Share
Genre: Drama / Mystery
Duration: 88 minuten
Alternative titles: In the Woods / Rasho-Mon / 羅生門
Country:
Japan
Directed by: Akira Kurosawa
Stars: Toshirô Mifune, Machiko Kyô and Takashi Shimura
IMDb score: 8,2 (179.697)
Releasedate: 26 August 1950
Rashômon plot
"The husband, the wife… or the bandit?"
In Akira Kurosawa's Rashômon, four partly contradictory versions of the violent death of a samurai are told by witnesses, including the ghost of the victim.
Actors and actresses
Tajômaru
Masako
Woodcutter
Takehiro
Priest
Commoner
Medium
Policeman
Reviews & comments
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 messages
- 5199 votes
Ik had de film 7 jaar geleden al een keer gezien. Tijd voor herziening en het is me nu beter bevallen. Wat meer filmervaring zal misschien wel geholpen hebben. Ik blijf erbij dat de uitvoering ondertussen al niet meer bij tijds is, maar het idee staat er wel. Er bestaat ondertussen zoiets als het Rashomon-effect, maar bij al die voorbeelden is het duidelijk dat amper begrepen werd wat regisseur Kurosawa bedoelde. Waar de meeste films of series die het Rashomon-effect gebruiken zich vooral richten op de uiteindelijke waarheid, was Kurosawa het vooral erom te doen dat elke versie van bepaalde feiten gekleurd is door de verteller. De film draait dan ook om 4 getuigenissen rond dezelfde gebeurtenissen. Elk van hen geeft de feiten weer, maar zo verdraaid met de eigen ervaring maar ook met de intentie om er zelf beter uit te komen. Om het gezicht niet te verliezen. Feiten worden anders gekleurd of soms zelfs weggelaten. Als kijker ben je ook gefascineerd om te volgen wat er nu gebeurd is. Het draait over amper 2 mannen en 1 vrouw en toch is het niet klaar helder wat er juist is voorgevallen, net door die verschillende versies. Ook al zijn de vertolkingen niet altijd even fris zullen we maar zeggen, zijn de karakters ook weer niet zwart-wit. Door de verschillende verhaallijnen, leer je ook de verschillende kantjes van die personages kennen. De setting van de globale verteller (met de getuige) van de mannen die schuilen voor de regen, is wel mooi gedaan maar af en toe stoort het ook. Het zal als buffer gediend hebben voor de verschillende verhalen, maar breekt daardoor ook wel de film teveel. Een goeie film dus die me beter beviel dan de eerste kijkbeurt. Maar vooral qua idee en uitwerking goed, maar qua acteerwerk en enkele andere minpunten wat verouderd.
I had already seen the movie 7 years ago. Time for a review and I like it better now. A little more movie experience might have helped. I maintain that the implementation is no longer up to date, but the idea is there. There is now such a thing as the Rashomon effect, but with all those examples it is clear that what director Kurosawa meant was barely understood. While most movies or series that use the Rashomon effect mainly focus on the ultimate truth, Kurosawa's main concern was that each version of certain facts is colored by the narrator.
The film revolves around 4 testimonies about the same events. Each of them presents the facts, but so twisted with their own experience but also with the intention to come out better themselves. In order not to lose face. Facts are colored differently or sometimes even omitted. As a viewer you are also fascinated to follow what has happened now. It is about barely 2 men and 1 woman and yet it is not clear exactly what happened, because of those different versions.
Even if the interpretations are not always fresh, shall we say, the characters are not black and white either. Through the different storylines, you also get to know the different sides of those characters.
The setting of the global narrator (with the witness) of the men who are sheltering from the rain is nicely done, but occasionally it is also disturbing. It will have served as a buffer for the different stories, but it also breaks the film too much.
A good film that I liked better than the first viewing. But especially in terms of idea and execution good, but in terms of acting and some other negatives a bit outdated.
Shadowed
-
- 8378 messages
- 5266 votes
Derde Kurosawa. Als regisseur niet meteen mijn favoriete keuze, maar met zo'n status vraag je er bijna om om wat meer te zien van deze naam. Rashômon was daarbij een film die opeens op mijn pad verscheen, en dan wordt het me wel makkelijk gemaakt om de film even mee te pakken. Ik vond het in ieder geval wel een voldoende waard. Rashômon is een film die niet al te moeilijk is om te ontrafelen, maar niettemin waardeer ik de vertelstructuur van Kurosawa. Het verhaaltje wordt door perspectieven van verschillende personages verteld die allemaal hun eigen beeld zien. Daarmee heeft de film een onderliggende boodschap, en neemt een kijkje in het rechtssysteem. Uiteindelijk komt het er op neer dat je iemand op z'n woord moet geloven. Toen was bewijs geen grote zaak. Het valt moeilijk te ontkennen dat een film als deze een bepaalde status heeft, maar ik vraag me alleen af waarom. Buiten de geweldig opgebouwde setpieces en redelijk vertelstructuur kan ik weinig ontdekken dat deze film briljanter moet maken dan andere, soortgelijke films. Misschien omdat deze film een vorm van fantasie aanneemt na een tijd, maar ik kan het me niet voorstellen. Ik krijg het gevoel dat de status van deze film enkel zo is omdat het door Kurosawa is geregisseerd. Het ziet er aardig uit, wordt redelijk in beeld gebracht, maar daar eindigt het ook weer. Het acteerwerk maakt me nog steeds horendol ondanks de duidelijke passie van de cast, en het redelijk open einde weet verder weinig verandering te brengen. Aardig voor wat het is, maar naar mijn mening absoluut niet veel groter dan soortgelijke verhalen en producties. Het mooiste aan deze film is waarschijnlijk de half afgebroken tempel in de stromende regen. Geweldig en overdonderend, maar verder geen film die een grote, blijvende indruk bij me gaat achterlaten.
Third Kurosawa.
As a director, not exactly my favorite choice, but with such a status you almost ask to see more of this name. Rashômon was a film that suddenly appeared on my path, and then it is made easy for me to grab the film. In any case, I thought it was well worth it.
Rashômon is a film that is not too difficult to unravel, but nevertheless I appreciate Kurosawa's narrative structure. The story is told through perspectives of different characters who all see their own image. The film thus has an underlying message, and takes a look at the legal system. In the end it comes down to taking someone's word for it. Back then, evidence was no big deal.
It's hard to deny that a movie like this has a certain status, but I just wonder why. Apart from the wonderfully constructed set pieces and reasonable narrative structure, I can find little that should make this film more brilliant than other similar films. Maybe because this movie takes a form of fantasy after a while, but I can't imagine it.
I get the feeling that the status of this movie is only because it was directed by Kurosawa. It looks nice, is fairly portrayed, but that's where it ends. The acting still drives me crazy despite the obvious passion of the cast, and the fairly open ending doesn't change much.
Nice for what it is, but in my opinion definitely not much bigger than similar stories and productions. The best thing about this film is probably the half-demolished temple in the pouring rain. Great and overwhelming, but otherwise not a film that will leave a big, lasting impression on me.
mjk87 (moderator films)
-
- 13290 messages
- 3906 votes
Het was jaren terug dat ik deze film voor het laatst had gezien. Ik herinnerde met het fantastische camerawerk en het theatrale irritante acteerwerk en ik vond de inhoud ergens raar met vier verschillende verhalen over dezelfde gebeurtenis. Nu, jaren later staat dat camerawerk nog overeind, maar vind ik het acteerwerk best meevallen en kan ik veel meer chocola maken van die vier verhalen, snap ik waarom er vier verschillende zijn en ook durf ik wel te zeggen wat zo ongeveer de waarheid moet zijn geweest. Misschien toch die rijpere leeftijd die ik nodig had. En de vele films van Japanse makelaardij die me ook wel iets meer zeggen over dat land, de cultuur, het eergevoel dat zo belangrijk is. Vond ik Mifune voorheen nog vreselijk met zijn overdreven geschreeuw, nu mag ik de beste man wel. En eigenlijk ook wel meer dan dat. Het charisma dat hij heeft is al voldoende om een film te dragen. En dat doet hij ook, elke scène met hem is een genot. Eigenlijk is alleen die vrouw wat ergerlijk met haar geschreeuw en zelfs dat valt mee. De overige acteurs zijn er dan vooral om de regisseur en zijn plot te helpen. Dit is geen Godfather als het gaat om diepe psychologie maar hier zijn de ideeën belangrijker. Visueel blijft dit ding geweldig, soms ook met die pompeuze muziek eronder. Sowieso hoe de drie locaties worden gefilmd, met de flash backs met zwierend camerawerk (dat éne shot hoe de focus zo draait van de ene op de andere persoon), de scènes in de rechtbank statisch en de scènes bij de poort daar ergens tussenin. Geen idee of Kurosawa daar echt nog iets mee bedoelt maar ik houd er wel van dat elke plek en tijd zijn eigen stijl heeft. En toch uiteindelijk was het vooral een openbaring te snappen waarom er vier verhalen worden verteld, waarom men zichzelf beschuldigt. Eindeloos boeiend. Verhoogd naar 4,5*.
It had been years since I last saw this movie. I remembered with the fantastic camera work and the theatrical irritating acting and I found the content somehow weird with four different stories about the same event. Now, years later, that camera work is still standing, but I think the acting is not that bad and I can make much more chocolate out of those four stories, I understand why there are four different ones and I also dare to say what should be the truth been. Maybe that mature age I needed. And the many films of Japanese real estate that also tell me something more about that country, the culture, the sense of honor that is so important.
I used to think Mifune was terrible with his exaggerated screams, now I like the best man. And actually more than that. The charisma he has is enough to carry a movie. And he does, every scene with him is a joy. Actually, only that woman is a bit annoying with her screaming and even that is not so bad. The other actors are mainly there to help the director and his plot. This is no Godfather when it comes to deep psychology but here the ideas are more important.
Visually this thing remains great, sometimes with that pompous music underneath. In any case, how the three locations are filmed, with the flashbacks with swinging camera work (that one shot how the focus shifts from one person to the other), the scenes in the court are static and the scenes at the gate somewhere in between. I have no idea whether Kurosawa really means anything by that, but I do like that every place and time has its own style.
And yet in the end it was above all a revelation to understand why four stories are told, why people blame themselves. Endlessly fascinating. Increased to 4.5*.
Latest News
Clarissa Explains It All Streaming UK: How to watch
2024's biggest movies - Everything you need to know about Bad Boys 4
Every Scream movie - RANKED
Liam Neeson 'nervous' about following in Leslie Nielsen's footsteps with Naked Gun reboot
More to explore
Seppuku
Drama, 1962
3 comments
Shichinin no Samurai
Action / Drama, 1954
3 comments
Tengoku to Jigoku
Thriller / Crime, 1963
3 comments
Le Trou
Thriller / Drama, 1960
3 comments
Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu
Drama, 1967
Idi i Smotri
Drama / War, 1985
3 comments
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.