Share
Genre: Filmnoir / Drama
Duration: 102 minuten
Alternative title: De Straat der Verleiding
Country:
United States
Directed by: Fritz Lang
Stars: Edward G. Robinson, Joan Bennett and Dan Duryea
IMDb score: 7,7 (19.664)
Releasedate: 25 December 1945
Scarlet Street plot
"The things she does to men can end only one way - in murder!"
Christopher Cross is a lonely man, married to a nagging woman. Only painting can bring him any pleasure. He meets Kitty, who thinks he's a great painter, and they have a romance. However, Kitty has another lover, a con man, who persuades her to extort money from Christopher.
Actors and actresses
Christopher Cross
Katherine 'Kitty' March
Johnny Prince
Millie Ray
David Janeway
Adele Cross
Patch-eye Higgins
Mrs. Michaels
Charles Pringle
Pop LeJon
Reviews & comments
Ataloona
-
- 734 messages
- 4025 votes
Haast pijnlijk om te zien hoe zo'n goedzak als Christopher Cross wordt kapot gemaakt door de twee oplichters. De 'typische onsymphatieke karakters' uit film noirfilms. De gladde oplichter en een ietwat naïeve schoonheid van een jongedame. Duidelijk een standaardformule voor een film noir, toch? Ja, eigenlijk wel, maar deze film zou ik juist beschrijven als de ultieme tegenhanger van de film noir, zonder het genre los te laten. Scarlet Street gaat niet over een man met een mysterie, maar eerder over liefde maakt blind. Kitty doet alles wat haar vriendje van haar verlangt, terwijl hij haar gewoon gebruikt, Chris raakt volledig in de ban van de jonge, liefdevolle en stimulerende Kitty en probeert onder de greep van zijn vrouw te komen en Johnny, tja Johnny, die heeft alleen oog voor zichzelf en materiële zaken. Chris heeft weer zin in het het leven en schildert zijn beste werk, dankzij Kitty, die haar naam echter op het schilderwerk zit, aangezien er grote belangstelling voor is. Chris weet dat hij zijn inspiratie aan Kitty te danken heeft. De pijn is daarom ook nog steeds niet groot (terwijl de kijker het bijna niet meer kan aanzien hoe de man gebruikt wordt) en de film wordt steeds een grotere kwelling voor de kijker en het is dan ook een enorme opluchting om Chris' reactie te zien, hij vermoord Kitty en laat Johnny ervoor opdraaien. De ondergang van Chris is aanstaande en is enorm pijnlijk. Hij verliest zijn baan, zijn verstand en zijn zin in de realiteit. Ook moeilijk om Chris dan in het parkje op de bank te zien slapen. Scarlet Street laat de ultieme breakdown van een man door liefde zien zonder ook maar op een moment echt medelijden te hebben, maar ja, liefde maakt blind. (En zo nadenkende kan ik niet anders dan mijn 4* te verhogen naar een 4,5*.)
Almost painful to see how such a good guy like Christopher Cross is destroyed by the two scammers. The 'typical unsympathetic characters' from film noir films. The smooth con artist and a somewhat naive beauty of a young lady. Obviously a standard formula for a film noir, right?
Yes, actually, but I would describe this film as the ultimate counterpart to film noir, without letting go of the genre. Scarlet Street is not about a man with a mystery, but rather about love is blind. Kitty does everything her boyfriend wants, while he just uses her, Chris becomes completely captivated by the young, loving and stimulating Kitty and tries to get under his wife's grasp and Johnny, well Johnny, he only has eyes for themselves and material things.
Chris is looking forward to life again and paints his best work, thanks to Kitty, who, however, has her name on the painting, as there is great interest in it. Chris knows he owes his inspiration to Kitty. The pain is therefore still not great (while the viewer can hardly stand to see how the man is being used) and the film becomes more and more torment for the viewer and it is therefore a huge relief to see Chris' reaction , he kills Kitty and makes Johnny pay for it.
Chris' demise is imminent and is extremely painful. He loses his job, his mind and his sense of reality. It was also difficult to see Chris sleeping on the bench in the park.
Scarlet Street shows a man's ultimate breakdown through love without really feeling sorry for a single moment, but hey, love is blind.
(And thinking about it, I have no choice but to increase my 4* to a 4.5*.)
Corran
-
- 341 messages
- 381 votes
Deze combinatie van Lang, Robinson en Bennett vond ik stukken beter dan Woman in the Window, mogelijk door de toevoeging van Duryea, die ik altijd met een onbevangenheid vind ik acteren die je niet veel tegen komt in deze periode. Robinson is opnieuw een veel te brave snul die door iedereen wordt gebruikt, maar hier is hij minder dom dan in WitW. Ook vind ik het verhaal hier gewoon meeslepender. Heeft wel opnieuw een minder einde, ik weet dat het "verplicht" was om Cross te laten boeten voor zijn misdaad, maar voor mij was 't genoeg geweest om hem alleen op te zadelen met de frustratie dat zijn werken enorm goed verkopen en hij er niets aan verdient, de mentale demonen waren niet nodig geweest
I thought this combination of Lang, Robinson and Bennett was much better than Woman in the Window, possibly due to the addition of Duryea, who I always found to act with an open-mindedness that you don't often encounter in this period. Robinson is again an overly good guy who is used by everyone, but here he is less stupid than in WitW. I also just find the story here more compelling. Has a bad ending again, I know it was "obligatory" to make Cross pay for his crime, but for me it would have been enough to saddle him with the frustration that his works sell very well and he doesn't gain anything from it, the mental demons weren't necessary
Dievegge
-
- 3051 messages
- 7843 votes
Bij sommige mensen is er een kloof tussen het leven waar ze van dromen en het leven dat ze in werkelijkheid leiden. In z’n fantasie is Chris Cross een gevierd kunstschilder die omgang heeft met z’n modellen. In werkelijkheid is hij een onderdanige kassier die na vijfentwintig jaar trouwe dienst een gouden horloge krijgt. Thuis ligt hij onder de sloef bij z’n vrouw. Haar gedecoreerde eerste echtgenoot torent in portretvorm boven z’n opvolger uit. Voor een manipulatrice als Kitty is hij een hapklare prooi. Zij wordt zelf gemanipuleerd door Johnny, de smeerlap op de achtergrond. Volgens bijgelovige soldaten brengt het ongeluk wanneer drie sigaren met één lucifer aangestoken worden, omdat de drie brandpunten een driehoek vormen. Op het personeelsfeestje is Chris Cross de derde sigaar. Fritz Lang gebruikt rook om een troebele sfeer op te roepen. Schaduwen symboliseren de verborgen duistere kant van de mens; spiegels staan voor zelfreflectie. Een anjer en het gefluit van een roodborstje stimuleren de artistieke inspiratie van onze hobbyschilder. Het “zelfportret” heeft een hypnotiserende blik. De al wat grijzende Edward G. Robinson geeft dit onbenullige personage iets diepmenselijks. Joan Bennett is op haar allerbekoorlijkst als de in het zwart getooide femme fatale. Ook Dan Duryea mag er wezen als het brutale opdondertje met strohoed en bretellen. Rosalind Ivan hield aan haar rol als bazige echtgenote de bijnaam “Ivan the Terrible” over. Nee, op deze regisseur ben ik Lang niet uitgekeken.
For some people there is a gap between the life they dream of and the life they actually live. In his fantasy, Chris Cross is a celebrated painter who interacts with his models. In reality, he is a submissive cashier who receives a gold watch after twenty-five years of loyal service. At home he sleeps with his wife. Her decorated first husband towers over his successor in portrait form. For a manipulator like Kitty, he is bite-sized prey. She herself is manipulated by Johnny, the bastard in the background.
According to superstitious soldiers, lighting three cigars with one match is bad luck because the three foci form a triangle. At the staff party, Chris Cross is the third cigar. Fritz Lang uses smoke to create a cloudy atmosphere. Shadows symbolize the hidden dark side of man; mirrors represent self-reflection. A carnation and the whistle of a robin stimulate the artistic inspiration of our hobby painter. The “self-portrait” has a hypnotic look.
The somewhat graying Edward G. Robinson gives this insignificant character something deeply human. Joan Bennett is at her most charming as the black-clad femme fatale. Dan Duryea can also be seen as the cheeky brat with a straw hat and suspenders. Rosalind Ivan earned the nickname “Ivan the Terrible” for her role as a bossy wife. No, I haven't had enough of this director for a long time.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
Double Indemnity
filmnoir / Crime, 1944
3 comments
Sunset Blvd.
Drama / filmnoir, 1950
2 comments
Imitation of Life
Drama, 1959
Les Enfants du Paradis
Drama / Romance, 1945
Das Testament des Dr. Mabuse
Mystery / Crime, 1933
3 comments
Billy Budd
Adventure, 1962
Related keywords
new york citypainterroommatepimpdeath sentencefemme fatalefilm noirmurderelectric chairscamnewspaper headline film noir
Trending Movies
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.