- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
megaman
-
- 1484 messages
- 229 votes
Nogmaals, belabberde film, slecht geacteerd, alleen eerste 10 minuten geeft beetje hoop, maar die hoop verdwijnt snel weer, helaas.
Ik verwacht nooit veel van Nederlandse films en dan valt het soms een beetje mee. Maar het is eigenlijk toch belachelijk dat zelfs de grote producties, de films die het grote voorbeeld moeten zijn, de blockbusters van Nederland, nog moeten kampen met slecht acteerwerk. Ze moeten echt wat strenger worden op dat gebied wil je een film afleveren die een instant klassieker wordt.
megaman
-
- 1484 messages
- 229 votes
Wat ik niet snap is dat mensen gaan zitten zeiken over de storm in kwestie. De film gaat over dat meisje in eerste instantie maar het gebeurd tijdens de watersnood ramp en de film makers hebben haar als personage er uitgehaald. DUS NIET DE STORM ZELF..
Vanwege die reden werden ook Titanic en Pearl Harbor bekritiseerd. Maar goed, waarom noem je de film 'De Storm'. Verander de titel en mensen, die het boek niet kennen, kijken er anders tegenaan.
Slecht is het al gauw in Nederland....en goed onderhouden is voor mij niet goed genoeg. Dat zelfde geldt voor de films zelf.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Je maakt jezelf weer compleet belachelijk met deze opmerkingen ZONDER de film gezien te hebben.
megaman
-
- 1484 messages
- 229 votes
Ik lever graag kritiek op de Nederlandse filmindustrie omdat meerendeel van de films bestaat uit troep. Wat ik al eerder zei: de lat ligt zo laag hier en vooral op 't gebied van acteerwerk. Dat is nou eenmaal een feit. En als iemand zegt dat het acteerwerk matig is in deze film kijk ik daar niet van op eerlijk gezegd. Of ik De Storm een keer in m'n Blu-Ray speler stop zie ik dan wel weer maar andere films krijgen voorrang. En als de Nederlandse regisseurs alleen maar hoogstandjes kunnen afleveren op 't gebied van drama heb ik bij voorbaat al minder interesse. Ik zou hier ook nog eens wat anders willen zien dan alleen dit type film, flauwe komedies en goedkope kinderfilms met B-acteurs.
Storm zal heus wel goed zijn maar ik betwijfel of het een film is die pakweg over 20 jaar nog besproken wordt en wereldwijd wordt erkend als klassieker. Sorry hoor, maar ik ben erg kritisch op dat vlak en dat moet ook wel want tot nu toe heb ik geen enkele Nederlandse film gezien die een enorme impact maakte en zo vakkundig in elkaar werd gezet dat je er respect voor hebt. Ik ben heus geen Hollywood Blockbuster-junk want ik kan eveneens genieten van sommige producties uit Azië zoals A Tale of Two Sisters, OldBoy en Memories of Murder. Deze films bevatten niet eens die state of the art CGI effecten...de regisseurs zijn gewoon creatief en vakkundig.
Hier is het eerder generiek en op z'n minst mooi te noemen. Ik verwacht dan simpelweg té veel van deze film en dat pakt minder goed uit. Als ik geen over-the-top blockbuster krijg te zien hier wil ik er iets 'speciaals' voor terug. Met andere woorden: een film die op zijn eigen manier weer een meesterwerk kan worden. Verderk ben ik gewoon niet echt kapot van Nederlandse films. Iedereen schreeuwde van de daken dat Zwartboek zo machtig mooi was! Nou, zo bijzonder is die film eigenlijk niet eens. Het is iets speciaals in de zin dat het een grote productie is voor Nederlandse maatstaven maar als film in 't algemeen heeft hij minder indruk op me gemaakt dan een Saving Private Ryan, Untergang, Chindler's List of Pianist.
Die films grijpen je bij de keel en dat mis ik in Zwartboek. Maar vooruit, ik waag een poging. Als ik Storm heb gezien kom ik weer terug ok? Maar zelfs als hij enorm meevalt dan houdt het daar ook op. Hoe lang moeten we wachten op een grote productie...van een ander genre? Oorlogdrama's, rampendrama's...bijna elke keer iets met drama. Je kunt je wel blindstaren op Nederlandse films maar ik steek liever tijd in producties waar je 'u' tegen kan zeggen. Is het geen CGI blockbuster zoals James Cameron's Avatar, dan wel een zeer atmosferische en artestieke film als District 9. Ik ben een man van spectakelfilms, psychologische thrillers, horrorfilms, aktiefilms en meesterlijke producties uit Azië die met minder geld toch iets speciaals kunnen maken.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11909 messages
- 5313 votes
Ik lever graag kritiek op de Nederlandse filmindustrie omdat meerendeel van de films bestaat uit troep.
Ik geef inderdaad toe dat Nederland nog maar weinig films heeft voortgebracht die wereldgeschiedenis hebben geschreven. Maar termen als 'troep' maken me pissig. Ik vind het een schandalige term en Nederland maakt ontzettend mooie films, hoewel inderdaad voor een te klein publiek.
Megaman = megadom. Je kent geen verschil tussen een mening en een feit.
Bespaar je de moeite voor De Storm... juist dit is een tegenvaller.
Man, je weet niet waar je het over hebt.
Wees gerust: dat zal niet het geval zijn.
Bluebird; Cloaca; Fanfare; Valse Wals; Het Paard van Sinterklaas; Minoes; Simon; Swingers; De Stilte van het Naderen; Duska; Mijn Ouders en Ik; De Lift; Alles is Liefde; Spetters en dan nog tal van andere films die ik zelf niet gezien heb maar ook schitterend schijnen te zijn...
megaman
-
- 1484 messages
- 229 votes
Megaman = megadom. Je kent geen verschil tussen een mening en een feit.
Zeg eh, hou je commentaar voor je ja! Ik scheld jou toch ook niet uit of wel. En mij maak je niet wijs dat Nederlanders bekend staan om hun acteertalenten. In België doen ze het sowieso al stukken beter. Zie het verschil tussen de serie Flikken en Flikken in Maastricht.
Ok...noem jij dan maar wat must-see horrorfilms, sci-fi films, psychologische thrillers en fantasyfilms. Misschien weet jij wel waar ik 't over heb.
Ik doel op films als:
Memories of Murder (Bong Joon-Ho)
Jurassic Park, Private Ryan en IJ: Last Crusade (Steven Spielberg)
The Shining (Stanley Kubrick)
A Tale of Two Sisters (Kim Jee-Woon)
Alien, Hannibal en Blade Runner (Ridley Scott)
Pulse en Cure (Kiyoshu Kurasawa)
Terminator 2 en Aliens (James Cameron)
The Green Mile en Shawshank Redemption (Frank Darabont)
The Sixth Sense en Signs van M. Night Shyamalan
Trainspotting en 28 Days Later van Danny Boyle
Wat ik hier mee aangeef is dat Nederland op geen enkel vlak z'n stempel heeft gezet op de filmwereld in 't algemeen. Zelfs een ingewikkelde psychologische thriller als A Tale of Two Sisters wordt gezien als een meesterwerk. En die film is geen over-the-top Hollywood blockbuster met alle toeters en bellen. Aziatisch films moeten het sowieso al niet hebben van dure CGI effecten maar wat ze wel hebben is suspence, een beklemmende atmosfeer en momenten die je bij de keel grijpen. Films waar je overna blijft denken nadat je ze gezien hebt. Dan heb je nog de cult-klasisiekers als Tobe Hooper's Texas Chainsaw Massacre.
Een horrorfilm die stukken grauwer is dan De Lift die een decennium later kwam. Die laatste is gewoon een overhypte horrorlfilm. Iedereen zei dat ik moest kijken en hij viel heel erg tegen moet ik zeggen. Wat betreft de films die jij opnoemt: Het zijn alleen dramafilms, komedies en romantische films (zie mijn vorige antwoord). Ze zullen ongetwijfeld goed zijn maar ik zie ook eens graag wat andere genres. Ik ben sowieso al geen fan van romantische films in het algemeen. Te zoetsappig..en dat geldt ook voor romantische films uit 't buitenland natuurlijk.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Je kritiek is dus dat de Nederlandse filmindustrie geen (tot een handjevol) genrefilms maakt dat in jouw straatje past. En dat betekent dan niet dat de Nederlandse film an sich 'kut' is, maar dat jij in jouw perceptie en persoonlijke denkwijze het niet vindt pruimen. Meningen en feiten behoor je niet door elkaar te husselen.
En lekker volwassen weer, Bluejudaskiss, om eventjes je frustraties van je af te schelden.
Verder moet de heer megaman ook verder kijken dan de commerciele hap-slik-klaar-brokken. Maar goed, die liggen niet in z'n straatje, dus is blaten de enige - en voor anderen - vervelende optie.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Ik doel op films als:
Jurassic Park
Private Ryan
IJ: Last Crusade (Steven Spielberg)
The Shining (Stanley Kubrick)
Alien
Hannibal
Blade Runner (Ridley Scott)
Pulse
Zo... back to reality.
-
- 11909 messages
- 5313 votes
En lekker volwassen weer, Bluejudaskiss, om eventjes je frustraties van je af te schelden.
Alsof ik daar op deze site de enige in ben wil je zeggen? Enfin: om de 'volwassenheid' van deze discussie te behouden, heb ik al meteen toegegeven dat Nederlandse films inderdaad geen grote rol spelen in de wereldgeschiedenis. Maar me dunkt dat dat ook voor een deel met marketing te maken heeft.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Er zijn hier genoeg voorbeelden gegeven van films die wel wereldfaam hebben gemaakt. Het gaat er gewoon vaak om dat 'tegenstanders' elke vorm van nuance vermijden, waardoor een discussie nagenoeg niet te voeren valt.
-
- 11909 messages
- 5313 votes
En mijn excuses voor de opmerking over het IQ van MegaMan 
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Kijk... dat siert nou een user als BlueJudaskiss. Daar kunnen een hoop users wat van leren.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Nederlandse films in de wereldgeschiedenis niet belangrijk?
Zoals het mij is geleerd was Turks Fruit qua camerawerk behoorlijk invloedrijk...
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Geef een Nederlandse regisseur echt wat poen om een film te maken en er komen kunsstukjes uit. In Amerika hebben Paul Verhoeven en Jan de Bont dit bewezen.
In Nederland vind ik klassiekers als Flodder, Amsterdamned, Soldaat van Oranje, Zwartboek, de Lift en Simon gewoon heel goed.
De Nederlandse taal leent zich helaas gewoon wat minder voor films.
Engels bekt lekkerder. Toch zou ik het heel erg zonde vinden als de Nederlandse traditie van film maken volledig zou verdwijnen en echt alleen nog maar voor de commercie zou gaan.
Q&Q
-
- 37 messages
- 993 votes
Naar internationale maatstaf zijn er naar mijn mening zeer weinig Nederlandse klassiekers. Films die hier een haast onaantastbare status hebben (Turks fruit, soldaat van oranje, zwartboek) worden volgens mij toch wel een beetje overgewaardeerd. Mochten dit Amerikaanse films zijn dan vraag ik mij af of ze in Nederland hetzelfde zouden worden ontvangen (hierbij denk ik aan de uitspraak die ik nogal eens hoor om me heen: 'best goed voor een Nederlandse film') We zijn nou eenmaal een klein landje op filmgebied. We hebben onze succesjes wel gehad, maar das inmiddels een tijdje geleden (Joris Ivens, bert haanstra). Misschien is het gewoon toeval dat er geen echt talent is opgestaan in Nederland (Wat zou bijvoorbeeld Denemarken zijn zonder Lars von trier, of Zweden zonder Ingmar Bergman). Ik weet niet of het ligt aan het geld. Wat me iig opvalt is dat Nederlandse films bijna altijd zijn gericht op een groot publiek. Als er al geld is dan wordt dmv special effects en veel actie geprobeerd om een zo groots mogelijke film te maken. Op internationaal gebied zullen deze het echter altijd afleggen tegen de veel grotere budgetten die er bijvoorbeeld in Amerika beschikbaar zijn (De storm is hier weer een goed voorbeeld van. Deze film zal internationaal geen enkele impact maken.) De Nederlandse film wordt naar mijn mening gekarakteriseerd door een enorme platheid (zo moet er in elke film wel even geneukt worden) en een gebrek aan goede dialogen (een hoop hysterisch geschreeuw). Waar in andere kleine landen (bijvoorbeeld in Scandinavië) wordt geprobeerd om films te maken die uitblinken op de punten waar hollywood faalt (dialoog, plot, diepgang), poberen de meeste Nederlandse films internationaal mee te draaien door zich te richtten op een groot publiek (bijv door veel actie). Waarom zou Nederland geen 'fietsendieven' of 'festen' kunnen maken. Misschien gaat er te weinig geld naar de kleine, meer expirimentele projecten en teveel naar de grote projecten die zeker geld in het laatje brengen. Dit op safe spelen zorgt ervoor dat de Nedelandse filmklassiekers op een hand te tellen zijn (Natuurlijk zijn er uitzonderingen en is dit een beetje een simplificatie).
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Films die hier een haast onaantastbare status hebben (Turks fruit, soldaat van oranje, zwartboek) worden volgens mij toch wel een beetje overgewaardeerd. Mochten dit Amerikaanse films zijn dan vraag ik mij af of ze in Nederland hetzelfde zouden worden ontvangen
Bovendien is het gros van de NL films juist niet gericht op een groot publiek. Als er jaarlijks drie á vier grote producties worden vervaardigd dan is dat veel. Van de jaarlijks zo'n twintig films die uitkomen, kent 'het publiek' er misschien zeven.
Q&Q
-
- 37 messages
- 993 votes
Op het gebied van de Nederlandse film kan ik inderdaad nog wel t een en ander bijleren, net zoals wel meer mensen zo te zien aan het lage aantal reacties op moviemeter bij de regiseurs die jij noemt. Mijn verhaal hiervoor is daarom misschien idd wat simplistisch. Wat ik me wel afvraag is hoe het toch komt dat deze 'underground films' nauwelijks een publiek weten te bereiken.
Dat kan best kloppen, maar dat doet toch niets af aan de status die iig Turks fruit en soldaat van oranje hier in Nederland inmiddels hebben. Deze status komt niet overeen met de internationale status, die weliswaar niet laag is, maar toch lang niet zo hoog dan in Nederland.
Ongeacht van wat er in Amerika gebeurd, vind ik dat er in Nederland nog steeds veel bloot in de films zit (zelfs in kinderfilms als oorlogswinter moet ff geneukt worden, en ik ergerde me ook aan de schaamhaarscene in zwartboek) Deze platheid is denk ik wel typisch Nederlands, omdat het staat in een traditie die teruggaat tot o.a. Turks fruit. Hysterisch geschreew is natuurlijk een beetje overdreven, maar ik houdt niet zo van de dramatische scenes die in sommige films zitten (ik hou zelf iets meer van ingetogenere scenes). Weet zo snel ook geen goed voorbeeld te geven hiervan, maar t is gewoon een persoonlijke indruk.
Toch blijf ik op basis van de films die ik heb gezien (waarbij de echte underground niet hoort) bij mijn mening dat de Nederlandse film op internationaal niveau eigenlijk weinig voorstelt. Als ik een top 50 of top 100 van mijn favoriete films zou maken, zouden hier denk ik zelfs helemaal geen Nederlandse films in voorkomen, of hoogstens 1 of 2. Dat is opzich natuurlijk niet erg, want Nederland is maar een klein landje, maar we kunnen onszelf toch moeilijk wijsmaken dat Nederland er echt toe doet in vergelijking met It, Dui, Fra en misschien nog wel een heleboel meer landen.
Fabian123
-
- 335 messages
- 3849 votes
maar we kunnen onszelf toch moeilijk wijsmaken dat Nederland er echt toe doet in vergelijking met It, Dui, Fra en misschien nog wel een heleboel meer landen.
De films uit die landen die je hier in Nederland te zien krijgt zijn maar een fractie van wat er wordt gemaakt. Ook in die landen worden kutfilms gemaakt. Wat ons bereikt is de top, en zo werkt het ook andersom.
Kan door huid heen, Nothing Personal, Leven uit een dag hebben het in het buitenland goed gedaan, maar hebben hier nauwelijks aandacht gekregen. Het zijn gewoon geen mainstream-films, net als de topfilms uit de landen die jij noemt.
Er bestaat een soort afkeer tegen Nederlandse films, terwijl de buitenlandse meteen worden omarmd. Kijk maar bijvoorbeeld naar Il y a longtemps que je t'aime. Dat is helemaal niet zo'n toegankelijke film (ik denk even toegankelijk als Kan door huid heen), maar trok een hoog bezoekersaantal. Zelfde idee met Gomorra.
Het wordt door mensen interessant gevonden om naar buitenlandse 'kwaliteitsfilms' te gaan, en de Nederlandse film links te laten liggen. Dat vind ik onterecht. Maarja, doe er maar s iets aan 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Wat ik hier mee aangeef is dat Nederland op geen enkel vlak z'n stempel heeft gezet op de filmwereld in 't algemeen.
Haanstra, Ivens, Van der keuken.... 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Naar internationale maatstaf zijn er naar mijn mening zeer weinig Nederlandse klassiekers. Films die hier een haast onaantastbare status hebben (Turks fruit, soldaat van oranje, zwartboek) worden volgens mij toch wel een beetje overgewaardeerd.
Dat zelfde geldt wat mij betreft voor Shawshank Redemptiom, The Green Mile en 12 Angry Men, om er maar een paar te noemen. Doe mij dan maar dat Nederlandse trio.....
Of laat ik eens wat Amerikaanse equivalenten erbij halen...
Soldaat van Oranje vs The Patriot
Turks Fruit vs Love Story
Zwartboek vs Valkyre
Toch dik 3-0 voor Nederland
Mijn stelling is dat zij die de Nederlandse film als slecht benoemen er geen kijk op hebben. Ofwel ze hebben veel te weinig Nederlandse films gezien en komen niet verder dan Costa en Filmpje, of ze bedenken zich niet dat er in alle landen heel veel matige films gemaakt worden die de grens nooit overkomen. Of ze hebben gewoon een rtl4 smaak en komen niet verder dan mainstream Hollywood. Tja, als je denkt dat dat goed is......
lil'angel
-
- 54 messages
- 676 votes
Nederlandse films?
Ik haat dat, het lijkt altijd zo nep en slecht geacteerd, of ligt dat aan mij??
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Nederlandse films?
-
- 11909 messages
- 5313 votes
Nederlandse films?
Het ligt aan jou.
@rose: ik neem aan dat dit ironisch bedoeld is?
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Het ligt aan jou.
@rose: ik neem aan dat dit ironisch bedoeld is?
Je wordt gewoon zo moe van zulke berichten. Waarom er steeds maar op reageren eigenlijk? Doe het niet meer. Is water naar de zee dragen hier!
Rick18
-
- 232 messages
- 5302 votes
Nederlandse films?
Ik vond het acteerwerk in Nederland vroeger ook niet veel. Op de tv zie je immers vooral soaps voorbij komen ipv Nederlandstalige films. Voor soaps is vaak weinig tijd om scènes over te spelen dus de kwaliteit blijft vaak achter en het acteerwerk is soms niet al te best Destijds wist ik dat niet en omdat ik op de tv vaak soaps langs zag komen kreeg ik het idee dat dat het gemiddelde acteerniveau was in Nederland.
Bovendien valt slecht acteerwerk mij sneller op wanneer men acteert in een taal die ik beheers.
Nu ik meer films van Nederlandse bodem heb gezien vind ik dat het met het Nederlandse acteerwerk reuze meevalt.
Driello
-
- 1379 messages
- 0 votes
Ben ook niet bepaald een fan van Nederlandse films. Toch zijn er best wat uitzonderingen te noemen die me wel konden bekoren. De film 'Blind' bijvoorbeeld had een redelijk verhaal en een aardige sfeer , en interview vond ik ook beslist niet slecht. Ook de laatste Van Warmerdam vond ik zeer de moeite waard. Daarin werd ook nu en dan hysterisch gedaan (wat in eerdere posts alskritiek werd aangevoerd) maar dat hoorde in de film.
Mainstreamfilms als Zwartboek, Soldaat van Oranje, Costa, Filmpje enz........tja, dat is kijkvermaak maar naar mijn mening ook ontzettend slecht, met slecht acteerwerk, geen diepgang, veel onwaarschijnlijkheden enz. Beetje GTST-niveau (nu gaat men vast heel boos op me reageren
).
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Je wordt gewoon zo moe van zulke berichten. Waarom er steeds maar op reageren eigenlijk? Doe het niet meer. Is water naar de zee dragen hier!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
nrc.nl - film - Na succesvolle films staan makers toch droog
Mike van Diem wou toch ook weer films gaan maken?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes