Share
Genre: Horror / Thriller
Duration: 87 minuten
Country:
United States
Directed by: Daniel Stamm
Stars: Patrick Fabian, Iris Bahr and Louis Herthum
IMDb score: 5,7 (51.999)
Releasedate: 27 August 2010
The Last Exorcism plot
"Believe In Him."
After years of stealing money from believers, the evangelical priest Cotton Marcus decides to clear his name by shooting a documentary. He receives a letter from Louis, a poor farmer, who asks Cotton to help him drive the devil away from his land. This suits him well, because he can use this for his documentary. But then Cotton meets Nell, Louis' daughter. And Nell is kind of off track...
Actors and actresses
Nell Sweetzer
Cotton Marcus
Iris
Louis Sweetzer
Caleb Sweetzer
Mrs. Cotton Marcus
Gerald
Satanic Worshiper
Shopkeeper
Cafe Manager
Reviews & comments
Insignificance
-
- 3220 messages
- 5581 votes
Jammer dat Stamm de finale, nou ja, niet verprutst, want die mag er op zich best zijn, maar er niet iets meer uithaalt. Uitgelezen mogelijkheid om je film, je cast en je kijkers eens diep onder te dompelen in een gierende nachtmerrie. Deze is wat te snel voorbij. Daarvoor heeft hij het best goed voor elkaar. Het docu stijltje houdt het redelijk naturel, Cotton is een leuke vent en als hij de boel besodemieterd voor en tijdens die uitbanning, is dat best grappig. Daarna blijkt Stamm over een aardig script te beschikken dat je in ieder geval bezig houdt over wat er nu precies mis is met dat meisje. Netjes hoe bepaalde facetten van religie daarin zijn verwerkt en het heeft nog een even scherpe als dappere bocht in petto. Voor die uitsmijter een paar creepy krakende scènes die je hier mag verwachten, alhoewel die de poster nooit helemaal waarmaken. Mede daarom had die finale best nog even langer mogen duren.
It's a shame that Stamm doesn't mess up the final, well, because it may well be there, but it doesn't get anything more out of it. An excellent opportunity to deeply immerse your film, your cast and your viewers in a screeching nightmare. This one is over too soon. He has done the best for that. The documentary style keeps it pretty natural, Cotton is a nice guy and if he messes things up before and during that ban, that's pretty funny.
After that, Stamm appears to have a nice script that keeps you busy about what exactly is wrong with that girl. It's neat how certain facets of religion have been incorporated into it and it still has a sharp and brave bend in store. For that bouncer, a few creepy creaky scenes that you can expect here, although they never quite live up to the poster. Partly because of that, the final should have lasted a little longer.
Shadowed
-
- 8385 messages
- 5269 votes
Niet briljant. Ik werd in het begin van de film vroeg verrast door de manier van regisseren. Een klassiek voorbeeld van blanco de film ingaan en verrast worden. Zo bleek de film achteraf gefilmd te zijn als een documentaire, en dat behoort toch wel tot het soort film die makkelijk kan scoren bij me. Jammer genoeg is dat hier niet het geval. Dat heeft er vooral mee te maken dat Stamm zelf niet echt lijkt te kunnen beslissen tussen een reguliere horrorfilm en faux-docu, waardoor deze film er altijd tussenin hangt. Het is te veel een normale horrorfilm om geslaagd te zijn qua faux-docu en te veel een documentaire om een volbloed horrorfilm te kunnen zijn. Deze onevenwichtigheid breekt al vroeg door. Verder loopt de film over van jumpscares en harde geluiden waardoor het als docuhorror nog wat minder serieus te nemen is. Het acteerwerk is dan wel weer best goed te noemen. Jones bewijst al vroeg een goede en aparte acteur te zijn en ook Bell doet het best aardig in haar rol. Fabian is dan weer iets normaler, maar dat was te verwachten. De film is jammer genoeg nooit optimaal interessant door de onevenwichtige flow die erdoorheen hangt. Het kent echter wel de nodige schokkende beelden die zelfs mij nog even wisten te verbazen, maar het mist verder wel de ondersteunende spanning en dreiging. Het lost nu iets te veel op door middel van harde geluiden, en kent geen greintje aan sfeer. Het duurt verder niet te lang en daar was ik blij mee, maar het had veel unieker en specialer kunnen zijn. Stamm mikt iets te veel op reactie momenteel, en gooit daarmee alle pogingen om een sfeervol geheel neer te kunnen zetten neer. Soms verrassend, in zijn geheel toch wat terughoudend waardoor het als geheel nooit helemaal goed naar buiten komt.
Not brilliant.
At the beginning of the film I was surprised by the way of directing. A classic example of going into the film blank and being surprised. For example, the film turned out to have been filmed as a documentary, and that belongs to the kind of film that can easily score with me. Unfortunately that is not the case here.
This is mainly due to the fact that Stamm himself does not really seem to be able to decide between a regular horror film and a faux documentary, which means that this film is always somewhere in between. It's too much of a regular horror movie to be a faux-doc and too much of a documentary to be a full-blooded horror movie. This imbalance breaks through early on.
Furthermore, the film overflows with jumpscares and loud noises, making it even less to be taken seriously as a docuhorror. The acting is again quite good. Jones proves early on to be a good and special actor and Bell also does quite well in her role. Fabian is a little more normal, but that was to be expected.
Unfortunately, the film is never optimally interesting due to the unbalanced flow that hangs through it. However, it does have the necessary shocking images that even managed to amaze me for a while, but it also lacks the supporting tension and threat. It now dissolves a bit too much by means of loud noises, and does not have an ounce of atmosphere.
It doesn't take too long and I was happy about that, but it could have been much more unique and special. Stamm is aiming a bit too much for reaction at the moment, and with that throws down all attempts to create an atmospheric whole. Sometimes surprising, as a whole somewhat reserved, so that as a whole it never comes out quite well.
Collins
-
- 6243 messages
- 3719 votes
Het eerste halve uur is erg goed. De toon is ironisch. Het camerawerk dynamisch. De film heeft vaart. Het exorcisme is intrigerend. Het acteerwerk is uitstekend. Met name Patrick Fabian als charismatische duivelsuitdrijver is geweldig. In dat halve uur bouwt de film aan een dichte, drukkende atmosfeer met ruimte voor ironische opklaringen. Het begin vormt een geweldige set-up om religieus fanatisme te ridiculiseren. En dat lukt heel goed. Vervolgens verliest de film zijn vaart. De frisheid vervlakt. Het verhaal verwordt een beetje tot een herhaling van zetten. Toch zakt de film niet volledig weg in sleur en saaiheid. Daarvoor zorgen enige geroutineerde maar effectief geplaatste schokmomenten plus de vraag of de bezetenheid wel of niet een bovennatuurlijke oorsprong heeft. Het zijn deze elementen die steeds net genoeg prikkelen om de aandacht vast te houden. The Last Exorcism is een hele redelijke film. Het is found footage die niet te zeer is beladen met clichés en zelfs kans ziet om op ironische wijze fanatisme te bekritiseren. Als aan het einde de film toch nog vervalt in clichématig geschud met de camera, is dat teleurstellend. Desondanks overtuigt The Last Exorcist over de gehele linie met een creatieve verhaallijn, goed acteerwerk en een fijne duistere sfeer met ruimte voor spotternij.
The first half hour is very good. The tone is ironic. The camera work is dynamic. The movie is moving. The exorcism is intriguing. The acting is excellent. Patrick Fabian as the charismatic exorcist is especially great. In that half hour, the film builds on a dense, oppressive atmosphere with room for ironic clarifications. The beginning is a great set up to ridicule religious fanaticism. And that works very well.
Then the film loses its momentum. The freshness fades. The story becomes a bit of a repetition of moves. Yet the film does not completely sink into rut and dullness. This is ensured by some experienced but effectively placed shock moments plus the question of whether or not the possession has a supernatural origin. It is these elements that always stimulate just enough to hold the attention.
The Last Exorcism is a very decent movie. It is found footage that is not too loaded with clichés and even manages to ironically criticize fanaticism. If at the end the film still lapses into clichéd shaking with the camera, that is disappointing. Nevertheless, The Last Exorcist convinces across the board with a creative storyline, good acting and a nice dark atmosphere with room for ridicule.
Pre- and sequels
The Last Exorcism Part II
2013
Latest News
Josh Hartnett and M. Night Shyamalan to go 'very dark' with new movie Trap
Clarissa Explains It All Streaming UK: How to watch
2024's biggest movies - Everything you need to know about Bad Boys 4
Every Scream movie - RANKED
More to explore
Presque
Comedy / Drama, 2021
2 comments
Alone
Drama / Thriller, 2007
3 comments
[Rec]²
Horror / Thriller, 2009
3 comments
Let Me In
Drama / Horror, 2010
3 comments
Mindhunters
Crime / Thriller, 2004
3 comments
The Exorcism of Emily Rose
Horror / Drama, 2005
3 comments
Related keywords
exorcismlouisianafraudfarmevil spiritevangelical human sacrificemockumentarypreachersatanic ritualfound footagesatanic cultdocumentary crew
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.