• 178.092 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.513 votes
Profile

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dat ervaar ik ook, dat was zelfs toen met die Duitser die boetes gaat opleggen, dat iemand dan reageert "dat wist ik niet, dat het niet mocht".

Het moet gewoon duidelijker. Films illegaal downloaden mag niet maar het kan ook niet. Blokkeren, van het internet af,.... weet ik veel. Boetes... veel te drastisch, gewoon voorkomen.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

En dan vraag ik: waarom kan het niet? Als een film legaal niet wordt aangeboden, hoezo mag ik het niet downloaden als ik het wil zien? Dat ze de distributie niet op orde hebben is echt niet mijn probleem, het is de omgekeerde wereld als ik me druk moet maken over dat anderen kansen mislopen om geld aan mij te verdienen, én ze lijden ook niet doordat ik iets download wat niet wordt aangeboden. Zelfde geldt als daar een woekerprijs tegenover staat die ik nooit zou betalen, ook dan lijden ze niks als ik het download...

Ik vind het zo schijnheilig om dan mensen een schuldgevoel proberen aan te praten... Die bedrijven maken zakelijke keuzes waar zij kennelijk mee kunnen leven, ik hoef me echt niet schuldig te voelen over de gevolgen van hun keuzes hoor.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

@Arno

Je hebt pas echt door hoe onlogisch je verhaal is als je het toepast op een fysiek (luxe)product. Ik jat product X uit de etalage omdat ze er geen prijskaartje aan hangen; hun schuld, niet die van mij. Hadden ze het maar moeten verkopen.

Tenzij het een eerste levensbehoefte is vind ik het nooit te verantwoorden om voor eigen rechter te spelen in zo'n situatie.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

arno74 wrote:

En dan vraag ik: waarom kan het niet? Als een film legaal niet wordt aangeboden, hoezo mag ik het niet downloaden als ik het wil zien? Dat ze de distributie niet op orde hebben is echt niet mijn probleem, het is de omgekeerde wereld als ik me druk moet maken over dat anderen kansen mislopen om geld aan mij te verdienen, én ze lijden ook niet doordat ik iets download wat niet wordt aangeboden. Zelfde geldt als daar een woekerprijs tegenover staat die ik nooit zou betalen, ook dan lijden ze niks als ik het download...

Dat is het hele punt, wat mij betreft. Ook is het vreemd dat je voor recentere mainstreamfilms vaak minder hoeft te betalen dan voor die (heel) oude films. Het zou eigenlijk andersom moeten, want dat was met cd's vaak ook het geval.

Sentimenteel gedoe over ontslagen. Stap dan zelf op, maar dat doen ze niet.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Vraag me af of Arthouse sowieso niet vrij dood is. De successen van Lumiere zijn Boyhood en Shaun of the Sheep. Beide hele lichte arthouse. Dat scoort dus nog. Je heavy hitters brengen gewoon amper wat in het laatje. Vroeger was het nog wel eens verantwoord om een lastig filmpje te kijken. Maar nu is dat steeds minder. Komt ook doordat de jongere generatie veel meer is opgegroeid met de Spielbergs en b-films veel meer mogen. De liefhebber op deze site die met enige regelmaat Turkse, Iraanse, Russische kost kijkt is ook niet bijster hoog. En dan denk ik dat hier nog best veel elitaire filmliefhebbers huisvesten.

Daarbij mis ik ook wat initiatieven om de hard hitters wat sneller bij zijn publiek te krijgen. Nu is Cannes net geweest. Paar films worden snel uitgebracht en hebben momentum. Maar de winnaar komt pas uit in November! Neon Demonds half juli (2 maanden naar het festival) het voelt allemaal zo laks. Ik wil nu de winnaar kunnen zien. In november ben ik het allang weer vergeten. Neem bijvoorbeeld de Oscars. De meeste films komen nu ook in Nederland allemaal rond die tijd uit. Dag van te voren heb je vaak een marathon dat je ze allemaal kan zien. Weet ik dat Cannes wat anders werkt. Maar ik voel dat soort commercieel denken amper bij arthouse films. En wel dit beweren;

Succesvolle releases van films als ‘Boyhood’ of ‘Shaun the sheep’ zijn het gevolg van maandenlange, minutieus uitgewerkte pers- en marketing campagnes.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Zwolle84 wrote:

@Arno

Je hebt pas echt door hoe onlogisch je verhaal is als je het toepast op een fysiek (luxe)product. Ik jat product X uit de etalage omdat ze er geen prijskaartje aan hangen; hun schuld, niet die van mij. Hadden ze het maar moeten verkopen.

Als ik iets jat dan loopt iemand anders schade op, als ik iets download wat ik nooit zou kopen (te duur, niet beschikbaar) dan loopt niemand schade op. Dat is het verschil.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Vraag me af of Arthouse sowieso niet vrij dood is. De successen van Lumiere zijn Boyhood en Shaun of the Sheep. Beide hele lichte arthouse. Dat scoort dus nog.
Dat geloof ik toch niet. En dat betrek ik niet op mijzelf, want ik ben niet helemaal de gemiddelde referentie.

Als ik zie dat bij het Hoogt ook de minder lichte films toch altijd wel redelijk wat bezoekers trekken denk ik dat het wel meevalt. Wel een vrij eenzijdig publiek, maar er gaan veel mensen naar de filmm omdat ze "samen iets gaan eten en naar een film gaan", niet voor die specifieke film. Verder heeft de invoering van Cineville - heb geen cijfers gezien, maar ervaring van wat ik om mij heen zie - voor een enorme boost in bezoekers aantallen gezorgd. Studenten, werkenden, ouderen, ik zie iedereen met die kaarten lopen. Bij een film als Herbert (gisteren) zit je zo met 12 man in de zaal.

Verder nogal een off topic discussie, maar niet minder interessant.

Hetzelfde geldt voor festivals. Dat is blijkbaar iets waar die groep mensen 'naar toe gaat' om er te zijn. Niet voor de specifieke films. Op IFFR is dat vrij sterk (dagje uit), bij Camera Japan is dat dan weer helemaal niet.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

arno74 wrote:

(quote)
Als ik iets jat dan loopt iemand anders schade op, als ik iets download wat ik nooit zou kopen (te duur, niet beschikbaar) dan loopt niemand schade op. Dat is het verschil.

Dat is veel te kort door de bocht beredeneerd. Dan betrek je het alleen op dat individuele product. Door films te downloaden geef je een impuls aan de illegale markt, je verlaagt voor jezelf de grens om ook minder moeilijk vindbare films te downloaden, je maakt het voor de distributeur minder aantrekkelijk om die film alsnog (goedkoper) aan te bieden, mensen volgen je voorbeeld, etc.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Macmanus wrote:

Maar nu is dat steeds minder. Komt ook doordat de jongere generatie veel meer is opgegroeid met de Spielbergs en b-films veel meer mogen.

B-films waren vroeger ook erg gewild bijvoorbeeld de vele horror/science fictionfilms uit de eindjaren 1950's. Wel zijn oude films in het algemeen hier aardig uit de gratie.

Toch geloof dat ik de site met het aantal stemmen bij de film, redelijk representatief is voor het Nederlandse filmpubliek. We kijken graag wat anderen ook kijken en vaak ook de nieuwere films.

Ik zie het probleem van het downloaden van oude films niet. Die hebben in de bioscoop gedraaid, ze zijn op tv geweest. Er is nu toch genoeg geld aan verdient?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Zoals hier ook al eerder is gemeld is 'het probleem' niet alleen zozeer 'diefstal' of verlies aan inkomsten, het gaat om inbreuk op het auteursrecht. Dat geldt ook voor oude films.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Blijf toch raar, dat voor bepaalde films die rechten in Amerika zijn vervallen en die hier nog bestaan.

(Bij muziek wel, 70 jaar)

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Een ding dat mij opvalt - en dat is hier ook wel eens aan de orde geweest geloof ik - is dat de meeste mensen om mij heen (vrienden, collega's - toch meestal allemaal hoger opgeleide, goed verdienende mensen) downloaden. En dan gaat het inderdaad om titels die gewoon verkrijgbaar zijn. Ik heb nog nooit iemand van hen gehoord over 'vod', beschikbaar zijn, dvd's kopen.

Dat vind ik nog het meest vervelende en verwarrende aspect aan de hele discussie. 'We' zijn ergens bijna ongemerkt 180 graden omgeslagen van een opvoeding waarbij je ouders je leren dat stelen niet mag en dat je moet sparen voordat je iets kunt aanschaffen, naar een maatschappij waarbij downloaden/digitaal jatten zo volstrekt normaal is dat mensen je punt niet eens lijken te begrijpen als je een kritische opmerking plaatst. Het heeft bij 99% van die mensen inderdaad niets met de portemonnee te maken, het lijkt gewoon de norm te zijn geworden. Maar ziet die persoon vervolgens dat iemand voor hem in de rij bij de supermarkt een goedkoop product probeerde te jatten, dan vertelt hij dat verhaal vol verontwaardiging aan wie het maar wil horen.

En bij de mensen die er wél over nadenken en dan voor zichzelf beslissen dat het wel mag, want bladiebla slechte distributie enzovoorts, zit er een andere kronkel die je ook in explosief tempo ziet toenemen: we hebben er recht op. Zij bieden het slecht aan, dus dan mogen wij voor eigen rechter spelen. Want dat product, daar hebben we sowieso recht op. We zullen het zien, dat staat vast.

Ik begrijp dat gewoon echt niet. Waarom hebben we opeens overal recht op? Het zijn nota bene luxegoederen/-diensten. Waar komt dan toch dat gevoel vandaan dat doordat het bestaat, wij er ook automatisch recht op hebben, links- dan wel rechtsom?

Sorry voor de felle toon, ik word hier oprecht pissig om. Kan dit gedrag niet uitstaan en ik richt me meer op de maatschappij die zo geworden is dan op individuen die het misschien niet eens zo slecht bedoelen.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Zwolle84 wrote:

Dat vind ik nog het meest vervelende en verwarrende aspect aan de hele discussie. 'We' zijn ergens bijna ongemerkt 180 graden omgeslagen van een opvoeding waarbij je ouders je leren dat stelen niet mag en dat je moet sparen voordat je iets kunt aanschaffen, naar een maatschappij waarbij downloaden/digitaal jatten zo volstrekt normaal is dat mensen je punt niet eens lijken te begrijpen als je een kritische opmerking plaatst.

Inderdaad. Laatst nog, een kind op de fiets voor het rode licht wachten (dat had ze naar ik aanneem op school geleerd), de moeder fietst door en zegt "opschieten". Verwarrend voor zo'n kind.

Het is wel heel à-sociaal geworden in dit land. Het gekke is, als er iets ergs is gebeurd, gaan er we (ik niet) met zijn allen meedoen aan een stille tocht als één familie.

Ik denk verder niet dat deze discussie hier veel oplevert. Die het doen, doen het toch. Die het niet doen, doen het niet. En anderen zullen het met beleid doen.

Maar ik vind dat je er wel met elkaar over kunt (blijven) praten.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Zwolle84 wrote:

naar een maatschappij waarbij downloaden/digitaal jatten zo volstrekt normaal is dat mensen je punt niet eens lijken te begrijpen als je een kritische opmerking plaatst. Het heeft bij 99% van die mensen inderdaad niets met de portemonnee te maken

Laten wel wel wezen, film en muziek is voor de meeste mensen altijd al gratis geweest. Ik ben van een generatie TV-videobanden en radio-cassettebandjes. Het internet heeft het alleen vermakkelijkt, zoals het érg veel zaken vermakkelijkt heeft. Dat het daarna wat uit de hand is gelopen valt moeilijk te ontkennen, maar dat heb je al snel met zaken die "niet mogen maar toch niet echt bestrafd worden".

we hebben er recht op

In principe niet natuurlijk, maar als consument wordt je zo ridicuul behandeld en zó getriggered dat je een hoop brol wil die je eigenlijk niet nodig hebt dat je je achteraf niet moet verbazen dat mensen zichzelf benadeeld voelen als ze iets niet kunnen kopen, zeker wanneer bepaalde barrieres gewoon compleet artificieel zijn (zoals de regiolocks).

Die combinatie van terecht ongenoegen en onbestrafte lichte criminaliteit zorgt er gewoon voor dat mensen lekker downloaden en zich zorgen maken om andere zaken dan welke film ze wel of niet zouden kijken/aanschaffen met hun centjes.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Eens. Er zijn wel veel ergere dingen om je druk over te maken en die laten de maatschappij weer helemaal koud. En het downloaden wordt dan weer helemaal gecriminaliseerd (door de filmindustrie en de filmlobby die met spotjes je even vertelt hoe fout je het moet vinden, bijvoorbeeld door een associatie tussen stelen en downloaden te leggen). Ik weet zeker dat het gros van de downloaders niet van plan waren om geld aan die films uit te geven, dus geen schade ( integendeel, misschien kopen ze die alsnog). Dan kun je je net zo goed schuldig gaan voelen omdat je een bepaalde auto niet koopt waar veel reklame voor is gemaakt en flink in de ontwikkeling is geinvesteerd. Doordat je die niet van ze afneemt lopen ze geld mis, en door jouw schuld rijden daar minder van rond en kunnen ze minder produceren!!

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Persoonlijk zou ik nooit betalen om naar de Efteling te gaan dus ik kruip maar onder het hek door.

Problemen mee? Denk eens aan de bootvluchtelingen, dát is pas erg!

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

otherfool wrote:

Persoonlijk zou ik nooit betalen om naar de Efteling te gaan dus ik kruip maar onder het hek door.

Problemen mee? Denk eens aan de bootvluchtelingen, dát is pas erg!

Haha, spijker op de kop. Het is zo ontzettend onlogisch geredeneerd dat het niet eens zin heeft om er nog op in te gaan. Het stelen van iets vergelijken met niet iets aanschaffen op basis van een reclame, kom op.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Zwolle84 wrote:

(quote)

Haha, spijker op de kop. Het is zo ontzettend onlogisch geredeneerd dat het niet eens zin heeft om er nog op in te gaan. Het stelen van iets vergelijken met niet iets aanschaffen op basis van een reclame, kom op.

Dat is wel een appels en perenvergelijking. Moet je hek zo maken dat ze er in niet onder door kunnen.

En de grenzen dichtgooien, zo dat het niet lucratief is voor mensensmokkelaars.

Meteen met het buitenland vergelijken als ze de discussie niet aan kunnen. Ook typisch Nederlands.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Ik kan er niks aan doen, toch is het zo. Als een kind van 12 geen geld krijgt om films te kopen en het gaat films downloaden dan benadeelt het ook niemand.... En dat geldt voor het gros van de downloaders, sorry maar de industrie heeft mij ondanks al die spotjes en lobbies niet van hun argumenten overtuigd...

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Dk2008 wrote:

Moet je hek zo maken dat ze er in niet onder door kunnen.

Ik stel dan ook voor om van elk themapark en concertzaal enzo een heusche vesting te maken. Straalt meteen een hoop gezelligheid uit.

Meteen met het buitenland vergelijken als ze de discussie niet aan kunnen. Ook typisch Nederlands.

Klokjes, klepels. Heel Nederlands.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

arno74 wrote:

Ik kan er niks aan doen, toch is het zo. Als een kind van 12 geen geld krijgt om films te kopen en het gaat films downloaden dan benadeelt het ook niemand....

Maar ja dan mag het jochie dus ook stiekem de bioscoop insneaken natuurlijk. En de Efteling. De trein. Een vliegtuig. Jouw huis, als-ie maar niks kapot maakt. Zo kom je nog eens ergens als 12 jarige, en dat zonder een cent op zak. De wereld is mooi.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

In een rijk land als Nederland wonen ook genoeg mensen in armoede. Die mogen vervolgens geen films downloaden omdat ze in Afrika geen eten en drinken hebben. Vreemde discussie.

Jij bent waarschijnlijk 1 van die 10 Nederlanders die nooit iets onwettigs doet.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Heel vreemd.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Jij hebt zeker gezopen.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Je moet wat als je de discussie niet aan kunt.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Als één ding wel duidelijk is na 10 jaar aan discussies is dat download analogieën nooit veel steek houden. Zowel de pro als contras dekken nooit de lading.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Het is dan ook een benadeelden-analogie, geen download-analogie.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

otherfool wrote:

(quote)

Maar ja dan mag het jochie dus ook stiekem de bioscoop insneaken natuurlijk. En de Efteling. De trein. Een vliegtuig. Jouw huis, als-ie maar niks kapot maakt. Zo kom je nog eens ergens als 12 jarige, en dat zonder een cent op zak. De wereld is mooi.

Dat zeg ik toch niet, dat maak jij ervan. En dat is inderdaad onzin maar dat komt niet uit mijn mond. Vertel nou eens wat de schade is van het bekijken van een film dat hier niet wordt aangeboden, sorry maar jullie kletsen blind de filmindustrie na zonder erbij na te denken... Heel flauw om dan met domme opmerkingen te komen... Gebrek aan argumenten misschien?

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

otherfool wrote:

Het is dan ook een benadeelden-analogie, geen download-analogie.

Dat klopt, wat is daar mis mee? De industrie jankt dat ze worden benadeeld terwijl dat nauwelijks het geval is... Mag best gezegd worden, toch?

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Dk2008 wrote:

Jij hebt zeker gezopen.

Verder alles goed?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.