• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.166 votes
Profile

Feminisme en politiek correcte censuur

clubsport

• 3810 messages
  • 6939 votes

eigenlijk was het me al veel eerder opgevallen maar na de soap rond de trailer op youtube van GHOSTBUSTERS begin ik me steeds meer af te vragen in hoever hollywood beinvloed word door feministische denkwijzen en politiek correcte censuur .

Later zal ik hier nog dieper op ingaan en wat voorbeelden aandragen

maar eerste een quote van verhoeven wat ook enigsins met dit thema te maken heeft .

verhoeven over elle

wat zijn jullie gedachten hierover ?

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Kun je vertellen wat de quote te maken heeft met wat jij "politiek correcte censuur" noemt? Volgens Paul hebben de Amerikanen er moeite mee dat het karakter geen wraak neemt. Ik wist niet dat de behoefte aan wraak onder "politieke correctheid" valt.

Waarom kun je niet gelijk er dieper op ingaan of met voorbeelden komen, want het is volstrekt onduidelijk waar je op doelt.

Panta Rei

• 507 messages
  • 7 votes

Integendeel, het is Hollywood die de mores bepaalt. En het grote geld heeft in Hollywood altijd het laatste woord, zie de reactie van Spider-fan.

Showgirls was een flop en dus is Hollywood voorzichtig.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Het topic draait rond de verstarring van morele waarden, een opmars die sterk vanuit Amerika gestuurd wordt maar ook bij ons merkbaar is.

Het is de laatste jaren al een paar keer op de spits gedreven. Figuren als Sarkeesian (het hele gamergate gebeuren) hebben daarin het voortouw genomen. Zo was er vorig jaar ook al de hele ophef over te weinig zwarte genomineerden bij de Oscars en ook de Aziatische community in Amerika heeft zich al een paar keer geroerd (Aloha en het whitewash gebeuren rond GitS bijvoorbeeld).

Maar ook in Europa is het niet vreemd. Zweden is een voorloper in het hele gender-neutral gebeuren, waarbij jongens en meisjes op jonge leeftijd zo gelijkwaardig opgevoed moeten worden (geen poppen voor meisjes en autotjes voor jongens meer).

Ondertussen is die hele beweging zo groot geworden dat het financieel aantrekkelijker wordt om specifiek voor de aanhangers films aan te passen. Vrouwonvriendelijke scenes worden geweerd, de casting wordt gewogen en gemeten en naast rassenevenwicht liefst ook nog aangevuld met een homostel (of een transgender personage, voor de films die echt cutting edge willen zijn).

Het is een vermoeiende discussie met een hoop invalshoeken en uitwassen die de laatste jaren overal de kop hebben opgestoken. Best interessant op zich, maar nogal gevoelig bij vele mensen. Bezint eer ge begint zou ik zeggen

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Panta Rei wrote:

de reactie van Spider-fan

?

Onderhond wrote:

Ondertussen is die hele beweging zo groot geworden dat het financieel aantrekkelijker wordt om specifiek voor de aanhangers films aan te passen.

Eerder luid dan groot. Feministen vertegenwoordigen net als bijvoorbeeld zwartepietactivisten maar een kleine minderheid, maar hebben wel een grote bek. En ruggengraatlozen laten daar al gauw hun oren naar hangen.

Panta Rei

• 507 messages
  • 7 votes

@ Apollinisch: zie de link in de OP.

Die jij waarschijnlijk niet gelezen hebt, gezien je reactie op het bericht van Onderhond.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Panta Rei wrote:

Die jij waarschijnlijk niet gelezen hebt, gezien je reactie op het bericht van Onderhond.

Ik heb het bericht nu gelezen en zou precies hetzelfde schrijven.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Apollinisch wrote:

Eerder luid dan groot. Feministen vertegenwoordigen net als bijvoorbeeld zwartepietactivisten maar een kleine minderheid, maar hebben wel een grote bek. En ruggengraatlozen laten daar al gauw hun oren naar hangen.

Wel ja, je hebt de aandrijvers, maar ook de aanhangers. En vooral als het over pers en dergelijke gaat wordt de stem van de doorsnee SJW (social justice warrior) fors bijgestaan, dus je ontkomt er maar moeilijk aan als je bepaalde Amerikaanse media volgt.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Ach, over een paar jaar worden er films over het fenomeen SJW gemaakt.

En, wellicht niet zo bekend hier, maar er schijnt zelfs binnen de boekenwereld en de prijzen in de VS twee stromingen zijn die elkaar niet kunnen luchten of zien (dik aangezet). GRR Martin heeft er te veel blogs aan besteed (had ie beter aan dat ene boek kunnen besteden).

Ik denk wel dat het tegenwoordig voor opgroeiende meisjes leuk is om te zien dat er meer actie-heldinnen op het witte doek verschijnen (Star Wars, Hunger Games, Wonder Woman, etc).

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Hier en daar las ik ook al dat de nieuwe Ghostbusters de sticker "feministisch" kreeg. Mijn eerste gedachte was, leven we nog steeds in zo'n achterhaalde macho-wereld? Antwoord is kennelijk ja, want dit soort "kritiek" komt uiteraard af van de grootste macho's die kennelijk na decennia van films waar mannen de leading role spelen het niet kunnen bekroppen als in een film voor de afwisseling vrouwen centraal staan en meteen "feminisme!" gaan roepen. Na het zien van Ghostbusters zou ik nooit op het idee zijn gekomen om de film feministisch te noemen, kennelijk moeten er nog steeds grote stappen genomen worden wat de emancipatie van de vrouw betreft, in ieder geval binnen de filmwereld en onder (een minderheid, hoop ik) filmkijkers.

Wen er maar aan, want die doodnormale gelijkheid zal gaandeweg ook in Hollywood de norm worden.

Serieus, er is niets mis met een film waar vier vrouwen op geesten jagen (ervan afgezien dat het een slechte film is die niet verder komt dan het niveau van parodie op het origineel).

Behoorlijk triest als bij elke film waar een vrouw een rol speelt die niet voldoet aan het achterhaalde (macho) man-vrouw patroon meteen het woord "feminisme" in de mond wordt genomen.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Tja, als een meer getrouwe afspiegeling van de maatschappij in films laten zien betekent dat je je oren laat hangen naar aanhangers van "die hele beweging" of dat je ruggegraatloos bent, dan klinkt dat mij in de oren als de bekende quote “When you’re accustomed to privilege, equality feels like oppression.”

Overigens vraag ik me af waar dat rassenevenwicht alsmede al die homostellen dan zijn. Over het laatste schreef onlangs ook Mark Harris in Film Comment.

Panta Rei

• 507 messages
  • 7 votes

Niet voor het een of ander hoor, maar moeten we nu onze aluhoedjes uit de mottenballen halen?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

arno74 wrote:

Serieus, er is niets mis met een film waar vier vrouwen op geesten jagen.

Maar dat is ook nooit het probleem geweest, je moet het ook zien als onderdeel van een groter geheel.

Punt blijft dat er de laatste jaren een aantal bekende IPs plotse veranderingen hebben ondergaan. Thor is ineens een vrouw, Spider-Man een zwarte en de bekende Ghostbusters zijn ook ineens vrouwen geworden. Men klaagt ook niet over de opkomst van films als Wonder Woman of The Hunger Games, die een vrouw in de hoofdrol lanceren, men klaagt over gevestigde verhalen en personages die plots moeten veranderen om diversiteit te onderstrepen (en aan te kaarten). Dat oogt allemaal wat geforceerd, in combinatie met het geklaag over het gebrek aan diversiteit is het dan ook niet vreemd dat sommige mensen, vooral aanhangers van de IPs die gebruikt worden, geïrriteerd reageren.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Onderhond wrote:

men klaagt over gevestigde verhalen en personages die plots moeten veranderen om diversiteit te onderstrepen (en aan te kaarten).

En dat is dan een aanname van (onder andere) jou. In de comics zijn er continu "plotselinge" veranderingen. Zo zijn er ook verschillende Robins en Captains America de revue gepasseerd. Als een blanke man het overneemt van een andere blanke man is het gewoon een verandering, maar anders moet er wel een politieke boodschap achter zitten.

Overigens is Spider-Man helemaal niet "een zwarte", Spider-Man is de blanke Peter Parker (hier een link naar de huidige serie comics). Er is wel een 'alternative universe' versie van Spider-Man (een van vele) waarin hij zwart is.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Als dat in een zekere concentratie gebeurt, ten tijde van veel sociaal debat dan is dat inderdaad geen "toeval" maar een statement.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Dat van "personages die plots moeten veranderen om diversiteit te onderstrepen (en aan te kaarten)" roept bij mij dezelfde vraag als bij skinny_tie: is dat wel zo? Zoals gezegd was ik er nooit op gekomen om aan feminisme te denken bij het zien van Ghostbusters. Als je van zoiets uitgaat dan ga je meteen een nieuwe taboe creëren, mannelijke personages mogen niet in remakes in vrouwelijke personages worden gewijzigd??? Ik vond het juist weer eens wat anders dan de doorsnee een-op-een remakes die Hollywood uitspuwt (afgezien dus van de slechte kwaliteit v.d. remake).

Als het publiek hier niet open voor zou staan zouden de producers er niet aan denken om met zoiets te komen, ik denk dus dat er sprake is van "een kleine minderheid met een grote bek" die meteen zich op hun teentjes getrapt voelen wanneer een vrouw opeens zo'n rol speelt. Maar het valt inderdaad wel op hoe heftig sommige mensen (en dan niet zozeer op MM) kunnen reageren, storm in een glas water, maar het lijkt wel of sommigen nog in de tijd van de grotbewoners leven. Dat een sociaal debat producers op het idee brengt om zoiets te maken omdat ze denken dat er vraag naar is daar is ook niks mis mee. Of misschien weten ze na zoveel remakes in Hollywood niets meer te bedenken om een film te remaken dan het geslacht van de personage te veranderen, op den duur houden de ideeën voor (en vraag naar) remakes en sequels op... Als er tegenwoordig ergens een concentratie van is dan is het wel van remakes en sequels.

Het is trouwens wel een natuurlijk proces als de samenleving afstand doet van achterhaalde ideeën dat dit leidt tot veranderingen in alles was aan die ideeën onderhevig is, of het nou zwarte piet is (zwaar overtrokken maatschappelijke discussie daarover, maar dat terzijde) of superhelden uit de jaren '50 en eerder.

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Ghostbusters heeft echt geen jota met feminisme te maken. Het zijn gewoon vrouwen in rollen waarvan we gewend zijn dat ze gespeeld worden door mannen. Verschillende generaties, verschillende smaken. En met de opkomst van mondige mensen met verschillende geslachten, seksualiteiten, afkomsten en/of of (gender-) identiteiten, is het niet meer dan logisch dat je iets ervan terugziet in de populaire cultuur.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

arno74 wrote:

Zoals gezegd was ik er nooit op gekomen om aan feminisme te denken bij het zien van Ghostbusters.

Als je énkel naar de film kijkt en niet bewust bent van de omliggende gevoeligheden en debatten kan ik daar inkomen, maar je kan anderen moeilijk aansmeren dat ze daar wél van op de hoogte zijn natuurlijk.

Je mag er verder ook niet teveel over zeggen, anders gaat het meteen over machogedrag en misogynie, terwijl enige consistentie in gevestigde karakters toch allerminst een vreemde wens is, los van geslachten, rassen en geaardheden.

Eén van de meest opvallende uitwassen van het hele sjw gebeuren was trouwens dit artikel:

I don't care if you landed a spacecraft on a comet, your shirt is sexist and ostracizing - The Verge - theverge.com

Het is mede tegen dat soort onzin dat sommige groepen zich zijn gaan verzetten, waar films als Ghostbusters dan uiteindelijk het slachtoffer van zijn geworden.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Onderhond wrote:

maar je kan anderen moeilijk aansmeren dat ze daar wél van op de hoogte zijn natuurlijk. Je mag er verder ook niet teveel over zeggen, anders gaat het meteen over machogedrag

Het is machogedrag als je je ergert aan een remake waar een mannenrol door een vrouw wordt gespeeld. Men keurt de film af met het enige argument dat daar vier vrouwen in plaats van vier mannen spelen, dat is op en top machogedrag.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

arno74 wrote:

Het is machogedrag als je je ergert aan een remake waar een mannenrol door een vrouw wordt gespeeld. Men keurt de film af met het enige argument dat daar vier vrouwen in plaats van vier mannen spelen, dat is op en top machogedrag.

Mnee, niet echt. De man -> vrouw verandering is niet zozeer het probleem, wel de geslachtsverandering in het algemeen. Het omgekeerde (vrouw -> man) zou even vervelend zijn. En zeker bij een franchise die vasthangt aan jeugdsentiment voor velen.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Kan, maar wat ik begrijp is dat men de film van feminisme beschuldigt en in die hoek drukt, dat is puur machogedrag. Misschien wordt de discussie inderdaad gevoerd als "goh, wat rot dat ze van mijn favoriete personages nou vier vrouwen van gemaakt hebben terwijl ik zo dol was op de vier mannelijke Ghostbusters" maar die indruk krijg ik niet bepaald. Hier heeft ook niemand dat argument gebruikt, je bent de eerste.

Maar goed, ik heb die discussie die zich (buiten MM) afspeelt niet gevolgd en ga dat ook niet doen . Het interesseert me weinig dat het sommigen stoort dat die rollen door vrouwen worden gespeeld (maar het verbaast me wel).

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Iets benoemen kan je moeilijk omschrijven als machogedrag wat mij betreft. Het is net die manier van discussiëren die het zo beladen maakt, omdat de ene kant over feministen loopt te schreeuwen, terwijl de andere kant machos en vrouwenhaters ziet. Daarmee dat de huidige discussies ook vaak zo bitter verlopen, de hele historie erachter heeft mensen al serieus op scherp gezet.

Met IPs als The Hunger Games (en een hoop andere films) heeft men ondertussen bewezen makkelijk vrouwen in sterke hoofdrollen te kunnen lanceren, dat ze zich daarmee bezighouden ipv bestaande franchises om te bouwen om aan enige diversiteit te komen. Een type kritiek die overigens al veel ouder is dan de recente discussies rond diversiteit. Bij boekadapaties worden al decennia geklaagd wanneer hoofdpersonages veranderd worden (los van ras, geslacht en geaardheid).

clubsport

• 3810 messages
  • 6939 votes

ARNO 74 het is duidelijk dat je niet dieper op de soap rond ghostbusters bent gedoken anders had je wel een wat genuanceerder beeld gehad dus ik zal hier wat meer over uitwijden .

hier een filmpje met ook wat uitleg

Toen sony doorkreeg dat de trailer wel erg negatief werd gewaardeerd raakten ze een beetje in paniek , ze hebben ook veel goed onderbouwde kritieken verwijderd en alleen de vrouwvijandige laten staan om zo te kunnen zeggen dat alle kritiek alleen maar kwam uit de vrouwenhatende mannenhoek .

zelfs Paul Feig en Melissa Mccarthy hebben publiekelijk hun eventuele klanten beledigd door te zeggen dat alle kritiek zou komen van vrouwhatende zielepoten die nog alleen bij hun moeder zouden wonen .

Om nou te zeggen dat het een feministische film is vind ik wat ver gaan , wel is het zo dat de vrouwelijke hoofdrollen allemaal slim zijn en de mannelijke cast is of dom of vervelend gemeen of op een andere manier negatief .

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Tsja, Mad Max die nog steeds door een man wordt gespeeld en waar hij met een groep schaars geklede bruiden/slavinnen rondloopt krijgt ook de sticker 'feministisch' erop geplakt. Er is dus wel iets aan de hand, wat weet ik niet, waardoor films meteen van feminisme worden beschuldigd.

En met onze kersverse president aan de overkant van de plas gaat dit 10x erger gaat worden. Straks wordt elke film waar een vrouw niet achter het aanrecht te zien is van feminisme beschuldigd.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

clubsport wrote:
wel is het zo dat de vrouwelijke hoofdrollen allemaal slim zijn en de mannelijke cast is of dom of vervelend gemeen of op een andere manier negatief .
Want de norm zijn films als Kingsman (denk aan het einde van die film, opgesloten vrouwtje wordt door man uit haar cel bevrijd, na een potje seks uiteraard want zo'n kans moet natuurlijk benut worden) en alles wat daar vanaf wijkt is feministisch.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

arno74 wrote:

waardoor films meteen van feminisme worden beschuldigd.

Ze worden natuurlijk ook vaak geclaimed door feminsten. Daar kan zo'n film dan niks aan doen, maar het steeds maar weer draaien naar het verhaaltje van de onzekere (macho) man is weinig constructief.

Het jammere daaraan is vooral dat je daarop dan weer een scherpe reactie krijgt, die dan kan leiden tot onverwachte presidentsoverwinningen zoals vandaag.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Hopelijk zorgt trump voor de revival van de macho flick! Verder boeit het me niet.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Onderhond wrote:

Het jammere daaraan is vooral dat je daarop dan weer een scherpe reactie krijgt, die dan kan leiden tot onverwachte presidentsoverwinningen zoals vandaag.

Draai het om zou ik zeggen, welke rijkaard had baat bij het creëren van zo'n voedingsbodem? Zou zomaar kunnen dat achter die hele discussie campagnepipo's van Trump achter zaten.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Deze hele opkomst van het ultra-PC/SJW gebeuren als meesterzet van Trump. En de maanlanding was gefilmd door Kubrick in een studio, toch?

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Ja, trek het maar in het belachelijke. Zulke lui proberen natuurlijk nooit de publieke opinie ten bate van henzelf te beïnvloeden, en hebben daar ook het geld, de macht en de middelen niet voor...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.