• 178.173 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.351 actors
  • 9.374.577 votes
Profile

De Nederlandse film

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

In bepaalde kringen: De documentaires van Joris Ivens en en in wat mindere mate Bert Haanstra. Nederland is een invloedrijker land op documentairegebied dan in andere filmgenres.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Wat te denken van bepaalde films van Fons Radenmakers. Dorp aan de Rivier, De Aanslag...

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

De Aanslag won zelfs een oscar. Ook Karakter (1997).

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

En het werk van Van Warmerdam en Stelling heeft in het buitenland ook een meer dan redelijk draagvlak. Met name in Frankrijk en het Oostblok.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11909 messages
  • 5313 votes

Prachtig gesproken door Quido op 12 juli om 21.40 uur.

megaman

• 1484 messages
  • 229 votes

Quido wrote:

Dus is het waar? Het gaat de laatste jaren juist (commercieel gezien) uitstekend met de Nederlandse film in de bioscopen

Dat is de algemene belevenis van Nederlandse bioscoop bezoekers. Bij geen enkele film heb ik zoiets van: 'daar ren ik voor naar de bioscoop'. En kinderen rennen als snel naar de bios. Makkelijk scoren natuurlijk. maar er verandert in princiepe nog steeds niks.

Grappig dat de Nederlandse film tot voor kort steeds verweten werd alleen maar te bestaan uit dramatische (literatuur-)verfilmingen, en na Alles is Liefde kennelijk opeens elke Nederlandse film een (flauwe liefdes)komedie is. Beide beweringen worden echter tegengesproken door de verscheidenheid van de films wanneer we de gehele filmproductie van een jaar bekijken.

Dramafilms, komedies en kinderfilms. Met het eerste genre is niks mis, komedies zijn over 't algemeen erg fout en bevatten meerendeel de zelfde acteurs en kinderfilms worden zo erg aangedikt alsof het een wereldwonder is. Horror is vanaf Texas Chainsaw Massacre en die zombie/Saw/Grudge films populairder dan ooit. Waar zijn de horrorfilms hier in vredesnaam? SL8N8 was wel aardig, DoodEind viel erg tegen...en toen was het weer stil. Waarom spelen ze hier niet verder op in? Dit genre is óók succesvol. Zelfs Spanje kwam een poos geleden met een sterke horrorfilm genaamd [REC].

En waarom kunnen Japanners wel ijzersterke horrorfilms in elkaar zetten met een laag budget die dankzij de amerikaanse remakes nog populairder worden. Ze moeten gewoon een keer 'iets' geks doen in Nederland. Kom met nieuwe en/of 'underground' regisseurs, nieuwe acteurs...breng de films naar de mensen. How hard can it be. Waar is een regisseur met lef. Kom op, er moet er toch op z'n minst eentje tussen ziiten? Eén briljante regisseur waar andere regisseurs van wakker worden.

De zogenaamd kinderfilms uit Nederland gooien internationaal gezien juist hoge ogen en worden goed bezocht.

Natuurlijk rennen alle kinderen spontaan naar Huis van Anubis of Zoop. Kinderen letten niet op hoe goed het acteerwerk is. Oftewel, ze komen er wel erg makkelijk mee weg. En dat er een achtbaan is gemaakt van Huis van Anubis geeft al aan hoe overdreven hier mee om wordt gesprongen. Alsof het Indians Jones is of iets dergelijks. En dan Mega Mindy

Feit blijft gewoon dat de Nederlandse film-industrie teveel in z'n eigen wereldje blijft zitten en verbleekt bij films uit diverse landen. Ik heb het dan niet zozeer over Hollywood blockbusters maar ook aziatische pareltjes. Het is gewoon absurd dat films als OldBoy, Ju-on of Tale of Two Sisters populairder zijn en overal in Nederland te vinden zijn op DVD. Nederland speelt ook nergens op in. Amerika heeft minder inspiratie maar deed er verstandig aan om aziatische films te remaken. Als iets succesvol is is het verstandig om iets soortgelijks in elkaar te flansen.

Nederland is eigenwijs, doet niks baanbrekends en houdt de 'underground' films underground. En als Wit Licht goed scoort in de bioscopen, waarom kan men dan geen fatsoenlijke horrorfilms of psychologische thrillers in elkaar zetten die mensen ook naar de bios trekken? En zo blijven er uiteindelijk maar weinig genres over in dit kikkerlandje en wordt het nooit wat met die film-industrie.

megaman

• 1484 messages
  • 229 votes

xgogax wrote:

Ik vind het eigenlijk best wel raar (en triest) dat in het land van Rembrandt en van Gogh geen enkel meesterwerk (film) is gemaakt.

Dat bedoel ik. Ik ben niet bepaald trots op de Nederlandse film-industrie. Als film-fanaat zijnde heb ik van de 400 DVD's slechts een handjevol Nederlandse films waarvan enkel Zwartboek een uitschieter is. En zelfs die film plaats ik nog niet in 't rijtje van all-time favorites.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

megaman wrote:

Natuurlijk rennen alle kinderen spontaan naar Huis van Anubis of Zoop. Kinderen letten niet op hoe goed het acteerwerk is. Oftewel, ze komen er wel erg makkelijk mee weg. En dat er een achtbaan is gemaakt van Huis van Anubis geeft al aan hoe overdreven hier mee om wordt gesprongen. Alsof het Indians Jones is of iets dergelijks. En dan Mega Mindy

.

Dat zijn nou net niet de kinderfilms die internationaal de ene na de andere prijs winnen en die Quido bedoeld. Het Paard van Sinterklaas, Knetter, Het Zakmes, Blue Bird en nog een heleboel andere films wel. Qua kinderfilms is Nederland een van de meestbekroonde landen ter wereld op vele filmfestivals in de wereld.

Overigens zijn er wel degelijk initiatieven. Er wordt op dit moment bijvoorbeeld gewerkt aan een project met vier lowbudgethorrorfilms. Omdat anderen ook wel zien dat er in Nederland niet zoiets is als een horrorcultuur en dat je met een laag budget wel leuke horror kan maken (en geen fatsoenlijke actiefilms bijvoorbeeld).

Ik ben het overigens helemaal niet eens met je idee om in te spelen op wat het internationaal goed doet. Wat de Nederlandse film juist nodig heeft zijn makers met een eigen smoel als bijvoorbeeld Van Warmerdam. Niet teveel richten op wat er in het buitenland al beter gedaan wordt, daar heb je niks aan.

Ik heb het in een ander topic al weleens benoemd, maar iets dat een beetje ontbreekt in de Nederlandse film (al zijn er zat uitzonderingen) is subjectiviteit, surrealisme, fantasie, genrefilms en poëzie. We blijven soms iets te veel hangen in het vertellen van realistische verhalen vanuit een objectief gezichtspunt. Ik zou experimenten met die woorden toejuichen.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

megaman wrote:

Dat is de algemene belevenis van Nederlandse bioscoop bezoekers.

Maar dit betekent dus wel dat de Nederlandse film niet in de slop zit en zo'n slechte reputatie heeft, anders zou men niet gaan. Er wordt nog altijd veel nageblaat wat dat betreft.

Bij geen enkele film heb ik zoiets van: 'daar ren ik voor naar de bioscoop'.
Dat kan, en als ik je posts zo lees dan denk ik ook dat je daar alle reden toe hebt, want qua 'verbeelding' zit je bij de Nederlandse film inderdaad niet in de juiste hoek. Horror-, sciencefiction of andere 'bovennatuurlijke' films worden hier relatief gezien zelden gemaakt. Daar valt ook geen speld tussen te krijgen, al zijn er genoeg uitzonderingen.

En kinderen rennen als snel naar de bios. Makkelijk scoren natuurlijk. maar er verandert in princiepe nog steeds niks.
Makkelijk scoren? Makkelijk om dat nu te roepen. Kinderen zijn geen minderwaardige doelgroep. Wanneer een film gewoon (te) slecht is, zullen de zalen niet zomaar vanzelf volstromen. Het is makkelijk om een film die zich richt op kinderen af te schrijven, maar er zijn natuurlijk wel (relatieve) 'zekerheden' wat bioscoopfilms betreft. Verfilmingen van populaire boeken en televisieseries bijvoorbeeld, hoewel het ook hier allerminst zeker is dat die een groot publiek bereiken enkel en alleen omdat het basismateriaal al bekend is.

komedies zijn over 't algemeen erg fout en bevatten meerendeel de zelfde acteurs
Dan spreek je waarschijnlijk enkel over de multicultikomedies? Oftewel: de films die (relatief gezien) 'groot' zijn uitgebracht?

en kinderfilms worden zo erg aangedikt alsof het een wereldwonder is.
Vreemd. De Plop- en Piet Piraat-films (die overigens grotendeels Vlaams zijn (maar dat terzijde) en zich ook duidelijk op de állerjongste doelgroep richten) daargelaten, is de Nederlands(talig)e jeugdfilm juist erg puur en naturel. En dat vind niet alleen ik, maar over de gehele wereld getuige de vele prijzen.

Horror (...) Ze moeten gewoon een keer 'iets' geks doen in Nederland. Kom met nieuwe en/of 'underground' regisseurs, nieuwe acteurs...breng de films naar de mensen. How hard can it be. Waar is een regisseur met lef. Kom op, er moet er toch op z'n minst eentje tussen ziiten? Eén briljante regisseur waar andere regisseurs van wakker worden.
Hier snij je een interessant punt aan, wat teruggrijpt op de 'verbeelding' die ik eerder aanhaalde (en waar Starbright Boy in zijn laatste alinea over spreekt). Dit soort films zijn er in Nederland inderdaad weinig, al zijn er uitzonderingen. Zo heeft Elbert van Strien (binnenkort verschijnt zijn eerste lange speelfilm) een duidelijke voorkeur voor dit genre en ook al diverse van zulke korte films gemaakt (op DVD verkrijgbaar overigens).

Verder is het niet zo zeer de vraag 'how hard can it be?', maar meer de vraag 'wat is realiseerbaar?' - want in Nederland is het lastig om een film in elkaar te flansen / gefinancierd te krijgen zonder steun van het Filmfonds. En die zijn tot nu toe niet erg happig wat zulke onderwerpen betreft en voeren dus een ander beleid.

Overigens zijn er wel degelijk wat 'underground'-filmmakers. Frank van Geloven en Edwin Visser hebben al op eigen initiatief al heel wat voor elkaar gekregen op horror-gebied (Naast Sl8n8 is ook Necrophobia op DVD verkrijgbaar). Hetzelfde geldt voor Edwin van den Eshof (volgens mij zijn zijn korte horrorproducties nog niet op DVD verkrijgbaar). Verder zijn er nog low-/no-budget initiatieven als Complexx, Woensdag en Horizonica (allen op DVD verkrijgbaar). Zal vast nog wel een aantal vergeten.

Van mij zouden er in dit soort genres ook meer films gemaakt mogen worden, en filmmakers zelf zijn het daar ook mee eens:

Fantasten: Manifest voor de verbeelding - xs4all.nl

Duistere Openbaringen 2008 - duistere-openbaringen.net

starbright boy wrote:

maar iets dat een beetje ontbreekt in de Nederlandse film (al zijn er zat uitzonderingen) is (...) poëzie. We blijven soms iets te veel hangen in het vertallen van realistische verhalen vanuit een objectief gezichtspunt.

Ga naar Het Leven uit een Dag, zal je dan vast goed bevallen.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Een prachtige Nederlandse productie betreft: Pervola, sporen in de sneeuw (1985)

Verder lees ik hier veel generalisaties en vooroordelen over 'de' Nederlandse film.

Beetje kortzichtig gezien het gegeven dat er sprake is van een breed perspectief binnen de Nederlandse film. Ik ben in ieder geval van mening dat in Nederland uitstekende films worden geproduceerd alleen praten we hier over Nederland, niet over Indiaanse of Amerikaanse of Europese producties uit landen waar de financiering van films een stuk meer soepel verloopt. Dit laatste wil alleen niet stellen dat er geen goede producties kunnen bestaan.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ik vind de negatieve reacties over de Nederlandse film ook best kortzichtig. Natuurlijk mag ieder zijn mening geven. Toch heeft Nederland een heel lange filmgeschiedenis. Bovendien we zitten hier op MM, in hoeverre dit representatief is voor heel filmkijkend Nederland valt nog te bezien.

megaman

• 1484 messages
  • 229 votes

starbright boy wrote:

Dat zijn nou net niet de kinderfilms die internationaal de ene na de andere prijs winnen en die Quido bedoeld. Het Paard van Sinterklaas, Knetter, Het Zakmes, Blue Bird en nog een heleboel andere films wel. Qua kinderfilms is Nederland een van de meestbekroonde landen ter wereld op vele filmfestivals in de wereld.).

Als er in Nederland alleen maar kinderen zouden wonen hadden we zeker een succesvolle film-industrie . Maar zonder gein, ik heb niks met kinderfilms. Dat neemt niet weg dat ik kan genieten van animatiefilms als Spirited Away en Castle in the Sky van Hayao Miyzaki. Maar deze films zijn weer een geval apart.

Overigens zijn er wel degelijk initiatieven. Er wordt op dit moment bijvoorbeeld gewerkt aan een project met vier lowbudgethorrorfilms. Omdat anderen ook wel zien dat er in Nederland niet zoiets is als een horrorcultuur en dat je met een laag budget wel leuke horror kan maken (en geen fatsoenlijke actiefilms bijvoorbeeld).

Weet je wanneer dit project van start gaat en of deze films ook gaan uitkomen op DVD? Any way, ik heb bij Bol.com nog even twee Nederlandse horrorfilms besteld. Een vrij recente film genaamd Horizonica waarin zombies een grote rol spelen. Deze film krijgt niet zo'n beste score maar slechter dan Swamp Zombies (van regisseur Len Kabasinski) kan bijna niet. Alleen de trailer van Horizonica zag er al proffesioneler uit met behoorlijk wat gore (voor de liefhebbers). De tweede film heet Spooktrein en datteerd uit 1939. Wel leuk aangezien ik laatst nog Mystery of the Wax museum heb gezien (1933) die naar mijn mening beter is dan tijdgenoten Dracula en Frankenstein.

Ik ben het overigens helemaal niet eens met je idee om in te spelen op wat het internationaal goed doet. Wat de Nederlandse film juist nodig heeft zijn makers met een eigen smoel als bijvoorbeeld Van Warmerdam. Niet teveel richten op wat er in het buitenland al beter gedaan wordt, daar heb je niks aan.

Toch is het niet verkeerd om eens een keer in te spelen op het geen wat actueel is. Financieel gezien gaat het dan beter waarna ze met dit geld weer duurdere producties in elkaar kunnen flansen. Die hele Ring/Grudge hype werd compleet genegeerd hier terwijl zelfs Bollywood nog kwam met hun eigen remake van The Eye (en OldBoy). En niet overal in 't buitenland hoeft een film bij voorbaat al beter te zijn dan een eventuele Nederlandse versie. Denk aan Ju-on: The Grudge, die met een laag budget toch een creepy atmosfeer bevat en dankzij de aparte volgorde van gebeurtenissen in de film sterker is dan de amerikaanse remake. En daarbij moet ik zeggen dat bv de effecten in DoodEind stukken mooier zijn dan bij een Ju-on: The Grudge. Alleen de film zelf was weer waardeloos.

Ik heb het in een ander topic al weleens benoemd, maar iets dat een beetje ontbreekt in de Nederlandse film (al zijn er zat uitzonderingen) is subjectiviteit, surrealisme, fantasie, genrefilms en poëzie. We blijven soms iets te veel hangen in het vertellen van realistische verhalen vanuit een objectief gezichtspunt. Ik zou experimenten met die woorden toejuichen.

Ik juich met je mee.

jumpstylemovie

• 6225 messages
  • 1221 votes

Ik heb het niet op Nederlandse films en nadat ik mijn stemmen nakeek zag ik dat deze Nederlandse film het hoogst stond bij mij met een 4*

Flodder. Naar mijn gevoel vind ik dit ook wel de beste. Lekker orgineel, leuke cast, geinige film.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

De Spooktrein is overigens geen horrorfilm, megaman. Meer een komedie.

ezra1971

• 185 messages
  • 93 votes

soldaat van oranje, de aanslag, spetters.

mister blonde

• 12696 messages
  • 5830 votes

Grappig dat o.a. Quido steeds discussies aanmoet met mensen die te weinig NL films hebben gezien om er eigenlijk een zinnig woord over te kunnen zeggen. Wat blijft is het bestrijden van flauwe vooroordelen. Maar er zijn natuurlijk genoeg ontzettend goed gewaardeerde NL films. Dat daar nu geen film tussen zit die een status heeft als een Regle du Jeu (hoeveel films hebben wel zo'n status, nog geen 10) doet daar niets aan af.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Het ontbreekt in Nederland aan het met enige regelmaat maken van de zogehete genrefilms. Daar zijn volgens mij beiden kampen het wel mee eens. Verder is het lastig discussiëren met mensen die inderdaad te weinig kennen of hele andere (of enkel specifiek bepaalde) dingen verwachten van de Nederlandse film.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Jullie zijn wel erg chauvinistisch bezig hier. De Nederlandse film bestaat niet, er is geen Nederlandse cinema. Onze buren doen het veel en veel beter. Nederland kent geen eigen Dardenne, Akerman, Dreyer, Fassbinder of Hertzog. Niet eens zo'n iemand als von Trier.

We moeten een beetje kritisch zijn. Zonder kritiek kom je niet ver. Eerst moeten we een probleem erkennen en dan aanpakken. Hoe kun je je zelf verbeteren als je een probleem niet wil onderkennen...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Zo iemand als Von Trier heb je alleen in Denemarken.

Wij hebben Van Warmerdam. Vergelijkbaar met Kaurismäki in Finland.

Nanouk Leopold maakt ook hele bijzondere films evenals Mijke de Jong.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

ghostman wrote:

Jullie zijn wel erg chauvinistisch bezig hier. De Nederlandse film bestaat niet, er is geen Nederlandse cinema. Onze buren doen het veel en veel beter. Nederland kent geen eigen Dardenne, Akerman, Dreyer, Fassbinder of Hertzog. Niet eens zo'n iemand als von Trier.

Klopt, die kennen we niet niet

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Je weet wat ik bedoel. Aan je stemlijstje te zien, heb je geen enkele Nederlandse film meer dan 4* gegeven. Dus dat zegt genoeg.

Titels die jullie hier noemen zijn allemaal leuk en aardig. Maar elk land (zelfs een 3de wereldland) kan met dergelijke titels komen. Maar grote meesterwerken heeft Nederland niet!

Noem maar 1 baanbrekend en revolutionair Hollands meesterwerk (van de categorie De Nachtwacht, Victory Boogie Woogie, Dr. Gachet)...

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Dat moeten we aan jouw maatstaven van baanbrekend en revolutionair voldoen? Ik zal wel even wat titels verzamelen van films die ik bijzonder en geweldig vindt.

megaman

• 1484 messages
  • 229 votes

ghostman wrote:

We moeten een beetje kritisch zijn. Zonder kritiek kom je niet ver. Eerst moeten we een probleem erkennen en dan aanpakken. Hoe kun je je zelf verbeteren als je een probleem niet wil onderkennen...

Ben ik met je eens. Gelukkig gaan ze wat doen aan 't horrorgenre zag ik op nederhorror.nl. Blue Horse had wel wat vondt ik. Binnekort krijg ik Zombi 1 en Horizonica. Die laatste krijgt behoorlijk lage scores maar met Swamp Zombies in 't achterhoofd ziet deze film er best aardig uit.

Van de 522 (:o) DVD's die ik in bezit zijn er slechts 5 Nederlands:

DoodEind

De Lift

SL8N8

Vet Hard

De Vierde Man

Zwartboek

Binnekort komen daar Zombi 1, De Spooktrein en Horizonica bij. Vooral die tweede lijkt me wel leuk om te kijken. Films uit de jaren 30 hebben een mooi sfeertje met mooie en onschuldige dames . Alleen Glenda Farrell uit de film 'Mystery of the Wax Museum' was een behoorlijk pittige dame.

Overigens ben ik niet van mening veranderd. De Nederlandse filmindustrie is gewoon niks vergeleken met de rest van de wereld. Toch wil ik nog wel wat films proberen en hoop ik dat ze de Nederlandse horror naar een hoger niveau kunnen tillen.

megaman

• 1484 messages
  • 229 votes

Quido wrote:

De Spooktrein is overigens geen horrorfilm, megaman. Meer een komedie.

Comedy/Thriller Maar dat laatste zal wel niet meer zo veel voorstellen anno 2009. Toch wel leuk om een Nederlandse film uit de jaren '30 in je DVD collectie te hebben.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

ghostman wrote:

van de categorie De Nachtwacht, Victory Boogie Woogie, Dr. Gachet)...

Ah, je hebt je bericht nog aangepast door titels te noemen. Ken ik allemaal niet.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

neo wrote:

(quote)

Ah, je hebt je bericht nog aangepast door titels te noemen. Ken ik allemaal niet.

Dat zijn schilderijen van de Hollandse meesters

neo wrote:

Dat moeten we aan jouw maatstaven van baanbrekend en revolutionair voldoen?

Neen! Maar een beetje creativiteit mag en ook allemaal minder zuinig a.u.b.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

ghostman wrote:

Noem maar 1 baanbrekend en revolutionair Hollands meesterwerk (van de categorie De Nachtwacht, Victory Boogie Woogie, Dr. Gachet)...

Als je het dan toch over Von Trier hebt (en gezien je fascinatie voor revolutionaire filmtechnieken): Zusje.

En als je persé namen wilt horen: onder andere Bert Haanstra, Joris Ivens, Fons Rademakers, Jos Stelling, Alex van Warmerdam en Paul Verhoeven genieten internationale bekendheid. Adriaan Ditvoorst werd eind jaren zestig zelfs door zijn grote Nouvelle Vague-voorbeelden gezien als één van de meest veelbelovende cineasten van zijn tijd.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

megaman wrote:

Van de 522 (:o) DVD's die ik in bezit zijn er slechts 5 Nederlands:

DoodEind

De Lift

SL8N8

Vet Hard

De Vierde Man

Zwartboek

Zegt dat dan niet meer over jou (en je bereidheid je te verdiepen in de Nederlandse film) dan over het feit dat er 'zo weinig Nederlandse films op DVD uitkomen en er zo weinig goed is'? Ik bezit momenteel 1286 Nederlandse producties, dus er is genoeg verkrijgbaar.

Overigens ben ik niet van mening veranderd. De Nederlandse filmindustrie is gewoon niks vergeleken met de rest van de wereld.
Zonder iets meer te gaan zien (en/of er meer over te gaan lezen) dan dat je nu hebt lijkt me dat sowieso een kortzichtige conclusie.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Grappig dat je Paul Verhoeven noemt. Hij mag niet eens in de schaduw staan van bijv. Steven Spielberg. Die ik overigens ook maar een middelmatige Amerikaanse cineast vind...

Maar "I rest my case".

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Tsjah, makkelijk trollen zo.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.