• 178.366 movies
  • 12.228 shows
  • 34.008 seasons
  • 647.593 actors
  • 9.377.673 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

gotti

• 14075 messages
  • 5889 votes

Jessen0wnt wrote:

Ja, denk dat je er ook wel een toelatingsauditie voor moet doen, en dat is precies de reden waarom ik bepaalde opleidingen voorlopig nog vermijd.

Waarom?

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Pure angst. Nee, ik weet niet precies wat me tegen houd. Ik vind gewoon dat ik geen werk heb wat mij echt neer zet, wat mij verschilt van anderen, wat mij ''vertegenwoordigt'', bij studies met audities willen ze denk ik toch al een soort van ''beeld'' van jou hebben. Iets wat ze kunnen zien, het is niet zo zeer bepalend maar ik denk dat het wel een grote invloed heeft. Dan heb ik het nu puur over afdelingen zoals montage, scenario, regie enz. en niet over mijn standpunt in deze maatschappij, mijn ''bagage''. Of misschien zoek ik te ver en is het toch pure angst voor afwijzing.

Ik zit nu trouwens te kijken voor media opleidingen, waarschijnlijk een versnelde opleiding van 2 jaar hier in Almere, om nog even wat bedenktijd te krijgen en toch lichtelijk in de richting te komen.

gotti

• 14075 messages
  • 5889 votes

Je zal niet de eerste zijn die het niet de eerste keer lukt.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Dat laatste was een grapje, niet om zielig te klinken maar ik kan best wel tegen teleurstellingen in het leven en ben dus niet bang voor een afwijzing. Ik heb genoeg verhalen gehoord dat het best 2 a 3 jaar kan duren, voordat jij diegene bent die aangenomen word. Dat snap ik. Alleen waarom aanmelden als je nog niet volledig weet wat je wilt zijn of wat je wilt doen? Het zijn opleidingen die uiterst serieus genomen moeten worden en ik wil niet aankomen met onzekerheid.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

vind dat je daar een goed punt hebt Jesse. Je moet wel weten wat je wilt zijn voordat je aan zoiets begint denk ik.

fappie

• 2688 messages
  • 2005 votes

the big lebowski wrote:

Fap, gebruik MPEG streamclip of VLC om het spul om te zetten.

Als je netjes een video-dvd brandt (wat ik je aanraad), is het probleem ook verholpen.

O ok . Dan doe ik dat. Thanks!

goelian wrote:

(quote)

Hmm ik niet, sorry. Maar kun je mij dat filmpje sturen? Ik ben erg benieuwd!

Ik zal over een tijdje wel ff een link sturen. Hij is nog niet helemaal af .

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Dump het anders maar hier, ben ook wel benieuwd

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Jessen0wnt wrote:

waarom aanmelden als je nog niet volledig weet wat je wilt zijn of wat je wilt doen?

Zodat je die enge procedure al eens hebt doorlopen? Zeg niet dat je zomaar op de bonnefooi moet gaan, hoor, maar het kan natuurlijk ook juist helpen.

fappie

• 2688 messages
  • 2005 votes

Jessen0wnt wrote:

Dump het anders maar hier, ben ook wel benieuwd

Ja is goed . Betwijfel alleen of ik hiermee word aangenomen. Als ik die filmpjes op internet zie.. Moet het dan meer van me portfolio, motivatie en foto's hebben ben ik bang. En of dat doorslaggevend is? Het is ook vreemd dat sommige mensen op internet veel meer dan 20 shots gebruiken en toch doorgaan. Opdracht is tussen de 10 en 20 shots.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Het gaat natuurlijk niet hoeveel ervaring je hebt op filmgebied, je gaat wel naar een film opleiding, als ze maar iets in jouw werk zien wat je onderscheidt naast al die andere mensen. Ze hebben niks aan filmmakers die alles al kunnen.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Het gaat natuurlijk niet hoeveel ervaring je hebt op filmgebied, je gaat wel naar een film opleiding, als ze maar iets in jouw werk zien wat je onderscheidt naast al die andere mensen. Ze hebben niks aan filmmakers die alles al kunnen.

moet je horen wie het zegt

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Mijn blokkade zit niet alleen op filmgebied, ook levenservaring

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Je zegt toch ook dat je volgens jou te weinig gemaakt hebt

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Ja, maar daarnaast vind(en) ik(zij) mezelf(mij) ook nog te jong en heb ik niet zoveel bagage. Ik heb (gelukkig) nog niet veel meegemaakt, ik ga wel volgende zomer vrijwilligerswerk doen voor een paar maanden, daar kan ik hopelijk veel van leren.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Wat ik hoorde is dat veel studenten op de NFTA al een opleiding achter de rug hebben. Zij zijn dus als wat langer bezig met film dan wij. Maar heeft zo iemand dan meer meegemaakt dan wij? Volgens mij valt dat erg mee. Hooguit hebben deze mensen meer mensenkennis dan wij, maar echt veel meegemaakt, nee dat kun je niet zeggen. Ik heb een broer van 19, en een neef van 20, en daarvan kun je echt niet zeggen dat zij beschikken over meer levenservaring. 1 daarvan is bezig met een grafische-media opleiding, en de ander is halverwege het jaar gestopt en zit nu thuis een beetje FIFA te spelen. Kortom, leeftijd zegt niet dat je meer levenservaring hebt, en ik denk dat ze dat bij de NFTA ook wel begrijpen. Natuurlijk is leeftijd altijd wel handig ALS je op de opleiding zit. Een volwassen look, uitstraling en manier van denken is altijd mooi meegenomen. Zo word je ook serieuzer genomen.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de gemiddelde leeftijd van de kandidaten die zich aanmelden.

Oja nog 1 korte vraag: als je door de eerste ronde heen komt, wanneer moet je dan ongeveer op gesprek komen?

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Regie is volgens mij rond de 21/23 jaar eerste jaars, andere richtingen zijn jonger. Levenservaring ligt per persoon natuurlijk verschillend, maar ze kunnen niet je leven voluit bespreken en daarom is leeftijd wel een handig feitje om hier het een en ander te constateren.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Wat ik hoorde is dat veel studenten op de NFTA al een opleiding achter de rug hebben

dat wordt met de nieuwe studiefinancieringregeling waarschijnlijk wel anders.

Maar heeft zo iemand dan meer meegemaakt dan wij? Volgens mij valt dat erg mee

dingen meemaken hoeft niet erg te zijn hé! (je hebt drie dode opas, je moeder is aan de drank en de hond heeft je been eraf gebeten) maar er zit wel een groot verschl tussen mensen die buiten hun school om helemaal niets doen. Weinig andere mensen ontmoeten. Want ook daardoor doe je ook weer mensenkennis op. Iedereen heeft namelijk zijn eigen verhaal en door naar die van anderen te luisteren krijg jij ook meer inzicht over hoe alles (veel igg) in elkaar zit. En dan niet alleen van je eigen vriendenclubje waar je eens in de zoveel tijd een keer mee uitgaat.

Het kan allemaal onzin zijn wat ik zeg, maar dit is hoe ik er over denkt. Ik denk dat het beschikken over levenservaring en mensenkennis toch heel belangrijk is. De een heeft het al op zijn 16e de ander pas op zijn 21e.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Denk het ook, maar heeft ook te maken met je instelling. Ik vraag me vaak af waarom iemand doet zoals hij of zij doet, ik geloof niet dat wat ik zie, iemand ook echt is. Naast mensenkennis moet je ook wel standpunten hebben over bepaalde dingen, op de opendag zeiden ze ook over de NFTA dat ze verhalen vertellen. Je moet dus wel een verhaal kunnen vertellen, dan heb ik het niet over een boek voorlezen maar wel over een bepaalde visie kunnen verwoorden in visuele audio.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

dan heb ik het niet over een boek voorlezen maar wel over een bepaalde visie kunnen verwoorden in visuele audio

Daar maak ik me voor mezelf dan weer minder druk om.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Ik ook niet, je werkt ook voornamelijk in groepen en met zijn allen kom je altijd op wel een goed idee.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Haha natuurlijk draait het bij de NFTA om een verhaal te vertellen. Waarom zou je anders een speelfilm maken? Ik had het niet over 'erge' dingen hoor. Je hoeft natuurlijk niet 3x in een coma te hebben gelegen om een film te maken.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Het lijkt nu alsof ik helemaal geen uitdaging of iets dergelijks aanneem, ik vind mezelf er gewoon nog niet klaar voor, heb met meerdere studenten en leraren gesproken, open dag bezocht en het was mij wel duidelijk dat ik er niet klaar voor ben. Vind niet dat ik het te nauw neem, ik ben gewoon realistisch en kan mezelf goed observeren in andermans ogen.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Telt overigens voor NFTA als voor Open Studio, open studio neem ik nog als optie aangezien daar geen toelatingseisen aan de orde zijn. Mij gaat het meer om het mentaal voorbereid zijn dan echt qua werk en ervaring enzovoort, dit zijn allemaal bijzaken die het versterken.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Zo, hoe vak is deze discussie al wel niet gevoerd Kunnen we nu overgaan op dingen die iedereen wel kan en heeft

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Hoezo, het gaat toch over de toelatingen en hoe ik en jullie erover denken? Dat ik het herhaal doe ik alleen omdat er telkens hetzelfde op wordt gereageerd. Maar je hebt gelijk, ik stop wel. Begint eentonig te worden. Hoe staat het met jullie filmpjes? En welke film zijn jullie van plan in jullie motivatie te zetten ?

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Hmm ik moet me nog eens echt gaan verdiepen in dat formulier, maar ik ga denk ik: Into the Wild, Pulp Fiction en Harold & Kumar benoemen. 3 totaal andere type films, dus ik denk dat dat wel moet lukken. Ik vind het wel lastig trouwens, zo'n formulier invullen

Q Jones

• 3524 messages
  • 2881 votes

Weet iemand nog een leuke opleiding wat te maken heeft met film, ik ben 19 jaar en heb havo gedaan, en een paar maanden journalistiek maar dat werd niks.

@Drastisch opzoek naar een andere opleiding

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

Weet iemand misschien of het ingezonden materiaal voor de NFTA allemaal Nederlands-talig moet zijn? Heb het regelement namelijk doorgenomen maar kan niet concreet eruit halen dat zowel de aanmelding áls het materiaal Nederlands-talig moet zijn. Denk hierbij dus aan korte filmpjes die Engels gesproken zijn, korte scenario's die Engels geschreven zijn, storyboard ontwerpen met Engelse toelichtingen etc. etc.

Dit gaat overigens enkel puur in om de inzendingen, uiteraard is het me duidelijk dat het hier om een Nederlandstalige opleiding gaat die je dan ook zodanig moet uitvoeren in dezelfde taal. Zou het alleen zonde vinden om eigen materiaal te moeten herbewerken enkel vanwege de taal.

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Dat zou niks uit moeten maken Jacobine.

Het gaat alleen om vorm en inhoud en het zou ontzettend onprofessioneel zijn als ze je afrekenen op dat het Engelstalig is.

Maikeru

• 1934 messages
  • 2388 votes

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Ze benadrukken wel erg vaak het feit dat je je aanmeldt voor een Nederlandse opleiding. Ik krijg de indruk dat ze hier wel veel waarde aan hechten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.