• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.371.015 votes
Profile

Actiehelden

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Mijn waarde-oordeel????

Bloodsport: $11,806,119

Double Impact: 80,039,915

Keiharde objectieve cijfers.

Jouw waarde-oordeel ja! Jij verbindt de boxofficecijfers aan de term 'grootsheid', ik niet. Ik zie enkel dat Double Impact hier meer opleverde en meer bezoekers trok. In de bios! Voor mij zeggen die cijfers enkel dat een toen al grote Van Damme het mainstreampubliek wat meer op zijn hand kreeg. That's all! Ik heb een hekel aan argumenteren via cijfers en toplijsten, maar ik wil ook wel iets op tafel gooien als het zo weer moet:

Hoogst scorende film van Van Damme op IMDB in de jaren 80/90 is... (tromgeroffel!)...

BLOODSPORT (6,5/10)

Vergelijk 't met....

Double Impact (5,0/10)

Hard Target (5,8/10)

Sudden Death (5,4/10)

Timecop (5.6/10)

Universal Soldier (5.8/10)

etc

Bloodsport heeft Van Damme een actiester gemaakt! Een PURE martial arts film trouwens. Neemt niet weg dat ik Double Impact ook leuk vind (hoort ook gewoon bij zijn oude videotheekwerk). Beweringen dat Van Damme midden jaren 90 pas een actie-icoon werd zijn wat mij betreft echt totaal ongegrond!

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

En ook qua boxoffice voor Bloodsport: was Van Damme's eerste hoofdrol! Toch niet gek dat daar niet veel publiek op afging!? Ik zei toch al: was een echte videotheekhit! Daar had je waarschijnlijk gewoon bij moeten zijn bierbuik!

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik was vooral verbaasd dat Kickboxer uberhaupt de bios had gehaald. Dacht inderdaad dat het meer een straight to video hit was. Maar 12 mjn is een hele goede score voor zo'n film. Vind dat een indrukwekkender resultaat dat de 36 mjn van Universal Soldier. Dat was gewoon een titel die in de zomer groot is uitgebracht. Dan haal je al gauw zo'n bedrag op. Een film die midden in de winter wordt uitgebracht buiten het vakantieseizoen om heeft het veel lastiger.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Als trouwens iets de actiefilm van de jaren 90 typrrt is dat ze toen steeds grootser en luidruchtiger werden. Mega producties van Cameron, Spielberg en Bay zette toen de toon.

De jaren 2000-2010 kenmerkt zich wat mij betreft door de opkomst van de stripverfilmingen (marvel) en eindeloze vervolgen op alles wat ook maar een beetje succesvol was.

Dit is trouwens een afschuwelijke lijst.

http://www.moviemeter.nl/list/topmisc/action

Alsof er enkel de laatste 12 jaar goede actie wordt gemaakt. (32 films van na 2000!)

Maar het komt natuurlijk omdat actie snel verouderd waar het gaat om audiovisuele impact en mm pas sinds vorig decenium bestaat. Oudere films werden enkel op tv en video gezien, waar het gros de moderne actieklassiekers nog in de bioscoop heeft gezien.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

Hoogst scorende film van Van Damme op IMDB in de jaren 80/90 is... (tromgeroffel!)...

BLOODSPORT (6,5/10)

Dat is dan ook de eerste en enige Van Damme die boven de 6 uitkomt (op JCVD na). Al de rest ligt idd tussen de 5 en 6 in.

Klopt natuurlijk dat die film Van Damme in de picture heeft gebracht, en daar ligt dan ook veeleer de verklaring voor dat waarderingscijfer dan iets anders, maar wat hem echt groot maakte waren films als Double Impact, Timecop, Hard Target etc. En zoiets kan je nu eenmaal enkel zien aan de Box office results. Als je het in dit genre tot de mainstream kan schoppen kan je toch wel zeggen dat je op je grootst bent in die periode? Dat heeft hij niet gedaan met zijn zuivere martial arts films.

Dat het (kleinere) publiek die louter trappen en schoppen wil zien naar dit soort films op zoek ging of gaat (en er bijgevolg dus ook een redelijk cijfer aan verbindt) zegt weinig. Duidelijk is dat die andere films veel meer mensen aanspraken en spreken omdat ze zoveel breder zijn qua actie-concept.

Ik zei toch al: was een echte videotheekhit!

In mijn tijd zat ik ook nog midden de videotheekcultuur en wat ik zag was dat films als Commando en Hard Target veel meer verhuurd werden dan een Bloodsport.

Reinbo wrote:

Maar 12 mjn is een hele goede score voor zo'n film. Vind dat een indrukwekkender resultaat dat de 36 mjn van Universal Soldier.

Ahum, 102 miljoen dollar worldwide...

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Klopt natuurlijk dat die film Van Damme in de picture heeft gebracht, en daar ligt dan ook veeleer de verklaring voor dat waarderingscijfer dan iets anders,

Ja kom op zeg! Het is gewoon 1 van zijn beste films! Gaat hij weer naar mogelijke oorzaken zoeken om dat hoge cijfer te verklaren! Flauw. Zo wordt het discussieren om het gelijk! Bloodsport heeft JC simpelweg op de kaart gezet en hij is een echt actiecoon geworden in de periode 88-93. Daar hoort Double Impact zeker bij, en Hard Target was een welkome afsluiter, daarna kwam het verlepte Nowhere to Run. Timecop en Sudden Death hebben weinig te zoeken in 't canon van Van Damme. Niet slecht, maar veel te mainstream. Toen ging ie meer de Bruce Willis-toer op (en daar hadden we BW zelf voor). Verklaart ook meteen de hoge boxoffice!

Commando was naast Bloodsport ook vast videovoer, Hard Target was dat pas jaren later. Ik heb 't niet voor niets over ons verschil in leeftijd gehad. Jij stapte waarschijnlijk later de videotheek binnen en JC was toen al lang een gevestigde naam.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Als je het in dit genre tot de mainstream kan schoppen kan je toch wel zeggen dat je op je grootst bent in die periode? Dat heeft hij niet gedaan met zijn zuivere martial arts films.

Onzin. In de preview van EX2 vertelde Stallone dat ie de martial arts kenmerken uit Van Damme's oeuvre per sé in de film wilde hebben, omdat het publiek dat verlangde (helicopterkick oa). Waar denk je dat dat verlangen vandaan komt? Yep! Uit de periode 88-93! Duidelijke zaak!!

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik kijk naar de USA cijfers, verhouding is hetzelfde.

Verder vind ik de periode waarin je groot wordt veel interessanter dan de periode waarin je groot bent. Van bijna elke artiest, (muzikant of filmmaker) zijn zijn eerdere films veel interessanter dan zijn grootste successen. Logisch ook, want door zijn creatieve kwaliteiten valt hij op. Later is het de marketing die ervoor zorgt dat er geld mee wordt verdient. Vaak gaat dit ten koste van de kwaliteiten.

Schwarzeneggers beste films zijn Terminator en Commando. Niet zijn succesvolste blockbusters Termintor 2 & 3 of Twins....

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Voor Steven Seagal kun je trouwens hetzelfde verhaal doen. Nico was een videoknaller: aikido in een actiefilm had ik nog nooit gezien! Toen Hard to Kill, Marked for Death, Out for Justice, toen kwam het flinke geld en kregen we Under Siege.....

Toen kwam ie opeens met een rare eco-film, On Deadly Ground en ik voelde me bekocht! Toen verdween ie na 15 min uit Executive Decision en toen had ik 't helemaal niet meer en gaf ik 't op! (net zoals vele anderen met mij) Ik heb dus ook maar 5 dvd's met SS in de kast staan.

Maar ja; d'r zullen altijd gasten rond blijven lopen die beweren dat Steven Seagal groot werd vanaf Exit Wounds!

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Maar ja; d'r zullen altijd gasten rond blijven lopen die beweren dat Steven Seagal groot werd vanaf Exit Wounds!
Niet groot. Wel breed.

*steelt de kans van een hater*

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik vond het juist fantastisch dat Seagal na 15 min verdween in Executive Desiscion. Vreesde juist weer een film waar hij de klus wel even ging klaren.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

De film was zo slecht nog niet hoor... Maar ik (ik zat in de overgangsfase qua filmsmaak) had op een flinke rol van Seagal gerekend. Zeker na dat eco-geneuzel!

Thorak

• 6354 messages
  • 1884 votes

Reinbo wrote:

Dit is trouwens een afschuwelijke lijst.

http://www.moviemeter.nl/list/topmisc/action

Zeer afschuwelijk, er staan films in (en nog hoog ook!) die helemaal niet in deze lijst thuis horen!

True Romance (nr. 15) aktie???

In de top 10 staan sowieso 4 films die ik persoonlijk met een 2.0* of lager heb beoordeeld (1x 2.0*, 2x 1.5* en 1x 1.0*!!)... Het zal ongetwijfeld wel weer meer over mij zeggen, maar toch...

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Timecop gezien. Zeer positief verrast. Typisch Stallone/Schwarzenegger-vehikel, maar dan met Van Damme. (ANdere heren waren bezet, lijkt mij) Zijn beste film. Vreemd dat ik 'm nooit eerder had gezien.

Past in het rijtje Last Action Hero, Demollision Man, Judge Dredd en The Sixth Day. Onderhoudend SF/Actiefilmpje.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Thorak wrote:

(quote)
Zeer afschuwelijk, er staan films in (en nog hoog ook!) die helemaal niet in deze lijst thuis horen!

True Romance (nr. 15) aktie???

Zit toch een vrij geweldaddige badkamerscene en eind shoot out in.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Tof Reinbo dat je Timecop waardeert. Was een beetje bang dat hij met je anti-90's gevoelens enzo vrij kansloos ging zijn.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Nee hoor, ik ga elke film open (met de intentie ervan te genieten) in. Heb ook niks tegen de 90's barst van de toffe actie films, maar ze hebben wel een iets andere vibe dan die uit de jaren 80. Maar elke decenium heeft zijn slechte films en zijn klassiekers. Vind ook lang niet alles van Norris & co geweldig. Waar het mij in de discussie om ging is wie de trendzetters zijn geweest en dat ik die meer credit geef dan zij die er op voortborduurde en mee cashten.

Maar eigenlijk kun je wel stellen dat de 'high concept testosteron driven actiefilm' begon met Rambo 2 en dat die doorliep tot aan de The Matrix. De actiefilm uit de jaren na 2000 kenmerken zich wat mij betreft door cgi gebruik waardoor alles mogelijk is, decors er super gelikt uit zien en geen stunt meer echt is of auto nog wordt opgeblazen. Mogelijkheden die vooral een stroom aan comic verfilmingen hebben opgeleverd. Dus ik erken ook wel dat de actiefilm uit de jaren 90 erg in het verlengde liggen.

Maar aangezien ik toen alles chronoogisch heb gezien en meegemaakt keek er in die tijd wel met een andere blik tegenaan. Robocop is bijvoorbeeld 7 jaar eerder is gemaakt dan Timecop en wat mij betreft op elk vlak scherper.....

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Dus ik erken ook wel dat de actiefilm uit de jaren 90 erg in het verlengde liggen.

Maar aangezien ik toen alles chronoogisch heb gezien en meegemaakt keek er in die tijd wel met een andere blik tegenaan. Robocop is bijvoorbeeld 7 jaar eerder is gemaakt dan Timecop en wat mij betreft op elk vlak scherper.....

Dat kan ik wel snappen hoor vanuit jouw standpunt. Ik vind Robocop trouwens vooral scherper met zijn venijnige maatschappijspot/kritiek en dergelijke, iets wat eigenlijk niet hoeft in het genre maar het wordt niet met pretentie gebracht waardoor het toch ontspannend wegkijkt.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

Bloodsport heeft JC simpelweg op de kaart gezet en hij is een echt actiecoon geworden in de periode 88-93.

Bloodsport zette hem vooral op de kaart voor het publiek dat liefhebber is van pure vechtfilms. Hij was zeker al bekend, maar vanaf 1991 werd ie echt een fenomeen. Tot en met Timecop en Street Fighter (1994) spreken we hier over kassuccessen van 70, 80 tot om en bij de 100 milj (enkel Nowhere to Run daartussen was een uitschuivertje omdat dat dan ook gewoon een oersaaie prent is op alle vlak). Kan geen Bloodsport tegenop.

Toen ging ie meer de Bruce Willis-toer op
De Bruce Willis toer???

Commando was naast Bloodsport ook vast videovoer, Hard Target was dat pas jaren later. Ik heb 't niet voor niets over ons verschil in leeftijd gehad.
Een echt populaire titel zou ook toen ik (wellicht idd iets later dan jij) de videotheken binnenstapte goed moeten verhuurd worden ook al kwamen ze uit wat jaartjes ervoor. Dat zag ik veel sneller bij titels als Commando en andere 80's knalllers die eerder uit de rekken verdwenen (=verhuurd) dan Bloodsport.

Onzin. In de preview van EX2 vertelde Stallone dat ie de martial arts kenmerken uit Van Damme's oeuvre per sé in de film wilde hebben, omdat het publiek dat verlangde (helicopterkick oa)
Ik stel hier niet ter discussie dat men uiteraard vooral Van Dammes trademarks wil zien die in de karate liggen. Mijn punt was alleen dat zo'n actiefilm het beste werkt als dat geintegreerd wordt in een volwaardige actiefilm met meer variatie in het soort actie. Dat het net die films zijn die dan ook veruit de meeste mensen naar de zalen lokte is niet toevallig natuurlijk.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Dat Bloodsport het in jouw videotheek goed beter deed is niet zo gek. Dat rek stond in Belgie. Daarbij is Commando een paar jaar ouder en staat het videotheek publiek erom bekend dat ze een grote vootkeur hebben voor jongere films. Hier in Nederland ging Commando in premiere in de grootste zaal. Bloodsport ken ik enkel uit de videotheek.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

Voor Steven Seagal kun je trouwens hetzelfde verhaal doen. Nico was een videoknaller: aikido in een actiefilm had ik nog nooit gezien! Toen Hard to Kill, Marked for Death, Out for Justice, toen kwam het flinke geld en kregen we Under Siege.....

? Ik zei het hier al:

bierbak wrote:

Seagal heeft ook nooit loutere aikidofilms gedaan, heel wijselijk.

Seagal bracht al die variatie (vechten, schieten, achtervolgingen...) sedert zijn debuutfilm Nico. Heeft dan ook niet veel films nodig gehad vooraleer ie bigger budget projecten kreeg als Under Siege.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Dat Bloodsport het in jouw videotheek goed beter deed is niet zo gek. Dat rek stond in Belgie.

Huh? Ik zei juist dat Bloodsport MINDER snel werd verhuurd dan oudere titels als Commando (en dat idd voor in België te zijn dan nog). Heb het nog even wat verduidelijkt want heb je kennelijk mislezen.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Bloodsport ken ik enkel uit de videotheek.

Ik ook! En hier was 't een hit. Geen zin om daar nog een wel/niet discussie over te voeren bierbak.

Mijn punt was alleen dat zo'n actiefilm het beste werkt als dat geintegreerd wordt in een volwaardige actiefilm met meer variatie in het soort actie.

Puur persoonlijke voorkeur dus. Ik kan van beide soorten actiefilms genieten. Ben ook dol op pure kung fu. Lijkt me verder geen discussie waard. Ik vind trouwens dat het gros van de Amerikaanse actiefilms toch onder doet voor de Hong Kong industrie. De Van Damme filmpjes onder Ringo Lam, John Woo en Tsui Hark komen ook niet in de buurt van hun HKwerk! In Cyborg en Black Eagle werden de martial arts trouwens ook binnen een actiefilm geintegreerd... dus staak je vuren maar.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

Puur persoonlijke voorkeur dus.

Niks persoonlijke voorkeur, de box office resultaten zijn zuiver objectieve gegevens en die duiden dat ook zo aan. Met geen enkele pure vechtfilm zat Damme in die winstcijfers die ik daarnet zei, meeste martial arts titels zitten daar zelfs ver van af en al helemaal Bloodsport.

Het is te specifiek voor een bepaald publiek bestemd (zowel toen als nu) dat is toch niks om flauw over te doen? Dat is gewoon zo.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

We discussieren langs elkaar heen inderdaad. De kung fu film an sich is voor een selecter publiek.

Maar jij houdt bij de boxofficecijfers totaal geen rekening met budget, economisch klimaat, bekendheid etc. Bloodsport was zijn eerste hoofdrol. Ving wel het 11voudige! En ik kreeg ook sterk de neiging dat je de kwaliteit van een film wilde verbinden aan het aantal bezoekers (wat ik echt belachelijk zou vinden) en aan het gegeven of een film een pure martials arts film is of een hybride betreft. Daar komt dan puur de persoonlijke voorkeur om de hoek kijken.

Maar ik wil het wel anders definieren hoor: toen Van Damme in het midden van de jaren 90 zijn grootste kaskrakers had (bezoekersaantallen/omzet), was ie al jaren een actie-icoon.!!!!

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

En ik kreeg ook sterk de neiging dat je de kwaliteit van een film wilde verbinden aan het aantal bezoekers (wat ik echt belachelijk zou vinden)

Nee, kwaliteit is ook weer een smaakkwestie. Vind alleen dat het wel aantoont dat hybride meer bezoekers trekt/mensen aanspreekt.

Maar ik wil het wel anders definieren hoor: toen Van Damme in het midden van de jaren 90 zijn grootste kaskrakers had (bezoekersaantallen/omzet), was ie al jaren een actie-icoon.!!!!

Hij was zeker al een vrij bekend martial arts figuur vooraleer ie echt groot was vanaf 1991. Om een actie-icoon te worden moet je uberhaupt eerst in 1tje spelen nietwaar.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Nou, dan zijn we er zo ongeveer wel klaar mee!

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Haha, denk het ook. Was best een toffe discussie. En leuk dat ook iemand van voor mijn generatie Van Damme kon apprecieren (met welke films uit zijn carriere dan ook). Jammer eigenlijk dat ie zo bergaf is gegaan.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

@ bierbak

Kassucces, dollars, opbrengsten, populariteit, box office cijfers,.....

Dat zijn de enige argumenten die jij aanhaalt om aan te geven hoe goed een film wel of niet is.

Zou je niet eens je stem bij Avatar gaan verhogen van 0,5* naar 5*. Dat is namelijk het grootste kassucces ooit, dus dat zou in jouw ogen toch de meest geweldige en fantastische film ooit moeten zijn.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ja, dat maakt, Sam Worthwok (of hoe hij ook mag heten) tot de grootste actie ster ooit.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.