• 178.213 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.385 actors
  • 9.375.080 votes
Profile

De Nederlandse film

thebes

• 2 messages
  • 0 votes

In de jaren 70 zag ik op tv een Nederlandse griezelfilm, waarvan ik de titel helaas vergeten ben.

Alle personages veranderden in zombies of vampiers. Het verhaal speelde zich af in een verlaten kasteel. De hoofdrolspeelster was een vrouw die probeerde om het proces tegen te houden. Zonder succes, want in het laatste shot verlaten alle bewoners per koets het kasteel en is zij zelf ook in een zombie of vampier veranderd.

Als ik het me goed herinner speelde Jerome Reehuis een rol. Echter bij de lijsten van zijn films kan ik deze film niet vinden.

Iemand die weet welke film ik bedoel ?

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Necrophobia misschien?

thebes

• 2 messages
  • 0 votes

Bedankt voor het meedenken, maar Necrophobia is het zeker niet, want die is uit 1995. De film die ik bedoel is veel ouder, ik denk medio jaren 70.

Ik was toen tiener en vond het een heel enge film. De naam van de hoofdpersoon was geloof ik Anna en die naam werd de hele film door gefluisterd. Ik meen dat ook Jules Hamel een rol speelde.

De eindscene was dat alle bewoners van het kasteel in een koets zaten en inmiddels allemaal in zombies waren veranderd.

's Nachts had ik nachtmerries van die scene Ik zou graag uitproberen of het nog steeds zo'n enge film vind.

van duijn

• 935 messages
  • 845 votes

Bij Zwartboek (2006):

Typisch nederlands film...vloeken en seks.

Kan me niet voorstellen dat deze in de top staat

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11909 messages
  • 5313 votes

van duijn wrote:

Typisch nederlands film...vloeken en seks.

En die stelling baseer je op... twee Nederlandse films?

Earth

• 863 messages
  • 375 votes

Vroeger mengde ik me in de discussies... nu denk ik laat maar.

Er worden zoveel zaken even kort als waarheid neergezet, van.. dit klopt niet ... dat klopt niet. Dit terwijl het helemaal niet zo zwart wit te zeggen is. Vaak zitten de personen die hardst beweren dat iets fout zit, zelf fout.

Daarnaast: de opmerking van Van Duijn, Nederlandse films zijn vloeken en seks. Dit hebben we toch ook al 1000 keer gehoord.

Een domme kort door de bocht opmerking, alsof dat in het echte leven niet voorkomt. Ik zou graag willen dat er wat meer vloeken en seks in VS films voorkomt, dat zouden deze een stuk realistischer zijn.

Zo draaien we het in het forum om de zoveel tijd het zelfde rondje, met dezelfde discussies. Vaak met de al te gemakkelijke kritiek en simpele opmerkingen.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Nee, als die er al komt is dat omdat je vooroordelen over 'de Nederlandse film' van geen kant kloppen.

van duijn

• 935 messages
  • 845 votes

Vooroordelen? Ik heb ze toch gezien?

Kijk eerst maar eens in het woordenboek voordat je zo`n reactie plaatst

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Kijk jij dan eerst maar eens meer dan twintig Nederlandse films.

van duijn

• 935 messages
  • 845 votes

Quido wrote:

Kijk jij dan eerst maar eens meer dan twintig Nederlandse films.

Heb jij ooit 5 thaaise actie films gezien? Die vind je dan toch ook vet of niet? En zo kan ik nog wel even doorgaan

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

van duijn wrote:

(quote)

Heb jij ooit 5 thaaise actie films gezien? Die vind je dan toch ook vet of niet? En zo kan ik nog wel even doorgaan

Heb je 't over Thaise actiefilms of Thaise films? Want Nederlandse film is geen genre.

van duijn

• 935 messages
  • 845 votes

Het gaat erom dat je niet 20 films uit nederland hoeft te zien om dan te kunnen beoordelen wat je van nederlandse films vind.

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5747 votes

Ik heb inmiddels een hoop Nederlandse films gezien en ik blijf het eens met van duijns stelling. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen ontbreken de Nederlandse commerciële films (lees: de films die herinnerd worden of niet het label 'art house' of 'familiefilm' krijgt) niet aan seks en gevloek.

Waar verwijs ik dan naar (voor degenen die beweren dat het niet meer dan een handvol films betreft)?

Elke film uit de jaren '70 met Hugo Metsers/Willeke van Ammelrooy/Monique van de Ven etc., het geleverde werk van Dick Maas en meer recentelijk de films van Johan van Nijenhuis en een reeks boekverfilmingen (De kleine blonde dood, Ik ook van jou, Phileine zegt sorry, Ik omhels je met duizend armen). Andere titels die me nu te binnen schieten zijn Suzy Q, Simon, Oesters van Namkee, Vet hard, Diep, Zomerhitte en zelfs Zwartboek.

In commerciële films waarin dit ontbreekt (o.a. Alles is liefde & Oorlogswinter) verdwijnt naar mijn mening eigenlijk het Hollands karakter. Vooral in de eerstgenoemde film zie je dat duidelijk dat de "Amerikaanse formule" voor het maken van een film is toegepast. Maar goed, daar zullen het natuurlijk ook genoeg mensen mee oneens zijn .

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Even los gezien van de nuance die er nog in aan te brengen valt, is die stelling (seks en gevloek) net zo goed van toepassing op films uit andere landen (en dat geldt voor elk decennium). En daar hoor je niemand over.

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

van duijn wrote:

Het gaat erom dat je niet 20 films uit nederland hoeft te zien om dan te kunnen beoordelen wat je van nederlandse films vind.

Een oordeel kun je altijd ergens over hebben. Maar het oordeel van iemand die nog geen 20 Nederlandse films heeft gezien en het dan al heeft over "typisch Nederlands", neem ik waarschijnlijk niet zo serieus.

van duijn

• 935 messages
  • 845 votes

Drs. DAJA wrote:

(quote)

Een oordeel kun je altijd ergens over hebben. Maar het oordeel van iemand die nog geen 20 Nederlandse films heeft gezien en het dan al heeft over "typisch Nederlands", neem ik waarschijnlijk niet zo serieus.

Ik bedoel hier dus mee te zeggen dat je er ook 8 a 10 kan zien om het type te film uit een bepaald land ( rond die periode) te kunnen beoordelen. Een voorbeeld:

Shaun of the dead is een britse film met Sean Penn.

Uit een aantal reacties merk ik deze meningen op:

Typisch britse humor.

Droge Britste humor komt echt altijd in engelse films voor.

Daar hoef je geen 20 britse films voor te zien.

Als je er 4 heb gezien merk je wel op dat britse humor in britste films aanwezig is.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Ja, maar een land beoordelen op een beperkt aantal films is wel anders dan een oordeel over een klein subgenre te vellen. Ook in Nederland is er een grote diversiteit aan films: blockbusters, komedies, horror, thrillers, kleinere filmhuisfilms, oorlogsfilms etc.

Dan kan je met de tien films die je gezien hebt (die waarschijnlijk grotendeels in dezelfde categorie vallen) niet over al die verschillende soorten films oordelen.

Overigens stamt dit hele misverstand op het feit dat de vergelijking wordt gemaakt met Amerikaanse films, die inderdaad weinig vloeken of seks bevatten, maar als je het vergelijkt met elk ander Europees land, dan wijkt de Nederlandse film daar echt niet vanaf hoor.

• 11909 messages
  • 5313 votes

Het niveau van deze discussie: Shaun of the Dead met Sean Penn

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3282 votes

Hoe komen mensen erbij dat Amerikaanse films weinig vloeken bevatten? De fucks zijn vaak niet aan te slepen. De piemels vliegen daar de laatste paar jaar overigens ook door het scherm.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Knisper wrote:

Overigens stamt dit hele misverstand op het feit dat de vergelijking wordt gemaakt met Amerikaanse films, die inderdaad weinig vloeken of seks bevatten, maar als je het vergelijkt met elk ander Europees land, dan wijkt de Nederlandse film daar echt niet vanaf hoor.

Dat is ook achterhaald hoor. De Amerikaanse cinema is zelfs wat de seksuele revolutie betreft een voorloper geweest en seks is - op de mainstream Hollywood producties in de jaren negentig en begin van dit decennium na - (ook) daar absoluut geen taboe. Wat vloeken betreft lijkt me een discussie sowieso overbodig.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Ja, dat is ook waar natuurlijk. Mijn punt is ook meer dat op dit punt Nederland gewoon vergelijkbaar is met alle andere Europese landen.

• 11909 messages
  • 5313 votes

BoordAppel wrote:

De piemels vliegen daar de laatste paar jaar overigens ook door het scherm.

Ja, tegenwoordig zelfs in mainstreamfilms... ik zag er een in Shutter Island.

mister blonde

• 12696 messages
  • 5830 votes

van duijn wrote:

Wel als je er iets zinnigs over wilt zeggen. Dan vind ik 20 zelfs nog erg weinig. Vooroordelen komen vaak voort uit te weinig kennis van het geheel.

van duijn

• 935 messages
  • 845 votes

Als je zwartboek ( waar deze hele discussie mee is begonnen) vergelijkt met andere nederlandse films komen ze kwa seks en taalgebruik toch aardig overeen

• 11909 messages
  • 5313 votes

En welke Nederlandse films zouden dat dan volgens jou zijn?

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3282 votes

BlueJudaskiss wrote:

(quote)

Ja, tegenwoordig zelfs in mainstreamfilms... ik zag er een in Shutter Island.

Vergeet Watchmen, Walk Hard (minutenlang) en Forgetting Sarah Marshall niet.

Goed voorbeeld haal je overigens aan. Volgens mij komt het vooroordeel vooral voort uit het feit dat we in Nederland wat gemakkelijker met naakt omgaan dan in de VS. In zo'n scene als in Shutter Island is het naakt namelijk heel normaal maar veel regisseurs zouden het met alle mogelijke middelen uit beeld proberen te houden. Hetzelfde geldt voor Watchmen. In Walk Hard en FSM is het naakt meer voor komisch effect bedoeld.

In Harold & Kumar Escape from Guantanamo Bay is er op een gegeven moment als tegenhanger van het topless gebeuren een bottomless party waarbij iedereen met "exposed vagina" rondloopt.

Een cultuuromslag in de Amerikaanse film of valt het naakt mij nu ineens meer op?

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Het is inderdaad al jaren aan de gang, denk ook aan de hele rits tienerkomedies - in allerlei vormen en varianten - waarbij om de haverklap iemand (oke, het zijn altijd vrouwen) naakt door het beeld banjert.

van duijn

• 935 messages
  • 845 votes

BlueJudaskiss wrote:

En welke Nederlandse films zouden dat dan volgens jou zijn?

Flodder 1,2 en 3. Blonde dollie, De gulle minnaar, stille nacht, er komt een man bij de dokter, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

• 11909 messages
  • 5313 votes

"Please, continue..."

van duijn

• 935 messages
  • 845 votes

Ik heb gezegd: als ik ze met deze films vergelijk....

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.