- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmvalley
Filmvalley
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Weer een bizarre canonkeuze deze keer. Ik heb de tekst en uitleg nog niet gelezen, maar Kill Bill een epos? Absoluut niet naar mijn mening. Daarnaast dacht ik altijd dat eind jaren '50 en begin jaren '60 de hoogtijdagen van het epos waren, maar 4 van de 5 films in de lijst stammen uit de laatste 5 jaar. Ben-Hur? Spartacus? The Ten Commandments? Een van die drie had er toch in gemoeten naar mijn mening. Dat ze er niet allemaal inzitten begrijp ik nog wel.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Ben-Hur? Spartacus? The Ten Commandments? Een van die drie had er toch in gemoeten naar mijn mening. Dat ze er niet alledrie inzitten begrijp ik nog wel.
Martin Van K
-
- 9050 messages
- 4553 votes
Ik heb me trouwens over mijn haat tegen sudoku's heen gezet en de puzzel achterin opgelost.
zelf de foto's nagetekend dan? 
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Heb een beetje gesjoemeld en gewoon de getalletjes ingevuld
Maar ik was allang blij dat ik er eens een invulde die uiteindelijk ook nog helemaal klopte 
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Ik weet niet of iemand van de Filmvalley-lezers ook de Mikro gids leest, maar zo ja, lees dan eens de recensie van The Diving Bell and the Butterfly in Filmvalley, en daarna in de Mikro Gids. Exact hetzelfde! Mikro Gids is korter, maar gebruikt precies dezelfde zinnen als Filmvalley! Is er sprake van een luie recencent voor beide tijdschriften of van schaamteloze kopieerpraktijken?! 
Hetzelfde geldt (gold) overigens voor Reprise.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5071 votes
Is er sprake van een luie recencent voor beide tijdschriften of van schaamteloze kopieerpraktijken?! 
Dat eerste lijkt me. Hetzelfde artikel samengevat nog een keer verkopen. Slim zakendoen.
Als ze 'm zouden kopieren staan ze binnen de kortste keren voor de rechter.
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5742 votes
Ik heb Ladies in Lavender gekozen.
Weet iemand wanneer de volgende komt?
MXO
-
- 1449 messages
- 532 votes
Op welke datum kom Filmvalley meestal binnen? Ik ben namelijk pas lid en ik zit met smart te wachten op het blad.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Ik krijg hem meestal 2 à 3 dagen voordat hij officieel in de winkels ligt. Die datum staat altijd achterin het huidige nummer. Dit keer staat er 27 september, dus ik verwacht hem de 25e.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Het laatst verschenen nummer was die met Ratatouille op de cover, toch?
MXO
-
- 1449 messages
- 532 votes
Oké, bedankt voor het antwoord
. Ik kan niet wachten.
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Ik wil ook graag Sin City in ontvangst nemen
Heb de film nog nooit gezien, dus kwam mooi uit dat ie er deze keer bij zit.
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
En binnen! altijd fijn om het nieuwe nummer thuis aan te treffen. Eerste indruk: wederom iets mindere cover maar wel interessante inhoud 
Iketes
-
- 1968 messages
- 1375 votes
En weer bizarre keuzes voor de FilmCannon.. 
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Vet idee trouwens dat je je eigen review kan insturen! Ik moet me eens bedenken waar ik over ga schrijven... jammer dat je maar 150 woorden mag insturen eigenlijk
. Dan zal ik me moeten inhouden.
Trouwens, in februari zit Babel bij het blad
. Ik heb hem al op dvd, maar dan kan die überondergewaardeerde film weer eens een mooie update krijgen van filmvalley-lezers!
Iketes
-
- 1968 messages
- 1375 votes
Geen enkele film-noir in de lijs is toch op z'n minst opmerkelijk.
En Babel ondergewaardeerd?
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Ook ik heb hem weer binnen, met Sin City! Heb nog geen tijd gehad hem door te bladeren, maar dan heb ik nog iets om naar uit te kijken! 
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
En Babel ondergewaardeerd?
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Trouwens, in februari zit Babel bij het blad
Heel goed nieuws. Ik begin me inmiddels al te schamen dat ik de film nog niet heb gezien (21 Grams en Amores Perros hebben het beide tot mijn top 10 geschopt, ik schat zo in dat Babel daar ook in gaat belanden). Sowieso geweldige dvd's de komende maanden (ook de keuzetitels), worden een paar lastige keuzes.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Sowieso geweldige dvd's de komende maanden (ook de keuzetitels), worden een paar lastige keuzes.
.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik vond hem beter dan voorgaande maanden, met toch veel logische keuzes en een aangename verrassing in de vorm van The French Connection, die ik niet had verwacht in de canon. Van mij hoeven The Usual Suspects, Scarface en Lock, Stock and Two Smoking Barrels niet per se, maar ik had ze wel verwacht. Wel zien we weer voor de zoveelste keer dat klassiek Hollywood genegeert wordt. Een misdaadcanon zonder een film met James Cagney kan eigenlijk niet, want hij is het grote voorbeeld van alle gangsterfilms die later zouden volgen. Met The Public Enemy, Angels With Dirty Faces of vooral White Heat hadden ze een mooie toevoeging gehad. Dog Day Afternoon weglaten is ook een misser.
En film-noirs... Tja, ik had niet anders verwacht dan dat die straal genegeert zouden worden, al hoop ik dat er bij thrillers nog wat opduiken (kunnen ze om The Maltese Falcon en The Third Man heen?). Ik vraag me bij dat genre af of ze Hitchcock zullen afraffelen met een film, of werkelijk recht doen aan zijn films. Ik hoop niet alleen Psycho of zo aan te treffen, om plaats te maken voor Memento, The Sixth Sense, The Prestige en andere moderne plottwisters.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Voor de tweede keer in mijn leven het blad gekocht. Inderdaad een zwakke filmcanon met overbekende overwegend recente films in het misdaadgenere. Inderdaad: waar blijven al die oude misdaadklassiekers? En als er dan toch een Britse film toegevoegd moest worden kon men dan niet beter gaan voor The Long Good Friday of beter nog: Get Carter? En dan in het stuk mbt tot de gangsterhistorie ook nog fouten maken. Heeft de schrijver van het stuk de genoemde films uberhaupt gezien of lult ie maar wat na?
De heftigheid en het geweld van Wellmans film werd nog verder uitgebouwd in Cagney's volgende project: Scarface: The Shame of a Nation (1932) van Howard Hawks, waarin hij een overduidelijk op Al Capone geinspireerde gestoorde, beestachtige crimineel in het Chicago ten tijden van de drooglegging neer zet.
Jaja. Cagney!? Dat is toch echt Paul Muni!
Huiswerk beter doen.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
En als er dan toch een Britse film toegevoegd moest worden kon men dan niet beter gaan voor The Long Good Friday of beter nog: Get Carter?
Helemaal mee eens!
Cagney ontbreekt inderdaad, afschuwelijk over het hoofd gezien. Het lijkt er inderdaad op dat ze hun huiswerk niet (goed) hebben gedaan, als ze Cagney en Muni met elkaar verwarren... Slecht zeg!
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Tja, die canon blijft voor mij altijd een heikel punt aan het blad. Begrijp me niet verkeerd, ik lees het blad altijd graag, maar die canon heeft te veel missers. Geen Wayne-films bij de westerns, maar wel Seven Samurai; Kill Bill bij de epossen (en nee, ik weet nog altijd niet wat er episch is aan Kill Bill), in plaats van een van de klassieke sandalenfilms van weleer (Ben-Hur, Spartacus); Team America en Anchorman bij komedie in plaats van heel veel ander leuks (was Some Like It Hot geen verplichting?), waarna ze het ook nog durven te beweren dat komedies uit de jaren '40 en '50 wat te veroudert zijn voor de canon. Het is vooral de onderwaardering voor juist de oudere films die wat belachelijk is. Geen goede balans tussen oude en nieuwe toppers. Ik heb de de tekst bij misdaad vandaag pas gelezen en kwam erachter dat ik film-noir toevoegingen aan de canon wel gedag kan zeggen. Bij thrillers zullen we ze ook niet zien. Nogmaals: ik begin zo langzamerhand het ergste te vrezen voor Hitchcock bij thrillers.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
In een column aan het begin van het blad reageren ze op de Canon van de Nederlandse film. Ze geven daarin aan dat ze zich kunnen voorstellen dat mensen ook kritiek kunnen hebben op hun eigen canon. Zie het dus maar als hun mening en denk er het jouwe van.
Woodpecker
-
- 10 messages
- 0 votes
Goedemorgen lezersvrienden,
Elke canon heeft altijd wel missers voor iedereen, want zoveel filmliefhebbers, zoveel smaken. Daarom moet je de lijst ook niet te serieus nemen. We zijn uitgegaan van een rijtje films die op dit moment de moeite waard zijn om te zien, en die je eigenlijk als beginnende filmliefhebber (dus geen fanaat) gezien zou moeten hebben. Dat daarbij klassiekers buiten de boot vallen is soms inderdaad onterecht, maar dan kiezen we toch liever voor de modernere, voor een groter publiek beter wegkijkende films. De lijst was er eerst, daarna pas de verdeling in genres om het een beetje overzichtelijk te houden. Vandaar dat Seven Samurai bij de westerns kwam (toch een inspitratiebron voor vele westerns) en E.T. bij de avonturenfilm. Ze moeten toch ergens langskomen
Maar blijf discussiëren, ook daar is de canon voor bedoeld, en aan het einde van de rit geven we de lezer de kans om te reageren en ons op omissies te wijzen.
En One Ring, Hitchcock komt heus wel aan zijn trekken bij de thriller-afdeling.
Groet,
Woodpecker, namens de FilmValley-redactie
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
beter idee:
vertel ons welk genre next is en dan dragen wij als 'filmfanaten' wel een paar films aan 
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
En binnen! Veel interessant spul dat er instaat is zo de eerste indruk. Nu eerst maar eens Good night and Good Luck gaan kijken...