• 178.091 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.468 votes
Profile

Horrorfilm challenge zomer 2016

marciee

• 26 messages
  • 16 votes

The Ouija Experiment (2011 - FTV - 2 punten - 18 augustus 2016 (totaal 1 miljard films, 1 triljard punten)

Nou, wat zal ik hier eens over zeggen. De film kwam heel laat op gang. Acteurs & actrices zijn totaal niet eigen met hun rol. Ook kun je dit niet echt een horrorfilm noemen, er komt namelijk weinig horror in voor. Er wordt wel wat geprobeerd, maar dit is eerder lachwekkend dan horror. Verder zit er totaal geen verhaal in. Na een tijdje (vrijwel naar het einde toe) wordt het wel iets beter, er lijkt een stijgende lijn te ontstaan. Helaas slaat het einde van de film helemaal nergens op. En het allerergste is dat er ook een tweede deel van deze film gemaakt is. Volgens mij lezers de makers van de film nooit comments ofzo, geen idee. Verspilling van je tijd, doe het niet.

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

The Other Side of the Door (2016) - FTV - 2 punten 18/19 augustus 2016 (75 films, 267 punten)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2c/The_Other_Side_of_the_Door_2016.jpg
Na 'In the Deep' gelijk maar deze horror prent van dezelfde kineast opgezet.
Helaas heeft de film mij niet heel veel te bieden.
Een dergelijk plot is al tientallen keren in horror films gebruikt. De enige originele toevoeging is de locatie en de daarbij horende Indiase mythologie.
Veel van de jump scares zijn helaas wat voorspelbaar, waardoor de effectiviteit ervan afneemt. Verder vind ik de make-up van Myrtu en Olivier's geest niet griezelig genoeg. Wat dat betreft komen die stamleden wat beter over.
Sarah Wayne Callies en Jeremy Sisto vind ik geen geweldige man/vrouw combinatie, maar beiden doen nog hun best om er het beste van te maken. Sofia Rosinsky zet eigenlijk nog het beste personage neer als je het mij vraagt. Zij weet ondanks haar jonge leeftijd een prima acteer prestatie neer te zetten.
Deze gaat wat mij betreft op de berg haunted house films die de laatste jaren erg populair zijn. Naar mijn mening is deze dan ook verre van de beste uit het rijtje.
2*

U96

• 731 messages
  • 762 votes

(afbeelding)

The Decent (2005) – FTV – 2punten – 18augustus2016

film van Neil Marshall, claustrofobie een sterke griezilge spanning en een stel blinde bloeddorstige vleesetende monsters zetten je van het begin tot het einde op het puntje van je stoel, het verhaal gaat over 6 vrouwen met allemaal de zelfde passie, namelijk speleologie, wanneer ze om een of andere reden verloren geraken in de grot onder de grond slaat de angst toe, de spanning is vanaf dat moment te snijden en wanneer er dan nog eens bloeddorstige monsters te voorschijn komen die maar een ding willen namelijk vers menselijk vlees is het horrorplaatje compleet, van dan af is het een en al een bloederig griezelig specktakel, acteerwerk is sterk met schitterende karakters, de special effects en vooral de make-up van de monsters zijn echt super goed, kortom een heel sterke horrorfilm die voor mij 4* verdient.

(57films:141punten)

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

The Comedy Of Terrors (1963) - FTW - 18/8/16 - totaal 4 punten voor deze registratie, 61 in totaal en 19 films gezien

Medicine?

Een slapstick-achtige horror comedy met Vincent Price.

Een simpel verhaaltje met een leuke cast en vermakelijke grapjes.

Ik ben een fan van Vincent Price dus ik kan gewoon erg genieten van zijn heerlijke theatrale gezichtsuitdrukkingen en mooie stem.

Een geslaagde horror-comedy tussendoor-filmpje.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Them! (1954) - RW - 19 augustus 2016 - 3 punten (113 films - 384 punten)

http://www.thatfilmguy.net/wp-content/uploads/2012/06/Them-1954-.jpg

Them! behoort wat mij betreft zeker tot één van de betere zwart/wit sci-fi horrors met monsterlijke wezens in dit geval reusachtige mieren. Toch kan het niet tippen aan tijdgenoten zoals Tarantula en Fiend without a Face die toch een stuk actievoller zijn. Ondanks dat de mieren niet zo vaak in beeld komen en er nogal wat educatieve uitzettingen en dialoog is waar ze moeten zoeken en hoe de beestjes moeten bestreden worden, verveelt deze film nooit. Dat heeft ook wel te maken met het hele mysterie dat wordt opgebouwd en je als kijker mee kan gaan in het avontuur van de 4 protagonisten en daardoor mijn volledige sympathie krijgen. Natuurlijk helpt het zwart/wit beeld ook bij het creëren van sfeer. En niet te vergeten het kleine meisje wiens enige tekst de titel van de film opleverde, wist erg overtuigend een geshockeerd kind te spelen. En uiteraard de mieren zien er echt wel schitterend uit!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Flat Eric wrote:

The Comedy Of Terrors (1963) - FTW - 18/8/16 - totaal ?

Jij raakt ook snel de tel kwijt of beetje lui om terug te zoeken naar je vorige registratie

4 punten voor deze registratie, 61 in totaal en 19 films gezien

Willy Wartaal

• 433 messages
  • 3802 votes

69. Gojira 1954 - FTV - 4 punten - 18 augustus 2016 (totaal 200 punten)

http://the-artifice.com/wp-content/uploads/2012/11/gozilla.jpg

Niet geheel geslaagde eerste film over het monster Gojira. De film mist wat mij betreft behoorlijk wat focus, vooral aan het begin gaan we wat heen en weer naar een aantal verschillende personages die allen niet echt een belangrijke rol zullen gaan spelen in de film. Het eerste gedeelte richt zich wat op de reden waarom Gojira de zee uit komt en hoe hij verslagen moet worden. Het middenstuk is voor het monster en zijn terreur en het laatste stuk komt er een gedeelte drama terug en wordt Gojira verslagen. Zoals ik al zei wordt er niet echt een goede keuze gemaakt in wie er het belangrijkste zal gaan zijn, zijn er wat elementen van drama die niet goed werken en lijkt er niet een duidelijke lijn in het simpele verhaal te zitten. De effecten zijn aardig maar zeker niet indrukwekkend, ik vond de film wat saai. De momenten waarop Gojira de stad aan puin slaat en de boel in brand zet zijn best vermakelijk maar veel meer dan dat heeft de film toch niet te bieden. De fotografie is best goed evenals de muziek en de geluidseffecten. Ik vind het monster er niet echt geweldig uitzien, de opnames van de schaalmodellen zijn soms overtuigend maar soms ook niet.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Willy Wartaal wrote:
69. Gojira 1954 - FTV - 4 punten - 18 augustus 2016 (totaal 200 punten)

(afbeelding)

Niet geheel geslaagde eerste film over het monster Gojira. De film mist wat mij betreft behoorlijk wat focus, vooral aan het begin gaan we wat heen en weer naar een aantal verschillende personages die allen niet echt een belangrijke rol zullen gaan spelen in de film. Het eerste gedeelte richt zich wat op de reden waarom Gojira de zee uit komt en hoe hij verslagen moet worden. Het middenstuk is voor het monster en zijn terreur en het laatste stuk komt er een gedeelte drama terug en wordt Gojira verslagen. Zoals ik al zei wordt er niet echt een goede keuze gemaakt in wie er het belangrijkste zal gaan zijn, zijn er wat elementen van drama die niet goed werken en lijkt er niet een duidelijke lijn in het simpele verhaal te zitten. De effecten zijn aardig maar zeker niet indrukwekkend, ik vond de film wat saai. De momenten waarop Gojira de stad aan puin slaat en de boel in brand zet zijn best vermakelijk maar veel meer dan dat heeft de film toch niet te bieden. De fotografie is best goed evenals de muziek en de geluidseffecten. Ik vind het monster er niet echt geweldig uitzien, de opnames van de schaalmodellen zijn soms overtuigend maar soms ook niet.

Persoonlijk vind ik wel dat de film meer heeft te bieden dan de ravage van het monster maar wat verwacht je dan precies? Them! die ik vandaag heb herzien bevat ook wel best wat stukken die als saai kunnen bestempeld worden voor iemand die graag wat meer actie heeft. Voor een jaren 50 film biedt Gojira meer actie dan de meeste andere uit die periode. Ik kan natuurlijk wel enkele aanbevelingen doen maar dan wil ik weten wat je precies zoekt?

Willy Wartaal

• 433 messages
  • 3802 votes

alexspyforever Iets dat in de buurt komt van King Kong (1933) bijvoorbeeld. Indrukwekkende effecten, misschien wat humor en zoals ik al zei focus op bijvoorbeeld een protagonist of een ietwat vernuftig plot. Ik vond Gojira ook niet slecht, ik ben sowieso en denk dat ik ook nooit een fan zal worden van 40's, 50's en begin 60's cinema. Ik ga Them!, Tarantula, The Thing from Another World en The Blob nog proberen, ik laat het je weten als ik na die titels nog meer zin heb in deze monster flicks.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

The Silence of the Lambs (1991) - FTV - 3 punten - 19 augustus 2016 - Tussenstand: 47

https://consequenceofsound.files.wordpress.com/2016/02/lecter-gif.gif?w=806

Voor mij de beste film uit het genre. Slechts één ergerlijk punt kunnen ontdekken, en dat was het personage Catherine. Of dat nou aan de actrice lag, aan het script of aan het personage laat ik maar even in het midden. Ze heeft niet zo'n grote rol, waardoor je er ook weinig mee te maken krijgt. Weliswaar heeft het er wel voor gezorgd dat ik niet de volle 5* ga geven. Hopkins speelt zijn rol geweldig. Zijn uitstraling in zijn eerste scene zegt meer dan duizend woorden. De gehele film blijft hij mysterieus, beangstigend en een ware psychopaat. De film is aardig voorspelbaar. Zelf heb ik eerder geen films gekeken mbt Hannibal, wat dat betreft was het dus allemaal wel nieuw voor me. Ik heb alleen weinig tot niets kunnen ontdekken waarover ik verbaasd was. Ik heb daar tijdens de film echter ook niet echt over nagedacht. Er is heel wat nodig om mij twee uur lang ongestoord een film te laten kijken en deze film heb ik zonder moeite uitgekeken, dit zegt bij mij toch wel heel wat over de kwaliteit van de film. Terechte notering in de top 250, grote kans dat deze ook in mijn persoonlijke top 10 gaat komen.

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

The Uh-oh Show (2009) - FTV - 2 punten - 19 augustus 2016 (76 films, 269 punten)
http://horrornews.net/wp-content/uploads/2012/01/The-Uh-Oh-show-movie-2009-6.jpg
De film begint sterk met een sketch van de maestro himself. Daarna gaat het echter bergafwaarts.
Brooke McCarter is behoorlijk irritant als de host Jackie en de overige acteurs en actrices doen het niet veel beter. Verder is de humor rondom de show een beetje repetitief. De eerste keer kon er nog wel een glimlach van af, maar daarna toch ook niet meer.
Wel leuk om Lloyd Kaufman nog even voorbij te zien komen als een sleazy pooier.
De gore fx zien er verschrikkelijk uit, maar dat viel te verwachten. Verder vind ik dat men wel erg veel gebruik maakt van de soundtrack of andere achtergrond geluiden.
(Waarschijnlijk) de laatste van Lewis en niet bepaald zijn beste.
1,5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Willy Wartaal wrote:

alexspyforever Iets dat in de buurt komt van King Kong (1933) bijvoorbeeld. Indrukwekkende effecten, misschien wat humor en zoals ik al zei focus op bijvoorbeeld een protagonist of een ietwat vernuftig plot. Ik vond Gojira ook niet slecht, ik ben sowieso en denk dat ik ook nooit een fan zal worden van 40's, 50's en begin 60's cinema. Ik ga Them!, Tarantula, The Thing from Another World en The Blob nog proberen, ik laat het je weten als ik na die titels nog meer zin heb in deze monster flicks.

Goede keuzes al ben ik persoonlijk niet zo onder de indruk van The Blob. Ik zou dan eerder voor Fiend without a Face gaan, vond ik persoonlijk een sterk concept.

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Mosquito der Schänder (1976) - FTV - 3 punten - 20 augustus 2016 (totaal 51 films, 162 punten)

(afbeelding)

Mosquito: Portrait of a Loser. Deze best aardige Zwitserse (?) film portretteert het leven van een volgens mij niet met name genoemde man, die zo in zijn leven een aantal trauma's heeft opgelopen: mishandeld door z'n vader, geobsedeerd door een eenzijdige liefde, en het doofstom zijn helpt natuurlijk ook niet. Ook in het dagelijks leven als kantoorklerk, waarin hij gepest wordt door zijn collega's en er verder geen normaal leven op nahoudt, is het treurigheid troef. En al deze trauma's manifesteren zich in de nogal verknipte bezigheden van de man, en je kan uit de titel al wel deels afleiden wat voor fascinaties hij er op na houdt. Inderdaad, naast een poppenverzameling waar hij nare dingen mee doet gaat hij graag snijden in dode lichamen, waarin hij met name geinteresseerd is in het bloed. Maar ondanks het feit dat het nogal een verknipte kerel is, ga je toch een beetje met 'm meevoelen - dat hij een ontzettend kloteleven heeft en heeft gehad is duidelijk. Het is verder wel wat traag: actie is er nauwelijks, het enige wat er gebeurt is dat de waanzin van de hoofdpersoon langzaamaan escaleert. En als je schrikmomenten, humor of gore zoekt ben je al helemaal aan het verkeerde adres, dit is een bloedserieuze (no pun intended) film. Toch kon het wel m'n aandacht vasthouden, zolang het duurde: 3.0*.

En volgens mij zie ik daar John Milton in het vizier!

U96

• 731 messages
  • 762 votes

(afbeelding)

The Descent: part 2 (2009) – FTV – 2punten – 20augustus2016

horrorfilm van Jon Harris, sterk vervolg op deel 1 van the descent, film volgt mooi op het eerste deel, de verrassing uit deel 1 was wel weg gewoon omdat je weet wat er gaat komen, het gore is daarentegen beter sterker zelfs dan in deel 1 de spanning is eveneens sterk aanwezig, de make-up van de monsters vond ik ook beter dan in deel 1 evenals de belichting van de volledige film, alles kwam duidelijk in beeld, het einde was daarentegen heel verrassend, compleet onverwacht en je blijft met een mega grote vraag zitten, het waarom ??

3,5*

(58films:143punten)

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

42. Perché Quelle Strane Gocce di Sangue sul Corpo di Jennifer? (1972) - FTV - 11 augustus - 3 punten (42 films - 151 punten)

Murder is no laughing matter!

Op vakantie in Italië een Giallo bekijken, toepasselijker kan haast niet. Een moordenaar vermoord fotomodellen in een flat. Een commissaris gaat opzoek naar de moordenaar.

Het acteerwerk (en de Amerikaanse dub) waren weer van nogal dubieuze kwaliteit. Iemand word dood aangetroffen in een lift en men reageert alsof dit de normaalste zaak van de wereld is, kan gebeuren toch.

De moordenaar uit de film lijkt een beetje geleend uit Blood and Black Lace. Dezelfde hoed en doek over het hoofd, maar dit keer dan wel kanariegele handschoenen in plaats van het gebruikelijke zwarte leer. Het plot had wat meer uit gediept kunnen worden en veel aandacht krijgen de personages niet, maar toch was het wel te doen en bezat het een vermakelijke spanning. Vooral de commissaris vond ik wel geinige vent, qua uiterlijk deed hij me een beetje denken aan Inspector Barnaby uit Midsommer Murders.

Case of the Bloody Iris is wel een erg mooi geschoten Giallo. De film komt bij vlagen vrij modern over en maakt op een goede manier gebruik van het mooie widescreen-formaat. Met name de telefooncel en de lift vond ik mooi in beeld gebracht en de kills zagen er allemaal top uit (al was het bloed misschien een beetje verf-achtig).

Concluderend kunnen we stellen dat dit een prima Giallo was. Voor de liefhebber de moeite waard door de mooie beelden en alle typische Giallo elementen: naakt, gemaskerde moordenaar, mooi geschoten en waardeloze dubbing.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

43. Manhattan Baby (1982) - FTV - 12 augustus - 3 punten (43 films - 154 punten)

(afbeelding)
Manhattan Baby is een film van Lucio Fulci die ik al langere tijd wilde zien, voornamelijk door de ontzettend sfeervolle poster. Ik had echter grote moeite met het vinden van de film, totdat alexspyforever zo vriendelijk was om hem naar me te sturen .

Een Egyptoloog is samen met zijn vrouw en dochter in Egypte als hij een mysterieuze tempel opgraaft. Tijdens de opgraving raakt hij zijn zicht kwijt. Zijn dochter krijgt een oud amulet van een oude bedelaar. Eenmaal terug in New York gebeuren er vreemde dingen in het appartement van de Egyptoloog. Zou zijn dochter zijn bezeten door een oud Egyptisch kwaad?

Manhattan Baby – een vrij domme titel die enkel naar de setting van de tweede helft van de film verwijst – valt het best te omschrijven als een soort combinatie van The Exorcist en The Awakening. Ook heeft de film een aantal elementen geleend van Poltergeist – bijvoorbeeld wanneer het jongetje verdwenen is en op de spiegel “Help me, Daddy” verschijnt.

Het acteerwerk was – zoals de ervaren Fulci kijker ook wel zou verwachten – niet veel soeps en sommige dialogen waren tamelijk bizar. Dat irritante snotjoch uit A Blade in the Dark heeft hier weer een rolletje, dit keer geen schel hoog stemmetje in de nasynchronisatie maar toch weer een irritant gozertje. Het meisje deed nog haar best maar kwam toch niet echt over.

Het concept van de film sprak mij wel aan. Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor het oude Egypte, en Mummie-vloeken en reïncarnatie verhalen kunnen – mits ze goed zijn uitgewerkt – bijzonder sfeervol zijn. Het verhaal liep hier echter een beetje van de hak op de tak en de amateur Egyptoloog zou uit de dialogen kunnen opmaken dat de screenwriters geen enkele kennis van de oud Egyptische cultuur hebben. Het zogenaamde symbool van het kwaad is namelijk gewoon een variant op het oog van Horus, en dat is eerder een gelukssymbool.

De film is dan wel weer bijzonder degelijk opgenomen in mooi 2,39:1-formaat. Zowel Egypte als New York waren sterk in beeld gebracht. Zoals we van Fulci gewend zijn zitten er heel veel zooms en close-ups in. De opticals zagen er super fout en goedkoop uit, freaky blauwe 80s lazers. De muziek van Fabio Frizzi paste af en toe niet heel goed bij de film en viel vaak in herhaling, zaten we een paar aardige tracks tussen die me aan de zombiefilms van Fulci deden denken.

Voor Fulci’s doen zat er vrij weinig gore in de film. Vrijwel helemaal aan het einde worden we toch getrakteerd op enkele toffe kills als een man door tot leven gewekte opgezette vogels wordt opgevroten en een dode oppasser door een muur wordt gedrukt.

Toch wel een tegenvaller deze Fulci, had een veel sfeervollere film verwacht. Verder was ik teleurgesteld dat het bezeten meisje niet door het nachtelijke New York ging dwalen (wat we naar aanleiding van de poster wel zouden mogen verwachten). Vermakelijke b-film, maar toch echt een tandje minder dan de zombiefilms van Fulci.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

44. Murderock - Uccide a Passo di Danza (1984) - FTV - 13 augustus - 3 punten (44 films - 157 punten)

http://static.cinemagia.ro/img/db/movie/04/43/54/murderock-uccide-a-passo-di-danza-302586l.jpg

Murder is often the result of Human endeavour.

- John Huston

Murder-Rock is vreemde eend in Fulci’s latere werk. De film is een soort combinatie van Flashdance en een Who-dunnit, maar dan met Giallo-achtige moorden. De film deed me een beetje denken aan de film waarvoor John Travolta’s personage de geluidseffecten verzorgd in Blow Out.

Op een dansacademie in New York gaat het er behoorlijk fanatiek aan toe. Als de competitie groter wordt worden er enkele danseressen dood aangetroffen, doorboord met een speld. De dans-instructrice droomt dat ze vermoord word door een man op een reclame bord, zou hij de moordenaar zijn?

De dub is dit keer eigenlijk best wel aardig gedaan, nergens werd het storend en het liep zowaar synchroon. Waarschijnlijk is er hier dan ook grotendeels met Amerikaanse acteurs gewerkt. Het acteerwerk was te doen.

Alweer een film van Fulci die zich in New York afspeelt (wat heeft die gast toch met die stad), maar ik moet wel zeggen dat we ditmaal schitterende beelden van de avondhemel boven de skyline te zien krijgen. De cinematografie was verder ook best degelijk, met name de kills waren uitstekend geschoten.

Voor Fulci’s doen waren de kills erg bloedeloos. Hij koos hier voor een meer subtielere (eigenlijk meer Argentoëske) manier om zijn slachtoffers om te brengen. En toegegeven, die naald was toch best akelig.

De typische jaren 80 dansen waren zo fout dat het leuk werd en de heerlijke 80s muziek was ook echt fout. Keith Emerson (Inferno) maakt zowaar de muziek voor deze film en leverde een aantal uitstekende suspense-tracks. Zelf vond Fulci Emerson’s werk trouwens helemaal niets, de producers maakte een Flashdance-parodie van zijn oorspronkelijke script dat niet eens over dansers ging. Kort na de opnames kreeg Fulci hepatitis en moest hij teug naar Italië. Pas in 1986 zou hij weer een film maken.

Na zijn zombie en splatter-films probeerde Fulci terug te keren naar de Giallo met The New York Ripper en deze film. Murder-Rock vond ik eigenlijk nog wat geslaagder als The New York Ripper omdat de film visueel interessanter is. Al lijkt Fulci hier wel een aantal dingen af te kijken van de films van Dario Argento en Mario Bava. Het verhaal zat best sterk in elkaar, al leek het uit eindelijk wel een beetje veel op zijn eerdere Lizard in a Woman’s Skin.

Al met al een vermakelijke jaren ’80 Giallo van de hand van The Master of Gore.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ach baspls is Murderock dan toch een horror? Ik had die aan de kant gezet omdat imdb hem niet als horror aanduidt en nu zie ik op Moviemeter dus wel horror staan. Ok dan kan ik die dan toch nog op de kijklijst zetten.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

44. Sleepaway Camp (1983) - FTV - 13 augustus - 3 punten (44 films - 160 punten)
Sleepaway Camp is de enige niet-Italiaanse film die ik heb meegenomen op mijn Italiaanse vakantie. Na de eerste twee delen van Firday the 13th en The Burning is dit de vierde Summer Camp Slasher die ik zie.

Ricky en zijn verlegen nichtje Angela brengen de zomer door op kamp Awak. Na een akkefietje met een pedofiele kok gebeuren er vreemde dingen op het kamp. Angela wordt erg gepest omdat ze zo verlegen is, maar dan vallen de pestkoppen ten prooi aan een mysterieuze moordenaar.

Voor een dergelijke Slasher was het acteerwerk niet slecht. Het tiener-drama was zelfs best sterk neergezet. Allemaal erg geloofwaardig en ook best redelijk uitgewerkte personages. Zelf had ik wel sympathie voor Angela, wat waren die meiden vals zeg.

De soundtrack is een combinatie van zeer degelijke orkestrale suspense-muziek en wat jaren ’80 nummers. De film was redelijk geschoten, al werd het nergens echt bijzonder. Het leek vaak meer herfst als zomer omdat de blaadjes bruin gekleurd waren (zal wel een Amerikaanse boomsoort zijn). De kills waren niet echt heel bruut en veel waren er eigenlijk ook niet. Toch vond ik dat de make-up er wel uitstekend uitzag, vooral nadat de slachtoffers dood waren.

Je zag natuurlijk al van mijlen ver aankomen dat Angela de moordenaar was, hoe gek dat ook mag klinken. Nadat ik zag dat de pedo-kok door kinderhandjes zijn dood in werd geduwd was er voor mij geen twijfel meer mogelijk. De film probeert nog om ons aan het twijfelen te brengen door Ricky zelf verdacht te maken, maar dat duurt niet voor lang. Toch was het einde wel een enorm freaky twist. Want alsof het nog niet genoeg was dat een klein meisje de killer is in deze slasher, is ze ook nog geen meisje… Ik snap dat ze wraak nam op die pestkoppen, en misschien ook nog wel dat ze haar vriendje omlegde, maar die kleine koters afslachten was dan weer niet nodig… Overigens wel grappig dat de film de hele tijd vrij braaf blijft qua gore en seks en aan het einde alle remmen los laat.

Al met al was Sleepaway Camp wel een geinige Summer Camp Slasher maar tot nog toe heb ik er geen enkele gevonden die het sfeertje heeft dat ik zoek. Heb me er prima mee vermaakt, ondanks dat de kills vrij schaars waren, omdat het drama ook vrij aardig was. Door het freaky einde nog best memorabel, maar haalt het niet bij The Burning – die ook goede drama had en qua gore en visueel wat sterker was – en de eerste Friday the 13th – de klassieker en toch wel goed plot en vrij sfeervol. Aanrader voor de liefhebber.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

45. Solamente Nero (1978) - FTV - 14 augustus - 3 punten (45 films - 163 punten)

(afbeelding)
Solamente Nero wilde ik vooral zien door de ontzettend sfeervolle poster. In tegenstelling tot wat je door de poster zou verwachten is het echter geen film over nachtelijke moorden aan in Venetië en is het op de poster afgebeelde vooral niet terug te vinden in de film.

Een man komt na jaren te zijn weg geweest terug naar het eiland in de buurt van Venetië waar hij is opgegroeid. Zijn broer is priester en hij kan zolang in de pastorie verblijven. Als de priester getuigen is van een moord krijgt hij daarna briefjes met bedreigingen, zijn broer probeert de moord op te lossen maar het wordt grimmig in de parochie en meer moorden volgen…

Solamente Nero komt heel erg over als een film die mee wil liften op het succes van Profondo Rosso. De film heeft een elektronische soundtrack met af en toe geluidseffecten die doen denken aan Kraftwerk of Giorgio Moroder’s vroege werk.

Verder lijkt de manier waarop het plot ontwikkeld ook erg Argentoësk. Het verhaal was redelijk spannend en je twijfelde steeds wie nou de dader is. Uiteindelijk blijkt het – net als in Don’t Torture a Duckling – de priester te zijn, daar zullen de filmmakers ongetwijfeld gedonder mee hebben gehad.

Alles wordt netjes opgelost en in een scène die erg aan Vertigo deed denken loopt de priester de trappen van een klokkentoren op en gooit zichzelf van de rand. Vrij abrupt helaas en ondanks dat alle moorden opgelost zijn wordt er geen motief gegeven voor die eerste moord die alles in gang heeft gezet. Waarom vermoord een priester out-of-the-blue een schoolmeisje? Uiteraard kun je best wat aannemelijke dingen bedenken, maar de film had dat beter moeten uitwerken.

De opnames waren redelijk, maar niet heel erg bijzonder. Al met al niet zo sfeervol als ik had gehoopt maar wel best vermakelijk deze Giallo.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

46. Aenigma (1987) - FTV - 14 augustus - 3 punten (46 films - 166 punten)

(afbeelding)

Naar Aenigma van Lucio Fulci was ik al langere tijd nieuwsgierig, deels door de poster.

Op een meisjes internaat in Boston wordt een grap uitgehaald met de dochter van de schoonmaker. Ze raakt in een coma, maar zal toch wraak nemen op haar belagers…

De setting is een beetje gejat van de meisjesschool in Phenomena. De nachtelijke vergaderingen en vreemde geluiden (hoewel dat nauwelijks was uitgewerkt) waren dan weer een dikke knipoog naar Suspiria. Het wraak-achtige aspect van de film doet dan weer een klein beetje aan Carrie denken en volgens mij is Wim Vink (The Godfather of Nether-horror) door Aenigma geïnspireerd voor zijn film Half-Past Midnight.

Het plot van Aenigma was bijzonder matig uitgewerkt en wordt eigenlijk helemaal nergens spannend. Bij het einde krijg je een beetje een gevoel van ‘Was dit het?’, want het plot is niet duidelijk afgelopen.

Alweer een Fulci die tegenvalt qua gore, er zaten niet veel kills in en als ze er waren dan slecht in beeld of bloedeloos. Ik denk dat Fulci zijn titel – The Master of Gore – enkel aan zijn zombie-films te danken heeft. De muziek was op zich niet slecht maar paste vaak totaal niet onder de film, rockmuziek terwijl een meisje bedekt met slakken op een bed licht en angstige geluiden maakt…

Aenigma speelt zich af in Boston, maar is volledig opgenomen in Joegoslavië. Ik vermoed dat dat goedkoper was dan de film in Italië op te nemen, sommige Nederlandse films zijn ook deels in Oost-Europa opgenomen. Met de setting was op zich niet veel mis, vooral de beelden in het ziekenhuis vond ik wel sfeervol. Die retro apparatuur en die atmosferische belichting maken die scènes helemaal af. Overigens ook opmerkelijk dat Fulci schaalmodellen heeft gebruikt voor shots van uit de lucht en van de skyline van Boston, slim met zo’n laag budget.

Al met al is Aenigma toch een vrij saaie film, door Fulci zelf niet eens genoemd in interviews. Vermoedelijk een van de laatste stuiptrekkingen van de Italiaanse exploitatie-cinema.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

47. Un Gatto nel Cervello (1990) - FTV - 15 augustus - 3 punten (47 films - 169 punten)

(afbeelding)

In A Cat in the Brain speelt Lucio Fulci zichzelf in de hoofdrol. Dat klinkt alsof hij een weddenschap heeft verloren, maar eigenlijk heeft hij het afgekeken van Wes Craven’s New Nightmare.

Lucio Fulci wordt geplaagd door nachtmerries en waanbeelden bij het zien van dingen die hem herinneren aan de films die hij heeft opgenomen. Hij gaat naar een psychiater, die hem hersenspoelt en voor de moorden die hij pleegt wil laten opdraaien.

De film zit vol van fragmenten van Fulci’s latere films en films die hij geproduceerd heeft, de meeste vond hij zelf niet eens goed blijk uit interviews, dus denk ik dat hij deze film ook deels heeft gemaakt om de gore nog ergens in te gebruiken. De eerste fragmenten van de kannibalistische moordenaar (vermoedelijk uit Bloody Psycho?) zagen er eigenlijk best goed uit, maar verder was het vaak nogal slecht. De film heeft me in ieder geval overtuigt om Sodoma’s Ghost links te laten liggen.

A Cat in the Brain is een erg aparte film, vooral de manier waarop Fulci zichzelf neerzet is verbazend. Bovendien doet hij alsof hij alleen maar Horror regisseert terwijl hij dat pas sinds eind jaren ’70 doet en veel meer westerns, komedies en avonturenfilms heeft geregisseerd. In las dat Fulci’s grote hobby zeilen is, geen wonder dus dat hij aan het einde de horizon te gemoed zeilt.

De muziek zorgde voor een soort luchtigheid, de beelden in het begin van katten die aan hersens knagen zag er lekker ranzig uit en het was wel grappig om een keer The Master of Gore zelf te zien in een van zijn films. Dat maakt A Cat in the Brain toch interessanter als de andere van matige latere films.

Misschien dat ik Demonia en Voices from Beyond ooit nog een kans geef, maar denk toch dat ik het maar bij Fulci’s eerdere films hou. The Black Cat, Conquest, The Psychic en Perversion Story ga ik zeker nog kijken. Tot nu toe vind ik Zombi 2, The Beyond, Lizard in a Woman’s Skin en Don’t Torture A Duckling toch ongeëvenaard in Fulci’s oeuvre. Murder-rock, The House Next tot he Cemetery en City of the Living Dead waren ook nog wel redelijk en The New York Ripper en Manhattan Baby waren nog wel te doen, maar verder is het eigenlijk waardeloos wat ik tegenkom.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

48. La Frusta e il Corpo (1963) - FTV - 15 augustus - 4 punten (48 films - 173 punten)

http://chizinepub.com/sites/default/files/navanka_and_kurt.jpg

The Whip and the Body van Mario Bava was een van de weinige minder bekende films met Christopher Lee die ik heb kunnen vinden.

De verstoten zoon Kurt Menliff (Lee) keert na jaren weer terug bij het kasteel van zijn familie. Hoewel zijn vader hem officieel vergeeft koestert de hele familie haat jegens hem. Dan wordt hij vermoord en de dader kan ieder van hen zijn. Maar van wie zijn de modderige voedstappen en de zware lach die s ’nachts door het kasteel galmt?

Christoper Lee is natuurlijk altijd de beste acteur in dit soort films, hier speelt hij wederom zijn rol met volle overtuiging. Erg jammer vond ik alleen dat zijn mooie zware stem compleet verloren is gegaan in de dubbing. Volgens mij is hij zelfs gedubd door een Amerikaan, want bepaalde uitspraken kunnen nooit door een Brit zijn gesproken. Het verdere acteerwerk was ook niet slecht. Al was die vader wel een behoorlijke mis-cast, alleen de smerige baard maakte hem ouder als de rest.

Had van te voren niet heel grote verwachtingen voor de film. Voornamelijk door de titel, die een film die puurt om martelingen draait suggereert. Uiteindelijk is de film meer een romantisch spookverhaal met enkele moorden en een paar zweepslagen.

Mario Bava weet echt hoe je een film lekker sfeervol moet opnemen. The Whip and the Body is visueel echt een meesterwerkje. Een schitterende avondhemel aan het strand met een paart dat naar het silhouet van een kasteel galoppeert. De clair-obscur belichting maakte het mooie kasteel tot een veel sfeervollere en grimmigere setting. En dan is de cinematografie ook nog uitstekend.

Aangezien veel Gotische horror (en films überhaupt) in de jaren ‘50 en ‘60 gewoon helemaal belicht werden is Bava zijn tijd ver vooruit met zijn impressionistische kleurgebruik en beperkte belichting.

Mooie soundtrack die vooral bij het Romantische aspect past en zelfs een beetje in je hoofd blijft zitten.

Al met al een goede Gotische horror van Bava. De dialogen waren een beetje matig en het was jammer dat Lee gedubd was door iemand anders, maar het plot was wel aardig en visueel is de film werkelijk schitterend. Ik denk dat ik Bava’s oeuvre maar eens helemaal moet gaan afwerken.

Een aanrader voor liefhebbers van Gotische horror.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Zombie Flesh Eaters aka Zombi 2 (1979) - RW - 20 augustus 2016 - 2 punten (114 films - 386 punten)

http://www.homecinemachoice.com/sites/18/images/article_images_month/2013-01/zombie%20flesh%20eaters%2005.jpg

Ik vind deze bij een re-watch nog steeds goed al moet ik wel zeggen dat de film een vrij lange aanloop heeft voordat we uiteindelijk wat zombies te zien krijgen. Maar als ze in beeld komen dan wordt het lekker gore. Ook die onderwaterscène blijft erg leuk. De finale is spannend en de zombies zien er schitterend uit. Uiteindelijk kom je nu nog niet veel meer te weten hoe het allemaal begonnen is. Er wordt gesproken over voodoo, maar er is nergens een voodootafereel. Men houdt het dan maar op een onbekende tropische ziekte. Nu uiteindelijk is het allemaal niet zo belangrijk hier. De film eindigt eigenlijk waar Romero's Dawn of the Dead begon. Jammer dat de zombies van Romero niet zo goed uitzagen als deze.

marciee

• 26 messages
  • 16 votes

Hush (2016) - FTV - 20 augustus - 4 punten (3 films - 6 punten)

Wat is dit een spannende film zeg, ondanks dat het verhaal eigenlijk op dezelfde plek en in hetzelfde scenario plaatsvindt. Zie verschillende reacties over de opbouw, deze schijnt wat traag te zijn. Mij viel dit reuze mee, het wordt al vrijsnel spannend en ik bleef ook de hele tijd geboeid. Het einde is wat minder en kort door de bocht, maar da's natuurlijk ook persoonlijk. Deze film zou ik geen horror noemen, maar een goeie thriller. Voor mij een van de beste films die ik ooit heb gezien. 4*

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

marciee, de film is 2 punten waard, je tussenstand klopt wel met 6 punten .

morpheus2000

• 599 messages
  • 10387 votes

25. See no Evil 2 (2014) - FTV - 20 augustus 2016 - 2 punten (Totaal: 59 punten)

(afbeelding)

En daar is Jacob weer....
Waar in deel 1 (die ik eigenlijk best wel genietbaar vond) Mr. Goodnight al de nodige moorden pleegde onder invloed van zijn moeder, gaat deze gespierde kaalkop in deel 2 weer zijn gang in een mortuarium. Nadat een rondborstige dame het nodig vindt om op zijn lichaam te springen, heeft ze hem hiermee blijkbaar pas echt goed gereanimeerd en kan het feest beginnen. Alhoewel feest.. Deze film is gewoon een herhaling van een zooi andere films met alle vergelijkbare dingen die daar ook al in getoond zijn. Waar deel 1 me nog kon verrassen, gebeurde dat hier op 1 ding na (de hoofdrolspeelster weet de film niet te overleven) totaal niet. Zaagje hier, zaagje daar (al dan niet een elektrische), er worden wat lichamen door ruimtes heen gegooid, wat ogen worden ingedrukt en jawel jawel, Jacob overleefd alles wederom.
2,5 *

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

49. Shivers (1975) - FTV - 19 augustus - 3 punten (49 films - 176 punten)

Shivers is de debuutfilm van David Cronenberg. Hoewel hij eerder al twee films maakte, waren die allebei korter en geen horror.

Een luxe appartementen complex wordt geteisterd door een parasiet die seksueel overdraagbaar is en de dragers ervan veranderd in seks-maniacen.

Zijn bekende Body-horror was hier al aanwezig en ondanks dat Shivers een typische exploitatie horror is blijkt wel Cronenbergs potentieel. Op het eerste gezicht lijkt het een nogal foute film, maar er zat wat achter het erotische thema. Namelijk dat Cronenberg het taboe rond seks wil opheffen en daarom ook (voor die tijd) vrij controversiële scènes in de film heeft toegevoegd. Zelf vind al die taboedoorbrekendheid altijd een beetje nietszeggend, ik vind zelf dat je in een horror-film beter op angst, gore en geweld kunt richten en niet op wat schokerend is.

De film heeft nog de nodige foutjes, zo is het plot niet heel sterk uitgewerkt en en had de aandacht die de personages krijgen beter of anders verdeeld kunnen zijn. De film is wel degelijk geschoten en de gore en effecten waren zeker niet slecht.

Alles bij elkaar was het zeker geen standaard horrorfilmpje, maar echt goed was het ook zeker niet. De film is nog niet niveau dat Rabid, The Brood en Scanners zouden behalen en al helemaal niet vergelijkbaar met The Fly. Geinig om een keer gezien te hebben.

morpheus2000

• 599 messages
  • 10387 votes

26. The Frankenstein Theory (2013) - FTV - 20 augustus - 2 punten (Totaal: 61 punten)

(afbeelding)

Found Footage, waarin een professor denkt te kunnen achterhalen waar Frankenstein op gebaseerd is. Dus gaan ze met zijn allen de Canadese grens over om ergens rond de poolcirkel flink rond te rennen door het sneeuw. Ondertussen horen ze 's nachts allerlei vreemde geluiden, komen er ook nog wolven buurten bij hun schuilhut en worden de acteurs en 1 actrice alsmaar minder in aantal. Maar goed, voordat dit laatste aan de gang is zijn we al ruim de helft van de film voorbij. Eerst helft van de film is saai door het vele gepraat en gesteggel. En de 2de helft bestaat vooral door rennen door de sneeuw en door de nacht.
2 *

U96

• 731 messages
  • 762 votes

baspls wrote:

47. Un Gatto nel Cervello (1990) - FTV - 15 augustus - 3 punten (47 films - 169 punten)

(afbeelding)

In A Cat in the Brain speelt Lucio Fulci zichzelf in de hoofdrol. Dat klinkt alsof hij een weddenschap heeft verloren, maar eigenlijk heeft hij het afgekeken van Wes Craven’s New Nightmare.

Lucio Fulci wordt geplaagd door nachtmerries en waanbeelden bij het zien van dingen die hem herinneren aan de films die hij heeft opgenomen. Hij gaat naar een psychiater, die hem hersenspoelt en voor de moorden die hij pleegt wil laten opdraaien.

De film zit vol van fragmenten van Fulci’s latere films en films die hij geproduceerd heeft, de meeste vond hij zelf niet eens goed blijk uit interviews, dus denk ik dat hij deze film ook deels heeft gemaakt om de gore nog ergens in te gebruiken. De eerste fragmenten van de kannibalistische moordenaar (vermoedelijk uit Bloody Psycho?) zagen er eigenlijk best goed uit, maar verder was het vaak nogal slecht. De film heeft me in ieder geval overtuigt om Sodoma’s Ghost links te laten liggen.

A Cat in the Brain is een erg aparte film, vooral de manier waarop Fulci zichzelf neerzet is verbazend. Bovendien doet hij alsof hij alleen maar Horror regisseert terwijl hij dat pas sinds eind jaren ’70 doet en veel meer westerns, komedies en avonturenfilms heeft geregisseerd. In las dat Fulci’s grote hobby zeilen is, geen wonder dus dat hij aan het einde de horizon te gemoed zeilt.

De muziek zorgde voor een soort luchtigheid, de beelden in het begin van katten die aan hersens knagen zag er lekker ranzig uit en het was wel grappig om een keer The Master of Gore zelf te zien in een van zijn films. Dat maakt A Cat in the Brain toch interessanter als de andere van matige latere films.

Misschien dat ik Demonia en Voices from Beyond ooit nog een kans geef, maar denk toch dat ik het maar bij Fulci’s eerdere films hou. The Black Cat, Conquest, The Psychic en Perversion Story ga ik zeker nog kijken. Tot nu toe vind ik Zombi 2, The Beyond, Lizard in a Woman’s Skin en Don’t Torture A Duckling toch ongeëvenaard in Fulci’s oeuvre. Murder-rock, The House Next tot he Cemetery en City of the Living Dead waren ook nog wel redelijk en The New York Ripper en Manhattan Baby waren nog wel te doen, maar verder is het eigenlijk waardeloos wat ik tegenkom.

schitterende reeks Italiaanse horrorfilms heb je gezien, allemaal met ondertiteling ? er zitten er wel enkele tussen die me echt wel aanspreken!!!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.