative).
Oldies, Bass, Pranks, Sound clip, Show tunes, Other en Trailer zijn geen genres. En waarom een aparte categorie christian rap? Rap volstaat dan wat mij betreft. Native American kan denk ik beter in het tegenwoordig nogal gangbare Americana veranderd worden. En wat is in hemelsnaam Dream?
manic
-
- 474 messages
- 1376 votes
'Jordy's laatste voorstel vind ik prima. Ook al moet ik zeggen dat ik zelf altijd zeg dat ik rock speel, terwijl andere mensen het mathrock of mathcore noemen.
Alle gitaargeoriënteerde muziek is voor mij rock (metal, rock and roll, punk(hardcore).
zet 'm op! 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
titan lees je mijn berichtjes na het bericht dat je quote ook even voor je reageert
dank u
Ik ben nu trouwens helemaal voor de Oor lijst van Yak... perfect toch? Sja sommige "kleine" genres staan er dan niet bij, maar dan moet je dmv een combinatie van 2 andere genres maar in de buurt proberen te komen. Lukt dat niet, dan is het jammer. Misschien zou er dan een "overig" categorie moeten komen oid.
T.O.
-
- 2415 messages
- 2793 votes
Om rap én hiphop apart te zetten vind ik een beetje flauwekul. Tuurlijk officieel is het wat anders (rap de muziek, hiphop de lifestyle, bladibla...) maar anders krijgen we dus dat een derde van de rap albums onder "rap" staat, een derde onder "hiphop" en weer een derde onder "rap/hiphop". Misschien is het verstandig om gewoon 1 categorie "Rap/Hip-Hop" aan te houden daarvoor. En stromingen als "bass" en "gangsta" kunnen ook wel onder de grote noemer.
Je begrijpt me verkeerd. Het moet gewoon Hiphop zijn. Niks 'Rap', dat is gewoon een gedeelte vd muziek 
(wil niet flauw doen hoor
)
T.O.
-
- 2415 messages
- 2793 votes
Native American kan denk ik beter in het tegenwoordig nogal gangbare Americana veranderd worden.
Dit is toch niet hetzelfde?
Native American = 'indianenmuziek'
Americana = alles tussen country en blues (Amerikaanse rootsmuziek)
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
pop/rock
punk
metal
dance
hiphop
funk
r&b
reggae
wereld
roots
avant-garde
jazz
Dit is nu het voorstel. Klassiek (in ieder geval de eerste maanden, dan zien we verder) nog niet op MusicMeter. Staat die Oor-lijst ergens online op de officiele site Yak voor zover je weet? Dan kan er in de FAQ ofzo naar verwezen worden tegen die tijd...
blabla
-
- 2070 messages
- 5243 votes
Prima lijst.
Maar om ff te stoken
(want ze staan allebei in de lijst), eind jaren 60 begin jaren 70 had je een stroming in de jazz genaamd 'avant-garde jazz' of 'the avant garde'.
Heet tegenwoordig gewoon free jazz en valt gewoon onder jazz.
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Staat die Oor-lijst ergens online op de officiele site Yak voor zover je weet?
Ik kan zo gauw niks gevonden krijgen, bovendien staan de cd-recensies alleen in het blad. Sinds de nieuws layout van het blad hebben ze trouwens de traditionele genre-indeling overboord gegooid en smijten ze nu met termen als 'vikingrock', 'laptopfolk', 'freaky chill-out', 'robuuste folkcore' of het onzinnige 'melodieuze droommuziek'.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
als 'vikingrock', 'laptopfolk', 'freaky chill-out', 'robuuste folkcore' of het onzinnige 'melodieuze droommuziek'.
Weet ieder1 iig wel waar je t over hebt.
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
En dan nog wat: pop en rock waren in de OOR ook lange tijd twee aparte genres, sinds wanneer ze in recensies bij elkaar getrokken zijn weet ik niet. Misschien moeten we ze toch scheiden voordat straks Britney Spears en Caesar binnen hetzelfde genre vallen.
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Weet ieder1 iig wel waar je t over hebt.
Er is wel iets voor te zeggen, maar dan moet je wel op de koop toenemen dat je niet op genre zult kunnen zoeken. Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel weer zo dat, wanneer een genre als pop/rock zo ongelooflijk breed is dat zowel Britney Spears als Caesar er thuis horen, je er weinig aan hebt om op genre te kunnen zoeken.
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Dit is toch niet hetzelfde?
Native American = 'indianenmuziek'
Americana = alles tussen country en blues (Amerikaanse rootsmuziek)
Volgens mij vallen country, bluegrass, honkytonk, blues e.d. onder Native American
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
titan lees je mijn berichtjes na het bericht dat je quote ook even voor je reageert
dank u
Had ik wel gelezen hoor, maar daarom mag ik mijn visie toch nog wel geven? Het op Oor gebaseerde lijstje bevalt me iets beter dan die hele lange, al mis ik er wel een paar. Die hele lange lijst is wel erg uitgebreid, terwijl de Oorlijst misschien weer iets te kort door de bocht is.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Opsplitsing van pop en rock ben ik trouwens wel voor..
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
ik hanteer bij muziek, net als bij film maar twee categorien:
shit en heel goed. 
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Lijst is goed Jordy, óf je kiest ervoor om zoveel mogelijk stijlen te kristaliseren, óf je kiest ervoor om de genres heel breed te houden. Ik vind het allebei best en kan me wel vinden in de 'OOR-lijst'. Dan gaan we het kopje Dance eens goed vullen
.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
ik merk dat ik al maanden elk oud album dat ik luister met een extra kritisch oor beluister ("hmmn wat zal ik hier eens op gaan stemmen")
nog even geduld helaas! 
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Ik merk dat 0,5 sterren vooral moeilijk voor de geest te halen zijn (heb er wel een paar in gedachten trouwens
).
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Ik zou zo een twee drie geen 0,5*-album voor de geest kunnen halen. Je stommelt wel eens voorbij een slechte film, maar qua muziek ben ik veel kritischer: rommel luister ik gewoon niet.