• 178.488 movies
  • 12.239 shows
  • 34.025 seasons
  • 647.800 actors
  • 9.379.560 votes
Profile

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

startkabel wrote:

Hij hoeft het niet eens te rechtvaardigen want het is legaal.

Wat is legaal? Dat hij werkelijk gelooft in zijn kromme redenatie?

Het komt toch echt neer op stelen, hoor.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Cam-beelden-downloads gooi ik meteen weg als ik dat al 1 seconde in beeld zie.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Je mag downloaden ToNe, je mag alleen zelf je computer niet openstellen voor een ander. Gelukkig trekken anderen zich daar niks van aan, waardoor ik wel kan downloaden. Aan mij hebben ze niks, want dat heb ik uitgezet.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Tja, als je het af wil laten hangen van een wet (en niet gedrag, waar het bij mij om gaat) dan is mijn vraag: Verscheen de film *poef* plots vanzelf?

startkabels

• 383 messages
  • 0 votes

13woutie13 wrote:

Op het moment dat je je ogen loopt te verkloten op een torrent met cam-beelden zink je behoorlijk diep.

Je kunt je ogen niet verkloten op een torrent (een torrent is gewoon een bestandje dat je kunt openen met bv BitTorrent), daarbij zink je dieper als je download via torrents.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3282 votes

moviemafketel wrote:

Je mag downloaden ToNe, je mag alleen zelf je computer niet openstellen voor een ander. Gelukkig trekken anderen zich daar niks van aan, waardoor ik wel kan downloaden. Aan mij hebben ze niks, want dat heb ik uitgezet.

Ieeew, een leecher. Mensen die niet sharen ban ik altijd onmiddellijk op SoulSeek.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

solly

Baidewee ik heb ook weinig films op mijn laptop staan waar ik iemand blij mee zou maken BoordAppel.

Chr.s

• 3671 messages
  • 1703 votes

Cam's doe ik niet aan. Alleen DVD-rips, HD-rips of indien niet anders mogelijk (vaak bij obscure films) divx-rips.

Als ik de film goed vond koop ik hem.

Resultaat: een DVD collectie van rond de 300 dvd's die allen (op wat cadeau's en gokjes na) naar mijn smaak zijn. Amper "vervuiling".

Onderhond

• 87599 messages
  • 12855 votes

ToNe wrote:

Maar hoe zie jij het dan OH?

Een gelijktijdige release (bios, iTunes, DVD/BR, on-demand)?

Soderbergh (held) heeft het een keer geprobeerd maar werd volop geboycot. Zo zie ik het inderdaad, vooral de on-demand optie is cruciaal omdat veel mensen toch een film "wel eens willen zien", maar daarom niet met een DVD op bioscoopervaring opgescheept moeten zitten.

En uiteraard begrijp ik dat ze dat niet graag willen opgeven, maar je ziet het gevolg ...

ToNe wrote:

De filmindustrie is geen liefdadigheidsinstelling, hoor.

De consument wel dan? Mensen rommel aannaaien is ook niet bepaald netjes, zeker niet als je ziet wat men vraagt voor 90-150 minuutjes film.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

vooral de on-demand optie is cruciaal omdat veel mensen toch een film "wel eens willen zien", maar daarom niet met een DVD op bioscoopervaring opgescheept moeten zitten.
De industrie zal dat wel moeten onderkennen, zeker nu velen hoogwaardige home cinema-sets thuis hebben staan.

Ik ga ervan uit dat de gemiddelde filmmaker er ook naar streeft om z'n film op het witte doek te krijgen, het liefst met een goede 'run'. Zulke opbrengsten zijn toch een goede indicatie voor het succes, waar ook andere producties van afhankelijk zijn (zoals de kleinere producties van dezelfde studio). Voldoende studio's die kopje onder zijn gegaan omdat alles afhing van de summer blockbuster.

Een mogelijk gevolg, maar ook ander verhaal.

De consument wel dan? Mensen rommel aannaaien is ook niet bepaald netjes, zeker niet als je ziet wat men vraagt voor 90-150 minuutjes film.
Dan loop je door of zoek je een andere hobby. De industrie voorziet in een behoefte en die is niet gratis. Ook al doet de huidige situatie, waar films overal gedownload kunnen worden, anders vermoeden.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ben je zelf filmmaker ToNe dat je er zo mee zit?

Wat OH al zegt het is gewoon klanten bedonderen met zeer slechte producten. Ik weet zeker dat een doorsnee filmmaker echt wel door heeft wanneer hij echte troep heeft gemaakt en wanneer niet.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Nee hoor. Ik stel alleen het gedrag ter discussie.

En wat is 'slecht' tegenwoordig? Voor elke niche een doelgroep nietwaar?

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Wat is mooi, wat is lelijk, wat is slim, wat is dom. Tsja, soms denk je iets moois te gaan zien en dan blijkt het een wanstaltig geval te zijn. Had ik hem dan maar niet moeten kopen? Of hadden de makers me gewoon niet op een verkeerd spoor moeten zetten met hun trailers en reclame etc.?

Bij die onzekere dvd's kijk ik ze gewoon even op mijn computer. Voel ik ook dat me anderhalf uur is afgenomen, maar het tientje kan ik dan in ieder geval nog aan iets echt moois/leuks uitgeven.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Ik download meestal alleen de films die hier niet normaal te verkrijgen zijn. Ga dus geen 25-30 euro voor een import ergens uit Azië betalen .

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

ToNe wrote:

Omdat ze slecht werk hebben geleverd! Die drogredenen worden steeds amusanter. De filmindustrie is geen liefdadigheidsinstelling, hoor.

Drogreden? Steeds meer mensen gebruiken dat woord zonder dat ze weten wat het betekent... Welke drogreden zou dit dan zijn?

Jij betaalt toch ook geen geld als je elektricien slecht werk heeft afgeleverd? Om maar iets te noemen...

ToNe wrote:

Nee, ik geloof inderdaad dat je het probleem niet ziet.

Dat komt omdat er géén probleem is. Jij bent de enige probleemmaker hoor.

ToNe wrote:

Dan loop je door of zoek je een andere hobby. De industrie voorziet in een behoefte en die is niet gratis. Ook al doet de huidige situatie, waar films overal gedownload kunnen worden, anders vermoeden.

Welke behoefte? Dure films? De filmindustrie maakt 1000% winst per film, geloof ik. Over afzetten gesproken... Ga jij lekker zeuren over downloaders en koop jij maar lekker al je films. Uiteindelijk trek ik zo dus nooit aan het kortste eind.

Film Pegasus (moderator films)

• 31155 messages
  • 5452 votes

Het idee om een gelijktijdige release te doen is zeker een goeie oplossing. Dit werkt nu al in de muziekwereld. Enkele gratis nummers op de eigen site, of soms zelfs het complete album. Of tegen een spotprijs je cd of single bij een dagblad in bijlage verkopen. Zo wordt je bekend en trek je volk naar je optredens en kan je daar T-Shirts en gadgets verkopen. Knap voorbeeld is Radiohead dat één van z'n cd's gratis liet downloaden en dan de cd in de verkoop gooide, waarop het album nog eens tegen betaling zoveel keren over de toonbank (winkel of online) ging.

Het blijft een rare kronkel in Nederland dat je wettelijk wel mag downloaden. Lijkt me een vorm van het legaliseren van diefstal. Er is inderdaad een probleem in de commerciële wereld van de film qua prijs, aanbod en release. Maar dat je dan van de wet zonder enige vorm van toestemming de film gerust mag downloaden is zeer triestig. Leuk idee als drukmiddel, maar het blijft stelen.

Waar ik me vooral druk in maak is het feit dat zowel bij film (met de camcorderversies) en muziek (met bootlegs en de meeste geripte mp3's) mensen blijkbaar het belangrijker vinden om de film gewoon gezien te hebben dan er van te kunnen genieten in de meest optimale omstandigheden. In een tijd van surround systemen, tv-schermen die scherper en duidelijker zijn dan vroeger, is het toch bizar dat je dat gaat combineren met een slechte versie van de film. Nog liever een film op je pc bekijken dan in de bioscoop. Dat je niet alle films in de bioscoop kan zien, gezien de prijs begrijp ik ook wel. Zelfde geval met muziek, waar mensen liever muziek beluisteren via een gsm of i-pod met slechte geluidskwaliteit (nog geen enkele met deftig geluid gehoord) dan via een stereoketen (uiteraard minder mobiel, maar zelfs thuis zetten veel mensen liever een i-pod op dan een echte muziekinstallatie).

Nog iets over de prijs. Waarom zitten festivals en optredens wel vol aan prijzen die 10 x hoger liggen dan een bioscoopbezoek? Waarom heb je wel geld over voor een gsm van 200 euro of een nieuwe i-pod van 300 euro? Maar een dvd van 15 euro (of goedkoper zelfs) of bioscoopticket van 10 euro is dan weer te veel? Je kan niet alles krijgen wat je wil. Films die hier niet te verkrijgen zijn, kan ik nog enigzins begrip voor opbrengen. Maar een film downloaden die je kan kopen in elke mediawinkel voor 10 euro is puur diefstal.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Die 10 euro geef ik ook uiteindelijk gewoon uit Pegasus.

Alleen als het een belachelijk slechte film is en ik zie deze een weekie later voor 10 euro liggen in de winkel loop ik er natuurlijk met een grote kring omheen. De top 250 hier koop ik trouwens wel gewoon blind in de verscheidene webwinkels hoor. Daar zal ook wel eens een wanproduct tussen zitten, maar dan is dat meer omdat het mijn genre absoluut niet is.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Film Pegasus wrote:

Knap voorbeeld is Radiohead dat één van z'n cd's gratis liet downloaden en dan de cd in de verkoop gooide, waarop het album nog eens tegen betaling zoveel keren over de toonbank (winkel of online) ging.

Waar ze overigens enorm veel kritiek op kregen en uiteindelijk zelfs de CD, verplicht!, moesten verwijderen. Als ik het me goed herinner.

Film Pegasus wrote:

en muziek (met bootlegs)

Jij hebt duidelijk nog nooit een goede bootleg gehoord. Er zijn genoeg bootlegs die niet onderdoen voor een normale release. Die van Live In Basel van Dire Straits bijvoorbeeld.

Film Pegasus wrote:

of i-pod met slechte geluidskwaliteit (nog geen enkele met deftig geluid gehoord)

Wat zeg je? Nog nooit een iPod gehoord met goede geluidskwaliteit? Dit is je reinste onzin en volgens weet je zelf niet eens waar je het over hebt. Een iPod heeft uitstekende kwaliteit. Of denk je dat al die miljoenen mensen tevreden zijn met rotkwaliteit? Bovendien kan je een iPod altijd aansluiten op een betere installatie. Slechte kwaliteit heeft dan eerder te maken met de koptelefoon/oortjes die je erin plugt.

Film Pegasus wrote:

Maar een film downloaden die je kan kopen in elke mediawinkel voor 10 euro is puur diefstal.

Diefstal van je eigen portemonnee ja. Waarom 10 euro betalen voor een DVD, terwijl je niet eens weet of het een goede aankoop is. Als een regisseur goed werk aflevert, volgt de aankoop vanzelf. Op jullie manier beloon ik een regisseur voor slecht werk.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

@chevy93

Jij vindt dat wij zeuren over downloads, omdat we dat zien als een vorm van diefstal.

Leg mij dan eens uit, hoe je een film (ik noem maar wat, Avatar) wil zien, waar je de kwaliteit van wil bepalen om er evt. achteraf voor te betalen. Neem download hierbij dan buiten beschouwing. Ook als dat het geval zou zijn bij lenen.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Dat is dus niet mogelijk. Avatar is dan wel een film die een hoge beoordeling heeft op MovieMeter, waardoor aanschaffen wel het overwegen waard is. Maar wat te denken van wat minder bekende films? Ik doe geen blinde aankopen van 10 euro... Ik besteed mijn geld liever aan goede films.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

chevy93 wrote:

Drogreden? Steeds meer mensen gebruiken dat woord zonder dat ze weten wat het betekent... Welke drogreden zou dit dan zijn?

Jij betaalt toch ook geen geld als je elektricien slecht werk heeft afgeleverd? Om maar iets te noemen...

Dit wat jij nu zegt is in ieder geval een drogreden, namelijk een verkeerde vergelijking. Bij een elektricien is de taak duidelijk, hij moet iets repareren en als hij dat niet doet hoef je niet te betalen. Een film heeft alleen als taak de film afleveren waarvan jij wel/niet de poster ziet/het plot leest/de trailer ziet. Het geeft geen enkele garantie tot een film afleveren die jou bevalt (afgezien van wat marketingkreten en quotes uit recensies) i.t.t. tot garantie van reparatie.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Ik vind dat ik van een regisseur ook mag verwachten om op z'n minst kwaliteit af te leveren. Of het me wel of niet kan bekoren, maakt niet eens zoveel uit.

Verkeerde vergelijking inderdaad, maar de strekking is duidelijk: Niemand wil geldt betalen voor slechte kwaliteit.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

Wat versta jij onder kwaliteit?

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Iets kan lekker ruiken, maar toch niet te eten zijn. Dan heeft mijn neus mij voor de gek gehouden of de geur. Blijft lastig.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

Verwachtingen wat beter in toom houden dan.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

chevy93 wrote:

Dat is dus niet mogelijk.

Punt.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Ja, daar zeg je wat. Ik hoop toch elke keer weer op een film die mij gaat verrassen en mij achterover doet slaan of mij doet nadenken.

Ik denk niet dat ik iemand ben die kan leren om mijn verwachtingen omlaag te stellen om maar niet teleurgesteld te raken.

Als ik iets heel slechts zie, zal ik mij altijd opgelicht voelen. Helemaal als een trailer of reclame totaal iets anders deed vermoeden.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

Teleurstellingen komen nou eenmaal voor in het leven. Heb je tenminste weer een regisseur waarvan je weet dat je er de volgende keer wat minder van moet verwachten.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Maar mag ik bij randgevallen dan niet gratis teleurgesteld raken?

Ook nog eens de teleurstelling erbij dat ik 1 of andere gare regisseur heb gespekt word ik ook niet vrolijker van.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

Ik ben niet geheel tegen downloaden, zoals jij het beschreef, dat je veel alsnog koopt vind ik nog kunnen. Zelf download ik ook af en toe films die nog niet/moeilijk te verkrijgen zijn in Nederland, of die gewoon nog erg veel kosten. Vaak zijn het dan films waarvan ik weet dat ik ze (zo goed als) allemaal alsnog op dvd zal kopen, maar dan wil ik ze toch alvast zien.

Maar de mensen die werkelijk waar alles downloaden, maar vrijwel niets kopen heb ik dan wat meer moeite mee.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.