- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Box Office Nederland
Box Office Nederland
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Ik had het vorige bericht niet gezien destijds, ik wilde net een bericht plaatsen dat sinds gisteren Black Panther de best bezochte superheldenfilm ooit is in Nederland. (Het bericht in AD van maart betreft namelijk niet best bezocht, maar meest opbrengend, maar dat wordt altijd 'verward'.)
Vanaf 1992 zijn er goede bezoekcijfers, daar heb ik een top 10 van gemaakt. Voor 1992 hebben volgens mij alleen Superman (1978) en Batman (1989) een groot aantal bezoekers getrokken. Mocht ik er eentje vergeten zijn, laat het dan vooral weten.
1. Black Panther (2018) 761k bezoekers
2. The Dark Knight Rises (2012) 761K
3. Spider-Man (2002) 624k
4. The Dark Knight (2008) 598k
5. Suicide Squad (2016) 574k
6. The Incredibles (2004) 547k
7. The Avengers (2012) 534k
8. Deadpool (2016) 523k
9. Avengers: Age Of Ultron (2015) 485k
10. Iron Man 3 (2013) 436k
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1117000/1117467.200.jpg?cb=1531068633
Welke bioscoopfilm haalt mensen deze zomer van het strand? | Show | AD.nl
Flops zijn er ook. Solo: A Star Wars Story viel tegen. Filmmaatschappij Disney had er meer van verwacht. In Nederland gingen 235.000 mensen kijken, een schamel aantal vergeleken bij de officiële Star Warsfilms. Ook een flop dreigt het Nederlandse historische drama Redbad te worden. De film zal zeker niet de cijfers halen van voorganger Michiel de Ruyter, die rond de 800.000 kijkers trok.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1116000/1116874.300.jpg?cb=1533892674
100.000 bezoekers voor de Deense arthousethriller DEN SKYLDIGE (The Guilty)
De Deense arthousethriller Den Skyldige (The Guilty) heeft al meer dan 100.000 bezoekers naar de filmzalen getrokken. De film, die sinds 9 augustus in de Nederlandse bioscopen te zien is, werd eerder dit jaar bekroond met de publieksprijs op zowel het International Film Festival Rotterdam (IFFR) als het prestigieuze Sundance Film Festival. Het speelfilmdebuut van Gustav Möller is op dit moment nog te zien in 32 filmtheaters door heel Nederland.
In DEN SKYLDIGE beantwoordt agent Asger Holm vanuit een meldkamer van een alarmcentrale een noodoproep van een ontvoerde vrouw. Wanneer de verbinding plotseling wordt verbroken begint de zoektocht naar de vrouw en haar ontvoerder. Met zijn telefoon als enige hulpmiddel begint Asger aan een race tegen de klok om de vrouw te redden. Al snel blijkt dat het misdrijf waar hij mee te maken heeft, veel groter is dan hij eigenlijk dacht.
DEN SKYLDIGE is nog in deze theaters te zien.
(persbericht September Film)
Voor 'arthouse'-film is dit wel een mijlpaal.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Niet slecht. Ik heb ook mijn steentje bijgedragen inderdaad.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1115000/1115424.200.jpg?cb=1539862864
Queen-film trekt ook volle zalen in Nederland | AD.nl
Het is daarmee op dit moment veruit de best bezochte bioscooptitel in Nederland. Op de tweede plaats staat het nieuwe vervolg in de horrorreeks Halloween, met actrice Jamie Lee Curtis in de hoofdrol.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1117000/1117203.200.jpg?cb=1542457971
100.000 bezoekers voor COLD WAR
Afgelopen zondag ontving Filmtheater Hilversum de 100.000e bezoeker voor de zwart-wit film Cold War van Poolse cineast Pawel Pawlikowski. Deze mijlpaal werd behaald binnen een maand na de release van de film op 6 december 2018.
De film is nog steeds volop te zien in de Nederlandse filmtheaters.
COLD WAR werd lovend ontvangen door zowel de internationale als de Nederlandse filmpers en was de grote winnaar op de European Film Awards. Daar wist de film maar liefst vijf prijzen in de wacht te slepen, waaronder Beste Film en Beste Regie. Regisseur en scenarioschrijver Pawel Pawlikowski (Oscarwinnaar IDA en MY SUMMER OF LOVE) werd al eerder bekroond met de prijs voor Beste Regisseur op het prestigieuze Filmfestival van Cannes.
Ook staat COLD WAR op de shortlist voor een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film. De film wordt gezien als een van de kanshebbers voor een nominatie in deze categorie.
(persbericht Cinéart)
badfans69
-
- 3959 messages
- 6126 votes
Muziekfilms redden bioscoopjaar 2018 - ad.nl
Top 10 best bezochte buitenlandse films
1 Bohemian Rhapsody 1.329.974 bezoekers
2 Mamma Mia! Here We Go Again 963.895 bezoekers
3 Fantastic Beasts: The Crimes Of Grindelwald 905.488 bezoekers
4 Avengers: Infinity War 874.537 bezoekers
5 Incredibles 2 851.590 bezoekers
6 Jurassic World: Fallen Kingdom 805.263 bezoekers
7 Black Panther 775.084 bezoekers
8 Mission: Impossible – Fallout 636.704 bezoekers
9 Fifty Shades Freed 604.816 bezoekers
10 Hotel Transsylvanië 3 565.652 bezoekers
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Interesting: Dragon Ball: Super Broly was gisteren de best bezochte film van Nederland. Vraag is nu waar deze film aan het eind van het weekend staat.
Shinobi
-
- 4305 messages
- 2550 votes
Volgens mij zag niemand dat echt aankomen, maar de vele verkochte zalen - die nota bene al bijna één maand van tevoren waren uitverkocht - spreken boekdelen.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Interesting: Dragon Ball: Super Broly was gisteren de best bezochte film van Nederland. Vraag is nu waar deze film aan het eind van het weekend staat.
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Als de film nog draait na het IFFR ga ik wel kijken. Mooi dat er zelfs IMAX-voorstellingen zijn. Bohemian Rhapsody heeft het stokje inmiddels weer overgenomen btw.
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Bohemian Rhapsody is gisteren voorbij de 2 miljoen bezoekers gegaan. Het lijkt erop dat het in Nederland de best bezochte film sinds Titanic gaat worden.
Wat betreft bezoekersaantal zal de film niet in de buurt van Titanic kunnen komen, maar gezien dat prijzen van bioscoopkaarten (en alle andere zaken ook natuurlijk) gestegen zijn in de afgelopen 20 jaar is het qua opbrengst een andere zaak. Titanic bracht 25,6 miljoen euro op, Spectre is de huidige nummer 2 aller tijden met 20,5 miljoen euro en BoRhap staat nu op 19,4 miljoen.
Op een gegeven moment zal een film voorbij Titanic gaan qua opbrengst, Bohemian Rhapsody zal het waarschijnlijk niet zijn, maar binnen een jaar of vijf zal het wel gaan gebeuren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Tegelijk met Green Book ging ook Corgi over de 400.000 bezoekers. Is toch veel leuker? 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Die is het ja. Roept bij mij dan wel de vraag op waarom deze titel als "officiële" is gekozen; het is een Belgische film en in België lijkt de film te gaan draaien onder de naam 'Corgi'.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1118000/1118712.200.jpg?cb=1536137888
100.000 bezoekers voor Gouden Palm-winnaar Shoplifters - Entertainment Business
Het Japanse drama Shoplifters van Hirokazu Kore-eda heeft 100.000 bezoekers naar de filmzalen getrokken. De film, die sinds 13 december in de bioscopen te zien is, won de Gouden Palm in Cannes en kreeg een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film.
De film is op dit moment nog te zien in een aantal filmtheaters in Nederland, en vanaf 17 april verkrijgbaar op DVD en Video on Demand (Pathé Thuis, iTunes, KPN, Ziggo Movies & Series en Google Play).
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ah, dat is eens leuk filmnieuws. Totaal niet verwacht.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1121000/1121743.300.jpg?cb=1555677502
Nieuwe Baantjer-film nu al een bioscoophit | RTL Boulevard
De nieuwe Baantjer-film is een hit. De 'origin story' over de jonge inspecteur De Cock uit Urk die begin jaren tachtig naar Amsterdam komt is al vier dagen de best bezochte titel in de Nederlandse bioscopen. Dat blijkt uit de cijfers van de filmbranche. In totaal zagen tot nu toe al 34.000 mensen Baantjer: Het Begin.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Gouden Film voor Baantjer Het Begin!
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Bij The Lion King:
Mijn hele tijdlijn ook vol met mensen die je normaal nooit in een bios ziet hierheen gaan. Veelal van rond mijn leeftijd dus jeugdsentiment. Ik vermoed dat dit weleens qua box office de film van het jaar in Nederland kan worden.
Antonev
-
- 1804 messages
- 1186 votes
Mijn hele tijdlijn ook vol met mensen die je normaal nooit in een bios ziet hierheen gaan. Veelal van rond mijn leeftijd dus jeugdsentiment. Ik vermoed dat dit weleens qua box office de film van het jaar in Nederland kan worden.
Het zal qua box office niet in de buurt gaan komen van Avengers denk ik. Over Aladdin werd ook geroepen dat die film de oudere kijker uit nostalgie naar de bioscoop zou trekken. Dat is uiteindelijk niet gebeurd, terwijl het toch gebaseerd is op een fantastische klassieker van Disney.
Avengers spreekt een veel breder publiek aan en is op dit moment ontzettend hot.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ze zullen Endgame niet benaderen, maar dit zal met afstand de 1 na best bezochte film van het jaar gaan worden denk ik. Nog boven de nieuwe Star Wars. Naar The Lion King kan en zal iedereen gaan.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Avengers spreekt een veel breder publiek aan en is op dit moment ontzettend hot.
Endgame spreekt alleen de fans van superheldenfilms aan. The Lion King spreekt iedere twintiger/dertiger/veertiger aan, plus dat het familiegeschikt is. Alleen heeft Avengers veel fanatiekere fans, bij The Lion King zullen velen ook denken dat we hier een kopie van de tekenfilm krijgen, bij Avengers wilde je toch weten hoe alles ging eindigen.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Filmlijst - Boxofficenl.net als je de box office van Nederland bekijkt gaat The Lion King Endgame inderdaad niet inhalen. Het gaat veel meer dan Aladdin opbrengen, maar ik denk net iets minder dan Endgame. Laten we zeggen 10/11 miljoen.
The Last Jedi heeft trouwens in Nederland bijna 13 miljoen euro opgebracht. Endgame staat nu op 13,3 miljoen euro. The Rise of Skywalker is de laatste in de franchise en heeft een gunstige releasedatum, dus Endgame is echt wel te pakken voor RoS.
Antonev
-
- 1804 messages
- 1186 votes
Endgame spreekt alleen de fans van superheldenfilms aan. The Lion King spreekt iedere twintiger/dertiger/veertiger aan, plus dat het familiegeschikt is. Alleen heeft Avengers veel fanatiekere fans, bij The Lion King zullen velen ook denken dat we hier een kopie van de tekenfilm krijgen, bij Avengers wilde je toch weten hoe alles ging eindigen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Je hoeft echt geen fan van Superhelden te zijn om een geweldige avond te hebben met Avengers. Als je van actie, fantasy, si-fi en/of humor houdt dan zou dit al in je straatje moeten passen.
Nederland heeft overigens totaal geen Superhelden cultuur zoals in de VS, Canada of the UK. Toch vinden de films in Nederland gretig aftrek en staan ze vaak bovenaan de box office lijsten. Het publiek van dergelijke films is dus zeker wel breder dan alleen de “fans”.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Je hoeft echt geen fan van Superhelden te zijn om een geweldige avond te hebben met Avengers. Als je van actie, fantasy, si-fi en/of humor houdt dan zou dit al in je straatje moeten passen.
Nederland heeft overigens totaal geen Superhelden cultuur zoals in de VS, Canada of the UK. Toch vinden de films in Nederland gretig aftrek en staan ze vaak bovenaan de box office lijsten. Het publiek van dergelijke films is dus zeker wel breder dan alleen de “fans”.
Volgens mij gaat het grootste deel naar Avengers omdat ze al tien jaar lang Marvel volgen in de bioscoop. Om die reden denk ik ook dat Marvel veel beter dan DC scoort, die met hun losse verhalen en zonder universum met doorlopend verhaal gewoon minder interessant zijn. Ik vermoed dat mensen wel gemakkelijk naar een Lion King gaan met de hele familie. Of met een groep nostalgische dertigers. Maar superhelden zijn natuurlijk wel redelijk casual geworden, wat je ook weer ziet aan de box office inkomsten. Ik zet bij The Lion King in op 1,5 miljard.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ik snap nooit zo wat het uitmaakt hoeveel mensen er naar een film gaan.
Dat zegt niks over de kwaliteit toch?
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Doorgaans wel ja. De best bekeken tv programmas zijn doorgaans ook juist bagger om maar over de top 40 te zwijgen.