• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.164 actors
  • 9.373.533 votes
Profile

Horror Tip Top & Chit Chat Project

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

FillumGek wrote:

(quote)

Stem én mening zelfs...

Sorry ja ik had niet verder gekeken dan de laatste pagina (ondertussen 4 pagina's). Voor een film die moeilijk te verkrijgen is heeft die al veel stemmen en berichten hier.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12843 votes

FillumGek wrote:

Pop Skull (2007) als ie eronder valt, lastig thema

Past goed, had die ook op m'n shortlist. Dikke aanrader!

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Sorry ja ik had niet verder gekeken dan de laatste pagina (ondertussen 4 pagina's). Voor een film die moeilijk te verkrijgen is heeft die al veel stemmen en berichten hier.

Ja wilde hem een tijdje geleden nog eens herzien, maar kwam hem ook nergens meer tegen. Da's een beetje het probleem nu, heb hem helaas ook niet in bezit... misschien dat iemand hier een bron heeft...

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Cat Sick Blues (2015) zal wel experimenteel genoeg zijn, denk ik!

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

John Milton geef niet één tip maar een hele lijst alsof het al niet moeilijk genoeg is om een geschikte film te vinden! Ik wilde eerst Possum (2018) of November (2017) nomineren maar aangezien die al in zijn lijstje stonden opzoek gegaan naar iets anders. Eerst kwam ik uit bij Spring (2014), echter is dat meer een mythologisch liefdesverhaal. Uiteindelijk valt de keus op Los Parecidos (2015) Laat ik hier maar eens een erg luchtige poster erbij zetten!

https://posterspy.com/wp-content/uploads/2017/10/The-Similars-by-Clay-Disarray-lr.jpg

een Mexicaans eerbetoon aan de zwart-wit Sciencefiction -horrorfilms uit de jaren '50 en '60 maar wel in een modern jasje. De horror zit hem niet in bloed, niet in een killer of ander monster maar in de paranoia en hysterie onder de wachtende op één locatie. Echter is er naast een surrealistische sfeer ook een ietwat filosofische kwestie aanwezig. Kortom een bizarre horror.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

FillumGek wrote:

(quote)
Ja wilde hem een tijdje geleden nog eens herzien, maar kwam hem ook nergens meer tegen. Da's een beetje het probleem nu, heb hem helaas ook niet in bezit... misschien dat iemand hier een bron heeft...

Onderhond is grote fan, die zal je wel kunnen helpen denk ik

De tip van joolstein en remorz had ik al door de toplijst horror genoteerd, die kan ik nu verplaatsen naar de tip top lijst

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Tips Arthouse & experimental

Harmonica Man: Begotten (1990)

John Milton: Flowers (2015)

Onderhond: Osoi Hito (2004)

baspls: Valerie a Týden Divu (1970)

FillumGek: Pop Skull (2007)

remorz: Cat Sick Blues (2015)

joolstein: Los Parecidos (2015)

Volledig overzicht:

Tips per thema - Google Spreadsheets - docs.google.com

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

26. The Lost Boys (1987)

tip van remorz

1980s

97 minuten + FTV (97 + 10 = 107 punten) Totaal: 2368 + 107= 2475 punten

2*

https://thatwasabitmental.files.wordpress.com/2012/07/the-lost-boys-1.jpg

Met een titel als The Lost Boys die mij onvermijdelijk aan Peter Pan doet denken, was de kans bijzonder klein dat ik deze film ooit uit pure interesse zou opzetten. Zo van die boys clubjes vind ik sowieso niet meteen een boeiend uitgangspunt. Ik kan het nog wel begrijpen dat gasten onder de 18 dit wellicht nog wel stoer vinden, maar tot die doelgroep behoor ik al lang niet meer. Vergelijkingen met the Goonies die zijn wel aanwezig, vooral die 2 vampierjagers lijken letterlijk uit die film te komen.

Fright Night zie ik er ook wel in, al heeft die dan wel veel leukere karakters (vooral dan de vampier zelf en Amanda Bearse). In The Lost Boys blijven ze allemaal van bordkarton met nauwelijks karakterontwikkeling of als ik een term van joolstein mag gebruiken, bloedeloos zonder al te veel pit. De focus op blote mannenbasten aan het begin en een van de vampieren die veel meer interesse toonde in Michael dan Star (mooi meisje maar meer dan bait en decoratie is ze niet) voelde aan als duidelijke gay ondertonen. Niks mis mee als de regisseur dat leuk vindt en kennelijk ligt de film goed bij de LGBT community. Ligt helaas niet in mijn interesegebied. Neen, ik ben niet anti-LGBT integendeel ik ben grote voorstander voor gelijke rechten voor iedere geaardheid. Nogmaals het grote probleem voor mij is het uitgangspunt van een clubje dat bijna 100% uit jongens bestaat met de voorspelbare stoerdoenerij, opschepperig en haantjesgedrag tot gevolg. Star was dan het verplichte meisje in het scenario maar was toch nog van enig nut wat niet gezegd kon worden van dat jochie dat Star beschermde. Die had evengoed kunnen weggelaten worden.

Laat ik met enkele positive dingen eindigen, de aankleding is wel leuk, alsook de muziek. In de laaste 20 minuten wordt het zowaar toch nog een beetje leuk al kan dat ook niet het niveau van kinder/tienerhorror ontstijgen.

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

Registratie:

15 Witchboard (1986) van Shaky

82 minuten - FTV

Punten: 98 + 10= 108; Totaal: 1599+108= ‭1707

3*

http://bmoviebffs.com/wp-content/uploads/2017/04/BmovieBFFs-tawny-kitaen-6.jpg

Ver voordat ze in horror in zwang raakte, maakte Ouija-borden hier en daar weleens hun opwachting in films. Zelden lag de focus van het verhaal op deze Ouija-borden, totdat in 1986 dan deze Heksenbord werd uitgebracht. Enfin, ondertussen weten we wel hoe zit met die borden. Toch is dit een zeer vermakelijke horrorfilm en wat het mist aan verfijning en spanning, maakt het goed doordat het een zeer sympathieke film is met een fatsoenlijke cast en een leuk plot. Veel bloed of naakt is er in deze film niet te vinden. Regisseur Kevin Tenney benadering van het verhaal is dan ook net even anders dan wat anderen in de jaren '80 deden of zouden hebben gedaan en dat maakte deze film toch best interessant. Al weet hij, door de opvoering van het medium, het niet de hele film vasthouden. En dan bezit film natuurlijk Tawny Kitaen, zij is de perfecte kruising tussen het buurmeisje en een sekssymbool, en de demonische wending is zelf bewonderenswaardig. Een groot aanwinst voor deze film! Tot slot nog een leuk weetje: Het huis in deze film was ook te zien in Willard (1971) en Waxwork (1988)

Niet voor punten maar ik heb tevens ook de andere delen gekeken:

Witchboard 2: The Devil's Doorway (1993) 2*

https://www.sitcomsonline.com/photopost/data/1588/ad11.JPG

Witchboard III: The Possession (1995) 3*

https://media.port.hu/images/000/491/951.jpg

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

alexspyforever wrote:
25. Secuestrados (2010)

Waar de regisseur van Funny Games U.S. (2007) (pretentieuze film) meent te mogen spreken voor elke liefhebber van geweldfilms en ons dus een oninteressant moraaltje door de strot wil duwen en daardoor een saai en traag vehikel aflevert, krijgen we hier gelukkig een film zonder al die poespas. Ja Collins ik heb jouw recensie gelezen en had zin om een variant te maken op jouw introductie
Desondanks dat en enkele clichés vond ik het tof omdat het onvoorspelbaar was en met wisselende kansen. Wisselende sympathieën zoals Collins zegt omdat bijvoorbeeld de dochter teveel schreeuwt (dit was eerder hyperventileren) doet mij toch een beetje de wenkbrauwen fronsen. Ok het kan je op de zenuwen werken, kwelende kinderen kunnen mij ook wel op de zenuwen werken zeker als ze jengelen omdat ze hun zin niet krijgen. Maar je kan toch niet verwachten dat ze koelbloedig blijft na een verkrachting, onzeker over het lot van haar moeder, denkend dat haar boyfriend is vermoord alsook een dode agent heeft gezien. Als je meer realisme wil, moet je dat ook kunnen tolereren.
Split screens zie ik niet erg vaak in de films en ik vond het wel degelijk de spanning verhogen. Ik vind het niet echt vergelijkbaar met found footage stijl hoor Collins, dat is nog vele malen erger en weet je vaak niet wat er gebeurt.
Een knipoog naar Haneke, neen eerder een dikke middelvinger zou ik zeggen en dik applaus. Een home invasion die ik zowaar spannend en verrassend vond, ik kan er misschien een of 2 andere bedenken maar dan houdt het op.

Een leuke eerste alinea . Neemt niet weg dat Funny Games zonder veel poespas eigenlijk hetzelfde doet. In een elitair jasje weliswaar, maar de film geeft het publiek dezelfde stoot adrenaline. Dat er een onderliggende gedachte is, klopt denk ik wel, maar de film zelf bulkt ook van het psychologische en fysieke geweld.
De sympathie wisselde bij mij inderdaad. Niet alleen vanwege de dochter. Het stompzinige egoïstische gedrag van het gezinshoofd speelde ook een rol. Plus een gewetensvolle dader met menselijke trekjes. Het ging bij mij heen en weer. Heel fout, maar het gebeurde.
Ik heb het gedram van de dochter heel begripvol getolereerd. Ik ben een geduldig persoon . Ik geef grif toe dat het gedrag van de dochter zeker realistisch is. Heel voorstelbaar, dat gedrag. Maar toch. Het ging me in combinatie met onoverzichtelijke splitscreens en found footage achtige scènes te ver. De optelsom irriteerde me.
En ja, ik hou het op een knipoog. Bij deze

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Goed ik het allemaal eens overpeinsd. De meest voor de hand liggende keuzende was:

The Company of Wolves (1984)

Maar die heb ik al zo vaak vernoemd en lijkt niet echt in de smaak te vallen bij de meeste arthouse liefhebbers, eerder iets voor de fantasy fanaten;

Misschien dan meer iets in de richting van wat Harmonica Man tipte zonder gesproken dialoog. Kurutta Ippêji (1926) kwam ik gisteren nog tegen bij het opkuisen van mijn schijf. Als je de achtergrond bij het verhaal niet hebt gelezen snap je er wellicht geen jota van. persoonlijk vind ik dat je een film moet kunnen begrijpen zonder dat je dat hele verhaal mee moet krijgen Maar ik ben sowieso geen fan van epileptische beelden zoals in Pop Skull. Ik dacht dan eerder aan

Schatten - Eine Nächtliche Halluzination (1923)

Hier is het wel degelijk duidelijk wat er gaande is zonder dat je het verhaal op voorhand moet hebben gelezen. Maar te weinig horrorelementen om deze te tippen.

[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/bb/Schatten1923.jpg[/img]

Kan ik dan gaan voor iets met een droomwereld met licht erotische toetsen zoals die van baspls. Ja, zo is er eentje met weinig stemmen

Lemora: A Child's Tale of the Supernatural (1973)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZmYwNWQzYzMtNTI3OS00OGRkLWJlNzUtM2Y3N2UyZWI1ZjNiXkEyXkFqcGdeQXVyMzU4ODM5Nw@@._V1_.jpg

Maar uiteindelijk vind ik dat er betere opties zijn. Maar zeker een aanrader voor liefhebbers van Valerie en haar wonderlijke week.

Surrealisme en/of experimenteel dan maar, dan kom ik onvermijdelijk bij Luis Bunuel uit. Moest Un Chien Andalou: Un chien andalou (1929) - IMDb nu geen kortfilm zijn geweest was dat mijn keuze geweest veel gekker dan dat zal je niet vaak zien. Horror is het zeker wel.

https://rjctarrielacinema.files.wordpress.com/2013/09/un-chien-andalou.jpg

Een goede surrogaat was dan geweest

L'Âge d'Or (1930)

Een film met de nodige maatschappijkritiek maar het kan ook net zo goed gewoon onzin zijn. Ik ben er nog steeds niet uit of het briljant is of trash, maar wat er ook van zij ik vind het zeer vermakelijk. Is het horror? Toch wel enkele schokkende beelden dus ik zou zeggen van wel. Ik heb genoeg gezien dat voor veel minder een horrorlabel kreeg.

https://1001films.files.wordpress.com/2011/08/vlcsnap-14288222.png

Maar dan kwam ik plots uit op een experimentele horror anthology van de Brazilaanse regisseur-acteur José Mojica Marins aka Coffin Joe met zijn

O Estranho Mundo de Zé do Caixão (1968) aka The Strange World of Coffin Joe

Ok ik gaf deze slechts 2,5* waarbij vooral het 2de verhaal experimenteel is maar het derde verhaal is ziekelijk (en grafisch) en dat voor een film uit de jaren 60. Het zwart/wit versterkt dat gevoel nog.

Wie em niet vindt of een van de andere die ik heb vermeld let me know (behalve Page of Madness heb ik alweer verwijderd maar is volgens mij op youtube te vinden).

https://houseoffreudstein.files.wordpress.com/2016/08/strangeworldofcoffin-joe-comic1.jpg?w=690

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3844 votes

Ik kijk amper arthouse gewoon omdat het mijn ding echt niet is. Midsommar was wel OK, maar deze is al genoemd dacht ik. Dan misschien deze :

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

Als deze tenminste onder deze noemer past?

Onderhond

• 87594 messages
  • 12843 votes

Hollywood007 wrote:

Ik kijk amper arthouse gewoon omdat het mijn ding echt niet is. Midsommar was wel OK, maar deze is al genoemd dacht ik. Dan misschien deze :

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

Als deze tenminste onder deze noemer past?

Eternal Sunshine of the Spotless Mind horror ? Enkel als je de film niet goed vindt denk ik

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3844 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Eternal Sunshine of the Spotless Mind horror ? Enkel als je de film niet goed vindt denk ik

Oh ja, effe vergeten dat het horror moest zijn.

Dan maar niks. Liever geen nominatie dan eentje waar ik niet 100% achter sta

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Er zit wel een scene in waar Carrey huilend in zijn auto zit waar ik de kriebels van kreeg ?

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Experimenteel: The Oregonian (2011)

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

Arthouse & experimental

The Addiction (1995)

In zwart/wit. Film noir-achtig. Lijkt me artistiek genoeg .

Shaky

• 3736 messages
  • 13046 votes

Nou, dan doe ik ook alsnog een tip voor dit genre. Geen 'volbloed' horror, maar wel voldoende horror-elementen om hier getipt te mogen worden.

Balada Triste de Trompeta (2010)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Hollywood007 wrote:

(quote)

Oh ja, effe vergeten dat het horror moest zijn.

Dan maar niks. Liever geen nominatie dan eentje waar ik niet 100% achter sta

Wil je daarmee zeggen dat arthouse meestal geen horror is of het bekijken van een arthouse film een horrorervaring is voor jou

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

27. I, Madman (1989)
tip van Collins
1980s
89 minuten + FTV (89+ 9 = 96 punten) Totaal: 2475 + 96 = 2571 punten
2,5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMThiMjBkNzItMmE2Mi00ZTgxLTgwNDAtMDE5NjRhMGEzNzVkXkEyXkFqcGdeQXVyMTEwODg2MDY@._V1_.jpg

Goh joolstein ik denk dat de reden waarom deze film het niet zo goed deed bij het grote publiek eenvoudig te verklaren valt. Voor een verhaal met zo een fantasievol uitgangspunt blijft het allemaal braaf, weinig spectaculair en naar mijn mening toch te voorspelbaar. Natuurlijk showt de moordenaar niet op als de politie op de loer ligt, de vriendin die wordt vermoord en de boyfriend die net op tijd komt als zijn vriendin dreigt vermoord te worden. The Gate scoort gemiddeld niet veel hoger, maar is toch een stuk fantasievoller en levendiger. Tuurlijk heeft die klei animatie zijn charme maar vond het hier niet zo passend, bij The Gate wel.

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

Hahaha, Jeroen je bent wel heel gek op die film! Je heb hem namelijk al genomineerd bij het thema Mystery. Je mag dus als je wil een andere film nomineren.

alexspyforever

Ik neem aan dat een film niet dubbel mag worden genomineerd? Ook niet als het van dezelfde deelnemer kom? Pas jij dan het Google Spreadsheets aan?

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

joolstein wrote:

(quote)

Hahaha, Jeroen je bent wel heel gek op die film! Je heb hem namelijk al genomineerd bij het thema Mystery. Je mag dus als je wil een andere film nomineren.

alexspyforever

Ik neem aan dat een film niet dubbel mag worden genomineerd? Ook niet als het van dezelfde deelnemer kom? Pas jij dan het Google Spreadsheets aan?

Oops Dan trek ik de tip de arthouse kant op: Horsehead (2014)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

(quote)

alexspyforever

Gelukkig ben jij mijn 2de paar ogen, ik had het helemaal niet opgemerkt. Ja het is al een redelijke lijst dus de kans bestaat dat er wel eens dubbele nominaties komen. Maar een dubbele nominatie van dezelfde persoon we zullen het maar groot enthousiasme beschouwen van jeroen

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

alexspyforever

Het is meer doordat Letterboxd laat weten dat er een film al is genoemd, ik voer de lijst daarin en als er een dubbele nominatie wordt genoemd! Krijg je dat te zien. Inmiddels zitten we op 216 films ! Zelf heb ik er daarvan 75 nog niet gezien.

De lijst is weer up-to-date:

‎Compleet list of films nominated for the Horror Tip Top , a list of films by joolstein • Letterboxd

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

28. No Reason (2010)
tip van Fransman
Mystery
74 minuten + FTV (74 + 7 = 81 punten) Totaal: 2571 + 81 = 2652 punten
3*

https://www.gruemonkey.com/wp-content/uploads/2018/06/dusktilldawn2-1.png

Hm wat moet ik hier nu van zeggen? Een film die je kan opdelen in 3-tal stukken. Het eerste deel is een inleiding later blijkt dit een leven te zijn dat de protagoniste zich heeft verbeeld. Deel 2 speelt zich af in een dimensie waar dood, verderf, foltering hoogtij vieren. Dit is uiteindelijk het interessantste stuk omwille van de smerigheid. Dit gaat nog een stuk verder dan die andere Ittenbach die ik zag met name The Burning Moon. Of er echt veel symboliek was gebonden aan die verschillende kamers met hun eigen kleurtje en eigen gruweldaden, dat kan maar dat boeide mij niet zo. Deel 3 de echte wereld van de protagoniste en hoe ze het behoorlijk had verknald heeft ook nog enkele schokkende momenten maar interesseerde me eigenlijk niet meer zoveel. Door het smerige middenstuk kan ik er alsnog een ruime voldoende aan geven.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3844 votes

alexspyforever wrote:

Wil je daarmee zeggen dat arthouse meestal geen horror is of het bekijken van een arthouse film een horrorervaring is voor jou

Dat laatste vooral. Ik hou er echt niet van. Of misschien heb ik gewoon nog niet echt geluk gehad met wat ik tot nu toe bekeken heb hiervan.

Ik hou vooral niet can de traagheid waarmee het verhaal meestal voort sleept. Meestal is het ook een verhaal waarbij je niet echt weet naar wat je nu hebt zitten kijken. Zo zag ik een tijd geleden Hereditary en I Am the Pretty Thing That Lives in the House (2016) . Geen flauw idee wat ik hier mee aan moest. Voor mij echt tijdverspilling.

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

Registratie:

16 Paura nella Città dei Morti Viventi (1980) van baspls

93 minuten - FTV

Punten: 93 + 9= 102; Totaal: 1707+102= ‭1809

4*

https://assets.mubi.com/images/film/28164/image-w1280.jpg?1561208414

Dit is een uitstekende film van de Italiaanse horrorgrootmeester Lucio Fulci (het is inmiddels mijn negende) Nu is het scenario niet het sterkste punt; Iets met heksen en het dorpje Dunwich waar de poorten naar de hel opengaan. Waaruit de ondode moeten herrijzen. Gelukkig speelt dat zich pas af in het laatste half uur. Maar geen zorgen er is voor die tijd genoeg te genieten van een keur van magnifieke ranzigheid. Uiteraard ook wel nodig omdat we met een horror-film van doen hebben! Maar achter die smerigheid zit ook zinnenprikkelend camerawerk verscholen. Doordat Fulci close-ups van ogen en de manier hoe hij de straat toont, moest ik zelfs denken aan de spaghettiwestern van bv. Sergio Leone. Van absolute schoonheid was de scene van de levend begraven, schijndode vrouw. Hij laat haar baden in doods-blauw licht, terwijl de roos op haar borst een blaadje verliest en het donker om haar heen knaagt aan de kist. Een prachtig beklemmend gedeelte en zo zijn er nog veel meer te vinden. Met zo'n presentatie en zeer goede Gore is dat gewoon genieten.

joolstein

• 10831 messages
  • 8921 votes

Registratie:

17 The Revenant (2009) van Dying Rose:

110 minuten - FTV

Punten: 110 + 11= 121; Totaal: 1809+121= 1930‭

1,5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTM3Njk3MTIxOF5BMl5BanBnXkFtZTcwNjk0NDMyOA@@._V1_.jpg

Met een mix tussen horror en komedie ben ik waarschijnlijk niet de meest geschikte persoon om hier echt iets van te vinden. Het hier aangehaalde 'S.o.t.D.' was eveneens geen succes voor mij. Maar vreemd genoeg moet ik zeggen... was het wel leuk om de situatie te bekijken vanuit de zombie zelf en waren er bepaalde scenes die ook best grappig waren! Helaas overheerste de onnodige, flauwe momenten. De meeste aandacht ging uiteraard naar de komedie en de film hoef het helemaal niet te hebben van goede make-up of van veel speciale effecten. Echter door regisseur Prior's achtergrond in special effects (films als ‘A Nightmare on Elm Street’ 3&4 of Phantasm 2,3&4) zijn die kwaliteiten wel aanwezig! Dit komt tot een climax in een prachtig vormgegeven pratend hoofd. Ondanks dat er enigszins potentie in zat was het helaas te teleurstellend.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein daarmee heb je de 3 Gates of Hell films van Fulci gezien. Als er nog eentje is van Fulci die je moet bekeken hebben is het natuurlijk Zombi 2 (1979)

Wat zijn de 6 andere die je hebt gezien?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.