Share
Genre: Drama / Thriller
Duration: 114 minuten
Country:
United Kingdom / United States
Directed by: Joseph L. Mankiewicz
Stars: Elizabeth Taylor, Montgomery Clift and Katharine Hepburn
IMDb score: 7,5 (17.741)
Releasedate: 22 December 1959
Suddenly, Last Summer plot
"Suddenly, last summer, Cathy knew she was being used for something evil!"
Violet Venable (Katharine Hepburn) is a wealthy widow and wants to donate a significant amount to a mental institution in memory of her son. However, she makes the condition that Dr. Cukrowicz (Montgomery Clift) perform brain surgery on her cousin Catherine Holly (Elizabeth Taylor).
Actors and actresses
Catherine Holly
Violet Venable
Dr. Cukrowicz
Lawrence Hockstader
Grace Holly
George Holly
Miss Foxhill
Nurse Benson
Sister Felicity
Lucy
Reviews & comments
james_cameron
-
- 6287 messages
- 9303 votes
De film kent een overdaad aan dialogen, niet vreemd wanneer je beseft dat het script is gebaseerd op een toneelstuk van Tennessee Williams, maar gelukkig zijn verhaal en personages net boeiend genoeg om dit te kunnen compenseren. Een hier erg mooie Elizabeth Taylor is prima in de hoofdrol; een ijzingwekkende Katharine Hepburn doet niet voor haar onder. Plot en thematiek zijn afgezwakt vergeleken met de originele tekst (er is bijna geen spoor meer van bijvoorbeeld pedofilie en kannibalisme, behalve op erg subtiel niveau), maar toch biedt de film intriges en bizarre details genoeg om de aandacht erbij te houden.
The film has an excess of dialogue, not surprising when you realize that the script is based on a play by Tennessee Williams, but fortunately the story and characters are just fascinating enough to compensate for this. A very beautiful Elizabeth Taylor here is fine in the leading role; a chilling Katharine Hepburn is not inferior to her. The plot and thematics have been toned down compared to the original text (there is almost no trace of pedophilia and cannibalism, for example, except at a very subtle level), but the film still offers enough intrigue and bizarre details to keep your attention.
Bobbejaantje
-
- 1956 messages
- 1888 votes
In zijn tijd een beetje een schandaalfilm omwille van een aantal behandelde thema’s. Wat het onderliggende thema van homoseksualiteit betreft, zijn er verschillende kanten aan. Sowieso was homoseksualiteit bij wet verboden in de hele USA tot begin jaren zestig, dus ook de tijdspanne waarbinnen deze film valt. Maar het feit dat het woord niet eens in de film valt maar wel constant gesuggereerd wordt, heeft dan weer te maken met de Hays code. Die hier dan nog eens getest wordt op haar limitien. Omwille van de katholieke Hays code ging de filmsector op dat vlak dogmatischer (en preutser) te werk dan andere kunstensectoren. Vermoed ik. Ik heb toch al proza gelezen uit die tijd die wél expliciet is. Wat de zaken voor onze huidige tijd misschien nog gecompliceerder maakt, is het feit dat er in deze film sprake is van minderjarige jongens die ten prooi vallen aan het Sebastian personage. Met de sfeerschepping zat het nog wel goed, vond ik, maar de film is niet echt losgeraakt van zijn Broadway origine. Prachtige volzinnen die het goed doen op de bühne doen hier wat geforceerd aan. Tennessee Williams bedacht het theaterstuk en schreef ook mee aan het filmscenario. Het “kill your darlings” principe lijkt alvast niet zo rigoureus doorgevoerd bij de vertaling naar de film. Waar ik eigenlijk helemaal op afgeknapt ben - en Tennessee Williams ook naar verluidt - is het einde met grafisch weergegeven kannibalisme. Het kwam me zodanig absurd over dat het me ook helemaal niet kon shockeren. In het originele stuk was het kannibalisme blijkbaar een metafoor. Tsja. Mooie fotografie en regie in deze overwegend pratende film. Katherine Hepburn is voor mij meestal erop of eronder en hier kon ze me helaas niet zo bekoren in haar rol. Mercedes McCambridge is dan weer een toonbeeld van overacting in diverse films en hier is het niet anders. UIteindelijk wordt het gelukkig gered door de prima performances van Liz Taylor en Montgomery Clift.
A bit of a scandalous film in its time because of a number of themes discussed. As for the underlying theme of homosexuality, there are several sides to it. In any case, homosexuality was prohibited by law in the entire USA until the early 1960s, which also includes the time period in which this film falls. But the fact that the word is not even mentioned in the film but is constantly suggested has to do with the Hays code. Which is then tested here again to its limits. Because of the Catholic Hays code, the film sector acted more dogmatically (and prudishly) than other arts sectors. I suspect. I have already read prose from that time that is explicit. Perhaps what complicates matters for our current times is the fact that this film involves underage boys who fall prey to the Sebastian character.
I thought the atmosphere was still good, but the film has not really strayed from its Broadway origins. Beautiful sentences that work well on stage seem a bit forced. Tennessee Williams conceived the play and also co-wrote the film screenplay. The “kill your darlings” principle does not seem to have been implemented so rigorously in the translation to the film. What really turned me off - and Tennessee Williams reportedly too - is the ending with graphically depicted cannibalism. It seemed so absurd to me that it didn't shock me at all. In the original play, cannibalism was apparently a metaphor. Well.
Beautiful photography and direction in this predominantly talking film. For me, Katherine Hepburn is usually make or break and unfortunately here she didn't appeal to me in her role. Mercedes McCambridge is an example of overacting in various films and it is no different here. Fortunately, in the end it is saved by the excellent performances of Liz Taylor and Montgomery Clift.
SpecialAgentDaleCooper
-
- 20 messages
- 18 votes
Suddenly, Last Summer voelt aan als een 2 uur durende nachtmerrie. Aan de ene kant heb ik dat positief en aan de andere kant negatief ervaren. Wat vast staat is dat het een bijzondere film is die een aantal sterke momenten kent, vooral aan het einde. Ik heb alleen van het eerste deel niet kunnen genieten en vond het op sommige momenten zelfs vervelend om naar te kijken. Toch ben ik blij dat ik ervoor ben gaan zitten, aangezien de film interessante thema's heeft als vervreemding en paranoia en daardoor wel intrigeert.
Suddenly, Last Summer feels like a 2-hour nightmare. On the one hand I experienced it positively and on the other hand negatively. What is certain is that it is a special film that has a number of strong moments, especially at the end. I just didn't enjoy the first part and even found it annoying to watch at times. Still, I'm glad I sat down to see it, as the film has interesting themes such as alienation and paranoia and is therefore intriguing.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
Imitation of Life
Drama, 1959
A Letter to Three Wives
Drama / Romance, 1949
Ascenseur pour l'Échafaud
Thriller / filmnoir, 1958
3 comments
Never Take Sweets from a Stranger
Drama, 1960
2 comments
Where the Sidewalk Ends
Crime / filmnoir, 1950
3 comments
Splendor in the Grass
Drama / Romance, 1961
Trending Movies
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.