• 178.171 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.351 actors
  • 9.374.495 votes
Profile

De Nederlandse film

raymon

• 926 messages
  • 1534 votes

Darbie wrote:

Beste reinbo,

ik heb heel veel Nederlandse films gezien en de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik vrijwel de meeste nogal middelmatig vond.

Bij een mooi of goede film blijft er iets hangen..iets wat je herkent of iets waar je nog eens over nadenkt...of gewoon iets dat je raakt of aanspreekt zonder dat je weet waarom.

En dat heb ik haast nooit bij Nedelandse films.

Mocht je een top 10 lijstje Nederlandse films hebben, dan houd ik mij aanbevolen.

Met Groet,

Darbie.

ik wil je ook best een lijstje geven hoor:

- Karakter ( oscar winnar)

- Simon ( topper; met een lach en een traan )

- Antonia ( oscar winnar, geweldige sfeer )

- De Aanslag ( oscar winnaar, geweldige ontknopping als je het boek niet kent )

- De Avonden ( geweldig gemaakte drama )

- De Vierde Man ( spanning en symboliek )

- Abel ( geen woorden voor )

- Van God Los ( Gruwlijk maar sympatiek )

- Oorlogswinter ( briljant )

- Zwartboek

- De Tweeling ( oscar nominatie en geweldige drama film )

- Alleman ( moet je gewoon zien )

- Spoorloos ( je blijft kijken )

- Turk Fruit ( pure liefde )

- Een Vlucht Regenwulpen

ik hoor het nog wel van je!

Darbie

• 1519 messages
  • 6022 votes

Raymon, bedankt voor je lijstje.

Karakter, Simon, De Aanslag, De Vierde Man, Van God Los, Zwartboek en Turks Fruit vond ik ook goede films (en dat is toch bijna de helft van jouw lijstje).

De rest van de films vond ik middelmatig tot niet goed.

Tsjaa..het blijft toch ook een kwestie van persoonlijk smaak.

Met Vriendelijke Groet,

Darbie.

Bart Simpson

• 2153 messages
  • 0 votes

raymon wrote:

(quote)

ik wil je ook best een lijstje geven hoor:

- Oorlogswinter ( briljant )

ik hoor het nog wel van je!

Alsjeblieft, laat me niet lachen. Oorlogswinter briljant?

Nee, echt niet. Goed is de film, maar briljant... ho maar!

Ik vind Schindler's List, Is Paris Burning? & The Pianist (om zomaar iets op te noemen) briljant. Maar oorlogswinter... NEIN.

raymon

• 926 messages
  • 1534 votes

Bart Simpson wrote:

(quote)

Alsjeblieft, laat me niet lachen. Oorlogswinter briljant?

Nee, echt niet. Goed is de film, maar briljant... ho maar!

Ik vind Schindler's List, Is Paris Burning? & The Pianist (om zomaar iets op te noemen) briljant. Maar oorlogswinter... NEIN.

oké,

maar ik vond het geweldig. Meeslepend verhaal geweldig montage een heerlijke film om naar te kijken. Maar dit word een zinloze discussie, ik vond Oorlogswinter geweldig van begin tot het einde!

timburton

• 1296 messages
  • 632 votes

Nederland is toch in het geheel een belabberd filmland. Echt heus niet alleen omdat het een klein land is, hoor. Er zijn maar een paar films die ik kan verhapstukken.

Abel (af en toe, anders word ik er ook gek van)

Ober (heel lang een van mijn favorite Nederlandse films geweest)

Simon (überhaupt een van de beste films ooit, naar mijn mening)

Shof Shouf Habibi! (Door genoeg mensen uitgekaffert, maar ik blijf het een erg ontroerende film vinden)

ZEER slechte films (om er maar even een paar te noemen) zijn 'Turks Fruit', 'Abeltje', 'Oorlogswinter', 'De Boekverfilming', 'Phileine Zegt Sorry', 'Lepel', 'Soldaat van oranje' ... Al dat soort pulp.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Je leeft duidelijk in het heden. Durf te wedden dat je vrijwel niks kent van voor 2000 (op wat 'klassiekers' na).

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Ach. Zo heeft iedereen wel een mening.

Steve555

• 58 messages
  • 0 votes

Maken Amerikanen gemiddeld wel betere films dan Nederlanders? Of is het omdat we de zwakke plekken er makkelijker uit vissen omdat we zelf Nederlands zijn? Ik bedoel: soms krijgen Nederlandse films een filmprijs in het buitenland, en dan is 6 van de 10 Nederlanders verbaasd, want DIE vonden het maar middelmatig. Maar dat is misschien logisch: als je de taal niet gewoon bent, dan is het ook moeilijk om de timing en de intonaties van een geacteerd stuk werkelijk te beoordelen in die taal. Nieuwe kost doet vreten. Ik vraag me af in hoeverre Engelse mensen hun eigen films beoordelen vergeleken met hoe wij Engelse films beoordelen of series als Midsummer Night detectives.

Een buitenlandse jury hoort toch niet het verschil tussen "houdt het dan nooit op!" en "houdt het dan nooit op?" De intonatie verdrinkt in het cultuurverschil. Temperament per land verschilt namelijk. Als een Nederlandse film doorspekt is van onechte en overdreven emoties, dan zal ie misschien wel hoger uitvallen bij een Italiaanse jurie dan bij een Engels jurielid.

Of is het omdat we gewoon een kleiner land zijn en dus niet, in verhouding slechtere films maken, maar gewoonweg kwantitatief niet kunnen concurreren met een reus als Amerika en er daarom maar mondjesmaat films uitrollen als ik noem een Simon. Of willen we gewoon altijd maar anders zijn dan Amerika, en er toch stiekem van jatten. Die nuchterheid koesteren is maar voor een paar regisseur in Holland weggelegd, en zelfs die maken het niet in Amerika.

Misschien is de seksuele vrijheid van een land wel de maatstaf voor goede films. Als je iets niet explicitet kan laten zien, dan moet je de censur zien te omzeilen, wat vaak hitchcock achtige slimheid oproept in de regisseur. Daarin zijn Amerikanen en andere landen beter dan wij.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dan moet je wel van mening zijn dat bloot in beeld iets vies is.

Verder krijgen wij 80% van wat er in Amerika gemaakt wordt niet te zien. Bijna alle Nederlandse films halen de bios en krijgen media-aandacht. Ook dat geeft een vertekend beeld. De distributeur van Amsterdam (regie: Ivo van Hove) heeft besloten de film niet in de bioscoop uit te brengen. Ik kan me niet herinneren dat zoiets in Nederland ooit eerder gebeurd is met een film van vergelijkbare omvang.

Xx_se7en_xX

• 575 messages
  • 495 votes

1. Van God Los

2. Turks Fruit

3. Nachtrit

4. Simon

5. Soldaat Van Oranje

6. Alles Is Liefde

7. Oorlogswinter

8. Zwartboek

Flavio

• 4896 messages
  • 5229 votes

In Amerika staan tegenover elke geslaagde film misschien wel 10 mislukkingen. Dat kan in Nederland niet dus vandaar altijd weer de veilige romantische komedie, (jeugd)boekverfilming en WO2-drama. Jammer, want de Nederlandse geschiedenis is boeiend genoeg en leent zich voor mooie cinema. Ik zou wel een film willen zien over Piet Heyn of de politionele acties of het rampjaar 1672 om maar wat te noemen.

Maar het probleem bij Nederlandse films blijft de taal, het komt altijd zo onecht en gekunsteld over. Misschien dat Nederlands zich gewoon niet zo goed leent voor films.

Ik vond van God los nog wel gaan maar misschien kwam dat omdat ze Limburgs spraken.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Je wordt dit jaar op je wenken bediend met films over de Nederlandse geschiedenis:

De Storm (2009)

De Hel van '63 (2009)

Deze films heb je zeker gemist?

Wijster (2008)

De Punt (2009)

Dat kan in Nederland niet dus vandaar altijd weer de veilige romantische komedie, (jeugd)boekverfilming en WO2-drama.

Dat klopt niet, dat is denk ik ook met name beeldvorming. Om het bij de nieuwe films te houden; Martin Koolhoven is nu bezig met een western en Eddy Terstall werkt aan een film over voetbalmakelaars.

Als je het niet zo op het Nederlands hebt kun je altijd nog deze prachtige Friese / friestalige film bekijken, wederom een film over de Nederlandse geschiedenis :

Nynke (2001)

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Bovendien kent de Nederlandse cinema ook genoeg films die verre van veilig zijn, getuigen de vele uitstekende filmhuis producten.

Flavio

• 4896 messages
  • 5229 votes

kappeuter wrote:

Deze films heb je zeker gemist?

Wijster (2008)

De Punt (2009)

Niet gezien inderdaad, doelde eigenlijk meer op de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog eind jaren 40. Toch een beetje onder het tapijt geschoven tijdperk. Maar de treinkapingen hebben daar ook indirect wel mee te maken natuurlijk.

Die western klinkt trouwens wel interessant.

Flavio

• 4896 messages
  • 5229 votes

neo wrote:

Bovendien kent de Nederlandse cinema ook genoeg films die verre van veilig zijn, getuigen de vele uitstekende filmhuis producten.

Nou ja er komt natuurlijk best wel eens een leuke film uit maar echt goed vind ik ze zelden. Al moet ik toegeven dat ik veel recente films nog niet gezien heb.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11909 messages
  • 5312 votes

Altijd zo apart... oordelen voordat je iets echt goed gezien hebt.

Flavio

• 4896 messages
  • 5229 votes

Och.

Ik heb in de loop der jaren genoeg Nederlandse films gezien, ook films die bejubeld werden, en bijna altijd vond ik het matig of slecht. Dus ik denk dat het niks voor mij is.

Als je 100 westerns kijkt en je vindt het allemaal niks kun je daar toch een oordeel over geven ook al zijn er misschien nog 1000 westerns die je niet gezien hebt?

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Flavio wrote:

Niet gezien inderdaad, doelde eigenlijk meer op de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog eind jaren 40.

Oeroeg en Gordel van Smaragd schieten me zo even te binnen.

megaman

• 1484 messages
  • 229 votes

Quido wrote:

(quote)
Hoe kun je dat nou weten als je er al niet veel kijkt?

Nederlandse films hebben een slechte reputatie en de film-industrie moet nodig uit het slop worden gehaald!. Dit heeft al op verschillende nieuws-sites gestaan. Als ze eens stoppen met elke keer van flauwe comedy's en goedkope kinderfilms maken dan ga ik misschien wat eerder naar de bioscoop. Zwartboek was wel mooi en Sl8N8 wel aardig. Maar wat daarna verscheen is hooguit aardig te noemen. Ze moeten ten eerste eens wat andere acteurs in films stoppen, met andere genres aankomen en nieuwe regisseurs iets laten proberen. Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat er geen markt voor is in Nederland. Nou dat is dikke onzin want zo'n markt kun je ook crëeren.

Musicals zijn nu erg in en dat komt omdat mensen ze goed vinden en dan ook eerder naar de volgende gaan. Zo onstaat er een markt. En er zullen wel veel meer goeie Nederlandse films zijn maar meerendeel is behoorlijk underground en komt niet uit op DVD. Wat dus niet echt toegankelijk is. Vooral als je nagaat dat we zelfs aziatische underground films in de winkel kunnen kopen. Er moet echt een flinke omschakeling komen in de Nederlandse filmwereld want dit is echt belabberd. Huis van Anubis, Costa, Zoop en nog meer lame pulp. En van die romantische comedy's wordt je af en toe ook schijtziek. Zit Paul de Leeuw er niet in dan kun je Gorgina Verbaan er wel in verwachten.

Dat handjevol 'bekende' Regisseurs in Nederland (op Verhoeven na) lopen als een blind paard achter elkaar aan en niemand komt op 't idee om iets bijzonders in elkaar te flansen. Een film zonder speciale effecten maar met een sterke atmosfeer, goeie regisseurs en een fatsoenlijk script. Kijk naar de Koreanen, die flikken het elke keer. En zonder al die Hollywood effecten en bombastiek! En er moet toch ergens een regisseur zijn in Nederland die er uit springt? Een Nederlandse Park Chan-Wook, Tim Burton, Kiyoshi Kurasawa, Stanley Kubrick of Ridley Scott.

Flavio

• 4896 messages
  • 5229 votes

Hmm Indonesie was misschien niet zo'n gelukkig voorbeeld daar zijn toch al wat films over. Bedankt voor de tips.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

megaman wrote:

Kijk naar de Koreanen, die flikken het elke keer. En zonder al die Hollywood effecten en bombastiek!

Ik vrees dat je dan nog maar weinig Zuid-Koreaanse films hebt gezien, want zij kunnen er ook wat van.

megaman

• 1484 messages
  • 229 votes

Legan wrote:

(quote)
Ik vrees dat je dan nog maar weinig Zuid-Koreaanse films hebt gezien, want zij kunnen er ook wat van.

Ik bedoelde er mee te zeggen dat je zonder al teveel speciale effecten toch een zeer memorabele film in elkaar kunt zetten. Zuid-Korea heeft toch een lager budget dan Hollywood. Zelfs de CGI effecten in Brotherhood of War vallen een beetje tegen vergeleken met Saving Private Ryan. Overigens is BoW wel één van m'n favoriete films.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

megaman wrote:

Nederlandse films hebben een slechte reputatie en de film-industrie moet nodig uit het slop worden gehaald!. Dit heeft al op verschillende nieuws-sites gestaan.

Dus is het waar? Het gaat de laatste jaren juist (commercieel gezien) uitstekend met de Nederlandse film in de bioscopen.

Als ze eens stoppen met elke keer van flauwe comedy's en goedkope kinderfilms
Grappig dat de Nederlandse film tot voor kort steeds verweten werd alleen maar te bestaan uit dramatische (literatuur-)verfilmingen, en na Alles is Liefde kennelijk opeens elke Nederlandse film een (flauwe liefdes)komedie is. Beide beweringen worden echter tegengesproken door de verscheidenheid van de films wanneer we de gehele filmproductie van een jaar bekijken.

De zogenaamd kinderfilms uit Nederland gooien internationaal gezien juist hoge ogen en worden goed bezocht. Bovendien vallen er daarnaast nog genoeg andere redenen te bedenken waarom de productie hiervan juist gestimuleerd moet worden. Is het niet om de jeugd kennis te laten maken met films uit eigen land en ze hier zelf een oordeel over te laten vormen in plaats van allerlei vooroordelen na te blaten, dan is het om op toegankelijke en entertainenende wijze allerlei (educatieve) thema's te verbeelden.

Buiten dat is elke Nederlandse film (relatief) goedkoop.

Maar wat daarna verscheen is hooguit aardig te noemen.
Je hebt alle pakweg 50 bioscoopfilms daarna gezien?

Ze moeten ten eerste eens wat andere acteurs in films stoppen, met andere genres aankomen en nieuwe regisseurs iets laten proberen.
Zonder (gestaafde) voorbeelden vooral loze adviezen; het tegendeel is eerder waar, zeker wat het bieden van kansen (maar natuurlijk valt hier nog veel in te verbeteren) en 'andere' acteurs betreft. (Al zijn er genoeg genres waar weinig Nederlandse films in verschijnen, om uiteenlopende redenen)

Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat er geen markt voor is in Nederland. Nou dat is dikke onzin want zo'n markt kun je ook crëeren.
Slechts deels waar. Gezien het marktaandeel dat de Nederlandse film de laatste jaren in de bioscopen haalt, gaat dat behoorlijk de goede kant op. Er zijn echter maar weinig films die commercieel rendabel zijn, en dat heeft alles met de te kleine (afzet)markt te maken.

En er zullen wel veel meer goeie Nederlandse films zijn maar meerendeel is behoorlijk underground en komt niet uit op DVD.
Feitelijk onjuist. Meteen een kernprobleem wat mij betreft; er wordt hier nooit uigepakt wat marketing en promotie betreft, waardoor veel mensen van veel films (en hun dvd-releases) geen weet hebben.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Ik vind het eigenlijk best wel raar (en triest) dat in het land van Rembrandt en van Gogh geen enkel meesterwerk (film) is gemaakt.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

ghostman wrote:

Ik vind het eigenlijk best wel raar (en triest) dat in het land van Rembrandt en van Gogh geen enkel meesterwerk (film) is gemaakt.

Het is maar wat je hebt gezien. Er zijn best wel films in Nederland gemaakt die internationaal bekend zijn geworden.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Dick2008 wrote:

(quote)

Het is maar wat je hebt gezien. Er zijn best wel films in Nederland gemaakt die internationaal bekend zijn geworden.

Maar een meesterwerk van het kaliber La Règle du Jeu om maar wat te noemen, nou nee.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Blijft persoonlijk, natuurlijk.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Echt niet. Welke Nederlandse film wordt dan internationaal erkend en gezien als een absoluut meesterwerk? Turks Fruit, Soldaat van Oranje?

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2843 votes

Spoorloos ( The Vanishing ) !!!!!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.