- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 messages
- 5451 votes
Ik koop zelf nog altijd dvd's en download niet. Ik zal één van de weinige zijn. Deels omdat ik me er nooit mee heb bezig heb gehouden om echt te weten hoe het moet. (lach maar...) En deels omdat ik downloaden van films nog koppel met de muziekwereld en kleinere artiesten moeilijker hun materiaal op de markt kunnen brengen omdat het toch niet verkoopt. Als je die wil horen moet je maar naar hun concerten gaan. Hoe het met de filmwereld zit weet ik niet, maar in de muziekwereld is zo goed als alle business in handen van 4 bedrijven. Daarmee concurreren is niet echt mogelijk. Ik heb moreel gezien iets minder problemen met een blockbuster te downloaden dan een cd van een kleine muziekartiest. 't Is alle twee misschien verkeerd, maar die kleine artiest gaat er wel meer onder leiden dan de grote blockbuster...
Ik weet ook wel dat het ligt aan de 'grote bedrijven' dat er zo massaal gedownload wordt. De platenmaatschappijen hinken helemaal achteraan, in plaats van in te spelen op trents als film via het internet of digitale televisie. In plaats daarvan proberen ze nog meer geld te halen bij de weinige betalers door de markt vol te gooien met 'speciale edities', bioscoopbezoeken met bepaalde formules en het fameuze 3D (dat bij mij zijn meerwaarde nog steeds moet bewijzen)
Om een bredere filmkijk te krijgen heb ik wel aanvullende alternatieven. Hier in Antwerpen hebben ze een mooi aanbod in de bibliotheek. 3 weken lenen, gratis trouwens en zelfs een groter (en vrij recent) aanbod dan de videotheek in de buurt. Daarbij heb ik voor een klein bedrag de Prime genomen van Telenet zodat ik nog eens een groot aanbod films er bij krijg.
Voor mij is dat voldoende en moet ik niet elke film kopen die ik wil zien. Ik probeer nu al wat bij te benen met het grote gamma van films. Misschien mis ik wel een hoop films die je kan ontdekken via het downloaden, maar ik zie nu al zoveel film dat ik er toch maar andere zou missen.
Van mij mag iedereen downloaden wat hij/zij wil. Zolang het maar niet als handel bedoeld is. Al vraag ik me af of mensen niet gewoon kunnen wachten tot de film beschikbaar is. Waarom zou je in hemelsnaam pakweg een Reservoir Dogs downloaden die je voor een paar euro al in elke winkel kan vinden? Of de nieuwe Transformers film die binnen een jaar of 2 jaar voor 4 euro in één of andere bak terecht komt. Ik snap wel dat veel mensen het doen. Het is beschikbaar en er is geen enkele overheid die blijkbaar de moed heeft om echt maatregelen te nemen. Tja, om weer het vergelijk met de bakker te nemen. Als ik zie dat iedereen de bakker binnenloopt, een brood pikt en naar buiten loopt zonder te betalen en de bakker zelf doet niet meer dan een papier ophangen dat je dat eigenlijk niet mag doen en hem moet verwittigen als je dat iemand ziet doet en verder zelfs de politie niet ingrijpt, alhoewel die mee in de zaak staat aan te schuiven... Dan wordt de neiging bij de rest van het cliënteel ook wel groot om zonder te betalen met een brood naar huis te gaan.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4085 votes
Dan doe je het wireless? Als je het trouwens over Blu-Ray hebt ... belabberde selectie films, lelijke fysieke doosjes en overdreven duur. Ook meer iets voor "bezit" dan voor "huur" wat mij betreft.
rep_robert: bioscoop is leuk als uitje, maar als filmfan heb ik er uiteindelijk weinig te zoeken. Een abonnement zit voor ons net op het randje voordelig, maar dan hang je wel elke maand vast aan een aantal films dat je in de bios _moet_ kijken.
Ik zie toch gemiddeld zo'n 15 films per maand in de bios, sommige verplicht. Maar een tripje naar de bios verveelt mij gelukkig nooit
En tsjah, het is maar hoe je de term filmfan definieert natuurlijk, ligt puur aan de soort films die je bevallen. Biosfilms bevallen mij over het algemeen wel.
Mening over Blu-ray deel ik ook, ik vind het echt spuug en spuuglelijk. Welke flapdrol heeft die kleine, vierkante blauwe hoesjes verzonnen? Zo jammer... enkel wat speciale uitgaven zijn bloedje mooi.
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
Het is niet voor niets dat posters en hoesjes van nu weinig meer voorstellen.
Dat ligt dan toch echt aan je eigen smaakontwikkeling. Ook vroeger had je een hoop goedkope posters en covertjes, voornamelijk eigen aan bepaalde types van film. En tegenwoordig zijn er genoeg mooie en artistieke covers/posters.
Verder is er gewoon een groot verschil tussen huren en kopen. Huren is kijken en weggooien, wat je goed vindt kan je dan later wel aanschaffen. TV en andere zooi interesseert mij niet, wat ervoor zorgt dat ik toch vaak een 10-tal films per week kijk.
Die kan je dan wel allemaal op DVD kopen, maar zo ongeveer 1 à 2 van die films vind ik ook daadwerkelijk waard om te bezitten. Zelfs als zouden ze net evenveel kosten als een huurfilm, dan nog hoef ik zo'n DVD niet fysiek te hebben. Liever kwaliteit dan kwantiteit. Los daarvan zou ik ook al makkelijk op 100EUR/week aan filmpjes kijken komen, beetje overdreven en belachelijk duur als je het mij vraagt.
Een 400EUR/maand tegen een Amerikaan die 8 EUR betaalt ... dacht het niet.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1279 votes
Ja, inderdaad erg apart dat er nog niet zo'n systeem is als dat ze in Amerika hebben.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik heb ooit een evenement voor de dvd branche georganiseerd (Masterawards, soort oscars voor de mooiste dvd's). Is twee jaar lang gelukt en daarna uit elkaar gevallen. Al die maatschappijen denken enkel vanuit hun korte termijn eigen belang. Aan een overall visie ontbrak het volledig.
Verbaasd me dus niets dat ze niet tot een werkbaar systeem komen. Een goede visie ontbreekt en als iemand 'm al zou hebben zou de rest niet mee doen omdat het dan het idee van de ander was. En dat was dan enkel binnen Nederland. Europees wordt het nog veel lastiger aangezien de rechten van een film per land in andere handen zijn.
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
Maar de stuwende kracht zou toch vanuit Amerika moeten komen, zij zijn hoofdleverancier van films. En binnen Amerika (en Canada geloof ik) werkt het duidelijk wel.
Blijkbaar wordt er dan erg veel geld verdiend aan het verhandelen van filmrechten binnen de Europese landen.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
Las laatst op Nu.nl wel dat Netflix er aankomt, Nederlandse versie van Netflix lijkt dichtij | nu.nl/internet | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
"De vraag is of de grote Hollywood-studio's het eens worden over de distributierechten via Netflix. Moeilijkheden hierbij hebben ervoor gezorgd dat partijen als Apple en Amazon hun Amerikaanse filmverhuurdivisie nog altijd niet naar Nederland uitgerold hebben."
Kan dus nog wel even duren.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Het is een wirwar van bedrijven en verbanden. Vaak zie je dat grote films door twee major's uitgebracht worden, waarbij bijv. Fox de rechten voor Amerika heeft en Universal voor de rest van de wereld. Maar Miramax heeft geen internationaal kanaal en verkoopt de rechten per land. Zo kon in Nederland het kleine A Film zijn handen op de LotR reeks leggen.
Als er een partij mee komt is het Warner, die zijn fan van low cost aanbieden van hun content. Maar als ze iets opzetten mag de concurrentie natuurlijk enkel mee doen volgens hun regels.... (Zo hebben ze ook de Master awards opgeblazen). Bijkomend probleem is dat al die filmmaatschappijen ook weer verbonden zijn met allerlei andere uitgevers en partijen. wat dat betreft steekt de zaken wereld net zo in elkaar als de politiek, ook die vallen uiteen in republikeinen (Fox) en Democraten (MTV).
Wat eigenlijk zou moeten is dat elke producent zijn eigen content aan zou bieden, (gewoon direct van de bron, tussenhandel uitschakelen) maar die mist dan weer de marketing power.
sportfan27
-
- 385 messages
- 294 votes
Bij Sucker Punch (2011):
Bij IMDB is het plotseling ook heel druk geworden. Raar, hé? Ah, kijk, onze Theunissen heeft 'm nu ook gezien. 1 + 1 = 2
Het lijkt wel of dit geen film is voor mensen die er geen geld voor over hebben. Dit is gewoon een vaststelling, meer niet.
Zeg moraalridder, ben je nu klaar met je ''jullie zijn allemaal losers want jullie downloaden alleen en kopen niks'' betoog ?? 
Fijn, kunnen we het weer over de film hebben.
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Ik ben ook één van die losers die veel van zijn films download. Daarnaast kijk ik soms een film die op tv wordt uitgezonden en ga ik af en toe naar de bioscoop.
Waarom download ik dan zo veel en ga ik zo weinig naar de bioscoop? Nou, laatst was ik nog naar The Hangover Part II en moest ik €10 euro betalen voor een kaartje, dit zijn toch geen prijzen meer voor een simpel filmpje? Nu hoor ik jullie alweer brullen dat ik dan een Pathé Unlimited pas kan kopen voor €15 per maand. Er zit geen Pathé bij mij in de buurt, maar dit is natuurlijk geen excuus. Ik kijk echter veel liever een film gewoon thuis of bij iemand anders, dan dat ik weer helemaal naar een bioscoop moet afreizen, de film zelf niet op pauze kan zetten, niet een dikke joint kan opsteken, praten kan wanneer ik wil, me niet hoef te ergeren aan de mensen om me heen, etc.
Daarnaast is downloaden helemaal niet zo slecht. Zoals ik wimnoot al ergens anders in deze thread heb zien zeggen, kijk ik nu veel films die ik anders nooit zou hebben gekeken. Een goed voorbeeld hiervan is Enter the Void, en deze heb ik dan inmiddels ook al aangeschaft. Want ja, films die ik heel goed vind schaft ik heus wel aan hoor. En dit zijn dus dikwijls de films van de kleinere maatschappijen. Zo gaat het ook bij mijn muziek. Die download ik ook, en hierdoor ontdek ik ook veel nieuw spul. Anders luisterde ik nu nog naar Eminem en Snoop Dogg en had ik nooit ontdekt dat er veel betere rapmuziek bestaat.
Gister nog naar de MediaMarkt geweest en het BluRay aanbod bekeken, €22 betalen voor een schijtfilm? Ja, daaag!
Ik ben er van overtuigd dat een Netflix service, wat volgens de mensen in deze thread maar $8 per maand kost voor het kijken van zo veel films als je maar wilt, zeker zal aanslaan onder de downloaders (of losers/dieven zoals jullie ons noemen). Ook al zullen er dan altijd een paar taaie rakkers overblijven.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Koop dan een film die je leuk vind 
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Was misschien verkeerde woordkeuze om mijn voorbeeld meer kracht bij te zetten, had moeten weten dat iemand het er tussenuit zou pikken. Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat ik €22 te duur vind voor een film, maakt niet uit hoe goed of slecht ie is.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
sportfan27
-
- 385 messages
- 294 votes
De enige reden dat film studio's moord en brand schreeuwen over het downloaden is het feit dat ze zelf nog geen manier hebben gevonden om eraan te verdienen.
Medelijden met de filmindustrie.....pffff , wat een grap.
Zo lang acteurs en actrices nog miljoenen verdienen komt er nog ruim voldoende binnen.
(edit mod: off-topic verwijderd)
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
Hoe weet je dat zonder de film eerst gezien te hebben?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 messages
- 5451 votes
Hoe weet je dat zonder de film eerst gezien te hebben?
Je moet op je gevoel af gaan. 
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Die ''twijfel'' hoort erbij...een soort risico, al kun je risico heel simpel voorkomen.
Waarschijnlijk is het persoonsgebonden, maar het gebeurt me zelden dat ik een miskoop doe.. beetje zelfkennis, welke regisseur...etc.
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
Ik koop zelfs nooit een miskoop, vind ik een veel aangenamer gevoel. Geen zin om geld uit te geven aan rommel, om daarna nog de moeite te hoeven doen zo'n DVD weer aan een ander te verpatsen.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Er zijn altijd mensen die iets nieuw willen proberen, dan is het eigen schuld. Verder zit een miskoop er niet echt in, nee. Als je iets te duur vind om op de gok mee te nemen, wacht je gewoon even tot de prijs daalt of verdiep je je wat meer in het werk. Probleem lijkt zo toch wel opgelost.
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
Nee want films dalen amper tot prijzen die aanzetten tot een eventuele wegwerpkoop, daarbij ga ik films liefst gewoon blind in. Enkel bij wat horrors durf ik eens een halve trailer kijken om te checken of er achter de poster toch geen puur amateurisme schuilt.
Zolang men hier in Europa niet comfortabel films kan uitkiezen zonder daarvoor je halve maandloon uit te geven blijft het downloaden een tijdsbesparend iets.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Ik kijk zelden een trailer (slechts voor een snelle sfeerimpressie eigenlijk) maar een regisseur, de studio, makeup department. You know the drill. Die zeggen wat mij betreft wel genoeg.
Daarnaast download ik zelf gewoon minstens de helft van de films die ik kijk omdat het niet te betalen is zonder full-time werk, maar dat is een gevalletje 'doen wat je kunt'.
Want ik koop ze toch het liefst.... met het geld dat er overblijft naast het uitgaan.
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
Mij niet. Kan vaak nog wel een goeie film zijn, maar daarom hoef ik hem nog steeds niet in m'n collectie te hebben. 4* is bij mij nog steeds geen garantie voor een aanschaf.
Kijkende naar Amerika kan je toch moeilijk anders concluderen dan dat we hier aardig genaaid worden.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Sowieso voel je je genaaid hier. Ik zou netflix helemaal kapot melken mocht het hier beschikbaar zijn, zonder twijfel. Zolang ze dat niet doen vind ik gratis downloaden nog deels gerechtvaardigd, alleen dus niet richting de; ik koop niks maar download alles.
Al blijft het 'tastbare' dan nog wel even belangrijk voor me, dus blijf ik óók nog veel in de winkel kopen.
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
Toch denk ik dat de "ik download alleen maar" crowd ook niet meteen de grootste schade aanrichten. Vaak mensen die lijden aan een verzameldrang en uiteindelijk de DVDs ook niet gekocht zouden hebben.
Ik vind het verder ook nog steeds leuk een kast te vullen (jammer alleen van de onpraktische hoesformaten en butt-lelijke Blu-Ray plastiek), maar als ik in een winkel koop is het toch ook wel een webwinkel. Die bakstenen gebouwen vallen qua keus ook meestal erg tegen 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik ben ook één van die losers die veel van zijn films download. Daarnaast kijk ik soms een film die op tv wordt uitgezonden en ga ik af en toe naar de bioscoop.
Waarom download ik dan zo veel en ga ik zo weinig naar de bioscoop? Nou, laatst was ik nog naar The Hangover Part II en moest ik €10 euro betalen voor een kaartje, dit zijn toch geen prijzen meer voor een simpel filmpje?.
Hoezo? Vind je 10 euro dan veel voor een twee uur durende bioscoop ervaring. Ga eens naar het theater, voetbal of een concert, ben je al gauw het 4 a 5 voudige kwijt. En als je 's ochtends of overdag gaat betaal je zelfs nog minder.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Ik vind het verder ook nog steeds leuk een kast te vullen (jammer alleen van de onpraktische hoesformaten en butt-lelijke Blu-Ray plastiek), maar als ik in een winkel koop is het toch ook wel een webwinkel. Die bakstenen gebouwen vallen qua keus ook meestal erg tegen
Meestal wel ja, al kom ik sporadisch nog wel eens een verrassing tegen die niemand anders voor me wegpikt (lucky taste wat dat betreft
).
Fortune
-
- 4316 messages
- 2772 votes
Ik snap precies waarom mensen dvd's verzamelen en die in een kast stoppen en die telkens trots laten zien als er mensen zeggen ' wow, jij hebt veel dvd's.'
Maar goed, echt status kan ik er nooit zo uithalen uit een verzameling dvd's.
Maar het is niks voor mij, ik vind het lelijk zo'n kast met dvd's, onnodig en onoverzichtelijk.
Heb weleens een half uur naar een dvd moeten zoeken in zo'n kast.
wimnoot
-
- 3963 messages
- 3923 votes
Ik ben ook wel trots op mijn verzameling. Ik spaar ze hoofdzakelijk op regisseur, en dan wil ik er ook wel geld voor neertellen. Verder heb ik dan nog een B plank met allerlei films die er niet bij horen.
Verder heb ik niet zo veel medelijden met de videotheken, die 6 euro rekenen voor een film die net op dvd is, en dat is vergeleken met een bioscoopkaartje van 7.50 erg duur.
Onderhond
-
- 87598 messages
- 12853 votes
Je kan films ook gewoon digitaal kopen uiteraard. Ik vind het wel charmant, zo'n DVD kast.