- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Nee, die mag zijn schoenen nog niet poetsen.... Vind het allemaal stuk voor stuk geweldige filmmakers die Quido noemt. Kan er nog wel wat noemen, maar laat ik mij even beperken tot enkele vrij nieuwe, tot kersverse filmmakers en films:
Nanouk Leopold (Guernsey, Wolfsbergen). Sommigen, ik zelf niet, vergelijken haar met Antontioni vanwege Guernsey. Haar observaties van de mens zijn prachtig. Sommigen schreven naar aanleiding van vertoning op Cannes dat het ook wat gemeen had met Haneke.
Moonlight (Paula van der Oest) Opmerkelijk geheel van romantiek, drama, thriller, fantasie waar niet al te veel logica in zit, maar wel enorm goed is. Veelzijdig en uitdagend.
Jiska Richels (4 Elements) - Laat ik het woord revolutionair even gebruiken voor het sound design. Maar ook een pracht avontuur om naar te kijken.
Kan door Huid Heen (Esther Rots) Een film die op een prachtige wijze een onprettig gevoel teweeg brengt bij de kiijker door een sublieme montage, muziek en sound design.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Trollen.
Het is echt niet mijn intentie om "de Nederladnse film" af te kraken. Wat kan ik ermee bereiken? Helemaal niets.
Het wordt gewoon tijd dat een Nederlandse kunstenaar een "Leone d'Oro" in Venetie of "Palme d'Or" in Cannes wint! Ik wil dat Nederland Venetie en Cannes domineert, dat wil ik.
Het wordt ook eens tijd dat ik me maar eens in de Nederlandse film ga verdiepen, en ik hoop niet dat het zonde van mijn tijd zal zijn...
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Trollen.
Het wordt ook eens tijd dat ik me maar eens in de Nederlandse film ga verdiepen, en ik hoop niet dat het zonde van mijn tijd is...
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Het wordt ook eens tijd dat ik me maar eens in de Nederlandse film ga verdiepen, en ik hoop niet dat het zonde van mijn tijd is...
Nou ja, nu geef je het probleem wellicht zelf al aan; dat je er te weinig van af weet om er een goede discussie over te voeren.
Touché.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Alsof jullie met redelijke argumentaties komen.
En asjeblieft zeg! Begin niet over Public Enemies. Bij Public Enemies heb ik meer berichten achtergelaten dan wie dan ook. Dat jullie zo eigenwijs doen kan ik er ook niets aan doen. Alsof jullie de enige zijn die de wijsheid in pacht hebben.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
In de tijd dat je deze discussie hebt gevoerd had je al meerdere Nederlandse films kunnen zien. Hopelijk dan wel goede. 
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Comedy/Thriller
Maar dat laatste zal wel niet meer zo veel voorstellen anno 2009. Toch wel leuk om een Nederlandse film uit de jaren '30 in je DVD collectie te hebben.
megaman
-
- 1484 messages
- 229 votes
Grappig, want ik gaf net dus aan dat ik me iets meer wilde verdiepen in de Nederlandse film. Overigens zijn er genoeg andere mensen die net als ik de interesse zijn verloren dankzij die rommel die hier in Nederland uit komt. En wat jij doet is de Nederlandse film-industrie een beetje ophemelen en je hoofd in 't zand steken. Feit blijt wel dat het allemaal niet veel voorstelt, en daarom heb ik weinig interesse in de Nederlandse film. Toen ik aziatische films begon te kijken (Ring/Grudge hype en de hele reeks aan Crouching Tiger-look alikes) werd ik maar zelden echt teleurgesteld.
Vooral die Koreanen kunnen met laag budget echt meesterlijke films in elkaar zetten: Memories of Murder, OldBoy, A Tale of Two Sisters, Failan, The Host, The Brotherhood of..etc. Deze films en sommige hollywood blockbusters zijn onvergetelijke meesterwerken. Deze films maken echt indruk op je. En dan ga je naar een film als Zwartboek, waar iedereen hier laaiend enthousiast over was, blijkt hij alsnog niet dé film te zijn waar je u tegen kunt zeggen. Begrijp me niet verkeerd: het acteerwerk is goed, de uitwerking pico bello, groots aangepakt en verzorgd....maar de film greep me nergens echt naar de keel of liet je 'denken' na afloop.
Bij Brotherhood of War en Saving Private Ryan kunnen de tranen in je ogen springen en bij A Tale of Two Sisters blijft het door je hoofd spoken na afloop. Die films doen wat met je, punt uit. The Green Mile, A Moment to Remember en de eerder genoemde films. Maar zoals ik al eerder zei, ik ga het één en ander uitproberen. En als jij een film op kunt noemen waarvan je zeer weet dat ik daar van onder de indruk raak..be my guest. Zwartboek was mooi maar greep me niet naar de keel. En dan dat overdreven gevloek (volgens mij gebruikten ze het 'K' woord nog niet eens in de tweede wereldoorlog).
Kortom: Ik ben niet kapot van de Nederlandse film. En hoe zou dat nou komen?
Dat wil niet zeggen dat ik geen enkele Nederlandse film wil zien. Zoals ik al eerder zei: ik ga wat proberen. En wat ook erg jammer is is de promotie van de Nederlandse films. Wat je zo opvangt via trailers op TV is niet meer dan de zoveelste romantische komedie met een Paul de Leeuw of een Gorgina Verbaan. Spion van Oranje....
En in Wit Licht heb ik simpelweg geen interesse. En laatst zag ik in de gids twee bladzijden over 'Mega Mindy' wat actueel was volgens hun. Ook andere kinderseries als Zoop en Huis van Anubis (vooral die laatste) wordt in je strot gedouwd.
Zelfs in de pin-automaat zag ik een reclame plaatje van Anubis waarop stond dat je kaartjes kon winnen. Serieus, als heel Nederland naar de bioscoop moet rennen voor die lame troep dan zijn we ver heen. Kinderen zijn er gek op....makkelijk publiek. En vooral makkelijk cashen. Waar ren ik voor naar de bioscoop? Terminator 4, Transformers 2, Angels & Demons..en geen Spion van Oranje of Wit Licht. En dat heeft niet te maken met of iemand kortzichtig is, maar gewoon het algemene 'imago' en de kwaliteit van de Nederlandse film en dat mensen hun interesse verliezen vanwege die reden. En waarom zou je omslachtig gaan graven naar die hopelijk volle schatkist terwijl ze elders worden voorgeschoteld vol met goud en juwelen. Ik bedoel maar.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Voor zover ik weet ben ik gewoon objectief hoor. Dat ik een bovengemiddelde interesse heb in de vaderlandse cinema wil niet zeggen dat ik alles goed vind. Kijk mijn lage stemmenlijst maar eens door of neem een kijkje op mijn site. Genoeg kritiek te vinden. Ik probeer alleen de dingen te nuanceren en tegen de vooroordelen in te gaan. Ik weet waar ik over praat. Het zal me verder ook niet veel uitmaken of men in het buitenland wakker ligt van de goede kwaliteit van de Nederlandse cinema; als ík me er maar mee vermaak. Als je je ooit echt verdiept hebt in de nationale cinema en het niks vindt; prima, even goede vrienden 
Bovendien ben ik nuchter genoeg om alles te relativeren, zeker gezien de hoeveelheid films die ik al gezien heb. Ik pas er alleen voor om op basis van een handjevol films een heel filmland of -genre kortzichtig een stempel op te drukken. Toen ik veertien was dacht ik net zo over de Nederlandse film als jullie, gaandeweg ontdekte ik echter dat er hier veel meer moois gemaakt is dan je denkt (en dus ook troep).
En om mensen aan te vallen op hun stemgedrag is vrij zwak, zoals jij Mann geweldig vindt, vind ik Verhoeven geweldig (kan er overigens ook weinig aan doen dat al die films die je opnoemt me raken). Ik probeer ook altijd te beargumenteren waarom ik iets goed vind, of waarom niet. Overigens heeft ook Verhoeven minder goede films gemaakt, heb echt niet alles van hem hoog beoordeeld.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Voor zover ik weet ben ik gewoon objectief hoor. Dat ik een bovengemiddelde interesse heb in de vaderlandse cinema wil niet zeggen dat ik alles goed vind. Kijk mijn lage stemmenlijst maar eens door of neem een kijkje op mijn site. Genoeg kritiek te vinden. Ik probeer alleen de dingen te nuanceren en tegen de vooroordelen in te gaan. Ik weet waar ik over praat. Het zal me verder ook niet veel uitmaken of men in het buitenland wakker ligt van de goede kwaliteit van de Nederlandse cinema; als ík me er maar mee vermaak. Als je je ooit echt verdiept hebt in de nationale cinema en het niks vindt; prima, even goede vrienden
Maar ik denk echt dat de Nederlandse cinema in opkomst is. Er is genoeg talent aanwezig. Aan ons is het om 'onze' getalenteerde filmmakers te stimuleren en aansporen tot unieke prestaties. En niet met alles tevreden zijn.
In de tijd dat je deze discussie hebt gevoerd had je al meerdere Nederlandse films kunnen zien. Hopelijk dan wel goede.
mister blonde
-
- 12696 messages
- 5830 votes
Goga, ik blader even door je berichten en je onwetendheid maakt je nogal belachelijk in deze discussie. Spoorloos, Simon, Cloaca, Soldaat van Oranje, enkele docu's van Haanstra, het compleet oeuvre van van Warmerdam, enkele klasiekers van Rademakers, werk van Verhoeven maken de NL cinema meer dan relevant. Dan heb je nog heel veel prima films die misschien geen meesterwerk zijn, maar ja hoeveel films zijn dat nu eigenlijk wel.
En dan licht ik er alleen even voor je uit, wat ik heb gezien, terwijl ik nog veel te gaan heb.
En wat probeer je nu eigenlijk te bereiken met het gegeven dat er landen zijn met een rijkere filmgeschiedenis? Er zijn zoveel landen die het veel minder doen dan de NL cinema.
Ga eerst eens wat volume draaien, doe ik dat ook en tot die tijd moet je eigenlijk gewoon niet zo hoog van de toren blazen met je vooroordelen.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Je moet het ook niet overdrijven, ik ben echt niet zo onwetend als je het hier doet vermoeden. Spoorloos, Simon, Soldaat van Oranje, Max Havelaar, De Aanslag, Abel etc. etc., de meeste 'mainstream' NL klassiekers heb ik al gezien.
Maar waar ik nog niet genoeg van gezien heb, zijn kleine artistieke en experimentele films en documentaires. Ik heb bijna geen enkele NL documentaire gezien, terwijl ik van docu's houd. Denk daarbij bijv. aan een docu. als 4 Elements van Rickels, Lege plekken van Tim Klok en Dealing and Wheeling van Sander Francken.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11909 messages
- 5313 votes
Maar wat je zei over de promotie... met Amerikaanse films is het nog erger gesteld! 'De zoveelste romantische komedie met...' (Sandra Bullock/ Julia Roberts / Renee Zellweger). En breek me de bek niet open over die vreselijk overdreven hype rond Brüno.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
En asjeblieft zeg! Begin niet over Public Enemies. Bij Public Enemies heb ik meer berichten achtergelaten dan wie dan ook. Dat jullie zo eigenwijs doen kan ik er ook niets aan doen. Alsof jullie de enige zijn die de wijsheid in pacht hebben.
Volgens mij heeft wijsheid hier weinig mee te maken. Een discussie voeren of de Nederlandse film in essentie goed of slecht is, betreft, gezien de hoeveelheid Nederlandse producties, een none discussie. Hiervoor kent Nederland een filmgeschiedenis en een aanbod van verschillende stijlvormen, zo pluriform, dat het een landschap aftekent wat moeilijk te omschrijven valt als eenzijdig.
Dat de Nederlandse film je over het algemeen niet trekt is een heel ander verhaal. Over smaak valt, natuurlijk niet te twisten, over inhoud wel. En wanneer je stelt, ik citeer:
De Nederlandse film bestaat niet, er is geen Nederlandse cinema.
Is deze generalisatie niet alleen aantoonbaar onjuist maar is het nog eens extra opmerkelijk dat wanneer je zoiets überhaupt stelt je voorts met de opmerking komt, ik citeer:
Het wordt ook eens tijd dat ik me maar eens in de Nederlandse film ga verdiepen, en ik hoop niet dat het zonde van mijn tijd zal zijn...
Je kunt voorts gaan miepen over gebrek aan argumentatie, maar ik vind de twee uitspraken niet met elkaar rijmen.
Je laat je gevoel spreken en niet je verstand. Je bent niet objectief bezig.
Terwijl je zelf aankomt met een uitspraak komt zoals, ik citeer:
Ik wil dat Nederland Venetie en Cannes domineert, dat wil ik.
Alsof Venetië, Cannes en filmfestivals in het algemeen als maatstaf gelden wanneer we kunnen spreken over een slechte en/of over een goede productie. Dat zou maar een saaie bedoeling worden als dit het geval zou zijn natuurlijk.
Nogmaals over smaak valt niet te twisten, maar inhoudelijk is je onderbouwing, zo blijkt, wel behoorlijk karig.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Maar wat je zei over de promotie... met Amerikaanse films is het nog erger gesteld! 'De zoveelste romantische komedie met...' (Sandra Bullock/ Julia Roberts / Renee Zellweger). En breek me de bek niet open over die vreselijk overdreven hype rond Brüno.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Dus? VS heeft Lynch, Mann, De Palma, Jarmusch, Scorsese, Coppola, Soderbergh en dan heb ik het niet eens over de cineasten als Sayles, Morris, Anderson, Fincher, Tarantino, Nolan...
Drogreden optima forma.
Nederland heeft de Febo, de Efteling, Gerard Joling en Jan Smith. Het wordt een beetje kaliber: "wie heeft de grootste..." discussie op deze wijze. M.a.w. smaak is "in the eye of the beholder", namen met namen vergelijken is niet relevant bij de vraag of een er goede films worden gemaakt in Nederland.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Mijn uitspraken zijn wel een beetje overdreven (opzettelijk, om mijn standpunten duidelijker naar voren te brengen) en die moet je ook in een context plaatsen. Er zijn genoeg NL films om van de Nederlandse cinema te spreken. Maar vergeleken met andere belangrijke filmlanden, stelt de NL film weinig voor.
Alsof Venetië, Cannes en filmfestivals in het algemeen als maatstaf gelden wanneer we kunnen spreken over een slechte en/of over een goede productie. Dat zou maar een saaie bedoeling worden als dit het geval zou zijn natuurlijk.
Nogmaals over smaak valt niet te twisten, maar inhoudelijk is je onderbouwing, zo blijkt, wel behoorlijk karig.
Ik ben van mening dat een competitie prestatiebevorderend werkt.
Als ik zeg dat de Nederlandse film 's*cks', dan komen jullie met titels die ik allang ken. Maar echte argumentatie dat NL cinema 'rules' heb ik hier nog niet gezien.
Meestal is er wel een correlatie tussen smaak en (voor)kennis.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Mijn uitspraken zijn wel een beetje overdreven (opzettelijk, om mijn standpunten duidelijker naar voren te brengen) en die moet je ook in een context plaatsen. Er zijn genoeg NL films om van de Nederlandse cinema te spreken. Maar vergeleken met andere belangrijke filmlanden, stelt de NL film weinig voor.
In de context van "hoeveel" er jaarlijks geproduceerd wordt zeer zeker, maar het is een appels met peren vergelijk en het zegt tevens helemaal niets over de kwaliteit van films die gemaakt worden.
Ik kan hier voorts titels gaan opsommen maar dat betreft nog steeds "smaak". Jij kan roepen: nietus, ik kan "welles" daartegenaan gooien maar schiet niemand iets mee op.
Als ik je berichten zo lees, gechargeerd of niet, haal ik hier duidelijk uit dat jij 'kwaliteit' beoordeeld op basis van 'aanzien'. Je komt naast namen van befaamde regisseurs op de proppen met gerenommeerde filmfestivals als zijnde graadmeters.
Dat kan en mag allemaal, maar het zegt mijns inziens toch 'niets' over de kwaliteit van een film. Net zo goed dat wanneer een film een oscar krijgt dit niet per definitie een goede film zou zijn.
Zo zijn er ook films die nooit een "grote" prijs hebben gewonnen maar waarbij nu bepaalde mensen stellen dat die wel een grote prijs hoort te krijgen.
Dit verklaart ook waarom sommige mensen hier op een forum een film een 5* beoordeling geven en anderen deze een 0.5*.
Het zijn mijns inziens niet ter zaken doende randvoorwaarden die jij stelt waaruit zogenaamd valt te destilleren welke landen goede films zou produceren en welke niet. Dat is nu, om jouw woorden te gebruiken, zo subjectief.
Dat kan, maar dan tel je zeker niet mee.
Je "telt" als film dan alleen niet mee in de categorie naamsbekendheid. Dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van een film. Het is slechts een indicatie.
Je kan er heel erg makkelijk over zijn en zeggen dat Venetië en Cannes niet belangrijk zijn. Maar zeg je dat dan niet, omdat je toch al weet dat je daar geen kans maakt. Je stelt jezelf dan als het ware gerust.
Ik stel nergens dat filmfestivals in het algemeen niet belangrijk zouden zijn, voor de naamsbekendheid en de opbrengsten voor een film spelen nominaties wel degelijk een rol van betekenis. Ik stel alleen maar dat het verkrijgen van een 'prijs' niet per definitie kan stellen dat daarmee ook de film goed is, laat staan dat een land wel of geen goede films produceert.
Nogmaals, het is "in the eye of the beholder".
Ik denk daar toch anders over. Ik zie het produceren van films niet als een sportieve aangelegenheid waar presentaties duidelijk gemeten kunnen worden. Bij mij spelen: verhaal, kwaliteit van acteren en tal van andere film gerelateerde factoren een rol van betekenis. Niet hoeveel geld een film heeft gekost of dat er een Niro in meespeelt of niet.
Ik heb in deze draad, zover ik weet, slechts 1 titel opgesomd en dan nog in een geheel andere context.
Omdat die argumentatie niet bestaat als zodanig, net zo min dat je met argumenten kunt vaststellen dat 'de' Italiaanse film per definitie goed/fout is.
Alleen voor de persoon in kwestie zelf.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Bovendien geef je zelf aan dat je je er nooit echt in verdiept hebt ...
... en buiten dat (wanneer we jouw criteria even handhaven) winnen Nederlandse films bijna wekelijks prijzen op internationale festivals. En ook in Cannes, Venetië en bij de Oscars zijn we al in de prijzen gevallen.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Volstrekt met 'dragje' eens. Een prijs of de naamsbekendheid is geen indicatie voor de kwaliteit van een product, in dit geval een film. (ik heb een economische achtergrond, vandaar deze terminologie. excuses...).
Het gaat om de erkenning. Met de tijd komen er goede films sowieso als het ware boven drijven. Maar is dat dan ook het geval bij de NL films? Ik heb juist het gevoel dat de NL films snel verouderen, in plaats van 'beter worden'.
Bovendien geef je zelf aan dat je je er nooit echt in verdiept hebt ...
Met alle respect, maar ik denk dat ik meer NL films heb gezien dan 90 % van de users hier (op een filmsite!!). En dan ben ik nog bescheiden.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Volgens mij is het andersom.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Exact. Dat artistieke zit diep geworteld in de Nederlandse cinema, maar is langzaam aan wel aan het veranderen en plaats aan het maken voor meer commerciële titels.
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5747 votes
Weet iemand hoe het zit met de verkrijgbaarheid van Nederlandse stomme films?? De enige titel die ik ooit heb kunnen vinden was Het geheim van Delft uit 1917. Ik zou graag meerdere films zien, heeft iemand meer informatie?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Persbericht
Amsterdam, 15 september 2009
De nieuwe trailer van Neerlands eerste korte Kung Fu film 'In de Naam van de Vader'
'In de Naam van de Vader' is de eerste korte Nederlandse Kung Fu film, gemaakt door meer dan zestig jongeren uit heel Nederland, met ondermeer Vefa Ocal (Van Speijk), Poal Cairo (Het Echte Leven), Ebru Akyildiz, Fernando Rodrigues en niemand minder dan tv persoonlijkheid Frank Evenblij.
Bij deze de nieuwe trailer vol actie, spektakel en geweld.
De trailer is vanaf nu te vinden op de website: www.indenaamvandevader.nl
HD Versie: "In de Naam van de Vader" - Trailer on Vimeo
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11909 messages
- 5313 votes
Eerste korte Nederlandse kungfu-film was toch The Good, the Bad and the Innocent van Jamel Attache?
megaman
-
- 1484 messages
- 229 votes
Bij Storm, De (2009):
Ik ben naar de film De Storm geweest van Ben Sombogaart.
Ik vond deze film vrij matig om de volgende redenen: het acteerwerk was soms een beetje overdreven, je kon merken dat het acteren was. Dat was bijvoorbeeld te zien bij het einde: als zij haar zoon terug ziet na 18 jaar. In het echt zou iemand ook huilen natuurlijk, maar dit was gewoon behoorlijk nep.
Het acteerwerk hier in Nederland is sowieso al van een bedroevend laag niveau en zelfs voor grote producties maken ze blijkbaar geen uitzonderingen. Toch wil ik deze film een keer goed bekijken.