- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Outs algemeen discussietopic
Knock-Outs algemeen discussietopic
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
ik bedoel het is lood om oud ijzer of het nu the breakfast club is of Manhunter, ronde 1, misschien ronde 2.... kansloos voor de kwartfinales. Aanpassing lijkt mij dan niet nodig, anders blijf je bezig.....
bovendien lijkt mijn toevoegings stem voor The elephant man (Repo Man en Commando hoeven niet zo nodig als ze niet hoog genoeg scoren, wilde ze alleen wel effe noemen)
525 stemmen
gemiddelde: 3,79
nr. 165 in de top 250
tegenover bijv Runaway Train
135 stemmen
gemiddelde: 3,51
of Sea of Love
263 stemmen
gemiddelde: 3,40
mij veel logischer en beter onderbouwd
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
kansloos voor de kwartfinales.
Dus eigenlijk kunnen we die eerste en tweede ronde wel helemaal overslaan. Jij weet precies welke films het gaan halen.
Gewoon dikke onzin dit. Zonder verrassingen zouden die knockouts toch dodelijk saai zijn? Maar volgens jou zijn verrassingen bij voorbaat al uitgesloten.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik heb dacht ik, een vrij aardige cijfermatige onderbouwing gegeven.... en gezien het verloop van alle andere knock outs verwacht ik niet dat Zelig gaat winnen. 
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Ik heb dacht ik, een vrij aardige cijfermatige onderbouwing gegeven.... en gezien het verloop van alle andere knock outs verwacht ik niet dat Zelig gaat winnen. 
Je hebt een cijfermatige onderbouwing gegeven voor één film. Als je nou ook de rest nog eens cijfermatig onderbouwt. Voor mij is het bijvoorbeeld een raadsel waarom Body Double of een Vierde Man erin staat. Die films scoren 3,36 en 3,34. Nou das hoog hoor. Maar films als Offret met 3,69 mogen er van jou niet in omdat jij denkt dat ze er toch in de eerste ronde uitgaan.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dat ruil je ze toch lekker om.
maar de Offret heeft maar 6 5* stemmers en Body Double 10!
maar ruil 'm maar voor de vierde man wat mij betreft. Lood om oud ijzer zoals ik al zei
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Local Hero is ook zo'n juweeltje dat zeer waarschijnlijk kansloos ten onder zou gaan.... En op nr. 74 Pi?!
Coming to America, The Accused, The Bounty, Terms of Endearment, Wall Street, Midnight Run, The Color of Money, For Your Eyes Only of Angel Heart zouden wat mij betreft goede vervangers kunnen zijn. Ik deed zo maar even een greep in mijn favorieten uit de jaren tachtig 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Pi is een klassieker met een fanatieke aanhang... staat ook in de top 250 meen ik Midnight Run en Angel Heart mogen er in van mij..
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12844 votes
Pi is er eentje uit de jaren '90 TOR 
Een goeie 3 uur eerder. Wel blijven opletten 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Op de elephant na te obscuur...Cook, thief etc, mag er ook wel bij.
Te obscuur? De films van Hou en Parajanov worden misschien nauwelijks bekeken, maar de andere titels zijn gewoon klassiekers in world cinema. Moeten die wijken voor de zoveelste kut-Hollywoodflick dan? Bresson, Tarr, Kurosawa, Tarkovsky en Herzog hebben gewoon een publiek hoor. Ik zou niet weten waarom die niet mee zouden mogen doen.
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Een goeie 3 uur eerder. Wel blijven opletten 
Ik breng het gewoon nog eens onder de aandacht 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Te obscuur? De films van Hou en Parajanov worden misschien nauwelijks bekeken, maar de andere titels zijn gewoon klassiekers in world cinema. Moeten die wijken voor de zoveelste kut-Hollywoodflick dan? Bresson, Tarr, Kurosawa, Tarkovsky en Herzog hebben gewoon een publiek hoor. Ik zou niet weten waarom die niet mee zouden mogen doen.
Himmel Uber Berlin
79 stemmen
gemiddelde: 3,74
Offret
70 stemmen
gemiddelde: 3,62
Karhozat
44 stemmen
gemiddelde: 3,56
The Legend of Suram Fortress
5 stemmen 
gemiddelde: 3,90
L'Argent
14 stemmen 
gemiddelde: 3,25
Asjik Kerib
11 stemmen 
gemiddelde: 3,09
Elephant Man
525 stemmen
gemiddelde: 3,79
nr. 165 in de top 250
Fitzcarraldo
41 stemmen
gemiddelde: 3,70
Kagemusha
55 stemmen
gemiddelde: 3,61
Lianlian Fengchuen
3 stemmen 
gemiddelde: 4,00
Sans Soleil
5 stemmen 
gemiddelde: 4,00
Tong Nien Wang Shi
4 stemmen 
gemiddelde: 3,50
Zoals ik al zei, op Elephant Man na, te obscuur (nog geen 80 stemmen ). Met die titels erin gaat het eindeloos duren en uiteindelijk stemmen de mensen die de films niet kennen ze toch weg tegen elke willekeurige Hollywood blockbuster....wel realistisch blijven lijkt me....
(al geef ik Kagemusha, offret en Himmel misschien ook nog wel kans op een 2/e ronde, maar zo weet ik er nog wel 100.)
Waar is BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA! ???
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3566 votes
Manhunter 
House of Games 
Eureka 
Bad Timing 
Zullen waarschijnlijk sneuvelen in ronde 1 of 2, maar het blijven wel schitterende films !
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Waar is die lijst op gebaseerd?
Ik zie dat er nogal wat ophef is over de lijst die ik samengesteld heb. Dat had ik al een beetje verwacht. De meeste films die hier nu genoemd worden die zouden ontbreken heb ik meestal wel overwogen en soms zelfs even in de lijst gezet, maar uiteindelijk geschrapt of vervangen. Ik zal hier even toelichten hoe dit in zijn werk gaat.
Ten eerste pakte ik alle films uit de toplijst van de jaren '80. Deze 50 komen er automatisch in en haal ik in principe nooit uit de lijst. The Elephant Man en Der Himmel über Berlin staan ook in deze toplijst en dus ook gewoon in mijn lijst op de vorige pagina. Let wel een beetje op: de titel is The Elephant Man en dus moet je hem in de alfabetische lijst bij de T zoeken. Een beetje onhandig misschien, maar nu niks meer aan te doen. Ik zal er de volgende keer rekening mee houden.
Vervolgens speur ik in de tip 150 en de top 250 ook nog naar films uit het betreffende decennium. Deze films komen er ook automatisch in (blijkbaar zag ik hier Pi aan voor een film uit de jaren '80, bedankt voor de controle. Ik heb hem vervangen voor The Cook, etc.)
Daarna is het de bedoeling om de resterende plekken op te vullen. Naar de juiste films hiervoor speur ik door de toplijsten per jaar. Hierbij houd ik rekening met een aantal verschillende criteria: gemiddelde, stemmen, variatie en status. Hier een uitleg daarvan:
Ten eerste moet het gemiddelde hoog genoeg zijn. Zoals ik al aangaf moet een film hoger dan 3 sterren staan, maar liefst nog hoger. Meestal zijn films die maar 3,20 of zo scoren niet echt interessant genoeg voor een nominatie voor de lijst. Een uitzondering met bijvoorbeeld een cultstatus daargelaten.
Ten tweede moet het aantal stemmen een beetje hoog liggen. Dit criterium bevalt zeker te bedicussieëren, maar hier hou ik vooral rekening mee vanwege de speelbaarheid van het spel. Een film met maar 30-40 stemmen houd de boel vaak heel lang op. Ik ben dan ook gouw geneigd om films met minimaal 100 stemmen te pakken om de vaart erin te houden. Het is eigenlijk heel flauw, maar hoe dichter elk decennium bij het heden komt, hoe beter dit criterium uitvoerbaar is.
Ten derde heb je de variatie. Heel belangrijk dit. De jaren '80 waren de gouden eeuw van de high-schoolfilms. Maar moet ik dan al die films erin zetten? Natuurlijk niet, want dan zou de lijst eentonig worden. Dus zoek ik vaak de belangrijkste of hoogst gewaardeerde eruit. Ik probeer de lijst zo afwisselend mogelijk te houden zodat er voor ieder wat wils in zit. Het idee was ook om van alle belangrijke regisseurs van die tijd er op zijn minst een in te hebben zitten, maar ik zie nu dat dit een beetje mis liep door het stemmenaantal bij bepaalde films.
Ten vierde is het dus de status. Dit is een beetje een vaag criterium waar ik eigenlijk maar weinig gebruik van maak. Maar het gaat erom dat bepaalde films op een bepaalde manier een status hebben waardoor ze niet afwezig kunnen zijn. Dit kan een klassieke status zijn of een belangrijke plaats in de filmgeschiedenis. Maar zoals ik al zei maak ik hier op zich weinig gebruik van. Ik heb het in deze lijst wel gebruikt voor When Harry Met Sally... Deze wordt toch vaak gezien als een van de beste romantische komedies. Dit genre heeft echter niet bepaald een grote populariteit, waardoor de film niet boven een kleine 3,30-40 komt. Uiteindelijk besloot ik hem er toch maar in te zetten, ook voor de variatie overigens.
Zoals ik al aangaf zijn deze criteria bediscussieerbaar en soms wil er nog wel eens een film aan mijn aandacht ontschieten. Maar daar is dit topic dan ook voor. Sommige films zijn ook twijfelgevallen, zoals de hier al genoemde Offret. Nou weet ik echter geen plaats meer te vinden voor de film. En om nou tot de 256 gaan lijkt me ook niet zo'n goed idee. Belangrijkste punt is de speelbaarheid. Teveel films van onder de 100 stemmen en het kan eeuwen duren voor de knock-out ten einde is. Dat heb ik in het verleden wel eens gemerkt bij deze spelletjes.
Hopelijk is de boel hier mee een beetje verduidelijkt. Ik hoop dat ik niet teveel spelfouten gemaakt heb 
Freud: ik heb Dekalog nooit als tv-serie bestempeld. Het leek me alleen zinvoller om ze als één film erin te stoppen in plaats van 10 verschillende, vooral omdat het inderdaad gewoon een serie betrefd. Heimat staat er niet in omdat het door MovieMeter als tv-serie gezien wordt. En Dekalog niet. Waarom niet moet je mij niet vragen, maar MovieMeter. Heimat zou eventueel nog eens mee kunnen doen in een knock-out miniseries.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Hartstikke goed, mooie lijst en gaan met die banaan zou ik zeggen. (maar wel eerst nog Big trouble in Little China toevoegen
)
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Hopelijk is de boel hier mee een beetje verduidelijkt.
Nee, ik snap nog steeds niet waarom Body Double hier in verzeild geraakt is.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Omdat het een cult hit en geweldige film van DePalma is, mag van mij tot de kwart finales komen
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
geweldige film van DePalma
Vind jij. Moviemeter denkt daar anders over.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Je zilt nou toch niet dat ik bij elke film ga toelichten waarom hij in de lijst staat of wel?
Dat wordt me te omslachtig. Maar zoals Reinbo al zegt heeft deze film een duidelijke status en is het tevens een film die DePalma's Hitchcock-stijl laat zien, zover ik begrepen heb.
En Reinbo, er staat al genoeg Carpenterlol in 
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Ik ben zeker wel tevreden met de lijst
Laten we maar gaan aftrappen....
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Vind jij. Moviemeter denkt daar anders over.
Ik tel zo'n anders zo'n 40 4* + stemmen. 
en er staat nooit genoeg Carpenter lol in....
Ik tel er ook maar 2 
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Maar zoals Reinbo al zegt heeft deze film een duidelijke status

Het ding scoort maar 3,36. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord. Waar komt die status dan vandaan?
Ja en? Dat kan toch nóóit een criterium zijn. Waarom is het ABSOLUUT noodzakelijk dat die kant van DePalma koste wat kost in de knockout vertegenwoordigd is?
Offret is de film die Tarkovsky in het Zweeds laat zien. Ook bijzonder. Toevoegen maar dan? 
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Ik tel zo'n anders zo'n 40 4* + stemmen. 
Ja, en bij Offret tel ik er 36. Dat is toch echt een veel en veel hoger moyenne.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik snap de ophef rond Boudy Double niet zo. Persoonlijk kan de film me niets schelen, maar doet het jou een plezier als ik hem vervang voor Offret, Zelva? Dat kan ik best doen.
Ik tel overigens driemaal Carpenter, Reinbo: The Fog, The Thing en Escape From New York 
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
maar doet het jou een plezier als ik hem vervang voor Offret, Zelva? Dat kan ik best doen.

Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nee, gooi dan een andere eruit (Vierde man/empire of the sun?), maar niet Body Double, da's een wereld film en een typisch product van de jaren 80. Bovendien gaat het om harde stemmen, niet om gemiddelde bij een knock out....
kom trouwens tot 44 4+ stemmer bij Body Double en zie heel veel namen van fervente knock-out spelers staan.... dus laat maar staan. 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik heb Tootsie eruit gegooit voor Offret. Hoewel dit altijd gezien wordt als een belangrijke komedie (ik weet ook niet waarom) scoort hij hier op MovieMeter het laagst van alle films in de lijst. Zo lijkt iedereen me wel tevreden, toch? 
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Nu ben ik niet tevreden!
Maar goed, laten we maar aftrappen