- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ik heb maar 10 films op mijn laptop staan, dus ik ben niet zo'n boef hoor.
Je weet zelf dat ik ze het liefst koop(ook 2e hands dus). 
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
of die gewoon nog erg duur kosten

Punt.
Teleurstellingen komen nou eenmaal voor in het leven. Heb je tenminste weer een regisseur waarvan je weet dat je er de volgende keer wat minder van moet verwachten.
Nog een andere reden voor mij om te downloaden: als ik op vakantie ga, neem ik altijd mijn map mee. Dat is lekker handig en hoef je niet alle hoesje mee te nemen.
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Stomme fout inderdaad.
Dan kan je altijd minder films kijken. Nee oke, ik begrijp het verder ook wel, vind het ook geen ramp het downloaden. Alleen mensen die alleen maar downloaden en niet eens met de reden om zeker te weten dat het een goede film is alvorens te kopen, maar met de reden om alles maar gezien te hebben en nooit iets kopen kan ik me aan ergeren.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Ik vind het wel of niet downloaden van films je niet een betere/mindere filmliefhebber maakt. Je houdt van het medium film. Of je nou de originele DVD kijkt of een geplukte versie van het internet, qua kwaliteit maakt het 0,0 uit (even al die baggercams en handmatige ondertiteling buiten beschouwing gelaten).
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Ben ik het niet mee eens, ik vind dat als je een filmliefhebber bent je ook wel bereid bent wat geld voor die hobby/passie neer te leggen. Anders vind ik het simpelweg tijdverdrijf dat je non-stop gratis wilt krijgen.
Onderhond
-
- 87599 messages
- 12855 votes
Ik ga ervan uit dat de gemiddelde filmmaker er ook naar streeft om z'n film op het witte doek te krijgen, het liefst met een goede 'run'. Zulke opbrengsten zijn toch een goede indicatie voor het succes, waar ook andere producties van afhankelijk zijn (zoals de kleinere producties van dezelfde studio). Voldoende studio's die kopje onder zijn gegaan omdat alles afhing van de summer blockbuster.
Leuk voor die filmmaker enzo, maar ik voel er 9/10 niet zoveel voor om een film op het witte doek te zien. Idioot om mij dan een half jaar (soms tot 2 jaar voor een DVD release) te laten wachten.
Dan loop je door of zoek je een andere hobby.
De ironie is dat ze dan nog heel wat meer geld gaan verliezen. Wij hebben namelijk een gezamelijk collectie van een 500-tal DVDtjes en zijn regelmatig in de bioscoop te vinden. En weeral ironisch genoeg zijn het meestal niet de bioscoopfilms die we aanschaffen en zijn de meeste DVDs het resultaat van downloads.
Nog iets over de prijs. Waarom zitten festivals en optredens wel vol aan prijzen die 10 x hoger liggen dan een bioscoopbezoek? Waarom heb je wel geld over voor een gsm van 200 euro of een nieuwe i-pod van 300 euro? Maar een dvd van 15 euro (of goedkoper zelfs) of bioscoopticket van 10 euro is dan weer te veel?
Dat heeft alles met exclusiviteit te maken. Film is een "dagproduct" geworden. Zeker als filmliefhebber kijk je meerdere films op een week. Als ik even terugkijk zelfs zo'n 1.5 film per dag. Aan 10 euro zit ik op een maand al aan 300EUR. Daar kan je geen functioneel product tegenoverzetten dat minimum een jaar of twee meegaat.
Festivals zijn sowieso exclusiever en bieden ook véél meer content. Bij films mag je onderhand al blij zijn dat ze de juiste dub op het schijfje geplaatst hebben ...
Pitakaas
-
- 2962 messages
- 246 votes
Je mag downloaden ToNe, je mag alleen zelf je computer niet openstellen voor een ander. Gelukkig trekken anderen zich daar niks van aan, waardoor ik wel kan downloaden. Aan mij hebben ze niks, want dat heb ik uitgezet.
Bleh, aan mensen zoals jou kan ik me ook grondig ergeren. Weer zo iemand die het voor zichzelf goed probeert te praten door niets te uploaden. Je bent toch al fout bezig, maar deel dan nog ten minste.
Zoals gezegd, ik maak er geen geheim van dat ik op reguliere basis films download.
Ik bezoek nog wel eens de bios, betaal voor muziek in de vorm van Spotify en koop mijn games. Maar kom er dan voor uit en zoek geen excuusjes om je eigen geweten te sussen, want daar lijkt dit verdacht veel op.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Dude(wel passend dit keer
). Zoals gezegd, ik heb maar 10 films op mijn laptop staan. Voor de rest koop ik vaak de dvd nog in dezelfde week als ik de film echt goed vond. Vind ik het niks dan gooi ik hem na 1 keer kijken van mijn laptop af. Neemt alleen maar ruimte in.
En ik kom er dus voor uit dat ik download. Geen excuusjes hier.
startkabels
-
- 383 messages
- 0 votes
Veel mensen hier halen allerlei punter erbij die duidelijk moeten maken dat downloaden fout is, maar weinig overtuigende redenen.
Ik zie nog steeds niet in waarom je geen gebruik zou maken van de mogelijkheid die er is.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Veel mensen hier halen allerlei punter erbij die duidelijk moeten maken dat downloaden fout is, maar weinig overtuigende redenen.
Er is een bepaalde film. Niemand, maar dan ook niemand gaat ervoor naar de bioscoop, niemand koopt de film op dvd of wat dan ook.
Maar iedereen, al die miljoenen mensen gaan de film wel downloaden.
Waar gaat die regisseur zijn geld vandaan halen?
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Nee, dat zal nooit gebeuren. Er zijn genoeg mensen die heel graag naar de bioscoop zullen blijven gaan, het hele sfeertje eromheen, stelletjes etc.
Dan heb je nog de mensen die helemaal niks met de computer hebben en gewoon een FRS oid binnen lopen en daar een film kopen.
En dan heb je nog een groep die eerst download en daarna de film koopt en dan heb je nog een groep die download en helemaal nooit wat koopt.
Die laatste groep zou de boel kapot kunnen maken ja.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Ik bedoel natuurlijk stel dat de meerderheid bij die laatste groep zou horen.
Om even een voorbeeldje te geven uit de gameswereld. Street Fighter 4 was op de PC één van de meest gedownloade spellen. Capcom maakte dus heel weinig winst met dat spel op de PC.
Nu zijn diezelfde mensen al maandenlang aan het zagen dat er tot nu toe nog steeds geen Super Street Fighter 4 op de PC verschenen is, maar wel op de PS3 & Xbox. Tja, zelf gezocht!
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ja dat is eigen schuld dikke bult inderdaad. Geen medelijden met de downloaders van dat spel. Maar ik heb met de grote filmmaatschappijen niet zo'n medelijden. Door de economische crisis krijgen ze niet zo snel meer honderden miljoenen los, maar aan de andere kant is het misschien wel zo dat hierdoor weer wat mooiere kleinere films worden gemaakt die weer echt de film een kunst maakt. Het is toch zo dat een filmmaker een bepaald bedrag krijgt waar hij alles van moet doen? En daar zit sowieso toch ook al een mooi salaris bij in voor iedereen? Als je vernieuwend blijft zoals Cameron met Avatar kun je als maker nog steeds verschrikkelijk veel geld verdienen. Loop je de kantjes er van af zoals Shyamalan bij The Last Airbender heb ik eigenlijk geen medelijden mocht hij verlies lijden. Dat is gewoon hopen door je bekende naam en het gebruik van een bekende serie snel winst proberen te pakken met een wanproduct. Voor mooie producten heb ik geld over en vaak nog veel ook. Blijkt na een download dat het echt verschrikkelijk is, kunnen ze verder naar mijn geld fluiten.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Pc's hebben tegenwoorden HD output naar TV, dat ziet er beter uit dan op het witte doek.
Zeker lang geen film in de bios meer gezien. 35 mm resolutie is 4 keer HD kwaliteit.... Daarbij maak ik me ernstig zorgen over de afstelling van de gemiddelde TV.
En hoe groot is je TV dan? 42 inch? Wauw, da's toch al gauw zo'n 200 keer kleiner dan het gemiddelde Pathe scherm.... En dat toch zie jij het daar beter op?
startkabels
-
- 383 messages
- 0 votes
Door de grootte van het scherm ziet het er op de TV beter uit dan in de bios hoor.
startkabels
-
- 383 messages
- 0 votes
Ik bedoel natuurlijk stel dat de meerderheid bij die laatste groep zou horen.
Om even een voorbeeldje te geven uit de gameswereld. Street Fighter 4 was op de PC één van de meest gedownloade spellen. Capcom maakte dus heel weinig winst met dat spel op de PC.
Nu zijn diezelfde mensen al maandenlang aan het zagen dat er tot nu toe nog steeds geen Super Street Fighter 4 op de PC verschenen is, maar wel op de PS3 & Xbox. Tja, zelf gezocht!
De bios zal altijd geld op blijven leveren, ik ga zelf af en toe.
Street Fighter 4 is een heel slecht voorbeeld, omdat dat spel gewoon heel dom is qua marketing.
Geld valt te verdienden met online spelen. Beter voorbeeld was Mass Effect 1/2. Zeer goeie spellen die geen online mode hebt en waarvoor downloadable content is gemaakt.
Als er in dit spel een online mode was gemaakt hadden ze veel geld kunnen verdienen.
Zelf download ik bijna alle spellen die alleen qua single player leuk zijn, de spellen die ik gekocht heb zijn Half-life (voor Counter-Strike online), diablo 2 (online spel) en COD Modern Warfare 2 (online). Dus ook de game industrie verdient verdient wel degelijk geld aan mij.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 messages
- 5451 votes
Dat mensen downloaden op zich, heb ik het grote probleem mee. Het is nu eenmaal praktisch mogelijk en je wordt er uiteindelijk niet om gestraft. In Nederland is het zelfs toegelaten. Maar doe ook niet schijnheilig. Ten slotte neem je een film zonder toestemming van de makers. Je werkt dus mee met mensen die wel strafbaar zijn door het materiaal te verspreiden. Het enige argument dat je dan hebt, is dat die regisseurs toch voldoende verdienen. Download dan gewoon de film, maar praat jezelf niet goed met deze loze argumenten. Ik weet ook wel dat Hollywood niet failliet gaat van illegaal downloaden. Maar je straft er wel de kleine filmmakers mee, net als in de muziekwereld. En op lange termijn gaat het wel z'n effect hebben, in de verkeerde richting. De hype van 3D is daar al zo'n voorbeeld van om terug mensen naar de bioscoop te lokken. Met succes trouwens.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Street Fighter 4 is een heel slecht voorbeeld

Hoe kan dat nou een slecht voorbeeld zijn?
In 2009 op de 5de plaats meest gedownloade spellen voor de PC, en voor de Xbox zelfs de 2de plaats.

startkabels
-
- 383 messages
- 0 votes
Filmmakers hangen wel heel fijn copyright aan een film, maar ze weten dat het achterhaald is.
Beetje hetzelfde als een berg geld in een grote tas stoppen waarvan je van te voren weet dat er een gat in zit, er dan mee over straat gaan lopen en dan dan zeggen dat niemand het van straat mag oprapen.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Het voordeel er aan is dat filmmakers zich er niet meer met een jantje van leiden vanaf kunnen maken. Ze moeten vernieuwend blijven. Echt het gevoel opwekken dat hun film alleen de moeite waard is in een bios of op br, zoals een Avatar. Mensen die maar films maakten om het films maken en waren ingekakt, weten nu dat hun rommel ook eerst gedownload kan worden. Zo houden we elkaar scherp en zal aanbod en afname meer op elkaar worden afgestemd.
Ik download zo weinig dat ik geen excuses nodig heb. Het grootste deel betaal ik gewoon netjes voor, aangezien het gewoon leuk is om een mooie collectie op te bouwen. Volgens de wet doe ik nog steeds niks verkeerd, dus ik zou ook niet weten wat ik fout doe. Val niet de downloader aan, maar de wetgevers.
startkabels
-
- 383 messages
- 0 votes
Street Fighter is een single player spel dat totaal oninteressant is als online spel waar in deze tijd het geld te verdienen is.
Het heeft te weinig om het lijf om een hit te worden qua verkopen in de winkels. Dat heeft Mass Effect wel.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Street Fighter is een single player spel dat totaal oninteressant is als online spel waar in deze tijd het geld te verdienen is.
Wat zeg jij nu? Ik speel toch dagelijks online tegen tegenstanders vanuit de hele wereld. En er is ook downloadable content.
Pitakaas
-
- 2962 messages
- 246 votes
Het heeft te weinig om het lijf om een hit te worden qua verkopen in de winkels. Dat heeft Mass Effect wel.
Hoe bedoel je, met online gaming is geld te verdienen? Dat is toch onzin, kijk naar de charts, die worden echt niet gedomineerd door online games... Neem bv Mafia 2, populaire game, geen online modus.
Sowieso snap ik deze splitsing niet, wat doet dit er toe in de gameverkopen? Niets toch?
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Filmmakers hangen wel heel fijn copyright aan een film, maar ze weten dat het achterhaald is.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Dat is flink frustrerend. Wanneer je een originele dvd kijkt ben jij degene die alle anti download crap om de oren krijgt. Ik heb de dvd toch gekocht
Waarom zou ik dat nog moeten(!) aanhoren, idioot gedoe.
-fal
-
- 2028 messages
- 2290 votes
De "crap" is een reden waarom ik A-film uitgaves slechts bij uitzonderingen koop.
Eveneens vervelend: ik dl. een versie met fan-subs. Als de film met subs uit is, koop ik hem netjes , om vervolgens te moeten vaststellen dat de fansubversie beduidend beter van (beeld-)kwaliteit is.
startkabels
-
- 383 messages
- 0 votes
Hoe bedoel je, met online gaming is geld te verdienen? Dat is toch onzin, kijk naar de charts, die worden echt niet gedomineerd door online games... Neem bv Mafia 2, populaire game, geen online modus.
Sowieso snap ik deze splitsing niet, wat doet dit er toe in de gameverkopen? Niets toch?
Dat is ook een top van populaire games en niet van games die het meeste geld opbrengen. WOW brengt het meeste geld op.
Pitakaas
-
- 2962 messages
- 246 votes
Ja, dat zijn 2 zaken die mij nogal storen. Als ik ergens een schurfthekel aan heb, is het wel om een waarschuwing van Brein te lezen als ik een legale DVD kijk. Wie heeft dat verzonnen?
En subs zijn soms ook drama ja, volkomen gelijk in.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Subs online als wel op legale dvd's etc. is soms echt schrijnend.
Die subs online vind ik nog niet zo erg, is toch weer iemand druk mee geweest. Maar als She's having her period wordt ondertiteld met ze heeft haar periode word ik daar wel een beetje suf van.
-fal
-
- 2028 messages
- 2290 votes
Ik bedoelde de kwaliteit van beeld en geluid. Fansubs hebben in mijn ervaring vaker gebreken dan legale dvd's, maar ook hun eigen charme. Soms maken die gebreken ook het betrekkelijke belang van tekst voelbaar.