Share
Genre: Thriller / Drama
Duration: 130 minuten
Alternative title: Alfred Hitchcock's Marnie
Country:
United States
Directed by: Alfred Hitchcock
Stars: Tippi Hedren, Sean Connery and Diane Baker
IMDb score: 7,1 (53.656)
Releasedate: 17 July 1964
Marnie plot
"Only Alfred Hitchcock could have created so suspenseful a sex mystery!"
The kleptomaniac Marnie applies for a job at Rutland & Co. Mark immediately recognizes her as the woman who stole ten thousand dollars from a business associate's safe deposit box. However, he is attracted to her and hires her. Marnie waits patiently, but when the ideal moment presents itself, she promptly empties Rutland's safe and disappears to her remote ranch. But Mark has followed her and asks for his money back.
Actors and actresses
Marnie Edgar
Mark Rutland
Sidney Strutt
Lil Mainwaring
Bernice Edgar
Cousin Bob
Man at Track
Mr. Rutland
First Detective
Rita
Reviews & comments
yeyo
-
- 6308 messages
- 4460 votes
Een schandalig onderschatte en zeer intrigerende Hitch. Verwacht geen spannende thriller over 'murder must foul', Marnie is eerder een 'gendermystery'. Kenmerkend voor zijn tijd (de tweede feministische golf van de jaren '60) is het hoofdpersonage een vrijgevochten vrouw. Ze is niet getrouwd, maar weet toch haar moeder te onderhouden. Er wordt dan op een Freudiaanse en vooral nogal bedenkelijke wijze geïnsinueerd dat Marnie pathologisch frigide en seksueel gefrustreerd is, m.a.w. een sterk mannelijk figuur in haar leven nodig heeft. Sean Connery kan die rol natuurlijk perfect vervullen en speelt het prototype van een patriarch: beschermend en dominant. Toch is dit niet louter een misogyne prent. Net als altijd bij Hitchcock komt er veel ambiguïteit bij kijken: het personage van Connery mag misschien sympathiek en behulpzaam overkomen, zijn interesse in Marnie (kwetsbare, mysterieuze kleptomane) en de machtspelletjes die hij met haar speelt kunnen zeker pervers genoemd worden. Ook de filmische benadering van het personage Marnie is erg voyeuristisch, ze wordt constant in beeld gebracht als soort enigmatisch lustobject. De film creëert een prachtig contrast tussen gemoedelijk (de theme music, de kleurrijke invulling) en sinister. Zelfs wanneer het mysterie op het einde opgelost is en Marnie 'genezen' is, vind ik dat er een soort dreigend sfeertje achterblijft. Zeer suggestief. De mise-en-scène is overigens duidelijk expressionistisch. Dat blijkt uit het gestileerde acteerwerk, de geschilderde theatrale decors en het gebruik van 'rear projection'.
A scandalously underrated and very intriguing Hitch. Don't expect a thrilling thriller about 'murder must foul', Marnie is more of a 'gender mystery'.
Characteristic of his time (the second feminist wave of the 1960s) the main character is a free-spirited woman. She is not married, but still manages to support her mother. It is then insinuated in a Freudian and above all rather dubious way that Marnie is pathologically frigid and sexually frustrated, ie needs a strong male figure in her life. Sean Connery can of course fulfill that role perfectly and plays the prototype of a patriarch: protective and dominant.
Yet this is not merely a misogynistic picture. As always with Hitchcock, there is a lot of ambiguity involved: Connery's character may come across as sympathetic and helpful, his interest in Marnie (vulnerable, mysterious kleptomaniac) and the power games he plays with her can certainly be called perverse. The cinematic approach of the character Marnie is also very voyeuristic, she is constantly portrayed as a kind of enigmatic lust object.
The film creates a wonderful contrast between jovial (the theme music, the colorful interpretation) and sinister. Even when the mystery is solved at the end and Marnie is 'cured', I think there's a kind of menacing air left behind. Very suggestive.
The mise-en-scene is also clearly expressionistic. This is apparent from the stylized acting, the painted theatrical sets and the use of rear projection.
IH88
-
- 8752 messages
- 3080 votes
“You Freud, me Jane?” Dit is weer een echte Hitchcock film. Blonde vrouwen, een dubieuze moederrol, kindtrauma's, een obsessieve man/vrouw relatie, misdaad, de dolly zoom, de goede afloop etc. Marnie mag dan één van Hitchcock’s latere films zijn, hij laat zien het nog niet verleerd te zijn. Connery, Hedren, Diane Baker en Louise Latham zijn allemaal sterk op dreef, en het script zit ook ingenieus in elkaar. Je hebt als kijker geen idee waar het verhaal heengaat, van een luchtige heistfilm in het begin tot aan een psychologisch drama in het laatste gedeelte. Marnie zet je vaak op het verkeerde been. Classic Hitchcock.
“You Freud, me Jane?”
This is another true Hitchcock movie. Blonde women, a dubious mother role, child trauma, an obsessive man/woman relationship, crime, the dolly zoom, the happy ending, etc. Marnie may be one of Hitchcock's later films, but he shows that he hasn't forgotten it yet. Connery, Hedren, Diane Baker and Louise Latham are all on a roll, and the script is ingenious too. As a viewer you have no idea where the story is going, from a light-hearted heist film in the beginning to a psychological drama in the last part. Marnie often misleads you. Classic Hitchcock.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 messages
- 5199 votes
Deze film voelt aan als het moment dat Hitchcock wordt geconfronteerd met een nieuwe generatie. Ik weet niet waarom de man opnieuw Tippi Hedren heeft gevraagd. Het is niet dat beiden een geweldige band hadden. Integendeel zelfs! Sean Connery doet het best wel goed. Een man met meer ervaring op dat moment dan je zou verwachten, maar van een andere stijl dan Hitchcock. Opvallende anekdote toch wel dat hij een film wilde maken naast de Bondfilms en buiten dezelfde studio en graag eens wilde meespelen in een Hitchcockfilm. Hij vroeg het script van de film en iedereen was geschokt, want dat doe je niet bij Hitchcock! Cary Grant vroeg nooit een script! Waarop Connery liet weten dat hij Cary Grant niet was... Het verhaal is wel interessant. Een psychologische thriller, maar de film komt pas laat op gang, omdat de juiste toon niet gevonden wordt. Opnieuw Hedren die niet de beste actrice is. Connery heeft wel het charisma en talent voor dit soort films, maar hij mist nog de ervaring om zijn plaats meer op te eisen tegenover Hitchcock. Al maakt hij wel veel van de film goed. De intro duurt ook vrij lang, het wordt pas boeiend eens we als kijker goed doorhebben dat Marnie een geheim met zich meedraagt. En het begin van de ongemakkelijke verhouding tussen Marnie en Mark. De film wordt wel beter naar het einde. Ook de acteurs zitten dan beter in hun vel, vooral omdat het verhaal en de omgeslagen sfeer juister aanvoelen en de acteurs beter op hun plaats lijken te zitten. Het bewijst nog maar dat de film wat onsamenhangend is qua sfeer en het begin te lang is. Jammer, want hier had meer ingezeten.
This film feels like the moment when Hitchcock is confronted by a new generation. I don't know why the man asked Tippi Hedren again. It's not that both had a great bond. On the contrary! Sean Connery is doing quite well. A man with more experience at the time than you might expect, but of a different style than Hitchcock. It was a striking anecdote that he wanted to make a film alongside the Bond films and outside the same studio and would like to play in a Hitchcock film. He asked for the script of the film and everyone was shocked, because you don't do that with Hitchcock! Cary Grant never asked for a script! To which Connery announced that he was not Cary Grant...
The story is interesting. A psychological thriller, but the film gets off to a late start, because the right tone is not found. Again Hedren who is not the best actress. Connery does have the charisma and talent for these kinds of films, but he still lacks the experience to take his place more against Hitchcock. He does make up for a lot of the movie though. The intro also lasts quite long, it only becomes interesting once the viewer realizes that Marnie carries a secret with her. And the beginning of the awkward relationship between Marnie and Mark.
The movie gets better towards the end. The actors also feel better in their own skin, especially because the story and the changed atmosphere feel more correct and the actors seem to be more in place. It just goes to show that the film is a bit incoherent in atmosphere and the beginning is too long. Too bad, because here had lived more.
Latest News
Clarissa Explains It All Streaming UK: How to watch
2024's biggest movies - Everything you need to know about Bad Boys 4
Every Scream movie - RANKED
Liam Neeson 'nervous' about following in Leslie Nielsen's footsteps with Naked Gun reboot
More to explore
North by Northwest
Thriller, 1959
3 comments
Rear Window
Thriller / Mystery, 1954
3 comments
Psycho
Horror / Thriller, 1960
3 comments
Vertigo
Thriller / Mystery, 1958
3 comments
Imitation of Life
Drama, 1959
Strangers on a Train
Thriller / filmnoir, 1951
3 comments
Related keywords
philadelphia, pennsylvaniapost-traumatic stress disorder (ptsd)prostituterapehorse racesexual abusein love with enemysuicide attemptclerkblackmailsexual frustrationliehorseback ridingwomen's sexual identitynew identitykleptomania baltimore, usahorsefrigidityhoneymoonfetishriding accident cruisepsychologyself-defensefetishismchasecowardlinesspre-unix
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.