- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Leeftijd, opleiding en filmwaardering
Leeftijd, opleiding en filmwaardering
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Reinbo, ik snap jou ook wel hoor. Een van je favoriete films verdedigen, dat doe ik bij deze film namelijk ook. En het is altijd jammer als er dan mensen zijn die een film erg laag beoordelen, en dan is het logisch dat je gaat vragen waarom ze heb niet hebben kunnen waarderen, maar begin alsjeblieft niet over de leeftijd
Je moet mijn ietwat flauwe post wel in de context zien van hetgeen daarvoor werd gesteld.... Hij gaan aan dat het vanzelf sprak, dus ik kwam enkel met clichematige argumenten.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Tuurlijk heb je dan meer ervaring, maar iemand die 10 is kan al meer films gezien hebben dan iemand die 90 is (bij wijze van spreke). Maar goed ik snap je punt.
Al heeft dat natuurlijk ook met smaak en persoonlijke beleving te maken. Mijn grootvader zou in slaap vallen als ik hem een Bergman liet zien, terwijl hijzelf ook voortdurend bezig is met de dood.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
omdat ze gewoonweg niet bezig zijn met thema's als de dood.
Nonsens! Ik hield me gedurende mijn puberteit enorm veel bezig met de dood.
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Er zijn inderdaad uitzonderingen - daarom sprak ik in de laatste alinea ook over smaak en persoonlijke beleving. Ik ben zelf ook 16 en wel met dat soort zaken bezig (Bergman is trouwens een van mijn favoriete regisseurs), maar in het algemeen zijn tieners eerder met andere zaken bezig.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Over het algemeen houden volwassenen zich evenwel met andere zaken bezig, de zondagse avondbesteding ten aanzien van het beschouwen van fictieve gesprekken met reeds ontslapen personen daargelaten.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Het is gewoon een feit dat kinderen tot de leeftijd van 18 jaar weinig tot geen ontwikkelde filmsmaak hebben en waar vooral een meeloopcultuur en hokjesdenken van toepassing is, uitzonderingen daargelaten. Daar is MovieMeter een prima bewijs van.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Zelfde geldt voor mensen boven de 30.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Logisch ja! Zodra ik de 30 voorbij ga dan ga ik ook alleen nog maar slechte films waarderen. Dus geniet allemaal nog maar even van mijn goede top 10, want over een dikke maand is het helemaal anders. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Klopt, het gros kijkt film ter vermaak en tijdverdrijf. Maar ik denk wel dat de meeste liefhebbers hun smaak pas echt na hun 18e verbreed. Ik hou nog steeds van stupide actie en horror films, maar ben mijn interesse wel enorm gaan verbreden na mijn 18e. Maar het kan ook te maken hebben met het toegenomen aanbod. Het Filmhuis was toch een beetje eng vroeger.....
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Het is gewoon een feit dat kinderen tot de leeftijd van 18 jaar weinig tot geen ontwikkelde filmsmaak hebben en waar vooral een meeloopcultuur en hokjesdenken van toepassing is, uitzonderingen daargelaten. Daar is MovieMeter een prima bewijs van.
Dat heb je evengoed bij mensen boven de 18. Het enige nadeel bij jongeren is dat ze nog niet de tijd hebben gehad om zich echt te veruimen in film. Maar er zijn evengoed jongeren die houden van verschillende filmgenrenses en evengoed verder kijken dan het huidig bioscoopaanbod.
Sommige van de punten in de topictitel kunnen wel meespelen. Een 12-jarige kan nog niet zoveel films gezien hebben als een 30-jarige. En iemand die geen kennis heeft van geschiedkundige gebeurtenissen zal minder kunnen volgen bij historische drama's bijvoorbeeld. En misschien dat mensen die minder sterk in taal zijn, ook geen liefhebbers zijn van lange dialogen/monologen. Maar het blijven veronderstellingen omdat er niet echt veel onderzoek naar is. Jordy heeft hier ooit eens een verdeling getoond van de top 250 volgens leeftijdscategorie (tieners, 20'ers, 30'ers, ...) en er komen toch regelmatig dezelfde namen voor. Enig verschil is misschien dat er bij de oudere gebruikers wat oudere films bijzitten.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Klopt, het gros kijkt film ter vermaak en tijdverdrijf. Maar ik denk wel dat de meeste liefhebbers hun smaak pas echt na hun 18e verbreed. Ik hou nog steeds van stupide actie en horror films, maar ben mijn interesse wel enorm gaan verbreden na mijn 18e. Maar het kan ook te maken hebben met het toegenomen aanbod. Het Filmhuis was toch een beetje eng vroeger.....
Misschien dat je ook vanaf je 18e financieel meer middelen had om zelf films te kunnen kopen of huren, terwijl je op jongere leeftijd meer afhangt van je ouders filmcollectie en het tv-aanbod.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Hou oud ben jij nu... 28? Voor jou dan ook nog maar minder dan anderhalf jaartje he? Geniet er maar van dus. Voor je het weet kijk je alleen nog maar slechte films. 
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
terwijl je op jongere leeftijd meer afhangt van je ouders filmcollectie en het tv-aanbod.
Je bent bekend met het fenomeen 'internet'? Tegenwoordig kunnen jongeren zonder moeite de halve top 250 tot zich nemen binnen twee maanden tijd.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Hou oud ben jij nu... 28? Voor jou dan ook nog maar minder dan anderhalf jaartje he? Geniet er maar van dus. Voor je het weet kijk je alleen nog maar slechte films.
Je zei toch al "uitzonderingen daargelaten" 
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Mja, maar dat geldt imo toch echt meer voor kids en tieners dan voor volwassenen. Jij voegde de dertigers toe. 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Je bent bekend met het fenomeen 'internet'? Tegenwoordig kunnen jongeren zonder moeite de halve top 250 tot zich nemen binnen twee maanden tijd.
Klopt, maar als ze dat doen zijn ze per uitzondering al vroeg intensief met film bezig. De jongeren die ik ken en naar internet gaan voor film of muziek gaan echt geen klassiekers downloaden, maar wel zo snel mogelijk de nieuwe blockbuster binnenhalen of de laatste nieuwe dansschijf.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Ach, de enthousiaste liefde voor blockbusters kan door middel van forums (reeds op een vroege leeftijd) makkelijk escaleren in een liefde voor het algehele medium film.
Alle volwassenen waarmee ik bekend ben beschouwen tevens slechts films die boven het wateroppervlak uit steken en beluisteren daarenboven louter muziek die uit een nostalgische prehistorie dateert. Oftewel: dat zegt toch niets?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Misschien dat je ook vanaf je 18e financieel meer middelen had om zelf films te kunnen kopen of huren, terwijl je op jongere leeftijd meer afhangt van je ouders filmcollectie en het tv-aanbod.
Nee, daar heeft het niets mee te maken, toen ik 18 was hadden de videotheken hadden enkel Amerikaanse films in huis. Enkel in cult en horror kon je aparte films zien of in het filmhuis. Voor klassiekers moest je naar de nachtvoorstelling. Nu kan je gerust dag in, dag uit een stapel art house films van de videotheek meenemen...
goongumpa
-
- 3057 messages
- 4083 votes
Ik haal nooit een film van internet en heb toch al een behoorlijk deel van de hoogst aangeschreven films gezien (ongeveer 65 van de They Shoot Pictures top 100 - de top 250 van deze site zegt me niet zoveel).
Ik heb de dvd's bijna allemaal gekocht of uit de bibliotheek geleend. In een van de bibliotheken die ik bezoek hebben ze trouwens een interessante functie: de 'aankoopsuggestie'. Je kan via internet een artikel aanraden dat hun catalogus volgens jou kan verbeteren. En als je die brief op de juiste manier schrijft, gaan ze daar vaak ook op in. Zo heb ik de hen al ongeveer 10 dvd's laten bestellen die ik zelf niet kon vinden.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ach, de enthousiaste liefde voor blockbusters kan door middel van forums (reeds op een vroege leeftijd) makkelijk escaleren in een liefde voor het algehele medium film.
Alle volwassenen waarmee ik bekend ben beschouwen tevens slechts films die boven het wateroppervlak uit steken en beluisteren daarenboven louter muziek die uit een nostalgische prehistorie dateert. Oftewel: dat zegt toch niets?
Ik wil alleen maar aantonen dat de toegang tot internet en de mogelijkheid tegenwoordig om zelfs op jongere leeftijd films te bekijken, geen garantie is dat ze dat ook effectief doen. Het is niet om dat jongeren tegenwoordig snel de top 250 binnen kunnen halen, dat ze dat ook per definitie doen.
Ik kan uit ondervinding spreken dat jongeren ergens beperkt zijn in het bekijken van films of het luisteren van muziek. Gewoon omdat ze op die korte tijd nog niet zoveel films hebben kunnen zien als een even gemotiveerde filmliefhebber van 10-20 jaar oud, die 10-20 jaar langer films heeft kunnen zien en zo al een ander filmvisie heeft kunnen opbouwen. En je kan dan wel aan alle films tegenwoordig via het net, de eerste films waar je naar toe grijpt zijn degene die je deels aangeboden krijgt. Films uit de collectie van je ouders, van je neef, van een oudere broer die een mooie collectie heeft.
Niet dat ouderen sowieso een betere filmwaardering hebben dan jongeren. Wel dat filmliefhebbende ouderen meer tijd hebben gehad om films te ontdekken en te bekijken dan jongere filmliefhebbers. (Als je begrijpt wat ik bedoel...)
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Ik haal nooit een film van internet en heb toch al een behoorlijk deel van de hoogst aangeschreven films gezien
Hetzelfde geldt voor mij, op enkele uitzonderingen na, edoch blijft het een feit dat de mogelijkheid gegeven is, waarvan velen welzeker gebruik maken.
mogelijkheid (...) geen garantie is dat ze dat ook effectief doen
Uiteraard.
Ik begrijp je punt, maar het blijft mijns inziens een dubieuze kwestie welke kwantiteit films nodig is voor de respectabele ontwikkeling van een stabiele, weloverwogen smaak: driehonderd of tweeduizend? Nu durf ik best aan te nemen dat de smaak van (zowel) jongeren (als, in wellicht ietwat mindere mate, volwassenen) nog niet 'voltooid', want voortdurend aan verandering onderhevig, is, moest je slechts daar op doelen, maar welke conclusie je daar effectief aan zou willen verbinden, dat blijft me vreemd.
Werkelijk? Ik heb de collectie van mijn ouders nochtans immer duf gevonden, en, voordat ik me er indirect mee ging moeien, zelfs amper een blik waardig gegund.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik heb vroeger Alien gezien omdat m'n neef die mee bracht als hij kwam babysitten. Als ik zelf ging babysitten later mocht ik van de mensen waar ik zat gerust films kijken en zag ik ook dat wat er in hun aanbod zat. En ik keek naar de films van m'n ouders. Niet dat die altijd even goed waren, maar dat waren de films die ik zag. Ik kon dan wel naar een videotheek gaan, maar wat kende ik van films? Nog niets natuurlijk. Neem anno 1994 (was ik zelf 16 jaar). Toen haalde ik wel een Forrest Gump, Lion King, Max en Speed. Shawshank redemption en Heavenly creatures zag ik met school en waren voor mij al niet commerciële films (wist ik toen veel). Voor mij was Pulp Fiction toen echt wel een ontdekking. Van Ed Wood had ik nog nooit gehoord en Léon kon ook niet goed zijn, want dat was in het Frans. In die periode zag ik alleen maar Engelse of Vlaamse films en was een anderstalige film iets dat je met school zag (buiten een film van Louis de Funès of zo).
Nu met het internet weet je waar je naar moet gaan zoeken en ken je zogezegd de titels al vroeger van betere films, moest film je wel interesseren. Maar dat was vroeger het geval niet en duurde dat veel langer. Toen was nog meer dan nu leeftijd wel een belangrijk obstakel als het ware in filmwaardering.
Filmkriebel
-
- 9955 messages
- 4647 votes
Bij Into the Wild (2007):
bekijk jij maar Into the Wild opnieuw wanneer je een grote jongen bent.
Handsome Bill
-
- 269 messages
- 0 votes
Geen probleem; sta me toe te zeggen dat ik het wat op je leeftijd steek. Om van deze film te genieten moet je al eens stilgestaan hebben bij de zin en de eigen invulling van een leven.
Wat een onzin, alsof je bijkans bejaard moet zijn om over deze film een mening te kunnen hebben.
Hij vindt er gewoon niks aan, kan toch?
Thom1994
-
- 1312 messages
- 672 votes
Hou toch eens op over dat stomme gelul over de leeftijd. Als hij de film niet waardeert, is dat gewoon jammer. Maar sommige mensen beginnen weer over de leeftijd te kiften. Als ik bij een pixar kijk, moet je zien hoeveel volwassenen zo'n film abnormaal laag beoordelen omdat ze de humor niet leuk vonden. Dan gaan wij toch ook niet lopen zeuren? 
Filmkriebel
-
- 9955 messages
- 4647 votes
Wat een onzin, alsof je bijkans bejaard moet zijn om over deze film een mening te kunnen hebben.
Hij vindt er gewoon niks aan, kan toch?
Omdat jullie nu toch blijven doordrammen wil ik best nog 's vlug toelichten, want dat was niet wat ik bedoelde. Ik zeg niet dat iemand van neem nu 16 niet van die film kan genieten. Ik bedoel dat je toch al eens moet stilgestaan hebben hebben over de 'zin van het leven' om sommige subtiliteiten uit het verhaal in te kunnen zien. En geef nu eerlijk toe : aan 16 jaar sta je daar nog niet echt bij stil. Duidelijk nu? Verder maak ik nooit een probleem van lage beoordelingen.
Thom1994
-
- 1312 messages
- 672 votes
Ik ben 15 jaar. Aanschouw mijn beoordeling. 
En vaak vind ik mezelf nog veel intelligenter en volwassener overkomen dan veel andere volwassenen op moviemeter, aangezien een groot deel van de mensen moeite schijnt te hebben om een verhaaltje zonder een berg grammaticale fouten te schrijven. ( Daar hoor jij trouwens niet bij. )
Maar toch vind ik dat je nog vooroordelen hebt over mijn leeftijdsgenoten.
Filmkriebel
-
- 9955 messages
- 4647 votes
Ik spreek niet over intelligentie. Dat speelt in deze discussie geen rol. Maturiteit, daar had ik het over. Ik twijfel er geen minuut aan dat je ook van die film kon genieten, wat ik super vind trouwens. De vraag is of je dan ook de boodschap begrepen hebt bvb, en dat is heel andere koek. Die zat namelijk helemaal op het einde. Zonder iedereen te gaan onderschatten weet ik zeker dat de boodschap aan sommigen ook voorbij zal gegaan zijn. En dat zijn dan soms die personen die lage stemmen gaan geven.