• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.048 votes
Profile

Actiehelden

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Van Damme deed dat? Goh, zegt de naam John Woo je niks? Hard Target is een enorm slap aftreksel van zijn HK werk.

Je hebt echt geen idee, doet alsof de wereld niet bestond voor dat jij de videotheek in mocht. Nee, zelden iemand met zo'n verkeerde perceptie 'gesproken'

Van Damme verabtwoordelijk voor de typische John Woo stijl.

Erg flauw, zo mijn woorden expres verkeerd interpreteren. Natuurlijk bedoel ik niet dat Van Damme dat zo heeft uitgevonden (had het nota bene hier al over Woo in vergelijk met zijn Hard Boiled). Ik wou alleen maar zeggen dat wat variatie in de actie het beste werkt, en die variatie zat er al in sinds Double Impact (waaraan Van Damme trouwens meeschreef aan het scenario).

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wat jij vind wat het beste werk is is totaal niet de issue. Jij maakt het steeds een persoonlijk ding, terwijl de discussie er niet om draait wat jij vindt, maar om wie er tot het canon van het actiegenre van de jaren 80 (en van mijn part 90) behoren. Gewoon objectieve historische feiten.

Van Damme stapte gewoon in een gespreid bedje waar hij zich via films als Kickboxer en Bloodsport toegang tot verschafte (Dat zijn zijn belangrijkste werken, niet zijn grootste hits). John Woo kwam over naar Amerika om gewoon het kunstje dat hij al jaren lang in HK deed te herhalen. Geen wonder dat hij er toen meer succes mee had, maar qua toegevoegde waarde op het genre is het 0,0.

Het 80's genre is gewoon gevromt door de acteurs die ik eerder noemde en zij zijn weer schatplichtig aan hun voorgangers uit de jaren 70 (Eastwood, Lee, Bronson, Marvin, McQueen, Chiba etc.)

Op het moment dat iemand een retrofilm maakt over jaren 70 actiehelden zou ik nooit een acteur al Stallone, Schwarzenegger, Willis, hoe succesvol ook voorrang willen geven op gasten uit die tijd. Dus dan gaat bij mij Fred Willams voor.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

Gasten als Van Damme worden opgetrommeld voor EX omdat ze vanaf de (early) 80's tot aan het midden van de jaren 90 uitblonken als actiesterren. Bij jou lijkt zijn carriere pas te beginnen bij Hard Target. Alsof het actieheldentijdperk pas begon toen jij midden jaren 90 de videotheken binnen kwam wandelen.

Maar nee dat bedoelde ik niet (heb die 80's actiefilms van hem en comsoorten ook gezien hoor), maar inderdaad: Van Damme was pas echt groot sinds Double Impact tem ongeveer Sudden Death. Waarom? Omdat zijn actie wat variabeler werd dan die pure mepfilms.

Toen Sidekicks in 1992 uitkwam wisten we ook dat de grote Chuck begon te wankelen. Hij mag echt niet meedoen aan EX2 omdat ie in 1994 Hellbound nog maakte. Hij is juist actie-icoon vanwege alle films die hij VOOR Sidekicks maakte (voornamelijk jaren 80)!

Klopt, en hoe waren de meeste Norrissen in the 80's? Missing in Action reeks, Invasion Usa, Lone Wolf, Delta Force: allemaal wat meer gevarieerd, zoals grof geschut ook typisch was voor de 80's. Het zal dan ook vooral op die manier zijn dat ze Norris gaan voorschotelen hoor in EX2, let op mijn woorden. Kung Fu is meer 70's.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

(quote)

Nee inderdaad: actie en martial arts werden al eerder gecombineerd in zijn carriere. Maar dat was niet zozeer het punt dat ik wilde maken. Gasten als Van Damme worden opgetrommeld voor EX omdat ze vanaf de (early) 80's tot aan het midden van de jaren 90 uitblonken als actiesterren. Bij jou lijkt zijn carriere pas te beginnen bij Hard Target. Alsof het actieheldentijdperk pas begon toen jij midden jaren 90 de videotheken binnen kwam wandelen.

Toen Sidekicks in 1992 uitkwam wisten we ook dat de grote Chuck begon te wankelen. Hij mag echt niet meedoen aan EX2 omdat ie in 1994 Hellbound nog maakte. Hij is juist actie-icoon vanwege alle films die hij VOOR Sidekicks maakte (voornamelijk jaren 80)!

Amen!

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Ik ben ook afgehaakt bij al die schietfilms van Van Damme, al heb ik eigenlijk nog redelijk wat van die films gezien. Als ik een film van mijn landgenoot kijk wil ik hem zien vechten. Voor het schieten kan ik ook naar andere acteurs kijken.

Ramon K wrote:

Kan me nog goed voor de geest halen dat de trailer van Maximum Risk uitkwam (met muziek vd Prodigy), en dat we besloten de man nog een keer een kans te geven, maar het was 10 keer niks destijds!

Je had hem net iets daarvoor de kans moeten geven want The Quest is nog een leuke knokfilm.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Wat jij vind wat het beste werk is is totaal niet de issue. Jij maakt het steeds een persoonlijk ding, terwijl de discussie er niet om draait wat jij vindt, maar om wie er tot het canon van het actiegenre van de jaren 80 (en van mijn part 90) behoren. Gewoon objectieve historische feiten.

Je lijkt nu een paar discussies door elkaar te slaan. Het ging er niet om of Van Damme wel of niet tot dat canon behoort (tuurlijk dat), ik wou alleen maar zeggen dat meer variabele actie het beste werkt. Dat is niet gewoon wat ik persoonlijk vind, maar dat vinden ook de meeste mensen met mij. Box office cijfers zijn ook historische objectieve feiten.

Net zoals je objectief kan zien dat de meeste 80's flicks met Norris wat meer de firepower erin brachten.

Van Damme stapte gewoon in een gespreid bedje waar hij zich via films als Kickboxer en Bloodsport toegang tot verschafte (Dat zijn zijn belangrijkste werken, niet zijn grootste hits). John Woo kwam over naar Amerika om gewoon het kunstje dat hij al jaren lang in HK deed te herhalen. Geen wonder dat hij er toen meer succes mee had, maar qua toegevoegde waarde op het genre is het 0,0.

Van Damme had al met Double Impact variatie in zijn actie, met al meteen een verdubbeling aan omzet.

Op het moment dat iemand een retrofilm maakt over jaren 70 actiehelden zou ik nooit een acteur al Stallone, Schwarzenegger, Willis, hoe succesvol ook voorrang willen geven op gasten uit die tijd. Dus dan gaat bij mij Fred Willams voor.
Tuurlijk dat, maar Expendables brengt nu eenmaal een soort actiefilm terug uit een bepaalde tijdsgeest die de jaren 80 tot ongeveer eind jaren 90 omhelst en bijhorende actiehelden, en Van Damme hoort daar absoluut bij.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Nomak wrote:

Ik ben ook afgehaakt bij al die schietfilms van Van Damme, al heb ik eigenlijk nog redelijk wat van die films gezien. Als ik een film van mijn landgenoot kijk wil ik hem zien vechten. Voor het schieten kan ik ook naar andere acteurs kijken.

Tuurlijk moet Van Damme goed vechten, het gaat mij om de variatie in het actiepalet (explosies, achtervolgingen, shootouts, vechten etc). Zo definieert de wiki trouwens ook het fenomeen actiefilm, pure martial arts is in principe nog een klasse apart, een voorloper/broertje van het genre.

Seagal heeft ook nooit loutere aikidofilms gedaan, heel wijselijk.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik bestrijd ook nergens dat van Damme erbij hoort, ik geef enkel aan dat Hauer er net zo goed bij hoort. maar daar wil jij om onbegrijpelijke redenen niet aan terwijl je wel mensen noemt als Krabbe en Rourke, die veel minder aan de argumenten voldoen die jij zelf oppert.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Reinbo wrote:

Maar volgens de smaaktheorie van bierbak heeft hij met ruim 2.000.000.000 aan omzet met zijn Spider-man reeks.

Vergeet Frodo niet!

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Van Damme was pas echt groot sinds Double Impact tem ongeveer Sudden Death. Waarom? Omdat zijn actie wat variabeler werd dan die pure mepfilms.

Gewoon zo'n onzin! Puur jouw waardeoordeel. Van Damme was al groot vanaf Bloodsport. Al die gasten vierden hoogtij in de videotheekperiode (denk aan Cannon). Alleen JIJ lijkt de iconen van de actie te verbinden aan 1 of ander boxofficereslutaat. Alsof ze toen pas goed werden!? Jij serveert gewoon 7 videohits van Van Damme af omdat jij vindt dat het pas leuk werd met Double Impact. Gaat nergens over!

Verder bestrijd ik ook absoluut niet dat Van Damme (en al die andere gasten) martial arts integreerden in de gewone actiefilm. Je lijkt opeens een vreemde anti-martial arts boodschap te verkondigen. Ik volg 't echt niet..

Steven Seagal is ook echt groot geworden door zijn eerste 6 films. Maar als een bepaalde user 1 of ander filmpje van hem zag uit 2004 dat meer opleverde (maar waarin Seagal 8 stuntmannen, een verhullende montage en een dieet nodig had), 'dan was ie pas groot in 2000'!?

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

@Nomak: volgens mij heb ik The Quest wel gezien, maar veel later pas. Ik heb hier nog een vhs liggen dus zal 'm binnenkort de herziening ingooien.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

En ik ben ook nog voor Louis Gossett Jr. in EX3!

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

(quote)

Gewoon zo'n onzin! Puur jouw waardeoordeel. Van Damme was al groot vanaf Bloodsport. Al die gasten vierden hoogtij in de videotheekperiode (denk aan Cannon). Alleen JIJ lijkt de iconen van de actie te verbinden aan 1 of ander boxofficereslutaat. Alsof ze toen pas goed werden!? Jij serveert gewoon 7 videohits van Van Damme af omdat jij vindt dat het pas leuk werd met Double Impact. Gaat nergens over!

Verder bestrijd ik ook absoluut niet dat Van Damme (en al die andere gasten) martial arts integreerden in de gewone actiefilm. Je lijkt opeens een vreemde anti-martial arts boodschap te verkondigen. Ik volg 't echt niet..

Steven Seagal is ook echt groot geworden door zijn eerste 6 films. Maar als een bepaalde user 1 of ander filmpje van hem zag uit 2004 dat meer opleverde (maar waarin Seagal 8 stuntmannen, een verhullende montage en een dieet nodig had), 'dan was ie pas groot in 2000'!?

Eens, behalve dat ik het integreren van martial arts in de gewone actiefilm op het conto van Van Damme wil zetten. Dat deden Norris, Jackie Chan en Sammo Hung al in de jaren 80, toen Van Damme nog enkel vechtfilms maakte.

Ik zou het opgeven, zit ergens een enorm bord voor.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Daarom staat er ook 'en al die andere gasten'!

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik wil juist zeggen dat dat integreren al door andere gedaan was. Niet zijn verdienste. Is gewoon in een gespreid bedje gestapt.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

En natuurlijk Wrong Bet gaan zien Reinbo! Ik was vooral fan van Van Damme's werk uit de jaren 80/begin 90. Bijna niets gezien van hem vanaf 1996 (?).

Ik snap je tip, heeft inderdaad wat eer vibe dan zijn andere werk, maar ik blijf weinig onder indruk van hem. En het blijft een soort Rocky kloon.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ik moet 'm zelf ook nog herzien! (toch weer een tijd geleden) Enige waar ik een paar jaar geleden op afknapte was de zoete storyline met 't nichtje. maar vroeger vond ik de actiescenes zooooo stoer. Zelf vind ik Van Damme 1 van de leukere actiepersoonlijkheden. Hij acteert als een krant met dat moddervet accent, maar ik vind 'm cool oa omdat ie veel zelfspot lijk te hebben. Of hij doet iets zo slecht dat 't weer leuk wordt (finale Bloodsport oa) Uiteindelijk gaat het ook om de cheese in dit soort filmpjes! Ik denk dat Stallone een veel betere acteur is uiteindelijk, maar Van Damme blijft stoer.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Hij is niet zo erg als Dudikoff. Ik zal nog wat films van hem gaan(her)zien. In JCVD kon ik de zelfspot erg waarderen, maar dacht dat dat voor het eerst was. StreetFighter was wel erg camp, maar ook niet goed helaas. Heb Timecop klaarstaan, die ken ik helemaal nog niet. Verheug me ook op herziening van Octagon en Force of One die ook net uit zijn in HD. Evenals de Death Wish reeks.

Nu nog hopen dat Ninja 3 en Exterminator 2 snel een hd release krijgen.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

Steven Seagal is ook echt groot geworden door zijn eerste 6 films.

... En die eerste 6 films bevatten ook al geweren, achtervolgingen etc... In elk geval meer dan louter mannetjes die op elkaar slaan. Ik wil in geen geval een anti-martial arts campagne starten, maar het variabele geweldsentertainment geniet in elk geval mijn voorkeur en dat van het publiek.

Ramon K wrote:

Gewoon zo'n onzin! Puur jouw waardeoordeel.

Mijn waarde-oordeel????

Bloodsport: $11,806,119

Double Impact: 80,039,915

Keiharde objectieve cijfers.

Reinbo wrote:

Eens, behalve dat ik het integreren van martial arts in de gewone actiefilm op het conto van Van Damme wil zetten. Dat deden Norris, Jackie Chan en Sammo Hung al in de jaren 80, toen Van Damme nog enkel vechtfilms maakte.

Dat wel, mijn enige statement was dan ook dat die variatie het beste werkt, en dat the 80's/90's ook zo in elkaar zaten. Nogmaals let op mijn woorden: zelfs Chuck norris zullen ze in Ex2 dan ook in hoofdzaak als dusdanig neerzetten (mannetjes omvermaaien).

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

ik heb ook nergens gezegd dat Van Damme dat uitgevonden heeft, wel dat een loutere martial arts film in prinipe nog geen actie film is (zeker niet het soort dat Expendables revivalt), dat variatie het beste werkt (met duiding via de grootste successen van Van Damme) en dat de 80's daar dan ook voor stonden (met duiding via de meeste Norris-titels in de jaren 80, NORRIS, de man die normaal gezien puur voor het trapwerk stond....).

Ramon K wrote:

Zelf vind ik Van Damme 1 van de leukere actiepersoonlijkheden. Hij acteert als een krant met dat moddervet accent, maar ik vind 'm cool oa omdat ie veel zelfspot lijk te hebben.

Hahaha best wel met je eens op dat punt. Beseft wie hij is, en maakt er zich niet druk over. Het accent maakt hem juist zo volledig af, net als bv een schwarzenegger.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

bierbak wrote:

(quote)

... En die eerste 6 films bevatten ook al geweren, achtervolgingen etc... In elk geval meer dan louter mannetjes die op elkaar slaan. Ik wil in geen geval een anti-martial arts campagne starten, maar het variabele geweldsentertainment geniet in elk geval mijn voorkeur en dat van het publiek.

(quote)

Mijn waarde-oordeel????

Bloodsport: $11,806,119

Double Impact: 80,039,915

Keiharde objectieve cijfers.

(quote)

Dat wel, mijn enige statement was dan ook dat die variatie het beste werkt, en dat the 80's/90's ook zo in elkaar zaten. Nogmaals let op mijn woorden: zelfs Chuck norris zullen ze in Ex2 dan ook in hoofdzaak als dusdanig neerzetten (mannetjes omvermaaien).

Chuck komt maar voor 1 ding. De roundhouse kick. Voor het schieten kunnen ze net zo goed elke andere jojo inzetten. Tuurlijk zal hij ook schieten, maar bij zijn roubdhouse kick zal de zaal ontploffen. Verder zeggen cijfers niks weinig als het gaat om invloed en belang van een film. In het foute actiefilmgenre is het vaak eerder een minpunt als het veel bezoekers trekt, mainstream cinema is zelden vernieuwend of origineel. Net als elk product zijn het de early adaptors die het omarmen, gevolgd door de trendzetters en dan komt pas de massa, de trendvolgers.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Hier een goede grafiek die je zo op de ontwikkeling van de brute foute actiefilm of iemands carriere kan leggen.

Early adopter - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org

Wat mij betreft zijn de films die bezocht werden door de innovators van veel meer belang dan die waar de massa naar toe ging. Dus boxoffice zegt juist niks. Zo zijn het ook veel meer Conan, Terminator en Commando die Arnold op de kaart hebben gezet dan True Lies en Total Recall.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

In het foute actiefilmgenre is het vaak eerder een minpunt als het veel bezoekers trekt, mainstream cinema is zelden vernieuwend of origineel.

Een film die goed scoort is daarom niet meteen meer mainstream of minder origineel. Je kan ook moeilijk beweren dat alle pure vechtfilms met Van Damme origineler zijn dan alle gevarieerdere actiefilms die daarop volgden.

Zo zijn het ook veel meer Conan, Terminator en Commando die Arnold op de kaart hebben gezet dan True Lies en Total Recall.

En toch kan je Total Recall geen onoriginele film noemen.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Voor het schieten kunnen ze net zo goed elke andere jojo inzetten.

Die het met diezelfde typische hilarisch onverstoorbare blik kan doen als Norris? Nee hoor. Tuurlijk hoort zijn kung fu ding er ook bij, maar in dit actiegenre is variatie evenwel van belang dat is het enige punt dat ik wou maken. Ik ben er trouwens nog niet eens zo zeker van dat hij die roundhousekick überhaupt zal maken, maar dit terzijde.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

bierbak wrote:

(quote)

Een film die goed scoort is daarom niet meteen meer mainstream of minder origineel. Je kan ook moeilijk beweren dat alle pure vechtfilms met Van Damme origineler zijn dan alle gevarieerdere actiefilms die daarop volgden.

(quote)

En toch kan je Total Recall geen onoriginele film noemen.

Nee, maar dat is de uitzondering die de regel bevestigd. Je kan moeilijk welke film dan ook van Van Damme (op JCVD na) origineel noemen.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

bierbak wrote:

(quote)

Die het met diezelfde typische hilarisch onverstoorbare blik kan doen als Norris? Nee hoor. Tuurlijk hoort zijn kung fu ding er ook bij, maar in dit actiegenre is variatie evenwel van belang dat is het enige punt dat ik wou maken. Ik ben er trouwens nog niet eens zo zeker van dat hij die roundhousekick überhaupt zal maken, maar dit terzijde.

Als hij zijn roundhouse kick niet maakt is dat een ster aftrek wat mij betreft.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Nee, maar dat is de uitzondering die de regel bevestigd. Je kan moeilijk welke film dan ook van Van Damme (op JCVD na) origineel noemen.

Timecop (Van Damme als agent die het tijdreizen bewaakt) is toch niet zo'n alledaags concept voor een actiefilm. Veel frisser dan zo'n zoveelste vechtsportfilm in elk geval.

Hard Target is lang niet de eerste die martial arts verwerkt met shootouts, maar de manier waarop is wel behoorlijk apart. Ook Tsui Hark bracht met Double Team Van Damme in wel erg bijzondere actiescenes.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Hard Target is gewoon John Woo in Hollywood, een behoorlijke achteruitgang wat mijn betreft. Duurde tot Face-Off voordat hij zijn oude niveau (voor even) terug wist te vinden.

Timecop ken ik niet. Ga ik binnenkort zien. Verwachtingen zijn laag. Hyams is niet bepaald de meest aansprekende regisseur. Hark deed ook al veel apartere dingen in Hong Kong. Helaas kan de man geen balans aanbrengen in zijn werk.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Timecop ken ik niet. Ga ik binnenkort zien.

Hopelijk ben je aangenaam verrast dan. Ben benieuwd naar je oordeel.

bierbak

• 390 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Hard Target is gewoon John Woo in Hollywood, een behoorlijke achteruitgang wat mijn betreft. Duurde tot Face-Off voordat hij zijn oude niveau (voor even) terug wist te vinden.

Niet mee eens, maar dat is persoonlijke smaak.

Hark deed ook al veel apartere dingen in Hong Kong.
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ook Double Team dankzij zijn aanpak fris oogt in het actielandschap. Dat zijn Van Damme titels die wel een tandje creatiever zijn dan Kickboxer en dergelijke, kan je niet omheen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.