• 178.337 movies
  • 12.225 shows
  • 34.005 seasons
  • 647.593 actors
  • 9.377.371 votes
Profile

Horrorfilm challenge zomer 2016

John Milton

• 24229 messages
  • 13395 votes

44. Knock Knock (2015) - FTV - 2 punten - 6 augustus 2016 (44 films, 161 punten)

https://media.pathe.nl/nocropthumb/1600x900/gfx_content/2%20Grote%20Still/knocknockgrotestill3.jpg

"I'm glad we knocked on your door."

Keanu, Keanu. Na The Neon Demon vergat ik even hoe lachwekkend slecht je kunt zijn. Toegegeven, het was een moeilijkere rol dan die van je twee belagers, maar oeh.... wat tenenkrommend.

De film zelf greep me voornamelijk doordat ik wilde weten hoe het afliep, en wat voor fubar shit die meiden nog meer uit zouden halen. Maar ik vond het verder wel een niemendalletje. Ik was wel gecharmeerd van Ana de Armas (links), die we in Villeneuve's Blade Runner film terug gaan zien. Dat mag van mij.

Het beste wat ik over de film zelf kan zeggen is dat ik zin kreeg om Haneke's Funny Games te gaan herzien. Dus die ging er gelijk daarna in en wát een verschil. Roth lijkt niet echt te weten wat hij nu precies wil zeggen, en ontbeert de kunde om dat op een indrukwekkende manier te zeggen. Het is wellicht wat oneerlijk om hem naast een intellectueel als Haneke te leggen, maar wanneer je een dergelijke home-invasion film maakt, nodig je de vergelijking nu eenmaal uit.

2,5*

45. Funny Games U.S. (2007) - RW - 1 punt - 6 augustus 2016 (45 films, 162 punten)

https://f.kinozon.tv/%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BF_%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D1%80%D1%8B/6956/%D0%97%D0%B0%D0%B1%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8B%D0%B5_%D0%B8%D0%B3%D1%80%D1%8B-34.jpg

"You shouldn't forget the importance of entertainment."

De eerste keer viel Haneke's Funny Games wat moeilijk. De timing was wellicht niet ideaal, maar sowieso was ik destijds onvoorbereid op Haneke's benadering. Zijn hand rijkt door de lens, door je beeldscherm en tikt je tegen het voorhoofd. 'let je op? kijk je? en waarom? wat vind je hiervan, wat verwacht je nu?'

Haneke is een filmmaker die regelmatig bij filmwetenschap geanalyseerd wordt (ook bij een van mijn filmvakken kwam hij uitgebreid naar voren, en die docent is nog steeds gebiologeerd door de film) en dat is niet zonder reden. Je hoeft hier niet te komen voor een toegankelijke, spannende thriller. Sterker nog, hij lijkt sommige scènes juist bewust te rekken om zijn punt te maken. Wie hier afkerig van is, kan wellicht dan toch beter die natgeregende chica's erin gooien. But you'd be missing out.

Losstaand van Haneke's boodschap echter, die je het beste zelf eruit kunt halen, levert iedereen hier een behoorlijke prestatie af. Tim Roth, Naomi Watts en Michael Pitt spelen geweldige rollen, maar ook de bijrollen tot het kind aan toe zijn uitstekend vervuld. Cameraman Darius Khondji is een begenadigd 'mooifilmer', maar hier is zijn werk uiterst behoudend. En dat geldt evenzeer voor de regie en montage: Het hartzeer wordt extra voelbaar door het gebruik van lange, ononderbroken scènes, gefilmd als één voortdurend statisch shot.

Het is een remake van Haneke's eigen Oostenrijke film Funny Games (1997), en bijna shot-voor-shot. Of dat noodzakelijk was, is een andere discussie, maar bijzonder is het wel en vooralsnog meen ik door de geweldige acteurs, deze remake van zijn eigen hand te prefereren. Met name één bepaalde scène maakt de gemoederen doorgaans los, en ook ikzelf was daar destijds behoorlijk door ontdaan, aangezien het tegen de normale wetten van de film ingaat. Toch meen ik dat de regisseur en film meer verdienen dan een vluchtig (doch voorstelbaar!) onbegrip, om vervolgens opzij te worden geschoven.

Haneke is geen doorsnee filmmaker, en Funny Games is geen doorsnee home-invasion film. De film gaat over onderwerpen als de grens tussen fictie en realiteit, de natuur van geweld, entertainment en de rol van de observator, en is schijnbaar bedoeld als een commentaar op violence & the media.

Na een eerste, wat lauwere kennismaking, viel Funny Games nu heel wat beter. Aanmerkelijk!

3* ----> 4*

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

The Innocents (1961) - FTV - 3 punten - 6/7 augustus 2016 (58 films, 214 punten)
http://horrornews.net/wp-content/uploads/2015/06/Innocents-poster.jpg
Een uitstekende en tijdloze spookhuisfilm.
Deborah Kerr weet een soort oprechtheid uit te stralen in haar rol als de gouvernante Miss Giddens.
Verder vind ik dat met name de jonge Martin Stephens het erg goed doet als Miles.
Hij slaagt er goed in om zijn 'dubbelrol' (ik weet niet hoe ik het anders moet bewoorden) overtuigend te vertolken.
De geestverschijningen van Peter Quint en Miss Jessel blijven vaak wat schimmen op de achtergrond. Hierin is de tijdloze aanpak van de makers goed terug te zien, want zo pakt men het tegenwoordig soms nog steeds aan. Verder vind ik dat hierdoor de dreiging ook veel beter overkwam.
De soundtrack is ook goed en sfeer verhogend. Het melodietje uit de muziek doos (ook nog gebruik van gemaakt in latere films) is best creepy en de rest van de soundtrack is ook prima.
Deze film had er waarschijnlijk prachtig uitgezien in kleur, zeker gezien de prachtige setting. Toch moet ik zeggen dat de keuze voor zwart-wit een sterke was, want ook dit draagt bij: vooral aan de duistere sfeer die de film op gaat.
Haast wel 'het voorbeeld' voor een gotisch spookhuis verhaal'. Ik kan deze film alleen maar aanraden.
4*

Kondoro

• 11521 messages
  • 2865 votes

#16 - Haunt (2013) - FTV - 2 punten (punten totaal: 38) - 7 augustus 2016

https://www.bhmpics.com/walls/haunt_2013-wide.jpg

Vandaag spontaan Haunt gezien. Ik moet zeggen dat het nog een redelijke film was die het niet van zijn 'schrikmomenten' moest hebben, want dat niveau lag erg laag. Ik denk dat Haunt een leuk tussendoortje is maar angstaanjagend is het zeker niet.

Ik houd het voor de rest even kort. Het verhaal was redelijk. Het huis is paranormaal en ze proberen er via een weg contact te krijgen met een bepaalde geest. Vooraf scene gaf al mooie hints mee. Ze krijgen contact en er vormt zich een kat en muis spel. Concept was goed, acteerwerk had soms ietsjes beter gekund. Niet meer mijn type films om bang van te worden, dan ga ik liever naar de Psychologische horror's toe.

3.0*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Species (1995) - FTV - 6 augustus 2016 - 3 punten (94 films - 329 punten)

http://www.filmxy.com/wp-content/uploads/2015/06/Species-1995-cover.jpg

Ik moet zeggen dat deze mij beter beviel dan ik aanvankelijk had verwacht. Of het concept op dat moment nieuw was, weet ik niet. Ook als het dat niet was, dan nog vind ik het wel leuk gevonden. Uiteraard deed het mij terugdenken aan sci-fi horrorfilms zoals Alien maar ook Species weet aardig zijn stempel te drukken met iets anders. Natasha Henstridge is geweldig als de femme fatale die eerst totaal wereldvreemd de zaken aanpakt met al heel snel weet wat ze wil. Een aantal heel goede effecten. Uiteindelijk is het einde wel wat voorspelbaar inclusief de hint dat het toch nog niet echt afgelopen was en de deur open blijft voor een of meerdere sequels. Aangename horror en Henstridge is een leuk figuur om naar te kijken met of zonder kleren.

Boeikens

• 4467 messages
  • 5326 votes

Gremlins (1984) FW 06/08 => 3 Pt (Totaal 176)

http://31.media.tumblr.com/48796bb2eb34e31a3b503d6ca6bffc5b/tumblr_myneyq9yr81rp0vkjo1_500.gif

Dat ik die vroeger nooit gezien heb ?

Lachen, gieren en brullen met deze Gremlins! ?

Super die transformatie van schattige Mogwai naar geflipte Gremlin ? Als ze dan de boel op stelten zetten, hilarisch gewoon ?

Toch eens uitkijken naar het tweede deel.

John Milton

• 24229 messages
  • 13395 votes

wuuut?! Jij was 16 toen deze uitkwam, hoe kun je die in 's hemelsnaam niet hebben gezien Boeikens?!

Ik ben van '80 en keek deze doorlopend op crappy vhs eind jaren '80, begin '90!

Species heb ik nog in de bios gezien, alexspyforever. Tweede of derde klas. We hadden nog nooit zo'n goede horrorfilmgezien. Achteraf lees ik dat als 'we hadden nog amper degelijke horrorfilms gezien'!

Toch, 21 jaar later kan ik de naam Natasha Henstridge nog probleemloos oplepelen. Kun je nagaan hoeveel indruk dat maakte op een vijftienjarige puberziel, toen er nog geen internet was.

En ik heb tot op de dag van vandaag geen Long Island Ice Tea gezien (of gedronken), zonder aan Forest Whitaker te denken...

Boeikens

• 4467 messages
  • 5326 votes

John Milton wrote:

wuuut?! Jij was 16 toen deze uitkwam, hoe kun je die in 's hemelsnaam niet hebben gezien Boeikens?!

16 hmmm, wie weet waar zat ik toen met m'n gedachten

joolstein

• 10841 messages
  • 8933 votes

Repulsion (1965) FTV– 4 punten – 06 augustus 2016 (103 films -339pnt.)

http://www.horrornewsnetwork.net/images/stories/fa6a3a408c3e59624d7f38d9f7d2c42f-Repulsion-1965-4.jpg

Review: Buitengewoon mooi in beeld gebracht film van Polanski. Met het camerawerk wordt de mentale toestand van Carol (Catherine Deneuve) vastlegt. Door die beelden en het mooie acteerwerk van Deneuve blijft dit toch redelijk spannend ondanks de lange speel duur. Maar hier schuilt ook het manco van de film want ook al wordt er genoeg tijd genomen, blijven we alleen maar Carol volgen die steeds verder afglijdt. Haar personage blijft vlak, er is bijna geen achtergrondinformatie. We komen alleen te weten dat het zusjes zijn uit Brussel zijn. Geen waarom, of hoe, geen verwijzingen naar haar jeugd dan alleen een foto? Bijzondere film dat wel!

Repulsion (1965)

joolstein

• 10841 messages
  • 8933 votes

Boeikens

Had je werkelijk waar Gremlins niet gezien? Ik denk dat het samen met Indiana Jones en Goonies de films zijn die ik het meest gezien heb. Mijn kinderen van 6,7 en 2x9 hebben ze allebei al meerdere keren gezien. Eng zijn ze niet maar leuk wel!

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

joolstein wrote:

Boeikens

Had je werkelijk waar Gremlins niet gezien? Ik denk dat het samen met Indiana Jones en Goonies de films zijn die ik het meest gezien heb. Mijn kinderen van 6,7 en 2x9 hebben ze allebei al meerder keren gezien. Eng zijn ze niet maar leuk wel!

Ik mag dan pas 16 zijn, ook ik ben opgegroeit met Gremlins, Indiana Jones en Goonies. Mischien dat ik daarom nu oude films beter vind

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

39. The Hunchback of Notre Dame (1923) - FTV - 6 augustus - 5 punten (39 films - 142 punten)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/Hunchback_of_Notre_Dame.jpg

Na The Phantom of the Opera is dit mijn tweede silent van Lon Chaney. Quasimodo wordt door zijn meester opgedragen de zigeuner Esmaralda te ontvoeren. Hij wordt echter betrapt en zwaar gestraft. Als ze ziet hoe hij lijdt krijgt Esmeralda medelijden met hem. Quasimodo's meester laat het hier echter niet bij zitten en de armen beginnen ook nog in opstand te komen.

Lon Chaney weer wederom onder een dikke laag make-up aardig wat emotie over te brengen. Zijn kostuum zag er ook weer indrukwekkend uit, in ieder geval beter dan veel latere versies van 'het monster'. Het verdere acteerwerk was ook zeker niet verkeerd.

Het verhaal vond ik in de Disney-film toch een stuk beter uitgewerkt, die volgt Victor Hugo's verhaal ook een stuk beter. Hier is het verhaal een beetje rommelig en draait het vaak niet genoeg om Quasimodo. Geen Frollo hier (mijn favoriete personage uit het verhaal) en de romance was daar ook beter (en minder cliché). Ook vond ik de eenzaamheid van de klokkenluider in de Disney-film beter naar voren komen. Maar dan moet ik ook zeggen dat de Disney-versie een hoop irritante drukke personages heeft, kinderachtige toevoegingen zoals de waterspuwers en overbodige liedjes. Iedere adaptatie heeft zo zijn voor- en nadelen.

De sets die Universal allemaal speciaal voor de film heeft laten bouwen waren zeer indrukwekkend. Je waant je echt in het middeleeuwse Parijs. Ook de stunts van de klokkenluider die over de Kathedraal klimt waren goed gedaan. Ik zou zweren dat de echte Notre-Dame voor de opnames was gebruikt. De set is in 1967 afgebrand en is voor die tijd volgens mij nog voor andere verfilmingen gebruikt.

De film is ook mooi opgenomen, de grote schaal van de locatie komt goed over en af en toe kwam het zelfs modern over door het gebruik van verschillende camerastandpunten. Ook de muziek was lekker sfeervol, en dan met name de mooie orgelmuziek.

Al met al weer een sterke silent deze The Hunchback of Notre Dame. Erg leuk om gezien te hebben en op veel aspecten waarschijnlijk onovertroffen door latere verfilmingen. Op de Disney-film na moet ik ze allemaal nog zien. Misschien dat ik binnenkort ook de 1982 versie eens bekijk, ik vind het toch een leuk verhaal om te zien.

Boeikens

• 4467 messages
  • 5326 votes

joolstein wrote:

Boeikens

Had je werkelijk waar Gremlins niet gezien? Ik denk dat het samen met Indiana Jones en Goonies de films zijn die ik het meest gezien heb. Mijn kinderen van 6,7 en 2x9 hebben ze allebei al meerdere keren gezien. Eng zijn ze niet maar leuk wel!

In die tijd was ik zeer actief en besteedde nog niet veel tijd aan films, en als, dan ging ik voor 'real horror' (was toen niet zo komedie gezind waarschijnlijk )

Ik ben i.i.g. blij deze nu gezien te hebben en kijk al uit naar deel 2

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

40. An American Werewolf in London (1981) - FTV - 6 augustus - 3 punten (40 films - 145 punten)

https://cdn-images-1.medium.com/max/800/0*CMZBM31s5O710GXc.jpg

Al jaren in mijn bezit maar nog nooit gezien. Nu dan eindelijk eens opgezet voor de Horror Challenge. Eigenlijk wilde ik The Wolf Man en The Curse of the Werewolf (met Oliver Reed) kijken, maar besloot toch maar eerst voor deze film te gaan. Grappig genoeg worden beide films hier genoemd.

Twee Amerikaanse toeristen trekken door Noord-Engeland. In een mysterieus dorpje worden ze op de heide door een wolf aangevallen. Als een van hen later in een ziekenhuis in London ontwaakt raakt hij er langzaam maar zeker van overtuigd dat hij een weerwolf is geworden.

Op een of andere manier had ik helemaal niet verwacht dat het een komedie film zou zijn. Horror/Komedie is soms geslaagd, maar meestal waardeloos, ik heb toch liever 'serieuze' horror. Toch vind ik dat John Landis de humor hier lekker luchtig brengt en de spannende momenten niet laat verpesten. Al vind ik wel dat hij af en toe net te ver gaat en dat hij dat hij beter een meer serieuze aanpak had kunnen kiezen.

De film begon heel sfeervol op de spook-achtige heiden. Heerlijk regenachtig sfeertje hangt er, alleen nog maar versterkt door de muziek. Ook de beelden van London, waar mensen door de weerwolf worden achtervolgt waren erg sterk. De gave droomscènes zagen er ook erg goed uit.

Speciaal voor deze film is de categorie Beste Make-up Special Effects bij de Oscars ontstaan. Rick Baker heeft terecht de prijs gewonnen want zijn werk aan deze film is uitstekend. De transformatie scène zag er erg indrukwekkend uit en verder zagen de wolf en de gore er ook zeer goed uit. Baker werkte tegelijk ook als supervisor aan The Howling waar zijn leerling Rob Bottin de special effects verzorgde. Bij The Howling zag de wolf er minder uit maar de transformatie vond ik mischien wel beter. Ook The Company of Wolves had een erg gave transformatie scène.

Blue Moon vond ik erg goed werken bij de film en paste vooral goed in het begin. Daarna vond ik dat Landis wat teveel bestaande muziek gebruikte. Elmer Bernstein heeft een erg mooie en spannende soundtrack voor de film gecomponeerd, maar daar zijn maar 7 minuten van gebruik in de film.

Al met al zeker geen slechte weerwolf-film. Zonder de luchtigheid en de gave effecten zou het echter een vrij standaard horror-filmpje zijn geweest. Het einde is veel te abrupt en er had veel meer mee gedaan kunnen worden. Door de special effects en make-up alleen al is de film echter het bekijken meer dan waard.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Boeikens wrote:

(quote)

16 hmmm, wie weet waar zat ik toen met m'n gedachten

Ik denk bij die onnozele actiefilmpjes van Stallone en Arnie. Gelukkig ben je daar nu te oud voor geworden hé, of wacht eens even..

Willy Wartaal

• 433 messages
  • 3815 votes

47. The Bride of Frankenstein 1935 - FTV - 5 punten - 6 augustus 2016 (totaal 129 punten)

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/df/6c/2c/df6c2cabcc64dbba56d3231e1dd52232.jpg

Minder dan de eerste en vind het vreemd dat deze hier een hogere waardering krijgt, op IMDB niet overigens. De film duurt 75 minuten, de eerste 37,5 vond ik niet veel aan, de tweede 37,5 waren dan weer erg leuk. Van de eerste film zei ik nog dat er zo goed als geen overbodige scenes in zaten, hier vond ik in de eerste drie kwartier de meeste scenes overbodig. Ik vond het jammer om een andere actrice te zien in de rol van Elizabeth, erg zonde want Mae Clarke was nagenoeg perfect als Elizabeth in de eerste film. De bride komt pas erg laat in beeld en dat vond ik een groot minpunt, ik had graag meer gezien vanaf het moment dat ze tot leven wordt gebracht. Het monster zelf lijkt er iets minder goed uit te zien en ik had het prettiger gevonden als hij wat minder woorden kon spreken. De film ziet er gelikt uit en ik vond het weer genieten rondom het proces van het tot leven wekken.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Blood Feast 2: All U Can Eat (2002) - FTV - 7 augustus 2016 - 2 punten (95 films - 331 punten)

https://img.buzzfeed.com/buzzfeed-static/static/enhanced/webdr06/2013/4/1/17/enhanced-buzz-8660-1364853129-3.jpg

http://www.cineoutsider.com/reviews/pix/b/bl/bloodfst2b.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_80xPucthHFQ/TDsORW_n78I/AAAAAAAAEoQ/fXcjmeLxWok/s1600/bf9.jpg

Met films van HG Lewis moet je niet zitten zeuren over slecht verhaal of slecht acteren. Dat is hier niet belangrijk. Trouwens is dit verhaal niet slechter dan de standaard slasher. Ook klassiekers als Halloween zijn op vlak van verhaal en karakters een leeg vat maar die krijgen wel dikke punten omdat ja blijkbaar ziet de meerderheid iets wat ik niet kan zien in dat soort films. Ik vind het gewoon geweldig: goede gore, een slechterik die zowaar erg charmant kan zijn en zoals wel vaker bij deze regisseur wat humor vooral in woord en niet zozeer in daad. Ik vind het niet overdreven, niet flauw, beetje bloot van de leuke dames, net als de film om duimen en vingers bij af te likken. Ja, vond deze een pak beter uitgewerkt dan het origineel op vlak van gore, verhaal en karakters.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Richard_Voorhees wrote:
The Innocents (1961) - FTV - 3 punten - 6/7 augustus 2016 (58 films, 214 punten)

Geef jezelf maar een puntje meer, 4 punten en 215 in totaal dus

baspls ik krijg altijd de kriebels van die Disney-versie van the Hunchback (in de negatieve zin). Hoe ouder ik word hoe slechter ik tegen die verbloeming en verbastering kan van verhalen. Nu weet ik niet hoe het verhaal van Victor Hugo gaat maar ik vond het allemaal heel goed gedaan in de silent. IN latere versie misschien meer Quasimodo maar ook babbelt ie teveel daar.
Ik was ook ontgoocheld met American Werewolf, ik had ook liever een ernstige toon doorheen de hele film, de humor bioscoopscène vond ik echt dom en had ik zoiets van wtf heeft voor mij afbreuk gedaan aan het einde dat mij niet voldoende heeft kunnen aangrijpen. Ik vond de romance tussen de 2 protagonisten ook maar oppervlakkig. Vond dit een gemiste kans. Ik weet dat mensen me raar gaan bekijken dat ik Company of wolves pakken beter vond. Die koos wel voor weinig humor en zeer goede mix van horror en fantasy en dat heeft bij mij een streepje voor. Die ga ik wellicht herbekijken voor de challenge.

Kondoro

• 11521 messages
  • 2865 votes

alexspyforever wrote:

Blood Feast 2: All U Can Eat (2002)

Misschien is dit nog wel wat voor jou: Fresh Meat (2012).

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Kondoro wrote:

(quote)

Misschien is dit nog wel wat voor jou: Fresh Meat (2012).

Nah, denk meer comedy dan horror, liever niet, maar toch bedankt

joolstein

• 10841 messages
  • 8933 votes

Black Christmas (1974) FTV– 3 punten – 07 augustus 2016 (103 films -342pnt.)

(afbeelding)

Review: Veelal wordt deze film genoemd als een klassieker. Ik ben daar gedeeltelijk mee eens. De telefoontjes lijken een grote inspiratiebron voor Scream te zijn geweest. Daarnaast vond ik het zeer interessant om nu eens niet de killer te weten. Maar daartegen staat dat de kills zelf eigenlijk erg tam en oninteressant zijn. Vaak zelfs niet eens in beeld. Ik heb zelfs oudere films gezien die meer gore hadden dan deze. En ook vond ik het raar dat de twee personen die de film kleur gaven, beide al zeer gauw het loodje leggen. Black Christmas (1974)

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

Tower of London (1962) - FTW - 4 punten - (totaal 35 punten, 12 films)

Je een weg naar boven moorden...

Vincent Price schmiert er weer lekker op los in deze leuke film.

Sommige oudere films hebben nog wel eens de neiging te langdradig of te uitleggerig te zijn maar dat is niet het geval in Tower of London.

Hier zit de vaart er goed in. Geen overbodige lange dialogen maar een to the point helder verhaal met een kop en een staart.

Ik heb er van genoten.

Toch had ik de film graag in kleur gezien, mede vanwege de decors en kostuums. Zoiets als in de The Masque Of The Red Death...

Dat zou deze film voor mij nèt dat beetje extra geven.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

41. Sleepwalkers (1992) - FTV - 6 augustus - 3 punten (41 films - 148 punten)
http://cdn.hitfix.com/photos/6112698/Sleepwalkers.jpg
Weer een film die ik al heel lang had liggen. Toendertijd wilde ik hem eigenlijk alleen maar zien omdat de knappe Mädchen Amick erin speelt. Wilde de film eigenlijk gewoon weg doen, maar door de sfeervolle poster met katten (mijn lievelings-dieren) heb ik hem dan toch maar opgezet.

Sleepwalkers zijn kat-achtige vampiers die zich voeden met de ziel van maagden en alleen door katten kunnen worden gedood. Een moeder en haar zoon zijn Sleepwalker en hebben het voorzien op Tanya.

Mädchen Amick speelde eigenlijk maar matig, ontzettend kinderachtig hitsig tienertje en erg slecht in vergelijking met haar rol in Twin Peaks. Brian Krause acteerde haast komisch slecht. Alice Krige was wel redelijk, maar ik kon haar personage ook niet uitstaan. Verder was het acteerwerk toch niet heel verkeerd. Bovendien zit de film vol van leuke cameo's: Mark Hamil, Stephen King, John Landis, Joe Dante, Clive Barker, Ron Perlman en Tobe Hooper.

Stephen King schreef het verhaal speciaal voor de film (het is dus geen boekverfilming). Het concept vond ik erg fascinerend, maar het is nogal matig uitgewerkt. Zeker een van de mindere creaties van King. Het verhaal was nog niet eens het grootste probleem. Het is alleen ontsettend slecht verfilmt. De kills waren belachelijk absurd en het leek haast alsof ze komisch waren bedoelt (iemand die met een stuk mais wordt doodgestoken). De achtergrond is heel slecht uitgewerkt en het kabbelt allemaal maar voort. Bovendien probeert de film ook nog medelijden voor de sleepwalkers op te wekken, terwijl ik ze het liefst op de meest pijnlijk mogelijke manier zou willen zien sterven met hun rot koppen... Ondanks de komische toon is het overigens alles behalve een brave film, van insest tot pedofilie, King schuwt niets.

Er zitten een aantal vrij akelige shots in met katten die worden gedood of lichaamsdelen van katten die overal verspreidt liggen. Ik kreeg bijna een hartverzakking toen er een kat bij een berenval stond. Tijdens het kijken was ik toch erg bezorgt dat er niet lomp met de katten op de set werd omgegaan. Godzijdank heeft de American Humane (filmdierenbescherming) de film op de voet gevolgd en een pagina's dik verslag over de productie waaruit valt op te maken dat er acceptabel met de dieren is omgegaan.

De film is degelijk opgenomen, de gore is prima maar de special effects zijn toch wel ondermaats. De muziek valt erg uit de toon en komt vaak komisch over, al zat er wel een stukje in de soundtrack dat ik echt heel erg mooi vond. Boadicea van Enya, dat op het einde werd gebruikt, echt schitterend met die beelden van poezen en Amick eroverheen.

Dus een eindoordeel: Een zeer matige Stephen King-film. En dat is erg jammer omdat er gigantische potentie in had gezeten. Niets mis met de cast, die Mick Garris is gewoon een ongelofelijke prutser. Tobe Hooper, Joe Dante of Clive Barker hadden veel beter de regie opzich kunnen nemen... Ik geef twee-en-een-halve ster voor dat mooie liedje, het concept, de knappe Amick en Clovis de politiekat. Ik wordt er altijd heel verdrietig van als een film zo tegenvalt. Gelukkig zijn er wel twee goede Stephen King films met katten; het redelijke Cat's Eye en het fenomenale Pet Sematary (mischien wel de beste King-verfilming).

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

#39 Sorority Babes in the Slimeball Bowl-O-Rama (1988) 2* - FTV - 3 punten - 30 juli 2016 - Totaal 155+3= 158 punten

(afbeelding)

De poster van deze film en de titel trokken mijn aandacht waarna ik het een kans heb gegeven. Het is me vooral erg tegen gevallen. Had verwacht dat er wat meer horror in zou voorkomen maar de hoeveelheid gore en/of spanning is vrij minimaal. De humor vond ik hierbij in de meeste gevallen niet echt leuk. Daarbij komt ook het tegenvallende monster, wat qua looks, maar ook qua stem, lachwekkend slecht is. Het hoofd waarmee werd gebowld was iets wat ik wel verwacht had en vond ik tot de betere scenes behoren.

#40 They Wait (2007) 2,5* - FTV - 2 punten - 31 juli 2016 - Totaal 158+2= 160 punten

(afbeelding)

Een film waarin een soort van vloek de rode draad is in dit verhaal. Het verhaal zelf is wat eenvoudig en doet denken aan genre genoten uit de Aziatische filmwereld. Het heeft een goede sfeer en kent zijn spannende momenten, maar over het algemeen gezien had er meer qua spanning uitgehaald kunnen worden. Minpunt is vooral dat de film wat traag op gang komt, maar doordat de film redelijk onderhoudend is, is het als totaalplaatje best een degelijke film.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever wrote:
ik krijg altijd de kriebels van die Disney-versie van the Hunchback (in de negatieve zin). Hoe ouder ik word hoe slechter ik tegen die verbloeming en verbastering kan van verhalen. Nu weet ik niet hoe het verhaal van Victor Hugo gaat maar ik vond het allemaal heel goed gedaan in de silent. IN latere versie misschien meer Quasimodo maar ook babbelt ie teveel daar.

De Nederlandse versie vond ik ook maar slecht, de Engelse versie vond ik stukken beter. Ik leefde echt mee met Quasimodo en Frollo was een echt gave duistere bad-guy, al vond ik vrijwel alle andere personages irritant. In het oorspronkelijke verhaal wordt Quasimodo verlieft en is Frolo de rechter en meester van Quasimodo tegelijk, dat is in de silent niet. Toch vond ik het verhaal van de silent zeker niet slecht, het is waarschijnlijk gewoon dat de romance tussen Esmaralda en die ridder mij niets boeit en ik me alleen voor de klokkenluider zelf interesseer.
Ik was ook ontgoocheld met American Werewolf, ik had ook liever een ernstige toon doorheen de hele film, de humor bioscoopscène vond ik echt dom en had ik zoiets van wtf heeft voor mij afbreuk gedaan aan het einde dat mij niet voldoende heeft kunnen aangrijpen. Ik vond de romance tussen de 2 protagonisten ook maar oppervlakkig. Vond dit een gemiste kans. Ik weet dat mensen me raar gaan bekijken dat ik Company of wolves pakken beter vond. Die koos wel voor weinig humor en zeer goede mix van horror en fantasy en dat heeft bij mij een streepje voor. Die ga ik wellicht herbekijken voor de challenge.

Company of Wolves vond ik ook beter. VInd American Wherewolf zeker niet slecht, maar inderdaad vervelende komische momenten en meer dan de goede effecten is het eigenlijk niet.

Film Pegasus (moderator films)

• 31152 messages
  • 5450 votes

Tucker and Dale vs. Evil (2010) - FTV - 5/8/16 - 2 punten

http://cdn.collider.com/wp-content/uploads/tucker-dale-vs-evil-image-1.jpg

Ik zag onlangs The Final Girls, een parodie op het slashergenre. En deze is opnieuw een treffer. Niet evident, omdat je bij dergelijke komedies al snel verdwijnt in ofwel de flauwe tienergrappen, ofwel de clichés gaat vergroten. Hier heb je echt wel leuke humor. Lang geleden dat ik de humor in een film mij zo beviel. Het horrorgedeelte is niet bijzonder en de verdere aankleding is wel wat low budget. Maar de humor maakt zoveel goed. Ik lees hier ook de verwijzing naar Dead Snow, maar het komt dichter bij Dead Snow 2 dan. Het is al een kunst van een film om het cliché slasher gegeven te combineren met humor en dan nog een interessante film te maken. Wat toch vrij goed gelukt is.

joolstein

• 10841 messages
  • 8933 votes

The Hound of the Baskervilles (1959) FTV– 4 punten – 07 augustus 2016 (104 films -346 pnt.)

(afbeelding)

Review: Natuurlijk is deze film geen echte horror. Maar meer een detective met een horrorelement. Toch is het een zeer geslaagde Sherlock Holmes-film van de Hammer studio`s. Met een zeer overtuigende Peter Cushing als Sherlock Holmes en Christopher Lee als de laatste afstammeling van de Baskervilles. En dit keer dus eens niet als elkaars tegenstander, gewapend met scherpe hoektanden of een staak. Alles is in het wel bekende mysterieuze sfeertje die we van een Hammer- productie kunnen verwachten.

The Hound of the Baskervilles (1959)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Terror in the Haunted House (1958) - FTV - 7 augustus 2016 - 4 punten (96 films - 335 punten)

http://wrongsideoftheart.com/wp-content/gallery/posters-t/terror_in_haunted_house_poster_01.jpg

Deze film is ook bekend als My World Dies Screaming (1958). Ik weet niet welke titel ik meer toepasselijk vind. In het begin kreeg ik even het idee of het misschien wel een haunted house film was niet zozeer omwille van de titel, maar wel omwille van de openingsscène.. De opening met zo vanuit first person gefilmd vond ik wel zeer fraai. Daarna vervalt de film in een standaard drama met mysterieuze elementen. Nogal wat gepraat, de getraumatiseerde hoofdrolspeelster die af en toe aan het schrikken wordt gebracht en daarbij heel luid gilt (vandaar screaming in de originele titel). Uiteindelijk wel redelijk voorspelbaar naar het einde toe. Neen, deze is om snel te vergeten.

mikey

• 28990 messages
  • 5141 votes

John Milton wrote:

maar wanneer je een dergelijke home-invasion film maakt, nodig je de vergelijking nu eenmaal uit.

Dit is een remake van een andere film.

John Milton

• 24229 messages
  • 13395 votes

Ik weet het mikey, zowel Death Game (1977) als Vicious and Nude (1980). Always do my research. Maar ik zie niet in hoe dat de vergelijking met Funny Games af zou moeten wenden.

Wanneer je een remake zou maken van een onbekendere jaren '70 film over een afgelegen hotel waar het spookt, krijg je ook onvermijdelijk vergelijkingen met The Shining en de bekendere Haunted House films. Je vergelijkt toch (al dan niet bewust) iedere film die veel gelijkenissen vertoont met klassiekers van datzelfde genre met elkaar?

mikey

• 28990 messages
  • 5141 votes

Vicious and nude? Dat klinkt goed!! (Beter dan funny games)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.