- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
- edit, ik vind trouwens een mapje met gebrande DVD's ook nogal goedkoop staan.
En nee, mapjes of koffers vind ik ook niet zo charmant staan. Ik zit zelf nog met zo'n groot lelijk grijs koffer, omdat ik 2 jaar besloot dat ik teveel doosjes had. Heel veel (originele) doosjes weggegooid en de schijfjes in een koffer gestopt.
Spijt als haren op mijn hoofd nu. 
MoFeDu
-
- 2946 messages
- 0 votes
Je kan natuurlijk ook gewoon een harde schijf kopen die je op je tv aan kan sluiten, nog goedkoper. Maar het is natuurlijk veel leuker om echt een verzameling te hebben staan.
Onderhond
-
- 87599 messages
- 12857 votes
Mapjes hoeven niet goedkoop te staan, die leg je gewoon ergens weg. Doosjes staan doorgaans uitgestald, en gebrande rommel uistallen is gewoon aardig marginaal.
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Ik heb een collectie gebrande DVD's, deze neem ik altijd mee op vakantie. Vroeger was dat ook mijn collectie DVD's, maar sinds een aantal maanden schaf ik de betere films aan op DVD.
Als ik twijfel of een DVD goed is, download (en brand) ik hem eerst. Als hij goed is, kan ik daarna altijd nog overwegen om hem te kopen.
Ik heb gewoon niet genoeg geld om (veel) miskopen teboven te komen.
Ik denk dat ik tegenwoordig 60-70% orginele films kijk. Dat gemiddelde zal de komende weken wel flink dalen, omdat ik veel films zal moeten kijken de komende weken en ik die echt niet allemaal kan betalen. Ook ga ik op vakantie en ik ga zeker niet al mijn DVD's meenemen (maar dat had ik al vertelt
)
13woutie13
-
- 4384 messages
- 0 votes
Bijbaantje! 
Al heeft de gemiddelde scholier (waaronder ik) het wel ontzettend druk 
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Bijbaantje! 
Al heeft de gemiddelde scholier (waaronder ik) het wel ontzettend druk
Ik vind dat wel een beetje makkelijk gezegd ja 
13woutie13
-
- 4384 messages
- 0 votes
Ik probeer me een beetje in hem te verplaatsen. Een jaar geleden toen ik dus nog niet bij de AH werkte kocht ik ook nauwelijks DVD's want ja, van dat zakgeld red je het ook niet allemaal. Maar nu ik een baantje bij de AH heb (meestal 4a 5 uur per week) is er toch wel wat meer geld beschikbaar voor DVD's.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Dat is helemaal waar. Al is het niet voor iedereen makkelijk om een bijbaantje te nemen.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
4 a 5 uur werken bij de appie is ook geen vetpot, en als de gemiddelde dvd toch nog €15,- kost.. Good luck.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Ik snap de urgentie niet (of haast) om het meteen of gelijk te hebben.
Met een beetje pech zit er tussen het moment van aanschaf en het moment waarop je daadwerkelijk het gaat zien, zoveel tijd dat er misschien wel drie goedkopere of kwalitatief superieure versies op de markt zijn. Wat vaak genoeg is gebleken.
Die urgentie zit ook vaak in die compulsieve downloadsdrang. Al is het een brakke cam-versie, of eerste brakke release, ik moet het zien,
Geduld, jonge padawan, de film loopt niet weg ...
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Ik wacht altijd wel tot ik de film op fatsoenlijke DVD-kwaliteit kan downloaden en er gaat normaal gesproken niet langer dan een week overheen voor ik de film daadwerkelijk zie.
Al denk wel dat het bij veel downloaders zo is dat ze de film willen zien voor hij hier in de bios uitkomt.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Ik wacht altijd wel tot ik de film op fatsoenlijke DVD-kwaliteit kan downloaden en er gaat normaal gesproken niet langer dan een week overheen voor ik de film daadwerkelijk zie.

Dat is eigenlijk toch best raar?
Dan is het voornaamste motief de 'nieuwigheid' / exclusiviteit ervan en niet de kwaliteit? In essentie heeft dat toch weinig met film(liefhebberij) te maken? Is dat niet een beetje pochen met de eerste kievitseieren bij een groep van vogelspotters? 
Maar ik snap 'm wel, denk ik.
Zo heb je ook mensen die zeggen: da's toch een film van vorig jaar?
Die redeneren vast hetzelfde.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Dat is eigenlijk toch best raar?
Dan is het voornaamste motief de 'nieuwigheid' / exclusiviteit ervan en niet de kwaliteit? In essentie heeft dat toch weinig met film(liefhebberij) te maken? Is dat niet een beetje pochen met de eerste kievitseieren bij een groep van vogelspotters? 
Maar ik snap 'm wel, denk ik.
Zo heb je ook mensen die zeggen: da's toch een film van vorig jaar?
Die redeneren vast hetzelfde.
Ik hecht daar ook geen waarde aan nee. Is voornamelijk om te kunnen zeggen van: die film heb ik al gezien en die is nog niet uit. Een vriend van mij deed dat ook altijd en dan gingen we met z'n allen naar een film met wazig beeld zitten kijken. Niet de moeite dus.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Ja, dit dus. Leg eens uit.
Wat is de toegevoegde waarde van zoiets.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Geen idee, want voor mij heeft het geen waarde 
- edit, 13- 18-jarigen die stoer willen doen tegenover vrienden?
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Ongrijpbaar dus, als de bits en bytes van een download. 
(totdat je het brandt)
Onderhond
-
- 87599 messages
- 12857 votes
Ik snap de urgentie niet (of haast) om het meteen of gelijk te hebben.
Is toch niet zo vreemd? Is ook helemaal niet eigen aan films verder.
Enerzijds zijn er de films waar je echt niet op kan wachten. In mijn geval bijvoorbeeld Noé's laatste. Daar wordt al zo lang over gesproken dat fans echt oververhit zijn. Als de film "er dan is", alleen nog niet officieel in je eigen landje (en je weet dat zoiets weer een paar maand kan duren) dan is het niet zo vreemd dat mensen het elders zoeken.
Anderzijds zijn er de films van het moment. Films waar iedereen het over heeft en die je dus gezien "moet" hebben. Jammer genoeg beperkt dat zich al lang niet meer tot je eigen dorp en als zo'n film 4 maand eerder in Amerika komt dan is de stap dus ook niet zo moeilijk meer om de film op andere manieren te bekijken.
Het is een beetje hetzelfde als straks NL - Japan opnemen en de match na de finale pas te bekijken. Ook in film is er een soort van "nu"-moment dat gewoon erg belangrijk is.
Belangrijkste punt is nog wel dat je het eigenlijk niet eens hoeft te begrijpen, je moet gewoon waarnemen en daar op inspelen als industrie.
clockwork72
-
- 2781 messages
- 1742 votes
Ik download vaak gewoon een hele stapel films, die laat ik op me pc staan en ik pleur ze eraf als ik ze allemaal gezien heb. 
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
4 a 5 uur werken bij de appie is ook geen vetpot, .
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Ik denk niet dat iemand slechter is geworden van een bijbaan, maar ik snap het wel. Als ik achteraf terug denk aan mijn bijbaan (bij de HEMA) waar ik 3,90 p/u verdiende.. Zou ik nu inderdaad nooit mijn bed voor uitgekomen zijn.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 messages
- 5452 votes
Is toch niet zo vreemd? Is ook helemaal niet eigen aan films verder.
Enerzijds zijn er de films waar je echt niet op kan wachten. In mijn geval bijvoorbeeld Noé's laatste. Daar wordt al zo lang over gesproken dat fans echt oververhit zijn. Als de film "er dan is", alleen nog niet officieel in je eigen landje (en je weet dat zoiets weer een paar maand kan duren) dan is het niet zo vreemd dat mensen het elders zoeken.
Anderzijds zijn er de films van het moment. Films waar iedereen het over heeft en die je dus gezien "moet" hebben. Jammer genoeg beperkt dat zich al lang niet meer tot je eigen dorp en als zo'n film 4 maand eerder in Amerika komt dan is de stap dus ook niet zo moeilijk meer om de film op andere manieren te bekijken.
Het is een beetje hetzelfde als straks NL - Japan opnemen en de match na de finale pas te bekijken. Ook in film is er een soort van "nu"-moment dat gewoon erg belangrijk is.
Belangrijkste punt is nog wel dat je het eigenlijk niet eens hoeft te begrijpen, je moet gewoon waarnemen en daar op inspelen als industrie.
Het verwondert me dat jij ook zo mee opgaat in hypes.
Het is een algemeen fenomeen dat ook op andere pistes aanwezig is. Maar op zich is het absurd om een film enkel te willen zien omdat het de hype van het moment is. Het IEDEREEN-fenomeen. Iedereen heeft die film al gezien en ik wil bij IEDEREEN horen. Dat dit bestaat is nu eenmaal een feit en de industrie speelt daar deels in door hun prijzen aan te passen (nieuwe films kosten een pak meer dan oudere). Al komen ze inderdaad nog te kort bij de release. Maar is het niet begrijpelijk dat een maatschappij moet antwoorden aan de vraag van downloaders die de film willen zien voor hij in de bioscoop te zien is?
De vraag is dus vooral of downloaders hun film van het net halen omdat de beschikbaarheid te kort komt, of omdat ze op die manier de film het snelste kunnen zien (ondanks een verlies van kwaliteit in veel gevallen.)
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Ik snap ook het nut niet zo van slechte kwaliteit (TS, TC, screeners vol met nags) kijken. Dan kun je ook niet genieten van een film, lijkt mij.
Spirou
-
- 254 messages
- 0 votes
Ik hecht geen waarde aan mensen die roepen dat ik iets gezien 'moet' hebben. Dat bepaal ik altijd nog zelf. 
MoFeDu
-
- 2946 messages
- 0 votes
Ik snap ook het nut niet zo van slechte kwaliteit (TS, TC, screeners vol met nags) kijken. Dan kun je ook niet genieten van een film, lijkt mij.
Inderdaad, als ik dan een film download wacht ik rustig op de retail, die zijn er altijd even snel, meestal sneller als de echte versie op dvd komt.
Onderhond
-
- 87599 messages
- 12857 votes
Het IEDEREEN-fenomeen. Iedereen heeft die film al gezien en ik wil bij IEDEREEN horen.
Het gaat daarom niet zozeer rond "erbij horen" maar over meepraten. Het is een beetje als de ouwe getrouwe zondagavond programmas. Keek je die niet dan had je de hele maandagochtend niks te zeggen.
Het blijft hier toch een film community waar mensen zitten die graag over films praten. En praten over een film die je niet gezien hebt is nog niet half zo boeiend.
Wat al die crappy versies betreft, of mensen die de film echt "moeten" zien voor iedereen anders, daar zijn de meesten het hier wel over eens denk ik.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Inderdaad, als ik dan een film download wacht ik rustig op de retail, die zijn er altijd even snel, meestal sneller als de echte versie op dvd komt.
Zeker als je zonder subs kijkt, is het goed te doen. Vaak zie je bij downloads toch bagger vertalingen. Nouja, dat heb je bij sommige originele DVD's ook, daar niet van.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Maar is het niet begrijpelijk dat een maatschappij moet antwoorden aan de vraag van downloaders die de film willen zien voor hij in de bioscoop te zien is?
De vraag is dus vooral of downloaders hun film van het net halen omdat de beschikbaarheid te kort komt, of omdat ze op die manier de film het snelste kunnen zien (ondanks een verlies van kwaliteit in veel gevallen.)
Ik denk niet dat het probleem ligt bij de mensen die een film willen zien voor hij in de bioscoop is. Als de industrie daar aan gaat voldoen lijden ze volgens mij enorm verlies. Als je de film namelijk van tevoren al kan downloaden (eventueel tegen betaling), neem je niet de moeite om 'm vervolgens nog in de bios te zien. En aangezien je de film al gedownload hebt ga je ook niet de DVD kopen.
Het probleem ligt naar mijn inzien voornamelijk bij de hoge prijs van DVD's. Als deze drastisch omlaag gaat (naar, laten we zeggen, €5,-), zullen meer mensen de DVD kopen omdat het niet echt de moeite is om te downloaden. Je hebt namelijk de originele DVD, met eventuele extra's en hoesje. Dit weegt voor de meeste mensen toch op tegen een gedownloade film van misschien mindere kwaliteit waar je zelf het hoesje e.d. voor moet maken.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 messages
- 5452 votes
Het blijft hier toch een film community waar mensen zitten die graag over films praten. En praten over een film die je niet gezien hebt is nog niet half zo boeiend.
Is soms wel lastig moet ik toegeven. Als begin dit jaar de top van 2009 werd samengesteld, was ik al blij dat ik aan een top 10 kon geraken. Gewoon omdat ik niet regelmatig in de bioscoop geraak en de films nog niet op dvd te vinden zijn of 20 euro kosten.
Het probleem ligt naar mijn inzien voornamelijk bij de hoge prijs van DVD's. Als deze drastisch omlaag gaat (naar, laten we zeggen, €5,-), zullen meer mensen de DVD kopen omdat het niet echt de moeite is om te downloaden. Je hebt namelijk de originele DVD, met eventuele extra's en hoesje. Dit weegt voor de meeste mensen toch op tegen een gedownloade film van misschien mindere kwaliteit waar je zelf het hoesje e.d. voor moet maken.
Het probleem ligt niet bij de gebruiker denk ik. Uiteindelijk is dit een kwestie van vraag en aanbod. Als je een kraampje ziet staan met 'gratis' ga je daar ook naar kopen ipv naar een dure speciaalzaak te gaan.... en dan nog 4 maand moet wachten op de levering.
De vraag is wel wat de motivatie is van het downloaden. De bereikbaarheid, de hoge prijs of gewoon het feit dat je moet betalen? Een film die je niet of moeilijk te vinden is mag van mij perfect gedownload worden. Uiteindelijk concurreer je daarmee niemand zodat er ook geen financieel nadeel is voor filmmakers.
Maar waar ligt de grens bij het prijsprobleem? Een nieuwe Disney van 20 euro lijkt veel, maar dat komt ook deels omdat de vraag groot is. En een film uit de Quality Film Collection die je kan kopen voor 6 euro? Mag je die nog dowloaden? En zou je 2 euro betalen per film die je legaal kan downloaden (zonder de wettelijke discussie van legaal vs illegaal downloaden boven te halen, je weet wat ik bedoel...) in plaats van hem gratis van het net te plukken. En wat met mensen die er handel in drijven? Dat is toch niet meer vanwege een te hoge prijs of onbereikbaarheid, maar wel om gewoon munt te slaan en dus eigenlijk als zwarte markt te concurreren met de gewone distributiekanalen.
Ik heb ook moreel gezien minder problemen met het downloaden van films dan bij muziek. Misschien omdat ik de bestemming van muziek meer kan definiëren met artiest, songwriter, componist, manager, ... Terwijl bij film alles anders geregeld wordt. De acteurs gaan hier geen last van hebben, die krijgen hun wedde.
K*D
-
- 240 messages
- 653 votes
En ik maar de hele tijd denken dat iedereen hier engetjes waren en nooit aan downloaden deden.
Ik heb zelf niet echt moeite om bijna 20 euro voor een DVD neer te leggen, heb vorige week Alice in Wonderland gekocht en Brothers. Beide omdat ik ze heel graag wou zien en overtuigd was dat het niet tegen kon vallen. Heb ze nu allebei gezien en ik heb er echt geen spijt van hoor dat ik ze heb aangeschaft. Als ik in mijn kast kijk dan kijk ik
en verklaar ik mezelf niet voor gek.
Maar DVD's branden en helemaal hoesje zelf maken... nee bedankt. Snap het nut niet helemaal, je kan toch net zo goed op je TV aansluiten? Of op je computer kijken? Oke, het is begrijpelijk dat je het in je kast wilt hebben staan, maar als het toch geen origineel is...? Waarom de moeite?