- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- MusicMeter.nl
MusicMeter.nl
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Lijst is goed Jordy, óf je kiest ervoor om zoveel mogelijk stijlen te kristaliseren, óf je kiest ervoor om de genres heel breed te houden. Ik vind het allebei best en kan me wel vinden in de 'OOR-lijst'.
Ik denk dat je, bij een krappe lijst aan genres, er weinig aan hebt om op genre te kunnen zoeken, maar voor de top-lijsten is het natuurlijk wel lekker overzichtelijk. Voorstander alhier.
Dan nog even snel iets anders (Batman begint zo!
): de term avant-garde kan op verschillende manieren worden uitgelegd: de jazz-variant die ergens hierboven genoemd wordt, maar tegenwoordig vallen (bijvoorbeeld bij de OOR-categorisering) ook bands als Tortoise, Autechre en Pole hieronder. Misschien veranderen in 'experimenteel'?
manic
-
- 474 messages
- 1376 votes
Heb enorme zin om toe te voegen en "soortgenoten" tegen te komen!!
Zou er een standaard omschrijving zijn ergens (van dale?) wat een genre precies omvat? Ach, zal toch voor een deel subjectief blijven (lees: aan 't oordeel van de moderators worden overgelaten)
ps Die experimentele bak bij de Plato snap ik niet zo. Japans experimenteel is er ook (Ruins, Boredoms) ligt toch aan je referentiekader of het nog experimenteel kan worden genoemd (Denk ik)
Agony
-
- 1985 messages
- 1256 votes
vind het allemaal best zolang metal maar een apart plekkie krijgt als genre 
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
Heb enorme zin om toe te voegen en "soortgenoten" tegen te komen!!
ben ook benieuwd of "moviemaatjes" ook "muziekmaatjes" zijn. vaak niet denk ik...
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Ik heb een muzieksmaak die sterk overeenstemt met die van Tony en Herman, beide MovieMaatjes. En Manic, jij was toch van de Don Caballero's en Atombombpocketknives, niet?
Goodfella
-
- 5091 messages
- 4875 votes
Ik zou zo een twee drie geen 0,5*-album voor de geest kunnen halen. Je stommelt wel eens voorbij een slechte film, maar qua muziek ben ik veel kritischer: rommel luister ik gewoon niet.
Heb ik dus ook. Volgens mij gaan de persoonlijke gemiddelden dan ook gruwelijk hoog worden 
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
mwah valt wel mee. ik luister naar zoveel mogelijk verschillende stijlen/cds en dan kom je toch wel een hoop rotzooit tegen. bovendien heb ik een hekel aan emo, dus daar gaat mijn gemiddelde 
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Volgens mij gaan de persoonlijke gemiddelden dan ook gruwelijk hoog worden 
Precies. De meeste albums in mijn collectie gaan aardig richting de 4½ / 5.
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
bovendien heb ik een hekel aan emo, dus daar gaat mijn gemiddelde 
Dat begrijp ik dus niet. Als je een hekel hebt aan emo, luister je toch gewoon die albums niet? Ik kan ook wel tot zelfkastijding overgaan en rommel (IMHO) van Meat Loaf gaan luisteren voor de lagere stemmen, maar ik luister liever naar goede muziek.
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Ik merk dat 0,5 sterren vooral moeilijk voor de geest te halen zijn (heb er wel een paar in gedachten trouwens
).
Ik kan er vooralsnog maar eentje verzinnen: Metal machine music van Lou Reed.
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
Dat begrijp ik dus niet. Als je een hekel hebt aan emo, luister je toch gewoon die albums niet? Ik kan ook wel tot zelfkastijding overgaan en rommel (IMHO) van Meat Loaf gaan luisteren voor de lagere stemmen, maar ik luister liever naar goede muziek.
nou ik haal vooral veel nieuwe albums die op metacritic goede cijfers hebben (als ik de band niet ken) en daar staat bijna nooit het genre bij. bovendien wilde ik wel eens weten of dashboard confessionals bijvoorbeeld nou echt zou goed zijn als overal wordt beweerd.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
ben ook benieuwd of "moviemaatjes" ook "muziekmaatjes" zijn. vaak niet denk ik...
Ik kan er al wel een aantal noemen wie wat smaak betreft mijn muziekmaatjes (hey, dat woord ook al hier? sorry heren
)worden. Ben benieuwd of er nog verrassingen komen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
bovendien heb ik een hekel aan emo
Vind ik een beetje aparte uitspraak. Emo is tegenwoordig zo'n veel te breed onzinbegrip waartoe zo'n verschillende bands gerekend worden dat ik me niet kan voorstellen dat je aan allemaal een hekel hebt. Net zo'n onzinbegrip als britpop ooit was.
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Emo is tegenwoordig zo'n veel te breed onzinbegrip
Pitchfork gooide zelfs 'Blue screen life' van Pinback onder emo.
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Americana, ook al zo'n veel te breed begrip waar tegenwoordig echt van alles toe gerekend word.
yosemite44
-
- 1241 messages
- 1314 votes
Vind ik een beetje aparte uitspraak.
dank je
ach ja, ik wilde maar zeggen dat ik de meeste emo bandjes niet zo kan waarderen. niet dat ik alleen maar happy muziek luister (nick cave, joy division kan ik wel waarderen bijvoorbeeld), maar dat depri gedoe van de emo bandjes die ik ken irriteert me.
manic
-
- 474 messages
- 1376 votes
En Manic, jij was toch van de Don Caballero's en Atombombpocketknives, niet?
Yep, hoewel die laatste band (live)tegenviel toen.
Herman78 is volgens mij wel kandidaat virtueel muziekmaatje.
Hoe dan ook 't zou gewoon leuk zijn als bij minder bekende albums leuke discussies ontstaan over serieuze muziek.
T.a.v. stemmen op slechte platen:
Platen die ik vroeger geweldig vond (Dire Straits, Madonna, Level 42, Whitney Houston, Toto etc. zal ik nu zeker lager waarderen dan ik destijds zou hebben gedaan.
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
Toto en Dire straits is tijdloze muziek, Hold the line , Africa en Afraid of love blijven voor mij altijd geweldige platen..
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Sja ik vind Toto en Dire Straits juist weer schoolvoorbeelden van muziek die níet tijdloos is, typisch van die saaie jaren 80 meuk
maar goed laten we nog maar even wachten met de discussies
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes

kon 't niet laten 
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
Tuurlijk niet. Dire Straits is nog steeds uitermate goede muziek. Zelfs de grootste Dire Straits hater kan niet ontkennen dat het zeer goed gemaakt platen zijn (alleen niet ieders smaak).
EmDee
-
- 7192 messages
- 1417 votes
Ook mee eens kos, ik kan me nog herinneren dat Philips maar al te graag pronkte met het album Brothers in Arms om hun geweldige uitvinding de CD te promoten.
En Hobbes, bij mij is t net andersom 
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Zelfs de grootste Dire Straits hater kan niet ontkennen dat het zeer goed gemaakt platen zijn (alleen niet ieders smaak).
Dit vind ik onzin. Er is namelijk geen objectieve meting mogelijk van goed gemaakt. En daarom staat het bij mij gelijk aan wat mijn smaak is. En de dire straits behoren daar zeker niet toe.
manic
-
- 474 messages
- 1376 votes
Ik bedoel alleen te zeggen, dat er wel degelijk 0,5 - 2 sterren albums zullen komen (in mijn lijst althans). Meer luister/speelervaring en vooral meer smaak
zorgen voor een ander beeld.
De balans tussen kwaliteit en emotie, dat is wat ik beter verwacht te kunnen beoordelen bij muziek (zoals de Kappeuters onder de mm-ers naar mijn bescheiden mening meestal prima doen bij film.)
VB. Anders dan bijvoorbeeld the Beatles en Led Zeppelin, vind ik de meeste Dire Straits albums nu technisch en emotioneel gewoon SAAI: 't doet me niks meer.
Zouden bij Muziekmeter meer mensen met hun hart gaan stemmen dan bij films het geval is? Dan zullen we veel RWL-discussies krijgen denk ik. (alles van Mariah Carey is fantastisch -om welke reden dan ook-!)Ik hoop dat dit niet gaat gebeuren.
muziek is vooral emotie (niet waar?)
Tonyvdb
-
- 1408 messages
- 1168 votes
Dire Straits is ook niet meteen mijn favoriete band maar ik begrijp wel wat Kos bedoelt.
Ik zal zeker nooit ontkennen dat dingen als "Tunnel of love", "Romeo and Juliet" en vooral het ronduit fantastische "Private Investigations" toch wel knappe nummers zijn.
-
- 22407 messages
- 5072 votes
tony: Ik vind private investigations gezemel van een zeurkous.
Ralfke
-
- 764 messages
- 2075 votes
Dire Straits is topmuziek! Nummers als Telegraph Road, Brothers In Arms, Tunnel Of Love, Romeo & Juliet, Sultans Of Swing en Private Investigations zitten gewoon erg knap in elkaar (zeker de live-uitvoeringen uit 1992 van Telegraph Road en Sultans Of Swing, ik kan ze wel ff doormailen voor de liefhebbers!) en ze zitten boordevol emotie.
De doorbraak van het fenomeen Compact Disc is - volgens wetenschappers (tot in Japan aan toe) - grotendeels te danken aan het DS-album Brothers In Arms.
Leuk om te weten is ook dat veel speakers in muziekzaken getest worden met de eerste minuut van Money For Nothing.
Enne... DS is NIET tijdloos, maar dat is slechts MHO...
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
nummers als Rosanna, Hold the line, Pamela, Africa, Mushanga, Home of the brave e.v.a
blijven gewoon goed, met het volume helemaal open draaien , dan komen ze het beste tot hun recht.
en ik vind dat in de jaren 80, extreem goede en in mijn ogen tijdloze muziek werd gemaakt.