• 177.984 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.106 votes
Profile

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

Lui (crew films)

• 3490 messages
  • 11863 votes

Brein richt zich geloof ik vooral op de grote uploaders en niet op de downloaders. Als er geen uploaders zijn meer, zijn er immers ook geen downloaders meer.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Biosguru wrote:

En een dvd importeren mag niet, als we de regels zoals ze er liggen serieus nemen.

Ik denk dat legaal er niemand van wakker ligt dat jij de film niet kan zien die je wil zien. Als de studio niet aan jou wensen te verkopen is dat hun goed recht en heb je daar als consument helemaal niks over te zeggen.

Ergens is dat ook weer niet zo vreemd, in het geval van kleinschalige ontwikkelaars. Als jij als kleinschalige ontwikkelaar van eender wat je product lokaal op de markt brengt, zou de rest van de wereld er zo maar mee aan de haal mogen omdat jij niet de financiën hebt om het op globale schaal uit te brengen.

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

Onderhond Je vergelijking snijdt hout.

Het is alleen niet wat ik me afvraag. Ik vraag me af of er "materiaal" is voor een rechtszaak. Even verder bordurend op Tickled. Stel die film wordt hier niet uitgebracht. Voorzover ik begrepen heb, gaat Brein alleen achter downloaders aan die films downloaden waar "rechthebbende" in Nederland voor te vinden zijn.

Ik probeer niet zozeer een moreel punt te maken, maar een what if, uit te werken. Is er een rechtzaak mogelijk zonder rechthebbende in het land van downloaden.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Ah, zoveer reikt mijn legale kennis niet.

Puur op gevoel zou ik zeggen dat er materiaal genoeg is, aangeziet wat je doet nog steeds niet is toegestaan. Lijkt me dat je als creator nog steeds recht hebt over de distributie van je eigen product? Vraag is wie dan de rechtzaak zou moeten starten. Misschien stuurt Warner Bros wel een delegatie advokaten naar NL

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Ik ben het met je gedachtengang eens Biosguru. Als je een film bekijkt die niet voor de Nederlandse markt is bedoeld dan loopt niemand schade op lijkt me, en is er ook niemand die zich "slachtoffer" kan noemen van je download.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

even advocaat van de duivel: Behalve wanneer ze hem (een jaar) later alsnog uitbrengen en je hem dán niet meer koopt omdat je hem al hebt gedownload...?

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Biosguru wrote:

En een dvd importeren mag niet, als we de regels zoals ze er liggen serieus nemen.

Om dan toch even het gedachtenexperiment aan te scherpen: een DVD importeren mag natuurlijk wel, het wordt je alleen moeilijk/onmogelijk gemaakt als het een DVD uit een andere DVD/Blu regio is. Wat inhoudt dat:

- Regio 0 DVDs wel gelden. Happy hunting.

- Films met enkeltalige dubs of enkeltalige subs uit dezelfde regio ook gelden. Frankrijk, Duitsland maar ook Italië hebben er nog een airtje van om obscure films uit te brengen met enkel een dub of sub in hun taal. Dat jij als Nederlander dan niet alle talen machtig bent is uiteraard het probleem niet van de maker/uitgever.

Dat beperkt de eventuele downloadpoel al serieus.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Misschien zou het dvd-verkoop wat stimuleren wanneer men van het rare regio-systeem afstapt. Dat zou wat zijn.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Het zou de uiteindelijke de verkoop wel stimuleren, maar je voelt ergens wel aan dat ze meer geld verdienen met het licensen van films in verschillende landen. Dat model schoppen ze dan zelf onderuit, wat uiteraard vanuit hun perspectief redelijk dom zou zijn.

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

arno74 wrote:

Ik ben het met je gedachtengang eens Biosguru. Als je een film bekijkt die niet voor de Nederlandse markt is bedoeld dan loopt niemand schade op lijkt me, en is er ook niemand die zich "slachtoffer" kan noemen van je download.

Helemaal netjes is het niet, die download had met zeer veel moeite, denk bv aan een "VPN lokaal netflix abo constructie" of een "import dvd / BR+regiovrije speler", ook betaald kunnen worden. Maar goed dat zijn helaas zuiver wettelijk gezien ook illegale actie's. Maar ergens had de maker inkomsten moeten krijgen voor zijn werk. Hoeveel precies is een lastige, sinds VOD zijn die bedragen veel schimmiger te bepalen.

Het blijft toch vreemd dat film zon aparte status heeft, in een economie die verder totaal op het vrij verkeer van goederen gebaseerd is. Stel je eens voor dat Fransen de export van Camembert verbieden. Ik kan er eigenlijk niet goed bij, dat er meer geld te verdienen is met die regio's. Tenzij je op die manier per land de prijs hoger kunt houden. Wat dat betreft is er wel sprake van een sterke lobby. Het doet me een beetje denken aan de verklaring van Hans Beerekamp voor het lage Filmbezoek in Nederland:

Op de lange duur zal downloaden wel verdwijnen denk ik. Het gemak van Netflix en andere VOD aanbieders is veel te groot. En het merendeel van de abonnees wil op een gemakkelijke manier de films in huis waar iedereen het over heeft. Die maakt het niets uit dat het aanbod van Netflix krimpt. En het aanbod aan klassiekers langzaam kleiner wordt. Je kunt je trouwens ook afvragen hoe gezond het is dat Netflix zon groot stuk van de taart heeft. Zijn er over een jaar of 10 nog alternatieven voor Netflix over? Wat ik zo inschat, is dat de grootste wint.

De grote torrentsite's draaien net zo goed op de hits. Als dat verkeer wegvalt komt vanzelf de klad erin. Ik hoop dat er nog een paar kleine peer to peer site's overblijven waar je onderling films kunt uitwisselen die voor de distributeurs geen economische waarde meer hebben. Cult, Klassiekers, etc. Ik denk niet dat filmliefhebbers zich ooit neerleggen bij een van boven opgelegd beperkt aanbod.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Biosguru wrote:

Ik denk niet dat filmliefhebbers zich ooit neerleggen bij een van boven opgelegd beperkt aanbod.

I will fight till my dying breath. Niemand ontneemt mij die cultuur.

Het maakt me bijna niet uit wat ik moet betalen, maar ik zal me nimmer meer filmkunst laten ontzeggen omdat er 'vergeten' is te besluiten het voor mij beschikbaar te maken. I do pay my dues though.

edit: Ik had het stoppen van Torrentz.eu ook niet meegekregen, al was die al wel wat aan het zieltogen na het stoppen van kickass. Bijna de neiging dat in het RIP topic te posten ...

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Torrentz is op 'mysterieuze' wijze gestopt. Ik durf wel te raden dat hij de organisaties en de waakhonden in zijn nek voelde hijgen.

Zoals velen al zeggen op andere fora's. Haal er eentje neer, dan komen er weer drie bij. Ze vertragen de boel alleen maar door het verwijderen van enkele grote sites maar, stoppen kun je nu nog niet. Wat Biosguru zegt is heel mooi. Na een tijdje hebben waarschijnlijk Netflix o.i.d. meer terreinwinst dan nu waardoor het downloaden steeds minder word. Ik denk dat het nu nog niet het geval is omdat de mens mooie titels wil zien, niet wat er nu allemaal op komt... Maar, na een tijdje veranderen we wel van gedachtes!

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

TorrentFreak heeft een interessant artikel gewijd aan het verdwijnen van steeds meer zulke sites: Torrentz Gone, KAT Down, Are Torrent Giants Doomed to Fall?

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

En de situatie in Nederland. Niet echt verrassend...

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Aanbod op legale streamingsdiensten is ook te laag. Bovendien werkt zoiets ook nog niet bij gebrekkig Internet.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

TornadoEF5 wrote:

Aanbod op legale streamingsdiensten is ook te laag. Bovendien werkt zoiets ook nog niet bij gebrekkig Internet.

Maar zowel in Belgie als Nederland groeit het aandeel streaming ten opzichte van fysiek.

Streamingdiensten halen bijvoorbeeld in Nederland meer geld op dan de fysieke verkoop.

Nu weet ik Belgische situatie niet helemaal maar in Nederland is het op internet gebied qua snelheid best goed geregeld (Kabel, glasvezel, 4g) behalve dat er in/op sommige gebieden geen enkele concurrentie is.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

TornadoEF5 wrote:

Ik neem aan dat je film bedoelt? Wat muziek betreft (want daar gaat het artikel eigenlijk over) vind ik het streaming aanbod (en dat van digitaal kopen) uitstekend namelijk, maar op filmgebied is er inderdaad nog een hoop te winnen.

Alleen dat laatste argument over gebrekkig internet gaat hier in Nederland denk ik niet meer op, de meeste huishoudens beschikken over prima snelheden na de komst van VDSL, Vectoring en Pairbonding over het koper. Vorig jaar lag het gemiddelde op 15 mbit 5mbit per seconde is genoeg voor HD Netflix streamen, wil je 4K dan moet je idd meer halen. Ook België wordt hier trouwens genoemd. Maar er zal een hoop verschil tussen stad en platteland zitten natuurlijk. Niet onlogisch vanuit de optiek van de ISP's bezien.

Maar verreweg veel stedelijke gebieden haal je nu zelfs over het koper mooie snelheden door nieuwe technieken. Ik haal zelf 220 mbit over het koperlijntje van KPN wat op mijn modem binnenkomt. Daar hebben ze nog geeneens een abonnement voor (dus ik blijf op 110 mbit steken).

Eerlijk: ik heb de haalbare internetsnelheid opgevraagd voor ik mijn huurcontract tekende. Als je thuiswoont kun je niets kiezen, maar het was voor mij wel iets dat ik echt pro-actief gecontroleerd heb. Ik ga niet meer ergens wonen waar de dichtstbijzijnde centrales 5 km verderop staan.

Wie trouwens zijn maximaal haalbare (maar wel min of meer verwachte) snelheid van een postcode huisnummer in Nederland wil weten, kun je dat hier opvragen.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Dat antwoord op vraag 2 ... lekker kop in't zand

"Ach ja, ik denk dat het wel meevalt met de verliezen van de filmbranche. We downloaden gewoon lekker verder, dat lost zich vanzelf wel op". En zo zijn beide kampen er makkelijk vanaf.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Ik ben inderdaad niet zoveel wijzer geworden als ik had gehoopt. Het zou zo leuk zijn om die cijfers naast elkaar te leggen en kritiek op elkaars bewijs te geven.

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

De wetenschappelijke onderbouwing van de schade door piraterij lijkt me het grootste probleem. Wetenschappelijk onderzoek van die cijfers zou bij uitstek niet betaald moeten worden door de industrie. Zoals dat aangehaalde rapport.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Ergste quote is eigenlijk nog dit:

Om welke reden hebben medewerkers van Brein ervoor gekozen om bij de stichting te werken?

- "Ongetwijfeld is dat een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel."

Veren in je eigen reet steken is al niet zo best, maar is er iemand die hem gelooft als hij dit zegt?

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Ik vraag me hetzelfde af bij medewerkers van Stap en Stivoro.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Je bent me voor

De brief zelf kun je hier bekijken...

Ik zou aanvankelijk even schrikken, maar iemand die op zijn hoede is, was er niet ingetrapt. Los van de de d/t fout in de brief merkte een Tweaker op:

- Er staat 'vanaf uw IP-adres'. Lekker vaag, wat is mijn IP-adres dan? Het is toch geconstateerd? Dat betekent dat ze mijn IP-adres hebben.

- 'beboeten'. Volgens mij mogen ze helemaal niemand beboeten. Ze mogen een schikkingsvoorstel doen zodat er geen rechtszaak hoeft te komen.

- 'van tafel geveegd'. Is dit iets wat wordt gezegd in een (zakelijke) brief? Ik vind het zelf een rare manier om aan te geven dat een regeling niet meer van toepassing is.

- 'sindsdien is het downloaden van films illegaal'. Er staat boven dat het eerst gedoogd werd, dus het was altijd al illegaal. (Al is dit natuurlijk een fout die erg makkelijk te maken is)

- 'De boete per gedownloade film is...'. Er wordt dus geconstateerd dat ik films heb gedownload, maar nergens staat hoeveel en welke films. (Zelfde principe als met het IP-adres)

Gelukkig is er encrypted VPN, geeft iets meer zekerheid tegen meekijkers.

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

Iemand enig idee hoe het zit met illegaal gedownload materiaal meenemen over de grens? Bijvoorbeeld films op je laptop, naar bijvoorbeeld Denemarken?

leatherhead

• 3556 messages
  • 1813 votes

Lijkt me totaal geen probleem. En als het al verboden zou zijn heb ik geen idee hoe ze dat willen achterhalen. Enkel met het downloaden zélf moet je uitkijken in andere landen. In Duitsland regent het al jaren schadeclaims en ook in Denemarken moet je oppassen als ik het goed heb.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

(verwijderd) wrote:

Iemand enig idee hoe het zit met illegaal gedownload materiaal meenemen over de grens? Bijvoorbeeld films op je laptop, naar bijvoorbeeld Denemarken?

Interessante vraag.

Maar ze hebben niet zomaar het recht om de bestanden van jouw laptop te gaan doorwroeten natuurlijk. Dus tenzij je daar gepakt wordt voor al die andere unholy shit die je uithaalt ( ), dan zit je wel goed, lijkt me. En anders hernoem je het bestandje voor de zekerheid toch even Kap'tein Aaahmerika en de Winstersche Soldaet?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.