• 178.035 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.629 votes
Profile

Horror Tip Top & Chit Chat Project

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

is 'aan de hand hebben' een Vlaams Eufemisme voor wat wijlen mijn oma zou duiden als 'zelfbevlekking'?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

John Milton wrote:

is 'aan de hand hebben' een Vlaams Eufemisme voor wat wijlen mijn oma zou duiden als 'zelfbevlekking'?

Neen, het betekent een probleem hebben. Ok een typische Vlaamse uitdrukking dan, dat weten we dan ook alweer

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

John Milton wrote:

De woordspeling was te makkelijk om voorbij te laten gaan

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Doet me wel een beetje aan een grap van Kakhiel denken OH.

Maar ik moet toegeven, ik houd ook van dubieuze woordgrappen. Dat kwam in groep zes en is nooit meer overgegaan, moet iets neurologisch zijn.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

John Milton wrote:

Doet me wel een beetje aan een grap van Kakhiel denken OH.

Maar ik moet toegeven, ik houd ook van dubieuze woordgrappen. Dat kwam in groep zes en is nooit meer overgegaan, moet iets neurologisch zijn.

Of je bent zoals we hier zeggen gewoon een vettig manneke

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Ach ja, ik bevind me in goed gezelschap

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

Mijn voorkeur voor het thema animatie, ging eerst uit naar The Secret of NIMH (1982) Die ketel was voor baspls toch?? Echter is deze niet toegestaan doordat er geen tag is voor horror. ( zeven tags maar geen horror??) https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51pC4NJpk3L.jpg

Als tweede keus ga ik dan ook voor: Extraordinary Tales (2015) Een omnibus van vijf verhalen van schrijver Edgar Allen Poe. Geen makkelijke film want tekenaar Raul Garcia (Aladdin, Pocahontas, Hercules en Who Framed Roger Rabbit, Platvoet en zijn vriendjes) wilde zo dicht mogelijk bij Poe blijven. Daarom komen sommige teksten woord voor woord terug in de film. Om je daar doorheen te worstelen vergt wel wat van je! Ook de wat afwijkende animatie moet je liggen. Nee het is dus geen makkelijke film! De vijf verhalen worden verteld door prominenten uit de film en horror; acteurs Julian Sands, Christopher Lee, en Bela Lugosi,letterlijk een stem uit het graf, en regisseurs Guillermo del Toro en Roger Corman.

https://static2.abc.es/media/cultura/2015/11/01/Poe--620x349.jpg

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

Mijn voorkeur voor het thema animatie, ging eerst uit naar The Secret of NIMH (1982) Die ketel was voor baspls toch?? Echter is deze niet toegestaan doordat er geen tag is voor horror. ( zeven tags maar geen horror??) (afbeelding)

Als tweede keus ga ik dan ook voor: Extraordinary Tales (2015) Een omnibus van vijf verhalen van schrijver Edgar Allen Poe. Geen makkelijke film want tekenaar Raul Garcia (Aladdin, Pocahontas, Hercules en Who Framed Roger Rabbit, Platvoet en zijn vriendjes) wilde zo dicht mogelijk bij Poe blijven. Daarom komen sommige teksten woord voor woord terug in de film. Om je daar doorheen te worstelen vergt wel wat van je! Ook de wat afwijkende animatie moet je liggen. Nee het is dus geen makkelijke film! De vijf verhalen worden verteld door prominenten uit de film en horror; acteurs Julian Sands, Christopher Lee, en Bela Lugosi,letterlijk een stem uit het graf, en regisseurs Guillermo del Toro en Roger Corman.

(afbeelding)

Ik zou NIMH ook hebben aanvaard. Moet denk ik de eerste duistere Disney zijn geweest die ik als kind heb gezien. Poe adaptaties in animatievorm klinkt wel interessant.

Tips Animated

John Milton: Pâfekuto Burû (1997)

john mcclane 2: 9 (2009)

alexspyforever: Coraline (2009)

jeroentjuhhhhh: Blood: The Last Vampire (2000)

Onderhond: Yôjû Toshi (1987)

FillumGek: Vampire Hunter D: Bloodlust (2000)

joolstein: Extraordinary Tales (2015)

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

16. Coraline (2009) Getipt door Alexspyforever

100 minuten - FTV

Punten: 100 + 10 = 110

Totaal punten = 1731

Score: 3,5*

http://de.web.img3.acsta.net/medias/nmedia/18/65/68/82/19028576.jpg

Collins

• 7294 messages
  • 4307 votes

Net even gecheckt wat ik aan animatie heb gekeken. Heel weinig .

Ik laat deze animatie ronde aan mij voorbij gaan.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Shaky wrote:

16. Coraline (2009) Getipt door Alexspyforever

100 minuten - FTV

Punten: 100 + 10 = 110

Totaal punten = 1731

Score: 3,5*

(afbeelding)

Deze wist je dat toch fijn te waarderen

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

Ja, deze kon ik goed hebben. De animatiestijl is totaal niet mijn ding, maar wanneer het verhaal goed in elkaar steekt en er voldoende duistere ondertonen zijn, kan ik er wel van genieten.

Het is een tekenfilm voor 6 jaar en ouder; dat merk je wel aan alles. Het is bedoeld voor de allerjongste en wordt dan ook nergens spooky of eng. Het is een gezellige kids-tekenfilm met wat duistere zaken die alleen de volwassenen ( en oudere kids) zullen registeren; een 'under 6-horror' . Geinige film, leuk gebracht, dikke 7.

Woland

• 4796 messages
  • 3816 votes

Animatie-horror, dat valt niet mee om wat voor te vinden. Dan maar deze, een animatie van een oud volksverhaal en ook van één van de favoriete boeken van een klein Wolandje: Carodejuv Ucen (1977)

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Die keek ik gisteren toevallig

Woland

• 4796 messages
  • 3816 votes

Hehe, ik zie het nu staan. Great minds think alike.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

44. Don't Fuck in the Woods (2016)
tip van Fransman
Jungle/Woods
73 minuten + FTV (73 + 7 = 80) Totaal: 4158 + 80 = 4238 punten
2,5 *

http://entervideo.net/thumbs/dont.fuck.in.the.woods.2016.1080p.webrip.x264.aac2.0-fgt___590c80b151b4c.mp4.jpg

De film duurt eigenlijk nog geen uur want alles wat erna komt zijn bloopers die geen deel uitmaken van het werkelijke verhaal. De film is erg amateuristisch. Dat is op zich niet zo erg want er zijn toch een aantal goede gore scènes en de liefhebber van vrouwelijk naakt komt voldoende aan zn trekken. Toch had deze film nog wat leuker kunnen zijn als ze wat meer van die activiteiten deden zoals baden in de rivier. De dialogen dragen eigenlijk niet meteen iets bij. Ook die struise dame is een overbodig karakter niet omdat ze niet naakt gaat, maar haar rol is gewoon oninteressant, ze loopt er maar wat bij als vijfde wiel aan de wagen en ze krijgt wel een erg saaie dood. Ze wordt vermoord hoewel ze helemaal niet aan seks doet, nogal vreemd. Ik dacht dat het monster enkel mensen die aan seks deden aanviel? Anderzijds ze zou wel een erg saaie final girl zijn geweest.

Hoe moet je zo een film beoordelen in cijfers? Ik dacht laat ik deze eens vergelijken met Primal Rage (2018) een film met eenzelfde setting die ik recentelijk heb gezien. PR is kwalitatief de betere film: beter acteerwerk, karakters met wat meer diepgang, sterke gore scènes, de actie is allemaal overtuigender, ook een stuk creatiever. Uiteraard zal het budget ook een stuk hoger zijn geweest. Echter PR vertelt een gelijkaardig verhaal en doet hier 105 minuten over daar waar DFITW de klus in bijna de helft van die speelduur klaart. Dit komt omdat PR behoorlijk wat tijd steek in opbouw die niet zo geweldig interessant is, scènes toevoegt die geen meerwaarde bieden en sommige scènes nodeloos rekken. PR heeft slechts 1 vrouw waarvan we niets te zien krijgen op vlak van naakt, terwijl bij DFITW 4 van de 6 dames minstens topless gaan. Ik ga beide films hetzelfde cijfer geven maar als ik een keuze zou moeten maken welke ik zou moeten herbekijken dan zou ik zonder twijfelen DFITW nemen.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

aangezien er tips als coraline en monster house gegeven worden heb ik er misschien toch ook wel eentje in deze categorie.

The Black Cauldron (1985)

redelijk oud maar best wel een zeer donkere disney.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

alexspyforever wrote:

Wel baspls moet ik em zelf gaan toevoegen in jouw plaats?

edit: kans verkeken, Hollywood007 heeft em nu

???? Ben effe ni mee. Had iemand al oog op deze?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Hollywood007 wrote:

(quote)

???? Ben effe ni mee. Had iemand al oog op deze?

Ik had de film niet gekozen omdat ik dacht baspls zal em wel nemen, maar waar hij ergens uithangt geen idee. Dan moet ie maar een andere nemen.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Haha, sorry sorry. Ik had het ongelofelijk druk deze week dus Moviemeter was er even bij ingeschoten.

Het moge duidelijk zijn, The Black Cauldron zou zonder meer mijn keuze zijn geweest. Maar alleen maar mooi dat blijkbaar Hollywood007 deze film ook weet te waarderen!

Ook Coraline van alexspyforever is zeker een topper in deze categorie en naar mijn mening een van de betere Stop-Motion films. (Ik kreeg als kind altijd nachtmerries van de trailers, uiteindelijk pas in mijn tienerjaren een keer echt gezien haha).

Het is overigen opzienbarend hoe spaarzaam animatiefilms het genre Horror toebedeeld krijgen. Waarschijnlijk omdat veel mensen nog steeds het beeld hebben van animatie als voor kinderen. Er zijn zoveel prachtige films gemaakt met zeer duistere trekjes. Dat varrieert van een film als The Great Mice Detective (De Speurneuzen) en The Secret of NIMH - beide absolute favorieten - waarin toch wel erg duistere stukjes zitten voor een kinderfilm, tot Watership Down, een fantastische ontroerende film die ik zelfs absoluut niet aan kinderen zou laten zien, geen lieve konijntjes zullen je tegmoed lachen.

Nu goed, dat deze films niet als Horror worden gezien kan ik nog wel begrijpen. Maar IMDb en Moviemeter maken het toch echt te bond als ze beweren dat Felidae (1994) geen horror is! Ik zal hem dus helaas niet officeel kunnen tippen, maar bij deze informeel: Ga deze film zien! En lees het boek van de Turks-Duitse auteur Akif Pirincci! Ik heb na het zien van de film meteen de hele boekenserie gelezen (zover die in het Nederlands en Engels is vertaald). De film mag dan niet al te best getekend en geanimeerd zijn, wat een weergaloos verhaal is dit. Voor een anthropomorfisch verhaal (verhaal waarin dieren praten en denken als mensen) waarin een kat een detective is, is het allemaal bijzonder serieus. Als grote dierenliefhebber vind ik ook het parralel dat tussen dierenproeven en de Holocaust wordt getrokken (impliciet) erg facinerend. Waarom ik het horror vind? Het is zonder twijfel de meest duistere westerse animatiefilm met de meeste gore en het meeste bloedvergieten. Er komt zelfs seks in voor (tussen katten voor de duidelijkheid)... Mocht je (net als ik) soms een beetje moeite hebben met de flauwe humor in amerikaanse nasynchronisaties; kijk dan de originele Duitse versie!

Ok, maar nu heb ik dus nog een officiele tip nodig en dan kom ik toch nog uit bij een Disney-film: The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (1949). Het mag dan duidelijk voor kinderen zijn, dit is pure Gothische horror. Dit vond ik altijd zo'n heerlijk filmpje om te zien in de herfst en wintertijd, wanneer men in Amerika Halloween zou vieren en wij Allerheiligen. Van musicals ben ik nooit echt fan, maar de liedjes hier herrinner ik me niet als heel storend. Vooral de sfeer is heerlijk.

Voor de duidelijkheid: Mijn tip is The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (1949) (al gaat het me eigenlijk alleen op de eerste helft met Sleepy Hollow, Mr. Toad kan ik me eerlijk gezegd niet eens herinneren (is dat niet de kikker met de auto uit WInd in the Willows?)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Alexander1900

baspls

Collins

dimi303

dualcia

Dying Rose

EW101

FillumGek

Fransman

Harmonica Man

Hollywood007

jeroentjuhhhhh

john mcclane 2

joolstein

Kondoro0614

Mariovane

MovieMind

Onderhond

remorz

Shaky

TornadoEF5

VanRippestein

Woland

ZZ TOP

John Milton

Ons nieuwe thema is silents. De zogenaamde stomme film waarbij dialogen (als die er al zijn) verlopen via title cards of intertitles en het enige geluid komt van een soundtrack. Er zijn al een aantal silent horrors getipt in vorige thema's (ik denk een 3-tal) dus kijk het toch even na voor je tipt.

Tips per thema - Google Spreadsheets - docs.google.com

‎Compleet list of films nominated for the Horror Tip Top , a list of films by joolstein • Letterboxd

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

Mijn tips betr. silents:

Faust: Eine Deutsche Volkssage (1926)

Zeer goede tot uitstekende films. Vooral die van Murnau.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

wibro wrote:

Mijn tips betr. silents:

The Phantom of the Opera (1925)

The Unknown (1927)

Zeer goede tot uitstekende films. Vooral die van Fritz Lang.

Kijk wie we daar hebben, die goeie ouwe wibro, welkom. Maar het is wel de bedoeling dat je er slechts eentje kiest

John Milton die voelde ik al komen van jou. Had em ook wel kunnen tippen maar voorlopig is er nog keuze genoeg.

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

Dan kies ik de volgende:

Die is trouwens niet van Fritz Lang maar van F.W. Murnau

https://www.moview.nl/wp-content/uploads/2016/01/Faust-2.jpg

Dit schreef ik o.a. bij die film:

IJzersterke Faust verfilming die juist door de schitterende expressionistische beelden als zwijgende film juist goed tot zijn recht komt. De special effects zien er trouwens prima uit voor die tijd. Verder bewijst Murnau met deze film nogmaals dat de Duitsers destijds meesters waren in de expressionistische filmkunst. Ik zie de jaren twintig van de vorige eeuw daarom nog altijd als de gouden jaren van de Duitse cinema. Daar kwam helaas abrupt een einde aan in 1933 toen Adolf Hitler aan de macht kwam.

Verder vind ik Faust van Goethe nog steeds een zeer boeiend verhaal. Willen wij dat allemaal niet als wij op leeftijd zijn terugkeren naar onze jeugd? Eenmaal op leeftijd waarderen wij de jeugd, doch zouden wij er naar terugkeren dan zullen we weer op de dezelfde problemen stuiten als toen we nog jong waren. We zullen misschien net als Faust nadat hij Gretchen in de misère heeft gestort de jeugd vervloeken.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Goede keuze Wibro.

Die stond ook op mijn shortlist waar ik uit moest kiezen, samen met Nosferatu, Korkärlen, Rapsodia Satanica, Der müde Tod, Häxan en Orlacs Hände.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

wibro wrote:

Dan kies ik de volgende:

Die is trouwens niet van Fritz Lang maar van F.W. Murnau

(afbeelding)

Dit schreef ik o.a. bij die film:

IJzersterke Faust verfilming die juist door de schitterende expressionistische beelden als zwijgende film juist goed tot zijn recht komt. De special effects zien er trouwens prima uit voor die tijd. Verder bewijst Murnau met deze film nogmaals dat de Duitsers destijds meesters waren in de expressionistische filmkunst. Ik zie de jaren twintig van de vorige eeuw daarom nog altijd als de gouden jaren van de Duitse cinema. Daar kwam helaas abrupt een einde aan in 1933 toen Adolf Hitler aan de macht kwam.

Verder vind ik Faust van Goethe nog steeds een zeer boeiend verhaal. Willen wij dat allemaal niet als wij op leeftijd zijn terugkeren naar onze jeugd? Eenmaal op leeftijd waarderen wij de jeugd, doch zouden wij er naar terugkeren dan zullen we weer op de dezelfde problemen stuiten als toen we nog jong waren. We zullen misschien net als Faust nadat hij Gretchen in de misère heeft gestort de jeugd vervloeken.

Fritz lang is natuurlijk ook een van de meesters van silent en expressionisme. Beste wat ik van hem heb gezien is Metropolis en Der müde Tod op 2. M (een vroege talkie) is wel goed maar ik vond het nogal druk en zelfs kluchterig worden op een moment. Ook een overvloed aan dialoog en gepraat maar dat heb je wel vaker met die vroege talkies. Zo vind ik remakes van silents ook moeilijker te verteren omwille van het vele gepraat terwijl de silent natuurlijk meer teert op sfeer, expressie, gebaren en dergelijke meer.

Mad Love is een goeie adaptatie van hands of orlac maar heeft niet dezelfde sfeer noch de slimme twist van het origineel.

The Bat Whispers (1930) is zowat een gesproken kopie van het origineel uit 1926 dus vrij overbodig. Allebei zijn ze van Roland West.

The Cat and the Canary (1939) is dan een totale draak, weinig horror en vooral veel comedy met een irritante Bob Hope in de hoofdrol. Het helpt natuurlijk niet als het origineel een van mijn favoriete silents is.

Ach kom ik tip de film gewoon. Het is niet de beste silent in mijn collectie maar sfeervol,vermakelijk en een hoog re-watch gehalte The Cat and the Canary (1927).

Mammy Pleasant is the greatest:

https://talesontheborder.files.wordpress.com/2015/09/the-cat-and-the-canary-7.png

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.