• 178.000 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.183 votes
Profile

Horror Tip Top & Chit Chat Project

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

Tweede thema op rij dat ik vanaf de zijlijn ga bekijken. Ik sluit vanzelf wel weer aan .

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3837 votes

Ik tip hiervoor Der Müde Tod (1921)

Deze staat onder horror hoewel het niet echt eng is. Nu ja, een geliefde verliezen is wel horror.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever wrote:

Ik vind je keuze nogal jammer baspls vond ik echt geen goeie animatie van Disney. Beide verhaaltjes vond ik zwak.

Ik heb hem al heel lang niet gezien, maar vond hem wel vermakelijk (het eerste verhaal dan). Helaas was er niet veel keuze omdat alle films die ik in gedachte had geen Horror-tag hadden (ik ben letterlijk de hele lijst met animatie-horror tag af gegaan haha)

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Een goede herinnering aan het feit dat ik eigenlijk te weinig silents heb gezien en op dit gebied nog veel in te halen heb. Alle films die tot nu toe genoemd zijn, zijn zonder meer meesterwerken. Ik ga dan toch maar voor een wat voor de hand liggende tip: Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

Een goede herinnering aan het feit dat ik eigenlijk te weinig silents heb gezien en op dit gebied nog veel in te halen heb. Alle films die tot nu toe genoemd zijn, zijn zonder meer meesterwerken. Ik ga dan toch maar voor een wat voor de hand liggende tip: Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)

Die heb je dus al getipt bij black/white. Ik zei je toen nog als je die neemt, welke ga je dan bij silent tippen... Het zal toch een andere moeten worden.

En ik denk dat Mr Toad het eerste verhaal was en Ichabod (Sleepy Hollow) het 2de. De titel klopt sowieso niet aangezien de titulaire karakters totaal niets met elkaar te maken hebben.

Dat verhaal van Mr Toad heb ik trouwens in een van mijn Lekturama Luister Sprookjes en vertellingen staan.

Ik heb het even voor je ogezocht. Het is het boek De Chinese Nachtegaal. Het verhaal heet de mol, de waterrat en de pad bestaande uit 4 delen.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Och jee. Ik dacht al zoiets, maar zag hem zo snel niet in het excel document terugkomen.

Dan ga ik voor deze mooie klassieker: The Phantom of the Opera (1925) - MovieMeter.nl

En het moge duidelijk zijn: het is echt lang geleden met die Ichabod. De titel is inderdaad misleidend. Het is natuurlijk gewoon een geval van twee korte animatiefilms die achter elkaar gezet zijn en als avondvullende speelfilm zijn uitgebracht.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Ik heb Ichabod and Mr Toad vanochtend gekeken, inderdaad niet zo'n succes. Mr. Toad was het eerste verhaal, Ichabod/Sleepy Hollow het tweede. Allebei niet zoveel soeps, om eerlijk te zijn. In de film wordt het verhaal van Mr Toad trouwens een verfilming van The Wind in the Willows genoemd. Maar misschien is dat ook weer op een ouder sprookje gebaseerd, geen idee.

Ik ga voor Körkarlen (1921). Ben benieuwd qua silenttips, voorlopig zijn het de klassiekers die ik langs heb zien komen.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Woland wrote:

Ik heb Ichabod and Mr Toad vanochtend gekeken, inderdaad niet zo'n succes. Mr. Toad was het eerste verhaal, Ichabod/Sleepy Hollow het tweede. Allebei niet zoveel soeps, om eerlijk te zijn. In de film wordt het verhaal van Mr Toad trouwens een verfilming van The Wind in the Willows genoemd. Maar misschien is dat ook weer op een ouder sprookje gebaseerd, geen idee.

Ik ga voor Körkarlen (1921). Ben benieuwd qua silenttips, voorlopig zijn het de klassiekers die ik langs heb zien komen.

Helaas Helaas. Dan heeft nostalgie toch een beetje mijn herinnering van de film vertroebeld vrees ik.

Körkarlen (1921) zat ik overigens ook aan te denken. Ook erg bijzondere film. Ik zag een versie waarin het beeld een soort groenige gloed had en er een expririmentele elektronische soundtrack onder gemonteerd was. Heel aparte ervaring.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Woland wrote:

In de film wordt het verhaal van Mr Toad trouwens een verfilming van The Wind in the Willows genoemd.

The Wind in the Willows is een kinderboek net als Winnie De Pooh en Alice in Wonderland. Het is gebaseerd op verhalen die schrijver Kenneth Grahame aan zijn kinderen vertelde. Ik ken zelf vooral Britse tekenfilms ervan, was helemaal vergeten dat Disney er ook ooit iets mee heeft gedaan.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

The Man Who Laughs (1928)

https://static.filmvandaag.nl/covers/37000/37336.jpg

In de film zijn voortekenen van de Universal Monsters-films te zien en is een heerlijke spannende ontroerende film met een prachtige donkere sfeer. Ook in deze film is de Duitse Conrad Veidt te zien net zoals in Das Cabinet des Dr. Caligari, Orlacs Hände (1924) (mijn tweede keus) of in het latere Casablanca. De film vertelt het tragische verhaal over Gwynplaine en zijn geliefde blinde Dea. En al lig de nadruk niet echt op de horror, zijn er wel een paar mooie gruwelijke taferelen (uit het oogpunt van 1928) te vinden. Ik denk dat het een echte publiekstrekker in de jaren '20 moet zijn geweest want met tijd voor romantiek en actie in de vorm van massascènes heeft het wel wat weg van een blockbuster. Verder zorgt de hond Homo, de wolf nog voor een paar vertederde momentjes.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

31. The Curse of La Llorona (2019). Een tip van Harmonica Man.

94 minuten - FTV

Punten: 94 + 9 = 103 (Totaal: 2953 + 103 = 3056)

2.5*

https://www.filmy.gr/wp-content/uploads/2018/10/The-Curse-of-La-Llorona-8.jpg

Review.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Silents

Häxan (1922)

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

32. Dead of Night (1945). Een tip van Woland.

103 minuten - FTV

Punten: 103 + 10 = 113 (Totaal: 3056 + 113 = 3169)

4.0*

http://www.cine.gr/FilmGallery/708199/6.jpg

Een hele amusantie anthologie van Britse makelij bestaande uit vijf verhalen met een 'verrassende' pointe. De eerste twee verhaaltjes zIjn klassieke geestverhalen. Heel leuk maar niet heel opzienbarend. De episode over een behekste spiegel en de episode over een buikspreker en zijn pop die daarna volgen, springen eruit. Tussen de sterkste episoden is het zwakste verhaaltje geplaatst. Een luchtig verhaaltje over twee golfers. Waarschijnlijk is het golfverhaaltje bedoeld om het publiek even te laten bijkomen van de horror van de spiegel zodat men zonder angst aan het laatste verhaaltje met de buikspreekpop kan beginnen. Het overkoepelende zesde verhaal is trouwens ook zeer de moeite.

Harmonica Man

• 280 messages
  • 0 votes

De enige die me te binnen schoot is al door John Hilton genoemd en is dan ook een klassieker.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Harmonica Man wrote:

De enige die me te binnen schoot is al door John Hilton genoemd en is dan ook een klassieker.

Er zijn nog wel een aantal die (nog) niet zijn getipt:

Orlacs Hände (1924)

The Hunchback of Notre Dame (1923)

The Bat (1926)

Harmonica Man

• 280 messages
  • 0 votes

Ik ben niet goed op de hoogte van dit genre. Wel van komische silents. Dat is een andere topic. Maar bedankt voor de tips.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Harmonica Man wrote:

Ik ben niet goed op de hoogte van dit genre. Wel van komische silents. Dat is een andere topic. Maar bedankt voor de tips.

Vroeger dacht ik ook dat silents enkel werkte voor slapstick comedy totdat ik andere mogelijkheden ontdekte zoals drama en horror.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Ik heb niks met silents. Misschien komt dat later, of moet ik eerst verbluft raken. De stilte doet me niks.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Kondoro wrote:

Ik heb niks met silents. Misschien komt dat later, of moet ik eerst verbluft raken. De stilte doet me niks.

Ik heb je ook maar 1 keer een tip zien geven, dus welke thema's staan je dan wel aan?. Silents hebben wel degelijk een soundtrack dus helemaal stil zijn ze niet.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Ik heb je ook maar 1 keer een tip zien geven, dus welke thema's staan je dan wel aan?. Silents hebben wel degelijk een soundtrack dus helemaal stil zijn ze niet.

Heb al vaak genoeg vermeld dat ik vrij druk ben volgens mij, dus ik heb de topic helemaal niet meer actief gevolgd .

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Kondoro wrote:

(quote)

Heb al vaak genoeg vermeld dat ik vrij druk ben volgens mij, dus ik heb de topic helemaal niet meer actief gevolgd .

ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer je het minder druk had. Dat lijkt eeuwen geleden

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer je het minder druk had. Dat lijkt eeuwen geleden

Was het maar weer zover. Hobbyen vindt ik namelijk erg leuk, maar doordeweeks in de avonden al geen tijd noch zin meer om een film aan te slingeren helaas.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

45. Mumsy, Nanny, Sonny & Girly (1969)

tip van Collins

Creepy/evil kids

101 minuten + FTV (101 + 10 = 111) Totaal: 4238 + 111 = 4349 punten

2*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOTc0YzM0ZWMtNmIwNi00MDMwLTk2YjEtODRkNzE0Y2MyN2YxXkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_.jpg

Kennelijk een film die voor lange tijd verloren was gewaand, maar ondertussen weer opgedoken. Ergens denk ik wel dat Spider Baby een inspiratiebron zou kunnen zijn geweest voor deze film. Beide films zijn bizar met een gestoorde familie waarbij de volwassen kinderen zich als minderjarigen gedragen inclusief spelen van "sadistische" spelletjes. Daar waar Spider Baby eigenlijk meer is dan een bizarre film met psychologie en ruimte voor emotie en medelijden, die bij een volgende kijkbeurt ook beter wordt, blijft Girly hangen in middelmatigheid en onbenut potentieel.

De opzet is wel sterk of alleszins interessant, maar na de eerste ongelukjes die uiteindelijk niet erg schokkend blijken te zijn door gebrek aan bloed en een wegdraaiende camera gaat de film meer de psychologische toer en blijft een beetje ter plaatse trappelen. De figuren krijgen te weinig achtergrond mee om er enige vorm van sympathie voor te hebben. Acteerwerk is niet echt om naar huis te schriiven. Enkel Vanessa Howard als Girly maakt nog enige vorm van metamorfose door terwijl de rest er maar bijloopt als saaie eendimensionale figuren. Ze steelt de show vooral door kortgerokt erbij te lopen zodat haar benen worden geaccentueerd en bukt zich wel eens om haar slipje te tonen. Ja ze is sexy maar geef mij toch maar Spider Baby.

Er is geweld, maar veel zie je er niet van en geen bloed. Er is een moord volledig buiten beeld. Er is seks zonder naakt en zonder de minste vorm van opwinding. Het is zwarte comedy zonder evenwel grappig of sadistisch genoeg te zijn. Het is gewoon te goedkoop, overdreven onnozel geacteerd met flauwe dialogen. Ook de spelletjes zijn te kinderlijk om enige angst in te boezemen. Vergelijk dat met het spelletje van Spider Baby die haar prooi in haar web wil vangen, dan zijn de spelletjes uit Girly (zoals cow-boy en indiaantje) flauw, infantiel, spanningsloos en voorspelbaar. Oh duiveltje uit het doosje hoe eng. Er is een groot gebrek aan creativiteit, neen geef me dan maar Sleepaway Camp beste Collins!

Dit had heel leuk kunnen zijn maar ik bleef op alle vlakken zwaar op mijn honger zitten.

Tja en hoe misleidend posters/cover kunnen zijn:

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNGM5NDJlNjgtMTIyZi00ZGU0LTkwYzItZjBjY2IzOTU2ZWU1XkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_.jpg

Geen idee of het iets voor jou is Fransman. In een aantal reviews op letterboxd zie ik mensen het de Britse of Hammer versie noemen van Spider Baby...

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

Mijn tip bij Black and White:

Ook Bride of Frankenstein (1935) gezien Collins?. Die vond ik nog een stuk beter.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

wibro wrote:

Ook Bride of Frankenstein (1935) gezien Collins?. Die vond ik nog een stuk beter.

Ooit lang geleden eens gezien. Kan me de film amper nog herinneren en kon hem toen ook niet naar waarde schatten. Dat zal nu beter gaan ☺

Hij staat klaar. Eerdaags gaat het gebeuren.

Bedankt voor de reminder.

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Nog voor animatie: Asura (2012). Vandaag nog mee kunnen pikken, aangezien John Milton me met zijn tip Perfect Blue al voor was. Voor silents moet ik passen; de enige die ik zag, heb ik al getipt bij zwart-wit.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.