• 178.213 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.383 actors
  • 9.375.065 votes
Profile

De Nederlandse film

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Drie films geselecteerd voor De Oversteek

Het Nederlands Fonds voor de Film, de VPRO, het CoBO fonds en het Mediafonds hebben de volgende filmplannen geselecteerd voor realisering in het kader van het project De Oversteek III.

Het gaat om de volgende drie titels:

- Fuga (regie Pascale Simons, scenario Philip Delmaar, productie IJswater Films)

- Oppervlakte (regie en scenario Joost van Ginkel, productie Column Film)

- Zomer (regie Sacha Polak, scenario Helena van der Meulen, productie Circe Films)

De drie projecten ontvangen ieder een realiseringsbijdrage van circa 700.000 euro. Het is de bedoeling dat de films in 2010 geproduceerd worden en begin 2011 in de filmtheaters te zien zijn. Daarna zal de VPRO de films op televisie uitzenden.

Het lowbudgetfilmproject De Oversteek is de vijfde reeks in de samenwerking tussen VPRO en Filmfonds om aanstormend talent een kans te geven een lange speelfilm te maken. In het kader van het Deltaplan Talent is ook het Mediafonds vanaf 2008 bij dit initiatief betrokken.

Regisseurs als Martin Koolhoven, Paula van der Oest, David Lammers, Nanouk Leopold, Lodewijk Crijns, Simone van Dusseldorp, Karim Traïdia, David Verbeek en Urszula Antoniak kregen dankzij De Oversteek de kans hun speelfilmdebuut te maken.

bron: VPRO

Nederlandse films vind ik vaak slecht te verstaan en dramatisch geacteerd.

De Storm en Komt Een Vrouw Bij De Dokter, twee recente films, zou ik misschien nog wel een kans willen geven, zonder al te hoge verwachtigen.

Er zijn wel enkele leuke Hollandse komedies zoals Het Schnitzelparadijs en Liever Verliefd.

TBS lijkt me ook nog wel een leuke film, maar ik zal uit mezelf niet snel een Nederlandse film uitkiezen.

Brix

• 19677 messages
  • 5115 votes

Aha, dan ligt het dus toch niet zozeer aan mijn gehoor dat ik de dialogen van Ned. films moeilijk kan verstaan..

Is wel een geruststelling, bedankt.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Mij verbaasd het eerlijk gezegd wel een beetje, tenminste, als jullie Nederlanders zijn. Zijn jullie Nederlanders of Vlamingen?

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Geruststelling? Dit veel gehoorde kritiekpunt is mijn inziens compleet onterecht. Een hele tijd terug was het geluid van Nederlandse films inderdaad niet erg goed en was het niet altijd even goed verstaanbaar, maar dat is allang veranderd. Probeer maar eens een film in een andere taal die je kent zonder ondertiteling te kijken.

Engelse films zijn heel goed verstaanbaar zonder ondertitels.

Nederlands praten altijd een beetje luidruchtig en onverstaanbaar, net als Belgen.

In de film plakken ze heel vaak woorden aan elkaar, en zeggen ze het kortaf.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Maar dat zou betekenen dat je Nederlanders en Belgen in real life ook niet goed kunt verstaan. Dat lijkt me nogal sterk. Ik heb in alle uithoeken van Nederland gewoond en daar werkelijk nog nooit last van gehad, tenzij mensen echt dialect praten, daar doe ik namelijk niet aan, maar dialect wordt over het algemeen niet gesproken in films.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11909 messages
  • 5313 votes

Vooral in de jaren tachtig waren de dialogen in Nederlandse films echt dramatisch... de dubbing was waardeloos. De laatste Nederlandse film waarbij ik me heb zitten ergeren hieraan was De Vriendschap. Gelukkig is die alweer een aantal jaren oud.

Brix

• 19677 messages
  • 5115 votes

Met Engelstalige, Duitse en Franse films eigenlijk bijna nooit een probleem.

Vlaams ook nauwelijks, zelfs dialecten niet.

Tenzij acteurs onduidelijk spreken zoals Viggo Mortensen (meestal) en Sam Elliott (extreem)

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Vaak hangt het gewoon af van factoren als; hoe duidelijk en op wat voor manier een acteur / actrice spreekt, de locatie waar de film afspeelt en is opgenomen, .....en het genre is ook wel bepalend. Zo zal het wel schelen of het een komedie/drama is of een met heel veel actie. Het scheelt trouwens ook al of je een film ziet van tv of van dvd.

Ik reken een Nederlandse film er soms wel op aan al vind ik dat onterecht. Wat dat betreft ben ik het geheel eens met Neo. In buitenlandse films wordt net zo goed vaak heel onduidelijk gesproken. Op Duitsland heb ik door de nasynchronisatie er niet zo'n problemen mee maar als ik een film op de BBC zie. Valt behoorlijk tegen dat duidelijk spreken.

De oorzaak is ook wel vaak de muziek. Als intermezzo geeft het niet maar als het van die achtergrondmuziek is die tijdens dialogen op de voorgrond komt behoorlijk ergerlijk. De soort muziek speelt ook een rol.

Ik kan dit net zo goed niet schrijven want ik wordt eigenlijk ook wel moe van al die berichten die de Nederlandse film naar beneden halen. Ik ben helemaal niet zo'n groot liefhebber van Nederlandse films maar na het herzien van een aantal films is mijn mening toch aardig bijgesteld. Voor veel mensen, die bijvoorbeeld alleen maar Nederlands kunnen en/of moeite hebben met lezen is het volgens mij trouwens ook leuk als ze een film kunnen zien in eigen taal.

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Bij Annie MG (2009):

Was vroeger vaker actief hier, maar er is niet veel veranderd met het beeld wat sommige hier hebben tov Nederlandse producties

Thomas83

• 4027 messages
  • 3632 votes

Ik snap wel waar je op doelt ja. Bij de meesten is zeg maar de Hollywood-norm er met de paplepel ingegoten, en Nederlandse films worden vaak wel wat overdreven kritisch benaderd en nog wel eens op basis van niet al te inhoudelijke argumenten en vooroordelen. Mensen die amper Nederlandse films hebben gezien gaan dan roepen hoe slecht de Nederlandse filmindustrie ervoor staat. Dit komt natuurlijk ook doordat er in de jaren 70 en 80 toch een hoop kwalitatief mindere Nederlandse films gemaakt, vaak met relatief veel boot (in vergelijking met Hollywood dan in elk geval), en bovendien is de Nederlandse filmwereld kleiner en zie je dus vaker dezelfde gezichten terug, vooral in de meer commercieel ingestelde producties.

Maar goed, wat jij neemt dan weer het andere uiterste in. Alle kritiek in deze topic is tot nu toe denk ik vrij inhoudelijk geweest, ook Nederlandse producties mogen mindere kritiek krijgen natuurlijk, en je reactie kwam al na een berichtje of 3. Het heeft dan veel weg van in pavlovreactie in mijn ogen. Ik denk dat je hier ook niet eens zo heel bang hoeft te zijn voor het verschijnsel waar we het nu over hebben. Annie MG is denk wat te weinig commercieel om echt het soort filmliefhebbers als hierboven beschreven te trekken.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Thomas83 wrote:

Dit komt natuurlijk ook doordat er in de jaren 70 en 80 toch een hoop kwalitatief mindere Nederlandse films gemaakt, vaak met relatief veel boot (in vergelijking met Hollywood dan in elk geval)

bovendien is de Nederlandse filmwereld kleiner en zie je dus vaker dezelfde gezichten terug, vooral in de meer commercieel ingestelde producties.

Nu probeer je genuanceerd te zijn, maar ga je hier toch ook redelijk kort door de bocht. Zeker in de eerste quote.

Thomas83

• 4027 messages
  • 3632 votes

Hoezo dat? Als ik zou roepen dat er alleen maar dat soort films zijn gemaakt in die periode dan gaf ik je groot gelijk, maar dat zeg ik nergens. Ik kan zo uit mijn hoofd al Brandende Liefde, Spetters, Keetje Tippel, Honneponnetje noemen. Misschien vond jij die films zo slecht nog niet, maar ik ben er in elk geval niet zo positief over.

Wat is er zo verkeerd aan mijn tweede quote? Ik zie in praktisch elke Nederlandse productie die wat commerciëler is weer die ongetalenteerde Johnny de Mol jr. opduiken, om maar wat te noemen.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11909 messages
  • 5313 votes

Thomas83 wrote:

Wat is er zo verkeerd aan mijn tweede quote? Ik zie in praktisch elke Nederlandse productie die wat commerciëler is weer die ongetalenteerde Johnny de Mol jr. opduiken, om maar wat te noemen.

Johan en Zwartboek... meer kan ik er zo gauw niet noemen.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Thomas83 wrote:

Hoezo dat? Als ik zou roepen dat er alleen maar dat soort films zijn gemaakt in die periode dan gaf ik je groot gelijk, maar dat zeg ik nergens. Ik kan zo uit mijn hoofd al Brandende Liefde, Spetters, Keetje Tippel, Honneponnetje noemen.

Misschien vond jij die films zo slecht nog niet, maar ik ben er in elk geval niet zo positief over.

Drie van de vier inderdaad niet, maar dat doet niet eens zo zeer ter zake. Er zijn in die jaren honderden films gemaakt. Buiten dat is seks en naakt in film de jaren zestig de (Nederlandse) bioscopen binnengedrongen juist via films uit Amerika (daarnaast vnl. uit Duitsland en Scandinavië). Nog opvallender is dat die films in die landen in zowel de reguliere- als seksbioscopen mochten worden vertoond, terwijl ze in Nederland enkel in de zgn. sekstheaters gedraaid mochten worden. Ten derde valt je uitspraak dat er 'een hoop kwalitatief mindere' films zijn gemaakt nauwelijks te staven, zeker in vergelijking met andere landen (het omgekeerde waarschijnlijk net zomin).

De Mol acteert juist erg weinig in film. Of dat een goede zaak is laat ik aan eenieder zelf over

Als ik zo vrij mag zijn zelf even een indeling te maken in de commerciele en niet-commerciele NL films van afgelopen jaar, zat De Mol er van de twaalf commerciele in ... nul.

Thomas83

• 4027 messages
  • 3632 votes

BlueJudaskiss wrote:

Johan en Zwartboek... meer kan ik er zo gauw niet noemen.

Ook bijvoorbeeld Oesters van Nam Kee, Simon, Erik of het kleine insectenboek, 06/05, Vet Hard. Maar vaak speelt hij dan ook nog eens zo'n nietszeggend personage wat wel puur in de film gestopt lijkt zodat het zoontje van de invloedrijke senior ook nog even mee kan doen. Het is vooral dat wat ervoor zorgt dat zijn verschijning irriteert bij me, want acteren kan hij niet. Zijn rol in Zwartboek was bijvoorbeeld echt tenenkrommend.

Quido wrote:

Drie van de vier inderdaad niet, maar dat doet niet eens zo zeer ter zake. Er zijn in die jaren honderden films gemaakt. Buiten dat is seks en naakt in film de jaren zestig de (Nederlandse) bioscopen binnengedrongen juist via films uit Amerika (daarnaast vnl. uit Duitsland en Scandinavië). Nog opvallender is dat die films in die landen in zowel de reguliere- als seksbioscopen mochten worden vertoond, terwijl ze in Nederland enkel in de zgn. sekstheaters gedraaid mochten worden. Ten derde valt je uitspraak dat er 'een hoop kwalitatief mindere' films zijn gemaakt nauwelijks te staven, zeker in vergelijking met andere landen (het omgekeerde waarschijnlijk net zomin).

De Mol acteert juist erg weinig in film. Of dat een goede zaak is laat ik aan eenieder zelf over

Als ik zo vrij mag zijn zelf even een indeling te maken in de commerciele en niet-commerciele NL films van afgelopen jaar, zat De Mol er van de twaalf commerciele in ... nul.

Natuurlijk zijn er in die jaren honderden films gemaakt, en daar zullen ongetwijfeld ook een hoop goede bij zitten. Maar zoals ik al zei, ik praat dus niet in relatieve getallen maar in absolute, en ik zou een hele hoop films op kunnen noemen zoals hierboven genoemd. Dat valt dus wel te staven wat mij betreft. Al zal de een een film die ik slecht vind misschien goed vinden.

Wie er de "aanstichter" van is dat er in die periode veel bloot in Nederlandse films zat of waar deze films werden gedraaid is denk ik helemaal niet zo relevant.

Om nog even terug te komen op De Mol, ik heb hierboven dus al enkele films kunnen noemen. Ook een term als commercieel zal wel relatief zijn, maar ik zou Vet Hard geen filmhuisfilm noemen, en Zwartboek vind ik toch ook echt duidelijk een commercieel product.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Thomas83 wrote:

Wie er de "aanstichter" van is dat er in die periode veel bloot in Nederlandse films zat of waar deze films werden gedraaid is denk ik helemaal niet zo relevant.

Wat wel relevant is, is dat het hier echt niet meer gebeurde dan elders. En al helemaal niet eerder. Je (eerdere) uitspraak is dan ook net zo goed op elk ander filmland van toepassing.

Om nog even terug te komen op De Mol, ik heb hierboven dus al enkele films kunnen noemen. Ook een term als commercieel zal wel relatief zijn, maar ik zou Vet Hard geen filmhuisfilm noemen, en Zwartboek vind ik toch ook echt duidelijk een commercieel product.
Als je dan toch in absolute aantallen wilt praten, zijn er veel meer commerciële Nederlandse producties op te noemen waarin De Mol niet zit. Dat gaat niet alleen op voor de periode 2007-nu - waarin ie in welgeteld nul commerciële Nederlandse film zat - maar ook voor de periode 2004-2006, waarin ie wat vaker in films opdook.

Thomas83

• 4027 messages
  • 3632 votes

Dat het hier relatief niet meer gebeurde waag ik te betwijfelen. Ik heb er dus al aardig wat kunnen opnoemen, sowieso al praktisch al die films met Monique van de Ven erin. Zo'n imago komt ook niet echt totaal uit de lucht vallen natuurlijk.

Verder is het natuurlijk zo dat je al een stuk meer films op kunt noemen zonder De Mol dan met hem, als dat niet zo was dan werden er wel heel weinig films gemaakt in Nederland.

Maar ik heb hem dus relatief vaak zien opdraven, en het gevoel van "nee he, hij weer" wordt voor mij ook nogal versterkt doordat het praktisch altijd van die overbodige bijdrages zijn. In 2009 had hij er geen, maar ik had het ook niet over slechts 1 jaar natuurlijk, maar een wat langere periode.

Maar goed, hier worden we het ook niet helemaal over eens denk ik. Van de week aflevering 2 van Annie M.G maar kijken, ik ben er vanavond niet aan toegekomen.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Thomas83 wrote:

Dat het hier relatief niet meer gebeurde waag ik te betwijfelen.

Heb er (wetenschappelijk) onderzoek naar gedaan, dus weet waar ik over praat.

In 2009 had hij er geen, maar ik had het ook niet over slechts 1 jaar natuurlijk, maar een wat langere periode.
Heb hier al uitgebreid op geantwoord. Ook in de periode waarin hij vaker in film opdook zijn er meer commerciële films op te noemen waarin ie niet zat.

Thomas83

• 4027 messages
  • 3632 votes

Wetenschappelijk onderzoek naar films die zijn gemaakt in die periode, of die ook daadwerkelijk regelmatig zijn vertoond? Dat maakt al een aardig verschil natuurlijk. De films die worden uitgezonden bepalen het beeld wat zeg maar de gemiddelde filmliefhebber krijgt.

Wat betreft je laatste opmerking over De Mol, op hetzelfde soort redenering ben ik in een eerder bericht al ingegaan. Natuurlijk zul je altijd meer films kunnen opnoemen waarin hij niet zat. Het is even een extreme vergelijking van me, maar als ik tientallen verkeersboetes heb gekregen zijn dat er erg veel, maar relatief zal het niet zoveel voorstellen wat betreft het totaal aantal uitgedeelde boetes in mijn woonplaats.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Thomas83 wrote:

Wetenschappelijk onderzoek naar films die zijn gemaakt in die periode, of die ook daadwerkelijk regelmatig zijn vertoond?

Bioscoopfilms. Dat er in Nederland jaarlijks maar zo'n twintig verschillende Nederlandse films 'uit het archief' op TV worden uitgezonden, is jammer en zorgt er inderdaad voor dat mensen denken dat de Nederlandse film synoniem staat aan (even kort door de bocht) Flodder, Schatjes, Costa en Turks Fruit.

Wat betreft je laatste opmerking over De Mol, op hetzelfde soort redenering ben ik in een eerder bericht al ingegaan.
Niet dat ik de opmerking an sich zo vreemd vond - had toentertijd zelf ook zoiets van 'ah, daar is ie weer'. Verschil is alleen dat het bij mij daarbij bleef, terwijl velen dan serieus gaan verkondigen dat hij in elke Nederlandse film zit. Net zoals nu gebeurt met Van Houten (wat nóg vreemder is).

Thomas83

• 4027 messages
  • 3632 votes

Nou, dan zijn we het toch eigenlijk nog wel met elkaar eens volgens mij.

Turks Fruit vond ik trouwens helemaal niet slecht, en Flodder en zelfs Schatjes zijn nog best geinig in hun soort.

Over De Mol zijn het ook nog wel aardig eens, sowieso waren we dat al over zijn acteerprestaties denk ik. Carice van Houten is dan weer een goede acteur bij wie het mooie uiterlijk niet meer dan een bijkomstigheid is. Als die veel in films verschijnt stoort het veel minder.

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5747 votes

Weet iemand of er, naast Het geheim van Delft, meer Nederlandse stomme films verkrijgbaar zijn? Het aanbod is, voor zo ver ik het kan vinden, niet erg groot, helaas...

robertus65

• 1130 messages
  • 0 votes

Volgens mij niet, deze film heb ik ook eens gehad, maar veel vooroorlogse NL films zijn geheel of gedeeltelijk verloren gegaan of zwaar beschadigd overgebleven. Dit laatse geld trouwens ook voor films uit de jaren 70/80. Ik zou er dus maar niet op wachten.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Ik vermoed dat er best iets is bij het Filmmuseum (dat nu anders gaat heten). Ik begreep dat het de bedoeling is dat heel veel daarvan op termijn digitaal beschikbaar komt.

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Dat is natuurlijk een waanzinnig plan!

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

cornelis wrote:

Ik vermoed dat er best iets is bij het Filmmuseum (dat nu anders gaat heten). Ik begreep dat het de bedoeling is dat heel veel daarvan op termijn digitaal beschikbaar komt.

Klopt!

http://www.filmotech.nl/

Ziet er ambitieus uit.

RobbyT

• 215 messages
  • 44 votes

Nou, ik hoop dat mijn volgende wat rare vraag serieus genomen wordt:

Ik zag in het midden van de jaren 80 een Nederlandse film waarin een patiënt in een ziekenhuis onder de rok van een vrouw voelt, ik meen dat het Willeke van Ammelrooy was, maar dat weet ik niet zeker.

De patiënt zegt daarbij:

"Ik wil je voelen, wees maar niet bang, ik zal je niet naaien, ik kan niet eens meer pissen" Hij begint daarna te lachen, vervolgens te huilen.

Weet iemand de titel van deze film?

Ja, ik weet het een rare vraag, pffff het zweet breekt me uit, graag serieuze reacties

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.