• 178.366 movies
  • 12.228 shows
  • 34.008 seasons
  • 647.593 actors
  • 9.377.714 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Uiteraard hechten ze daar veel waarde aan.

Als je slaagt voor die opleiding dan gaan ze er vanuit dat je in Nederland gaat werken en niet in het buitenland. Maar voor materiaal wat je moet inzenden als toelating zou imo niet uit moeten maken. Als ze dat wel doen dan benadrukken ze de verkeerde aspecten.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

goelian wrote:

Hmm ik moet me nog eens echt gaan verdiepen in dat formulier, maar ik ga denk ik: Into the Wild, Pulp Fiction en Harold & Kumar benoemen. 3 totaal andere type films, dus ik denk dat dat wel moet lukken. Ik vind het wel lastig trouwens, zo'n formulier invullen

Voor zover ik weet moet je een film en televisie programma opnoemen die recent indruk op jou hebben gemaakt. Dan willen ze over die film met jou praten tijdens het gesprek. Into the Wild en Pulp Fiction zijn natuurlijk grote klassiekers, maar wel beide topfilms

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Jessen0wnt wrote:

(quote)

Voor zover ik weet moet je een film en televisie programma opnoemen die recent indruk op jou hebben gemaakt. Dan willen ze over die film met jou praten tijdens het gesprek. Into the Wild en Pulp Fiction zijn natuurlijk grote klassiekers, maar wel beide topfilms

Dat is wel tof Maarja televisie programma's, tja, zoveel kijk ik niet. Enkel wie is de mol, expeditie robinson en wat Amerikaanse comedy series zo nu en dan Je moet eens "127 Hours" kijken. Echt een geweldige film is dat

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Ik zou Harold and Kumar niet benoemen.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

goelian wrote:

(quote)

Dat is wel tof Maarja televisie programma's, tja, zoveel kijk ik niet. Enkel wie is de mol, expeditie robinson en wat Amerikaanse comedy series zo nu en dan Je moet eens "127 Hours" kijken. Echt een geweldige film is dat

Ja, hoorde al dat 'ie erg leek op Into the Wild en iedereen die mij een beetje kent weet dat dat dé film is als het gaat in Jesse-wereld. Tja, het heet niet voor niets Nederlands Film en TELEVISIE academie, ook belangrijk om je daar in te verdiepen. Ik heb altijd al een zwak gehad voor de serie Family Matters, zou die dan benoemen maar ja. Niet recent en met het hele Keith bakker toestand niet erg vertrouwelijk programma meer, hoewel de emoties enorm ''echt'' waren.

Fortune wrote:

Hoezo niet? Gaat denk ik meer hoe je over een film kan praten, dan over welke film. Ze willen gewoon een gesprek aan gaan en kijken of je je verdiept in films en verder gaat dan ''leuk of saai'' argumenten.

gotti

• 14075 messages
  • 5889 votes

Jessen0wnt wrote:

Regie is volgens mij rond de 21/23 jaar eerste jaars,

Scenario ook zoiets. De afgelopen twee jaar lag het zelfs nog iets hoger...

gotti

• 14075 messages
  • 5889 votes

jacobine_rodijk wrote:

Weet iemand misschien of het ingezonden materiaal voor de NFTA allemaal Nederlands-talig moet zijn? Heb het regelement namelijk doorgenomen maar kan niet concreet eruit halen dat zowel de aanmelding áls het materiaal Nederlands-talig moet zijn. Denk hierbij dus aan korte filmpjes die Engels gesproken zijn, korte scenario's die Engels geschreven zijn, storyboard ontwerpen met Engelse toelichtingen etc. etc.

Dit gaat overigens enkel puur in om de inzendingen, uiteraard is het me duidelijk dat het hier om een Nederlandstalige opleiding gaat die je dan ook zodanig moet uitvoeren in dezelfde taal. Zou het alleen zonde vinden om eigen materiaal te moeten herbewerken enkel vanwege de taal.

Bedenk je wel dat je hoogstwaarschijnlijk later -mocht je aangenomen worden- voornamelijk in het Nederlands zal gaan werken, dus waarom zou je geen Nederlandse scenario's inleveren.

Maar mocht je er een inhoudelijke reden voor hebben -die ik zo overigens niet zie- dan moet het na enige uitleg niet voor problemen gaan zorgen, lijkt me.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Denk dat het zeker voor richting scenario erg belangrijk is om Nederlands talig werk in te leveren, aangezien je merendeels Nederlands werk maakt tijdens de studie en dit wellicht ook na je studie gaat doen. Maar denk dat bij toelating het niet veel uitmaakt bij andere richtingen.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Jessen0wnt wrote:

(quote)

Ja, hoorde al dat 'ie erg leek op Into the Wild en iedereen die mij een beetje kent weet dat dat dé film is als het gaat in Jesse-wereld. Tja, het heet niet voor niets Nederlands Film en TELEVISIE academie, ook belangrijk om je daar in te verdiepen. Ik heb altijd al een zwak gehad voor de serie Family Matters, zou die dan benoemen maar ja. Niet recent en met het hele Keith bakker toestand niet erg vertrouwelijk programma meer, hoewel de emoties enorm ''echt'' waren.

(quote)

Hoezo niet? Gaat denk ik meer hoe je over een film kan praten, dan over welke film. Ze willen gewoon een gesprek aan gaan en kijken of je je verdiept in films en verder gaat dan ''leuk of saai'' argumenten.

Family Matters heb ik ook tijdje gevolgd ja, maar niet zo dat ik bijhield wanneer het op TV komt etc. Dat heb ik dus bijvoorbeeld met expeditie robinson, 71 graden noord, eeuwige roem of wie is de mol wel. Zoals Family Matters heb ik ook programma's als: Puberruil, de rijdende rechter, pownews, (vooral via het internet) en ik hou van holland die ik gewoon kijk als ik er zin in heb. Toch kijk ik liever een film. Er zijn nog zoveel films die ik gewoon moet zien, dus vaak geef ik de voorkeur aan films. Ik vond hem niet zo heel veel op Into the Wild lijken hoor. Ik heb dat ook wel vaak gehoord, dat is ook de reden dat ik hem ging kijken, maar bij Into the Wild zie je hem rondtrekken en veel nieuwe plekken ontdekken, en 127 hours speelt zich zowat alleen af op 1 bepaalde plek.

Fortune wrote:

Dat ben ik totaal niet met je eens. Als ik op die manier zou denken zou ik gewoon de top 3 kunnen opsommen. Dat doe ik niet, want er zijn films die mij meer aanspreken. Harold & Kumar bijvoorbeeld. Misschien vind jij dit gek, maar ik heb al verteld dat ik erg veel van komedie films houd. (aantal pagina's terug)

Harold & Kumar vind ik nou eenmaal de grappigste film die ik gezien heb. Geen technisch toppertje, maar moet dat? Het gaat er toch om hoeveel ik ervan genoten heb?

En ja, ik heb van Harold & Kumar meer genoten dan van Shawshank Redemption (hoewel ik ook daarvan erg genoten heb)

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Hhm als dat de reden is dat je de film zou uitkiezen zou ik eerder voor een meer arthouse gerichte film gaan, als bijvoorbeeld Into the Wild.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

In dat formulier staat: "welke films hebben indruk op je gemaakt, en waarom?"

Dan noem ik dus gewoon die 3 films. Mocht het tot een gesprek komen, dan is het aan de jury om te bepalen over welke film(s) ze willen praten.

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Fortune wrote:

Dat ben ik totaal niet met je eens. Als ik op die manier zou denken zou ik gewoon de top 3 kunnen opsommen. Dat doe ik niet, want er zijn films die mij meer aanspreken. Harold & Kumar bijvoorbeeld. Misschien vind jij dit gek, maar ik heb al verteld dat ik erg veel van komedie films houd. (aantal pagina's terug)

Harold & Kumar vind ik nou eenmaal de grappigste film die ik gezien heb. Geen technisch toppertje, maar moet dat? Het gaat er toch om hoeveel ik ervan genoten heb?

En ja, ik heb van Harold & Kumar meer genoten dan van Shawshank Redemption (hoewel ik ook daarvan erg genoten heb) [/quote]

Ik vind Harold & Kumar ook erg grappig en ik vind het geweldig dat je dit als voorbeeld wilt nemen voor komedie films maar ik verwacht dat je word neergekeken als je zo'n film noemt.

Niet per se door mij, nou ja wel een beetje, iemand die een film opleiding wilt gaan omdat hij harold & kumar heeft gezien kan ik ook niet echt serieus noemen.

Is iets anders als je een Kubrick, Spieberg of Lynch als voorbeeld wilt nemen.

Nou weet ik niet voor welke opleiding en wat voor formulier je voor je hebt en waarom ik me ermee bemoei eigenlijk.

Maar je moet het zien als een sollicitatie die je door moet komen.

Film opleiding moet je veel Nederlandse films gezien en daar over kunnen praten.

Ik weet sowieso niet wat er over Harold en Kumar te zeggen valt. Het is een stoner film natuurlijk. Ik weet niet of je scene aan wil kaarten dat ze battleshit aan het spelen zijn maar dit kan nooit goed overkomen. Zie het als een sollicitatie gesprek en bereid je voor natuurlijk.

Denk na wat voor films Nederland uitbrengt, Oorlogswinter, zwartboek, brightflight en bla bla bla films. Je moet veel Nederlandse films kijken en die ook weer niet afkraken maar positief en negatief commentaar erop geven. Goed onderbouwen ook. Je visie geven op films.

Als je zegt dat je Harold & Kumar achtige films wilt gaan maken dan kom je niet ver denk ik.

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Ik moet vooraf zeggen dat ik die Harold & Kumar film nooit gezien heb dus heb ik net maar even een trailer bekeken. Persoonlijk zijn het echt niet mijn films. Die overdreven onder een vergrootglas gelegde Amerikaans humor is niet mijn ding. Maar als jij een aantal goede redenen hebt (dat het de grappigste film is die je ooit gezien hebt vind ik dan weer niet zo'n goede) om dit op jou formulier te zetten, zou ik het vooral doen.

Zoals jij ook op de open dag gehoord hebt (zat in dezelfde groep als jij bij regie fictie) is het belalngrijk om eerlijk te blijven. Als jij minder van de Art-house films bent, moet je die er niet zomaar op gaan zetten zoals iemand dat hierboven zei. Houd het persoonlijk en doe je niet anders voor dan je bent.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Ik zeg niet dat ik Harold & Kumar films wil gaan maken. Ik neem het als voorbeeld voor een komedie film die ik erg goed vind. De beredenatie van dat ik een filmopleiding wil gaan doen omdat ik Harold & Kumar heb gezien, vind ik wel erg gemakkelijk gedacht. 1 korte vraag: wat vind jij de leukste komedie film(s)? Ik denk dat ik daarvan uit beter tot een antwoord kan komen.

Maar wat Nederlandse films betreft heb je zeker gelijk. Zo goed heb ik me nog niet verdiept in Nederlandse films. Vooral de wat oudere films zijn voor mij nog onbekend terrein. De nieuwere films (hiermee bedoel ik vanaf het jaar 2000) zijn een stuk bekender voor mij.

In Harold & Kumar is zeker een vorm van maatschappij kritiek te vinden. Bijvoorbeeld de zwarte man in de gevangenis die vanwege zijn huidskleur extra hard wordt bestraft door de politie. Natuurlijk de gedachtegang van Amerikanen in het vliegtuig. Na 9/11 zijn Amerikanen een stuk banger geworden voor terroristen, en dat wordt duidelijk door dat omaatje.

Verder heb je nog president Bush die zo hypocriet als wat is. Drugs verbieden, maar zelf drugs gebruiken. Hiermee wordt natuurlijk kritiek geuit op de Amerikaanse regering.

Verder valt er te praten over de humor die erin voor komt. Zoals je zelf al gezegd hebt, heb jij die humor ook gevonden, dus om dit nu te bespreken lijkt mij onnodig.

Misschien ben ik wel een beetje naïef door te denken dat ik met Harold & Kumar een goed gesprek kan hebben met de jury. Hoe erg ik er toch van genoten heb, is het wellicht beter om zoals jij al gezegd hebt, Harold & Kumar niet te benoemen, om geen verkeerde indruk achter te laten bij deze jury. Ik wil natuurlijk niet dat de jury hierdoor een verkeert beeld van mij heeft.

Edit @ Joris: Zelfs als ik Harold & Kumar niet benoem doe ik mezelf niet anders voor dan ik ben. Uit mijn andere 2 eerder genoemde films (Into the Wild en Pulp Fiction) blijkt wel dat ik een georienteerde smaak heb, en niet enkel de zoals jij zegt "overdreven onder een vergrootglas gelegde Amerikaanse humor" films kijk. Maar ik ben dus bang dat als ik Harold & Kumar wel benoem, dit mijn andere kant overvloeid. En de jury dus een verkeerd beeld van mij krijgt.

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Nou als ik me zou aanmelden dan moet ik me wel anders voor gaan doen want ben totaal geen liefhebber van Nederlandse films maar als ik me voor een Nederlandse film opleiding ga aanmelden dan ga ik een stuk of 100 Nederlandse films kijken en doe ik me voor als een kenner.

Ik zou trouwens Pulp Fiction ook niet als voorbeeld pakken. Ik verwacht dat er zoveel mensen zijn die Pulp Fiction als voorbeeld gaan gebruiken dat hun zoiets hebben komt er weer een aan met Pulp Fiction. En dan moet jij in je gesprek over Pulp Fiction gaan praten waar misschien al 100en mensen over gepraat hebben. Dan moet je ook echt geweldige dingen over die film te zeggen hebben en aspecten die jou onderscheiden van anderen.

Nu weet ik niet hoe serieus die gesprekken zijn en hoe zwaar het allemaal weegt maar ik krijg het gevoel dat Goelian er veel te makkelijk over denkt.

Nu ben ik niet aan het kutten maar ik probeer alleen beetje tips te geven want ik ben er ook mee bezig met film opleidingen en dergelijke.

Mijn favoriete komedie film is Shaun of the Dead, weet niet of je die kent maar die gaat je zeker bevallen.

Pulp Fiction 5

Into The Wild 5

Harold & Kumar 4

Ik geef deze films hoge punten maar ik zou ze niet pakken om erover te praten voor verschillende redenen.

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

haha, kom op die maatschappij kritiek moet je echt achterwege houden.

Harold & Kumar gaat om de vermaak en de humor.

Trouwens ken je How High, die gaat je ook goed bevallen heeft erg veel overeenkomsten met Harold & kumar.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Ik zal gewoon echt veel Nederlandse films kijken en je niet anders voor doen dan je bent, goelian je hebt helemaal gelijk: dichtbij jezelf blijven is het best. Ik zal wel wat verder gaan dan dieper in het verhaal gaan, een film is niet alleen maar verhaal. Zeker goed de richting die je wilt kiezen onder ogen nemen!

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Wat een onzin zeg, als iedereen die zo'n soort studie wil doen elitair verantwoord bezig zou moeten zijn.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Je hoeft denk ik niet per sé een liefhebber te zijn van Nederlandse films, als je maar goede redenen hiervoor hebt. Argumenten als dat Nederlanders niet kunnen acteren, of Nederlands talig niet 'cool' klinkt, dat zijn inderdaad flut argumenten, maar als je op een degelijke manier kunt verwoorden waarom je de voorkeur geeft aan buitenlandse films zullen ze je hierop niet afbreken denk ik. Je kan iemand ten slotte niet afbreken op zijn voorkeur, dat is per persoon verschillend. Uiteraard moet je wel ook de goede kanten van Nederlandse films zien, want iedere film heeft zo zijn goede kanten, en die moet je ook kunnen benoemen in Nederlandse films.

Het maakt denk ik niet uit dat zoveel mensen over Pulp Fiction praten, waarvan ik er dus 1 van ben Als ik het de beste film vind, lijkt het me wel voor de hand liggend dat ik hierover kan praten.

Ik denk er niet te makkelijk over, maar het ligt nog allemaal ver vooruit. Ik moet eerst maar eens zien dat mijn toelatingsfilm gaat lukken, en dat zij hier iets in zien. Daarna komen de zorgen van het gesprek wel Nu klinkt het misschien wel dat ik denk dat ik dat allemaal wel kan maar dat komt omdat dit vooralsnog niet iets is waar ik me druk om maak.

Ik ga zo snel mogelijk Shaun of the Dead kijken. Ziet er inderdaad leuk uit, dus ben erg benieuwd. How High vond ik niet zo erg leuk. Die wordt inderdaad wel erg vaak benoemd als een soort Harold & Kumar, maar ik vond Harold & Kumar (de personen ) 10 maal leuker dan deze van How High.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Natuurlijk kan je voorkeur liggen bij niet-Nederlandstalige films. Lijkt me vrij veel voorkomend aangezien daar gewoon veel meer keus is. Wat ik wel raar zou vinden is als je helemaal niks hebt met Nederlandse films en je aanmeld voor een zeer gewilde opleiding waar je Nederlandse films gaat maken en uiteindelijk ook in dat wereldje terecht komt.

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Klopt zeker, maar ik denk dat er ook erg veel studenten uiteindelijk als de studie afgerond is naar het buitenland vertrekken, of niet?

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

hey goelian. Hoe is het met je filmproject. Aangezien de deadline al over 18 dagen is...

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

goelian wrote:

ik denk dat er ook erg veel studenten uiteindelijk als de studie afgerond is naar het buitenland vertrekken, of niet?

Zelden tot nooit.

De reden is dat je tijdens een opleiding contacten legt (met medestudenten en binnen het filmvak) en dat biedt je de mogelijkheden om aan te sluiten in de beroepspraktijk. Je hebt dan dus veel meer mogelijkheden hier dan in het buitenland (waar je feitelijk vanuit het niets zult moeten beginnen). Als je van tevoren al weet dat je naar een buitenland wil om daar te werken (in de praktijk betekent dat dus emigreren), kun je veel beter in dat buitenland je opleiding volgen, want daar geldt hetzelfde (aansluiting met de beroepspraktijk aldaar).

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Goelian...

ben je je tong verloren. normaal reageer je zo snel.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Laatste bezoek: vandaag 19:18 uur

Hij is wel online geweest, recent

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Haha sorry. Zaterdag en Zondag gaan we filmen. Het plan is veranderd, maar dat zullen jullie wel zien. Voorbereidingen zo goed als klaar. Nu wachten, en nog de puntjes op de i zetten.

@ Cornelis, dat klinkt inderdaad erg logisch.

Verder kan ik dit topic niet op gang houden, sorry

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

Zo, dan doe jij wel alles last minute. Zou je niet wat tijd willen nemen voor je film?

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2582 votes

Ligt aan de plannen van zijn filmpje. Sommige scènes moeten nou eenmaal snel achter elkaar gefilmd worden. Ben zwaar benieuwd goelian! Jorisje ga jij je eigenlijk ook aanmelden en zo ja, wat is jouw toelating filmpje dan?

goelian

• 217 messages
  • 323 votes

Ik heb geen week nodig om dit verhaal te verfilmen, 2 dagen is genoeg om de benodigde beelden te schieten. De voorbereidingen ben ik natuurlijk al erg lang mee bezig, dus wat dat betreft kun je het niet last-minute noemen. Maar als je bedoelt dat ik het net voor de deadline ga verfilmen heb je gelijk, maar ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn. (tenzij we keihard falen, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren haha)

Als ik het goed heb zit Jorisje nog in 4 HAVO, dus moet nog een jaartje wachten. (las ik paar pagina's terug)

jorisje

• 269 messages
  • 3 votes

e¨n je montage etc. dan. ik weet natuurlijk niet hoe lang je film gaat duren.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.