- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Apparatuur
- Het televisietopic (nieuwe tv's)
Het televisietopic (nieuwe tv's)
Ajax&Filmfreak
-
- 3361 messages
- 3729 votes
Ik heb onlangs een LG 65G3 gekocht.
Woorden schieten tekort om te vertellen hoe onder de indruk ik ben van de beeldwaliteit van deze TV.
(Geluid is trouwens ook heel goed voor een TV, maar dat gebruik ik niet omdat ik altijd via een receiver met speakers luister).
Gewone Blu-ray's zien er via mijn Blu-ray speler die kan opschalen naar 4K al geweldig uit.
We kijken nu Game of Thrones
Door het enorme contrast is het echt een genot om naar te kijken.
Vandaag twee 4K UHD Blu-ray's gekocht, dat worden dan thuis mijn 1e films in HDR 4K. Ik heb ook maar een proefabbo op een streamingsdienst genomen om wat 4K HDR te kunnen gaan kijken.
Ik ga ook nog wat pindakazen.
Verder heb ik alleen nog 4K HDR kunnen aanschouwen via games op de PS5.
Maar zoals ik zei gewone Blu-ray's zijn al een genot om te zien op deze TV als je een knappe Blu-ray speler hebt.
Is het dan allemaal hosanna zo'n luxe OLED TV?
Nee, DVD ziet er van 2,5 meter afstand gewoon niet uit.
Mijn vorige TV (Panasonic 55ST50 plasma) was heel vergevingsgezind en daar kon je prima DVD's op bekijken. Dat is wel balen aangezien ik zo'n 600 originele DVD's in mijn verzameling heb.
Ook de instellingsmenu's van de LG kan ik maar moeilijk aan wennen. Het ziet er mooi uit en je kan er heel veel mee, misschien wel te veel.
Maar ik vind het in vergelijking met wat ik had heel rommelig en onoverzichtelijk.
Maar het is ook wennen als je 15 jaar lang alleen maar Pansonic plasma TV's gewend bent. En oud wordt
.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Haha herkenbaar. Ik heb mijn dvd's ook de deur uit gedaan toen ik de LG C8 kocht, en dat was zelfs nog een 55 inch. Zag er gewoon niet goed uit.
geniet van je mooie nieuwe aankoop! En wellicht kan het nog wat opleveren om te kijken wat er allemaal aanstaat aan beeldverbeteraar meuk, en of de settings wel optimaal naar je smaak zijn 
Ajax&Filmfreak
-
- 3361 messages
- 3729 votes
Dank je! Beeldverbeteraars, eco modus, etc zet ik altijd meteen allemaal uit, dat deed ik ook altijd al bij mn plasma tv's. DVD's de deur uit doen ben ik echter nog niet aan toe
.
De Panny is naar de slaapkamer gegaan, daar kan ik dan nog DVD's kijken.
Films van pak m beet voor 1990 hoeven van mij ook niet heel mooi beeld te hebben...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Uitstekende beeldkwaliteit én energiezuinig: dit is de beste 65 inch televisie | Best getest | AD.nl
Beste uit de Test: LG OLED65C35LA
Beste Koop: Philips 65PUS8848/12
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Samsung verkocht vorig jaar 1 miljoen oled-tv's, verwacht komend jaar stijging - Tweakers
De fabrikant baseert zich op data van marktonderzoeksbureau Omdia. Daaruit blijkt ook dat Samsung in 2023 een marktaandeel van 30,1 procent heeft bereikt in de wereldwijde tv-markt. De fabrikant schrijft verder dat het vorig jaar 8,31 miljoen qled-tv's heeft verkocht. Sinds de introductie van deze lcd-televisies met quantumdots in 2017 zijn er in totaal meer dan 40 miljoen van verkocht.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De LG OLED G4 en de Samsung QD-OLED S95 zijn de nieuwe topmodellen van LG en Samsung. Natuurlijk beloven ze allebei nóg helderder te zijn en Samsung gebruikt voor het eerst een mat scherm. Maar welke is de beste?
00:00 - Kiezen tussen de twee beste tv's ooit
00:20 - De S95D en de LG G4
01:07 - Design
02:38 - Beeldkwaliteit
05:38 - Geluidskwaliteit
06:29 - Smart-tv en Gaming
08:11 - Stroomgebruik
08:48 - Conclusie
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Klasse. Dat zou eigenlijk de norm moeten zijn he.
Ik ben zelf liever niet afhankelijk van besturingssysteem en ben blij dat AppleTV jarenlange ondersteuning heeft.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Groot gelijk. Wanneer mij om advies wordt gevraagd geef ik ook altijd aan er rekening mee te houden dat apps ermee op kunnen houden, dus niet op basis daarvan te kiezen. Het is dat dat mijn LG C8 (inmiddels tot mijn blije verbazing) nog steeds alle denkbare apps heeft, want die heb ik ook gekocht met de gedacht een mediaspeler te kopen zodra de ondersteuning en updates te wensen over gingen laten. Maar dat moment is kennelijk nog niet aangebroken.
En idd, ik ben erg blij met die voorgenomen ontwikkeling van langere ondersteuning, want het was een doorn in mijn oog. JM wordt niet snel knorrig, maar telefoons en TVs in de winkelschappen waarvan al besloten is dat er geen of weinig updates meer voor gaan komen, daar kon ik erg slecht tegen. Vooral omdat de gemiddelde consument daar niet zo in thuis is en erop vertrouwt dat het wel goed zit.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Toevallig werd deze video deze week geupload:
Bijzonder dat er nog zoveel Expert winkels zijn. Oubollige winkels. Ze zijn duur, vaak net iets te klein (beperkte collectie). Ja ze geven goede service maar dan zou ik toch liever naar Coolblue gaan.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Geen slecht filmpje, aardig overzicht en prima geproduceerd.
Wonderlijk idd dat ze er nog zijn, ik vind zo geen recente artikelen, maar in die van 2018-2020 lees je wel dat ze overeind blijven waar BCC, Dixons en consorten worstelen.
Maar ik kom er ook nooit, en kan me de laatste keer dat ik er iets kocht niet herinneren. Zelfs als puber op Texel vond ik Expert al opvallend duur, en dat maakten ze niet goed met kennis van zaken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik denk dat het een winkel is voor oude mensen met een goede portemonnee.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Hisense 75U8KQ Mini-LED Smart TV voor slechts €888 bij MediaMarkt | Pepper.com - nl.pepper.com
Geen idee voor dit toestel, maar mijn ouders zijn erg blij met hun betaalbare Hisense tv. Als ik zo even snel kijkt lijkt het me heel veel (75 inch!) tv voor heel weinig geld.
Wie liever een maatje kleiner heeft: Samsung DU7100 60 inch TV (2024) voor slechts €488,00 bij MediaMarkt | Pepper.com - nl.pepper.com
(still bigger than mine
)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Mooie prijs-kwaliteit verhouding!
Een vriendin van mij heeft een mega grote Sharp tv die ze een aantal jaar geleden voor maar iets van 500 euro kocht. Ik vind de beeldkwaliteit goed.
Goedkope tv kan ook best behoorlijke kwaliteit geven.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Zeker.
En je moet kopen wat op dat moment binnen je budget past en de beeldkwaliteit geeft die je wenst. Toen ik mijn LG OLED55C8 kon ik nog amper sparen en was meer dan 55 inch onbetaalbaar als ik OLED wilde, maar dat wilde ik. Dus ik heb de beste deal gezocht die ik kon vinden en die met een dikke korting gekocht.
Maar de tijden zijn nu wel anders; je kon toen niet voor 488 een fatsoenlijke 60 inch kopen of een behoorlijke fijne 75 inch voor 888 euro, voor dat bedrag kreeg je klein of echt een flink kwaliteits verschil met wat ik kocht. Ik heb 1195 euro voor mijn 55 inch Oled betaald toen, en dat was een goede aanbieding (in 2018). Als ik nu nog steeds met moeite 1000 euro op de spaarrekening zou krijgen en zo filmgek was als ik was, dan had ik absoluut zoiets als bovenstaande TVs gekocht ipv een 55 inch (of meer) topper voor 1200 euro. Ik vermoed dat ik hier absoluut blij mee zou zijn geweest.
https://i.ibb.co/9bhWd3b/image.png
Op dit moment kan ik me makkelijker dan toen een mooie nieuwe grotere tv permitteren (en dat kriebelt zeker!), maar met een joch van 2 die nog niet goed wil snappen dat je niet met autootjes moet gooien, durf ik het gewoon niet.
Dus JM houdt het bij 55 inch voorlopig, Als hij stuk gaat heb ik wel een probleem, durf ik dan iets moois te kopen? probably not 
Ajax&Filmfreak
-
- 3361 messages
- 3729 votes
Het is ook gewoon heel subjectief wat voor beeldkwaliteit iemand 'goed' of 'best behoorlijk' noemt.
Het heeft vooral te maken met wat men gewend is.
Zelf heb ik 15 jaar genoten van plasma TV's en het laatste model staat nu nog in de slaapkamer. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat op 4K en HDR na het op Full HD en SDR nog steeds het beste beeld gaf. Ik was eigenlijk ook gewoon nog heel tevreden mijn TV.
Man wat zat ik er naast, ik ben nou zo verwend met de TV in de huiskamer dat ik het beeld in de slaapkamer maar behelpen vind.
Veel te weinig contrast door een veel te lage piek helderheid.
Wanneer op een moderne goede OLED tv iemand in het donker met een zaklamp in je gezicht schijnt krijg je net als in het echt dat je even je ogen dicht knijpt.
Of als je opeens van heel donker naar volle zon gaat ga je echt verlangen naar een zonnebril en moeten je ogen echt even wennen.
Ook lichtstralen door bomen of naar binnen vallen licht door vensters en deuren is gewoon prachtig realistisch.
Neonlicht is ook zeer indrukwekkend.
Deze 3 voorbeelden gelden al bij SDR, bij HDR is het helemaal smullen.
Plasma is gewoon te donker om het contrast tussen donker en licht weer te geven en LCD te wazig en flets voor in mijn beleving uberhaubt fatsoenlijk beeld.
MiniLED's zijn een enorme vooruitgang voor LCD TV's en MicroLED veel belovend maar als je er vandaag de dag om geeft en je kunt het je veroorloven. Doe jezelf niet te kort en koop een OLED TV met een enorm (piek)contrast.