Share
Genre: Crime
Duration: 136 minuten
Country:
United Kingdom / United States
Directed by: Stanley Kubrick
Stars: Malcolm McDowell, Patrick Magee and Adrienne Corri
IMDb score: 8,3 (878.566)
Releasedate: 19 December 1971
A Clockwork Orange plot
"Being the adventures of a young man whose principal interests are rape, ultra-violence and Beethoven."
Britain, the future: A group of teenagers led by Alex DeLarge (Malcolm McDowell) set out every night to leave a trail of destruction, beating and rape. When not destroying the lives of others, Alex swoons to the music of Beethoven, but when arrested, he agrees to undergo special therapy. When he is finally released, he hates violence, but then the problems pile up.
Social Media
Actors and actresses
Alex
Mr Alexander
Chief Guard
Dim
Stage Actor
Mrs. Alexander
Dr. Brodsky
Tramp
Lodger
Prison Governor
Reviews & comments
IH88
-
- 8752 messages
- 3080 votes
“I was cured, all right!” Dit is mijn vierde Kubrick film. Waar ik Full Metal Jacket, Eyes Wide Shut en The Shining echt briljante films vind, ben ik bij A Clockwork Orange wat minder enthousiast. Nadat ik de film had afgekeken, zat ik echt met een leeg en ontheemd gevoel voor me uit te staren. Ik kon genoeg sterke punten opnoemen, maar de film zelf deed me niet veel. Natuurlijk, de decors (van John Barry!) waren prachtig en de muziek was waanzinnig. Ook het acteerwerk is degelijk en de vreemde gevoel voor humor van Kubrick kan ik wel waarderen. Het verhaal is ook wel interessant maar toch kon ik niet goed in de film komen. Het lijkt wel of Kubrick de kijker met opzet op afstand houdt door zulke afschuwelijke personages te creëren, waar je geen enkel sympathie voor voelt. Ik wil als ik een film kijk toch wel graag emotioneel betrokken zijn bij tenminste één personage of het verhaal. Alex is zo'n afschuwelijk personage dat ik nou niet met medelijden zat te kijken toen er geëxperimenteerd werd op hem. Gruwelijk was het zeker, maar de man had net een vrouw verkracht. Karma is a bitch. Een mens moet vrij zijn in zijn doen en laten (hoe afschuwelijk deze activiteiten ook mogen zijn) maar als je een bepaald pad kiest moet je ook de consequenties dragen. Alex wordt van dader slachtoffer maar Kubrick heeft in het eerste gedeelte zo'n afschuwelijk mens van hem gemaakt, dat het slachtoffer gedeelte niet echt uit de verf komt. Maar A Clockwork Orange is een audiovisueel overdonderende film en ik ben toch blij dat ik hem gezien heb.
“I was cured, all right!”
This is my fourth Kubrick movie. Where I find Full Metal Jacket, Eyes Wide Shut and The Shining really brilliant films, I am less enthusiastic about A Clockwork Orange. After I finished watching the film, I was actually staring straight ahead with an empty and displaced feeling. I could name enough strong points, but the movie itself didn't do much for me. Of course, the sets (by John Barry!) were beautiful and the music was amazing. The acting is also decent and I can appreciate Kubrick's strange sense of humor.
The story is interesting too, but I couldn't get into the movie properly. It seems that Kubrick deliberately keeps the viewer at a distance by creating such hideous characters that you have no sympathy whatsoever. When I watch a movie I like to be emotionally involved with at least one character or the story. Alex is such a horrible character that I didn't feel sorry for him when he was experimented. It was gruesome for sure, but the man had just raped a woman. Karma is a bitch. A person must be free to do what he or she does (however horrific these activities may be) but if you choose a certain path you also have to bear the consequences. Alex becomes the victim of the perpetrator, but Kubrick has made such a horrible person out of him in the first part that the victim part doesn't really come into its own. But A Clockwork Orange is an audiovisually overwhelming film and I'm glad I saw it.
Mitakcor
-
- 37 messages
- 657 votes
Stanley Kubrick. Het blijft een meesterlijke regisseur. Maar de meeste credits gaan wat mij betreft naar de auteur van A Clockwork Orange, Anthony Burgess. Man, hoe verzin je zo’n verhaal? Sterker nog, best knap dat hij zo’n boek kon schrijven nadat zijn hoogzwangere vrouw was aangerand door vier gedeserteerde Amerikaanse soldaten waarna het kind overleed. Malcolm McDowell haalde letterlijk alles uit zijn rol in de film. Mijn mond viel gewoon open. De verhaallijn is briljant. Kubrick is een fenomeen als het gaat om het meeslepen van kijkers in een overtuigende vertelling. Barry Lyndon (1975) is daarbij een uitstekend voorbeeld. Nog altijd weet ik niet precies wat A Clockwork Orange met mij heeft gedaan. Ik sta helemaal versteld van de film. A fucking absolute masterpiece.
Stanley Kubrick. It remains a masterful director.
But most of the credit goes to the author of A Clockwork Orange, Anthony Burgess. Man, how do you make up a story like that? In fact, quite clever that he could write such a book after his heavily pregnant wife was assaulted by four deserted American soldiers, after which the child died.
Malcolm McDowell literally took everything out of his role in the film. My mouth just dropped open. The storyline is brilliant. Kubrick is a phenomenon when it comes to drawing viewers into a compelling narrative. Barry Lyndon (1975) is an excellent example.
I still don't know exactly what A Clockwork Orange did to me. I am completely amazed by the movie.
A fucking absolute masterpiece.
El ralpho
-
- 1417 messages
- 1036 votes
Is goodness something that can be chosen? Dit is één van die titels aan klassiekers die al jaren op mijn lijstje staat maar die ik al een eeuwigheid voor mij uitschuif om te gaan bekijken. Toen ik A Clockwork Orange op HBO Max voorbij zag komen, besloot ik dan ook om mijn kans te grijpen. En dat viel gelukkig niet tegen. ik had de zorg dat alles veel te sterk verouderd zou zijn geraakt maar het tijdloze thema houdt het geheel verassend goed overeind. Daarnaast was deze film op sommige fronten zijn tijd zelfs ver vooruit en ogen bepaalde shots ook vandaag nog vrij modern. Natuurlijk is het inkomen maar na een half uur was ik wel gewend dat ik naar een dik 50 jaar oude productie aan het kijken was. Waar ik eerder aan moest wennen was het overacteren en het taalgebruik wat samen voor een theatrale sfeer zorgde die in eerste instantie erg onwennig voor mij was. Daarnaast was er soms ook sprake van haast slapstick achtige elementen. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest vinden. Ook grepen lang niet alle dialogen mij altijd even aan. Ondanks het voor mij toch behoorlijk hoge instapniveau merkte ik al snel dat ik naar iets bijzonders aan het kijken was. De film heeft een haast magnetiserende aantrekkingskracht en het vage, niet in een hokje te plaatsen sfeertje, is juist ook wat maakt dat ik door wilde blijven kijken. Deze film volledig begrijpen kun je denk ik haast niet in een kijkbeurt. Het zou dan ook zomaar kunnen dat mijn eindbeoordeling bij een eventuele herziening nog zou kunnen stijgen. Welke conclusie ik er voor nu uitgetrokken heb is dat je tot op zekere hoogte kan kiezen wat voor een soort persoon je wilt zijn. De aard van het beestje kan daarbij beïnvloed of gemanipuleerd worden maar bij sommige mensen kan je niet veranderen wie iemand diep van binnen is. De psychopaat blijft een psychopaat. 3,5*
Is goodness something that can be chosen?
This is one of those titles of classics that has been on my list for years but that I have been putting off for an eternity to check out. So when I saw A Clockwork Orange on HBO Max, I decided to take my chance.
And luckily that didn't disappoint. I was concerned that everything would have become much too outdated, but the timeless theme keeps it up surprisingly well. In addition, this film was even far ahead of its time on some fronts and certain shots still look quite modern today. Of course the income is but after half an hour I was used to watching a 50-year-old production. What I had to get used to before was the overacting and the use of language, which together created a theatrical atmosphere that was very uncomfortable for me at first. In addition, there were also sometimes almost slapstick-like elements. I wasn't quite sure what to make of it. Also, not all dialogues always grabbed me.
Despite the fairly high entry level for me, I soon noticed that I was looking at something special. The film has an almost magnetizing appeal and the vague, uncategorized atmosphere is precisely what makes me want to keep watching. I don't think you can fully understand this film in one viewing. It could therefore just be that my final rating could rise even further in the event of a possible revision. What I have drawn for now is that you can choose to a certain extent what kind of person you want to be. The nature of the beast can be influenced or manipulated, but with some people you can't change who someone is deep inside. The psychopath remains a psychopath.
3.5*
Latest News
Josh Hartnett and M. Night Shyamalan to go 'very dark' with new movie Trap
Clarissa Explains It All Streaming UK: How to watch
2024's biggest movies - Everything you need to know about Bad Boys 4
Every Scream movie - RANKED
More to explore
The Godfather
Crime, 1972
3 comments
Pulp Fiction
Crime, 1994
3 comments
One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
3 comments
Scarface
Crime / Drama, 1983
3 comments
American History X
Crime / Drama, 1998
3 comments
The Silence of the Lambs
Thriller / Crime, 1991
3 comments
Related keywords
london, englandstreet gangrobberysexualitybased on novel or bookparent child relationshipgreat britainnihilismsocial workersocietydystopiapsychopathsatirecontroversialdark comedyviolencejuvenile delinquentcult filmsex crimemade up languagefuturistic society teenage protagonistfaithful adaptation
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.