- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Theunissen
-
- 12273 messages
- 5515 votes
Is er nog iemand die nog nooit muziek, films of series heeft gedownload of een gekopieerde CD/DVD heeft gehad ?
Volgens mij kan dat alleen als je geen computer hebt of barst van het geld.
Ik vind persoonlijk ook de prijzen belachelijk hoog. Een muziek CD met ca. 10 liedjes kost al gauw 20 euro en daarvan vind je misschien maar een paar leuk (daarom vind ik het uitstekend dat je nu per liedje kunt betalen). Een nieuwe Blu-ray film kost ook al snel 20 euro. Het enige wat tegenwoordig goedkoop is zijn gewone DVD's maar die is op zijn retour en wilt bijna niemand meer hebben.
Dan ben ik blij dat ik een paar keer in de week een film kan pindakazen (die ik toch niet in de bioscoop wilde zien) voor 10 cent per dag. Het leven is al duur dus waarom zou je het nog duurder maken terwijl het ook anders en legaal kan.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
In jouw geval is het ook vaak zo
.
Wat betreft downloaden zijn het imho natuurlijk ook stomme excuses. Voor sterke argumenten heb ik wel een luisterend oor, maar dat is bij jou inderdaad nooit het geval.
Ik download ook wel eens iets op een illegale wijze. Tuurlijk is het duur, maar ik geef dan gewoon toe dat ik soms een profiteur ben. Geen excuses, ik zeg gewoon waar het op staat.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1887 votes
Het verschil is vaak kwaliteit van beeld/geluid.
Om te beginnen niet van torrents downloaden. Die zijn overigens wél illegaal, inderdaad om zoals eerder gemeld, je dan tijden het downloaden automatisch jouw bestanden beschikbaar stelt voor download door anderen.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Ik snap niet wat er zo moeilijk is om te begrijpen dat er door auteursrechtelijk materiaal, zonder dat de eigenaren daarvan, geen geld ontvangen van de downloader. 1 + 1 is nog altijd gewoon 2. Dat mensen gaan downloaden moeten ze zelf weten maar kom niet met excuusjes als ze verdienen zoveel geld, ik heb er geen geld voor, het is zo duur etc. Zeg dan gewoon dat je download omdat het je dan niets kost en ga je niet verschuilen achter excuses die totaal niet relevant zijn.
Je hebt mij nooit horen zeggen dat het moeilijk is om te begrijpen waarom het legaal of illegaal is. Ik zeg alleen maar dat als je zelf download, zoals jij, ik het gek vind dat je mensen gaat uitmaken voor dieven. Dát vind ik overdreven, vooral als die mensen ook gewoon een heleboel geld besteden aan films.
Verder vind ik dat het niet aan jou is om te bepalen of het excuses of argumenten zijn. Misschien zijn er wel echt mensen die normaal altijd kopen en even geen geld hebben en dan gaan downloaden. Ik koop ook over het algemeen. Laatste paar maanden waren bij ons ook een beetje krapper (vanwege werkeloosheid), dus ik heb veel gedownload. Toen het vakantiegeld binnenkwam heb ik gelijk weer een aantal dvd's aangeschaft. Geen excuses dus, maar het is gewoon zoals het is.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Dat je tijdelijk het geld niet hebt, is geen excuus natuurlijk. Dat is nou eenmaal niet anders! Maar bijvoorbeeld zeggen dat ze toch wel genoeg verdienen is het domste wat ik heb gehoord hier.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik zeg alleen maar dat als je zelf download, zoals jij, ik het gek vind dat je mensen gaat uitmaken voor dieven.
Dat is toch ook gewoon zo. Door de downloader haal je auteursrechtelijk materiaal binnen waar je voor hoort te betalen wat je niet doen. Ik downloado ok wat illegaal, en ben dus gewoon een dief. Zo moeilijk is het niet.
Dus als jij tien auto's hebt gekocht in je leven is het ok om er één te stelen? Lijkt mij niet.
O jawel hoor. Ik mag voor mijzelf bepalen of ik het goede argumenten of excuusjes vindt. Of het werkelijk zo is is een tweede.
En jij vind dat dat de boel rechtvaardigd?
Dat kan. Dat je anderen straft omdat jij werkloos ben zal ik niets over zeggen, wel over degene die het doen en de schuld niet bij zichzelf leggen.
Theunissen
-
- 12273 messages
- 5515 votes
Van Torrent sites moet je inderdaad niet downloaden (is ook illegaal) want dan ben je afhankelijk van anderen en dan kan het lang duren voordat je de film binnen hebt want het gaat gewoon traag. Doe je het via de nieuwsgroepen dan kun je een HD film gewoon op de maximale snelheid downloaden en heb je hem (afhankelijk van welke download snelheid je hebt) binnen 15 tot 60 minuten binnen. En dan heb ik het over films van ca. 10 GB groot.
En een film afspelen via een computer (eventueel aangesloten op een TV) is ook niet de slimste en handigste manier (of je moet een Media center als computer hebben). Daar heb je sinds een paar jaar een Media-Player voor die je gewoon kunt aansluiten op het netwerk.
Fortune
-
- 4316 messages
- 2772 votes
Gewoon downloaden of films kopen als we onze hobby maar voort kunnen zetten.
Een idee is om iedereen die volop download 100 euro per jaar aan een goed doel te doneren. Komt er tenminste nog geld bij mensen die het echt nodig hebben i.p.v voor iemand die er een vakantiehuis of een 2e bmw van gaat kopen.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1887 votes
Dat mensen gaan downloaden moeten ze zelf weten
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
@ jeroentjuhhhh
Ik snap niet wat er zo moeilijk is om te begrijpen dat er door auteursrechtelijk materiaal, zonder dat de eigenaren daarvan, geen geld ontvangen van de downloader. 1 + 1 is nog altijd gewoon 2. Dat mensen gaan downloaden moeten ze zelf weten maar kom niet met excuusjes als ze verdienen zoveel geld, ik heb er geen geld voor, het is zo duur etc. Zeg dan gewoon dat je download omdat het je dan niets kost en ga je niet verschuilen achter excuses die totaal niet relevant zijn. Het kan best zijn dat iemand dat als excuus heeft om te downloaden, al is het complete waanzin om van iemand zijn inkomsten af te pakken omdat JIJ het te duur vindt of niet genoeg verdient.
NW vindt het duidelijk wel een excuus en dat is ook waar ik over val. Als daarnaast dan ook nog termen als 'dieven' en 'criminelen' gebruikt worden vind ik het een beetje overdreven worden.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat je tijdelijk het geld niet hebt, is geen excuus natuurlijk. Dat is nou eenmaal niet anders! Maar bijvoorbeeld zeggen dat ze toch wel genoeg verdienen is het domste wat ik heb gehoord hier.
Wat betreft dit onderwerp kan je zo'n een memorabele quotes topics vullen
.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Fortune
-
- 4316 messages
- 2772 votes
Van Torrent sites moet je inderdaad niet downloaden (is ook illegaal) want dan ben je afhankelijk van anderen en dan kan het lang duren voordat je de film binnen hebt want het gaat gewoon traag. Doe je het via de nieuwsgroepen dan kun je een HD film gewoon op de maximale snelheid downloaden en heb je hem (afhankelijk van welke download snelheid je hebt) binnen 15 tot 60 minuten binnen. En dan heb ik het over films van 10 GB groot.
En een film afspelen via een computer (eventueel aangesloten op een TV) is ook niet de slimste en handigste manier (of je moet een Media center als computer hebben). Daar heb je sinds een paar jaar een Media-Player voor die je gewoon kunt aansluiten op het netwerk.
Traag, gaat gewoon snel, ligt aan je internet verbinding.
Nieuwsgroepen gaat een paar stappen sneller maar een beetje geduld is ook niet erg, gaat altijd sneller dan een film bestellen.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Je maakt je er anders wel knap druk om voor wat anderen zelf moeten weten...
Dat is het punt nou juist. Dat moeten ze niet zelf weten, weet je hoeveel indy filmmakers worstelen om hun project te financieren. En straks verdwijnen ze omdat iedereen hun films download ipv koopt. Dvd distributie is juist het leeuwendeel van hun budget.
Blijf het maar een vreemde gedachtegang vinden. Maar dat lijkt niet aan het verstand te brengen zijn.
Kijk, dat is jouw probleem nou. Je leest niet. Ik heb al tweemaal gezegd dat ik download.
Nee hoor. Ik heb de ballen om mijn verantwoording te nemen. Het gaat mij om de excuses, niet het downloaden an sich. Punt is wel dat downloaden fataal wordt voor veel filmmakers.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Dat is toch ook gewoon zo. Door de downloader haal je auteursrechtelijk materiaal binnen waar je voor hoort te betalen wat je niet doen. Ik downloado ok wat illegaal, en ben dus gewoon een dief. Zo moeilijk is het niet.
Dus als jij tien auto's hebt gekocht in je leven is het ok om er één te stelen? Lijkt mij niet.
O jawel hoor. Ik mag voor mijzelf bepalen of ik het goede argumenten of excuusjes vindt. Of het werkelijk zo is is een tweede.
En jij vind dat dat de boel rechtvaardigd?
Dat kan. Dat je anderen straft omdat jij werkloos ben zal ik niets over zeggen, wel over degene die het doen en de schuld niet bij zichzelf leggen.
Nou, we snappen je punt ondertussen. En wat wil je ermee bereiken? Overigens vind ik niet dat jij voor mij kan bepalen of ik een excuusje gebruik of een argument. Je weet nu mijn situatie, maar ook bij mensen die hun situatie niet verteld hebben heb jij meteen je oordeel klaar in dit topic. Ik begrijp dat niet.
Dat voorbeeld met die auto's vind ik nergens op slaan. Hoe kan je dat nou weer vergelijken met een paar filmpjes downloaden? Auto's stelen is illegaal en daar ga je direct voor de gevangenis in. Als er hier een agent langskomt en op mijn pc kijkt neemt ie me echt niet mee hoor.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Theunissen
-
- 12273 messages
- 5515 votes
Traag, gaat gewoon snel, ligt aan je internet verbinding.
Nieuwsgroepen gaat een paar stappen sneller maar een beetje geduld is ook niet erg, gaat altijd sneller dan een film bestellen.
De snelheid van een Torrent wordt bepaald door de aanbieders. Een film die er recentelijk opstaat zul je inderdaad redelijk snel binnen hebben. Maar als je dezelfde film een paar maand later wilt downloaden heb je vrijwel geen snelheid meer omdat mischien 1 of 2 personen hem nog aanbieden en die hebben ook niet altijd de computer aanstaan. Met Nieuwsgroepen haal je gewoon altijd de maximale snelheid en dat ook nog een jaar later (is tegenwoordig zelfs nog langer dat een film beschikbaar is). Dat kun je bij een Torrent vergeten.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Iedereen snapt dat je beter films kan kopen als downloaden en dat het inderdaad niet juist is om te doen. Het gaat hier volgens mij alleen vooral op de manier waarop er gepraat en aangevallen wordt met teksten zoals: 'Dat je anderen straft omdat jij werkloos ben zal ik niets over zeggen' etc.. Dat is in ieder geval waar ik over val.
Fortune
-
- 4316 messages
- 2772 votes
Maar goed dat argument van die indy-filmmakers is ook niet sterk want die worstelen toch al met het uitbrengen van films.
Het gros van de mensen wil ook geen indy film zien.
En dan heb je tegenargument dat door het downloaden meer mensen meer indy films zien en ze later toch nog op dvd kopen, dus misschien helpt downloaden de indy filmmakers wel.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik probeer niks te bereiken, ik geef alleen aan wat ik vind. Dat dat niet strookt met jouw gedachtegang prima maar op een discussiesite is het niet zo gek als je tegen users botst met andere meningen. Dat je daar een probleem mee hebt, tja, wat moet ik daar mee?
Als het controleerbaar was, was het strafbaar.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1887 votes
Downloaden mag dan diefstal van inkomsten zijn, maar films die nu uit komen kosten al snel zo'n 20 euro. Als je een jaar wacht kost zo'n zelfde film bij een Witte Boeken Winkel nog maar 3 euro. Ik kan met toch niet vootstellen dat ze die dan met dik verlies verkopen. Die 17 euro verschil is vind ik even goed diefstal. Dat bevestigd alleen maar dat de kostprijs extreem veel lager is dan de verkoopprijs en ze er belachelijk vette winsten aan opstrijken.
De meeste films hebben na de eerste bioscoop release ook al een redelijk dikke winst, de acteurs hebben dan hun miljoenen salaris ook al binnen, dus ook die ontlopen ze niet.
Dvd's en BluRay's kunnen dus makkelijk qua prijs gehalveerd worden, maar dat gebeurd ook niet. Ik vraag me dan af hoe graag ze nou daadwerkelijk willen dat je de originele films koopt. Er zijn al meerdere lobby's en onderzoeken geweest dat het verlagen van de prijs het illegaal downloaden verlaagd, maar het gebeurd mooi niet. Het word eerder nog duurder dan goedkoper.
Theunissen
-
- 12273 messages
- 5515 votes
Waarom komt de film industrie dan niet met een alternatief zoals ook met de muziek gebeurt is ?
Het zijn gewoon fossielen in de film industrie.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Maar goed dat argument van die indy-filmmakers is ook niet sterk want die worstelen toch al met het uitbrengen van films.
Het gros van de mensen wil ook geen indy film zien.
En dan heb je tegenargument dat door het downloaden meer mensen meer indy films zien en ze later toch nog op dvd kopen, dus misschien helpt downloaden de indy filmmakers wel.
Ben ik met je eens. Zorgt ook voor de bekendheid van films. Dat is in gevallen ook zo, maar het is wel zo dat het grotendeel gewoon bijna download en als ze iets gezien hebben hoeven ze het niet te kopen. Een filmliefhebber wil inderdaad nog wel investeren na een succesvolle download, helaas veel filmkijkers niet. En ik neig er naar dat die groep toch veel groter is.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
De snelheid van een Torrent wordt bepaald door de aanbieders. Een film die er recentelijk opstaat zul je inderdaad redelijk snel binnen hebben. Maar als je dezelfde film een paar maand later wilt downloaden heb je vrijwel geen snelheid meer omdat mischien 1 of 2 personen hem nog aanbieden en die hebben ook niet altijd de computer aanstaan. Met Nieuwsgroepen haal je gewoon altijd de maximale snelheid en dat ook nog een jaar later (is tegenwoordig zelfs nog langer dat een film beschikbaar is). Dat kun je bij een Torrent vergeten.
Theunissen
-
- 12273 messages
- 5515 votes
We leven anno 2011 en dan wil ik geen CD's, DVD's en Blu-ray schijfjes meer gebruiken. Ik wil gewoon alles digitaal zodat ik veel meer mogelijkheden heb en het ook praktischer is.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Waarom komt de film industrie dan niet met een alternatief zoals ook met de muziek gebeurt is ?
Het zijn gewoon fossielen in de film industrie.
Dat zal uiteindelijk wel komen. In de VS heb je dat al.
Ik ben het met je eens dat ze de consument best meer tegemoet mogen komen.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Ik probeer niks te bereiken, ik geef alleen aan wat ik vind. Dat dat niet strookt met jouw gedachtegang prima maar op een discussiesite is het niet zo gek als je tegen users botst met andere meningen. Dat je daar een probleem mee hebt, tja, wat moet ik daar mee?
Als het controleerbaar was, was het strafbaar.
Het is inderdaad niet gek dat je een andere mening hebt en ik heb ook nergens gezegd dat dat niet mag. Het punt waar ik over val is alleen de manier waarop je het brengt.
Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt en ben het zelfs op vele vlakken volledig eens met je. Ik vind alleen dat je af en toe wat fel uit de hoek kan komen en mijn vraag was dan ook eigenlijk waarom je dat deed, terwijl je zelf ook download. Het is volgens mij ook mijn goed recht om daar dan weer een mening over te hebben toch?
Verder vind ik het ook raar dat je het een onzinreden vind dat mensen tijdelijk downloaden vanwege geldgebrek. Ik ga me niet ineens een paar weken lang (tijdens dat ik werkeloos ben) niet meer bezighouden met mijn hobby omdat ik daar geen geld voor heb. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Ik heb er niet zoveel op tegen als mensen die downloaden ook films aanschaffen. Het grootste probleem heb ik met mensen die alleen maar downloaden en nooit wat kopen en mensen die branden. Dat neemt inderdaad niet weg dat downloaden nog steeds niet het juiste is om te doen. Maar nogmaals: de manier waarop jij het brengt vind ik een beetje te fel
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
al is het complete waanzin om van iemand zijn inkomsten af te pakken omdat JIJ het te duur vindt of niet genoeg verdient.
Ehm, als het echt te duur voor je is neem je ook niemand's inkomsten af, in dat geval had je ook gewoon nooit de film gezien 
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Misschien is het een idee om een DVD koopjes thread in het leven te roepen? Speciaal voor de downloaders onder ons...
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes