• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.372.151 votes
Profile

De Nederlandse film

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Noem dan ook niet de dwarsstraten uit het beperkte kader van de commerciële film op.

Ik bedoel Peter Jan Rens heeft enkel in Brandende liefde gezeten en Peter faber is vooral bekend via Pim & Wim, de Gulle Minaar en de Zeemeerman. Nu niet bepaald de films waar ik op doel als ik aangeef dat iemand die uitsluitend commerciiel product van na 1990 ken zijn kennis mee moet gaan verdiepen.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

orbit wrote:

Nogmaals: Ik zie dat er dus niet vanaf! Bij een betere regisseur zie ik dat meestal veel duidelijker (niet perse Lynch ofzo)

Bij geen enkele filmmaker kun je iets persoonlijks terug vinden als je niks van hem af weet. Een eigen filmstijl hebben is niet wat ik versta onder 'persoonlijke films maken'. Dat die stijl een persoonlijk kenmerk is, akkoord. Een echte Verhoeven is dan ook zo ontdekt

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

Is daar iets van een expliciete maatschappijkritische boodschap in te lezen

LOL! Nogal, ja.

Die film is achteraf zelfs profetisch gebleken.

Kom nou, is toch allemaal een overduidelijke hyperbool over het buitenlands beleid van de VS? Dat heb ik echt niet zelf verzonnen, hoor.

Welke bodems denk je allemaal te zien bij Verhoeven?

In-your-face, zei ik. Niet zozeer een dubbele bodem als wel overduidelijke referenties.

Nogmaals: of je het goed vindt, is wat anders, maar het is er. En, ook nogmaals: doet de hoeveelheid maatschappijkritiek er dan toe in deze discussie?

En heb je wel eens een echte auteursfilmer bekeken? Want volgens mij zit je iets teveel in de NL-cinema en de algemene hollywood formule vast.

Niet zo pedant doen, hoor.

Bovendien: de hele auteurstheorie is bedacht door de Fransen (Cahier du Cinema) om aan te tonen dat een aantal regisseurs waaronder juist Howard Hawks en Hitchcock auteurs waren. Juist voor Hollywoodfilmers dus. Mensen die binnen zo'n systeem juist een eigen, herkenbaar signatuur aan films wisten te geven.

Je doet vrij pedant tegen me, is dat nodig?

Er zijn inderdaad weinig regisseurs met eigen signatuur

Dat is dus onzin. Van Warmerdam, Stelling, Terstall, Dick Maas, en ook Verhoeven hebben allen een herkenbaar eigen signatuur. Op Verhoeven na stellen die internationaal echter niet zo veel voor als sommige, veel bekendere buitenlandse regisseurs.

als je iets van de marktwerking van hollywood begrijpt snap je wat ik bedoel.

Als je niet ziet dat juist Verhoeven binnen Hollywood zijn stempel op zijn films wist te drukken (meer dan Bay of Shumacher), dan zijn we uitgepraat. Sterker nog: dan weet jij niet waar je het over hebt.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

Mag iemand met een basale kennis van film nog iets vinden op dit forum?

Iemand met basale kennis wel, ja.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

orbit wrote:

Natuurlijke belichting is iets wat je niet veel tegenkomt in een nederlandse film hoor, t is meestal overbelicht of anderzijds onnatuurlijk.. maar jij bent de expert natuurlijk

LOL. En Duitsers hebben zeker geen goede componisten gehad?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Onderhond wrote:

En toch is het zo dat fans van apartere genrefilms weinig te zoeken hebben in de NL film.

Er zijn amper films die mijn aandacht trekken (zoals het nieuwe Zwartboek bijvoorbeeld, lijkt me een vreselijk saaie bedoening). Van Warmerdam lijkt aardige films te maken maar ook dat is wat braafjes en onevenwichtig. Verder heb ik geen flauw idee welke film ik zou moeten kijken om mijn visie bij te stellen.

Jij zou het meer moeten zoeken in het van werk van videokunstenaars.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

Ik zie dat er dus niet vanaf!

De vraag is dan even aan wie dat ligt. Een groot aantal mensen, ook internationaal, ziet dat namelijk wel. En omdat de vraag was of de man internationaal iets voorstelt, doet dat er meer toe dan wat enkel jij of ik vinden.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

maxcomthrilla wrote:

(quote)

Dat weet ik niet, omdat ik ze beiden niet gezien heb. De camera wisselde dus vaak van standpunt ( niet telkens dezelfde aanblik van personen, landschap etc. )? En lange shots werden met korte shots afgewisseld?

Mijn hemel....

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

cornelis wrote:

(quote)

Iemand met basale kennis wel, ja.

Ha ha ha..

Pedant terug doen dan maar?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Ik zal er voortaan een smiley bij zetten.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

maxcomthrilla wrote:

Noem het analfabetisme, maar dan op het gebied van de Nederlandse film. Maar wereldwijd vermaard? Waarin uitte zich dat dan? En welke regisseurs namen dan stijlkenmerken van beide regisseurs over?

We moeten de invloed van nederlandse film niet overdrijven, maar er zijn wel degelijk zaken overgenomen. Zo is Betty Blue duidelijk geinspireerd door Turks Fruit, komen er shots uit Titanic rechtstreeks uit Soldaat van Oranje en is er een film gemaakt om een karakter uit De Noordelingen heen (ben de titel even kwijt).

Verhoeven wordt in de States trouwens belangrijk genoeg gevonden om er boeken over uit te geven:

http://www.amazon.com/Paul-Verhoeven-Douglas-Keesey/dp/3822831018/sr=1-1/qid=1158946981/ref=pd_bbs_1/002-4131188-8542469?ie=UTF8&s=books

http://www.amazon.com/Paul-Verhoeven-Rob-Van-Scheers/dp/0571174795/sr=1-3/qid=1158946981/ref=sr_1_3/002-4131188-8542469?ie=UTF8&s=books

Art

• 13507 messages
  • 3660 votes

En vergeet deze niet. Als je ziet welke namen nog meer in de catalogus staan dan gaan je oren wel klapperen

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

cornelis wrote:

LOL! Nogal, ja.

Die film is achteraf zelfs profetisch gebleken.

Kom nou, is toch allemaal een overduidelijke hyperbool over het buitenlands beleid van de VS? Dat heb ik echt niet zelf verzonnen, hoor.

Dat is nogal duidelijk ja, ik heb een uur of wat terug ook al aangegeven dat ik er dat nog wel in zie.. maar in independence day zie je dat met een beetje goede wil ook nog wel Ik vind starship het niveau van het banale en domme nooit ontstijgen eigenlijk.. en dat voor zo'n meesterbrein als verhoeven, verbluffend.

In-your-face, zei ik. Niet zozeer een dubbele bodem als wel overduidelijke referenties.

Nogmaals: of je het goed vindt, is wat anders, maar het is er. En, ook nogmaals: doet de hoeveelheid maatschappijkritiek er dan toe in deze discussie?

In your face kan dus ook erg plat zijn.

Niet zo pedant doen, hoor.

Bovendien: de hele auteurstheorie is bedacht door de Fransen (Cahier du Cinema) om aan te tonen dat een aantal regisseurs waaronder juist Howard Hawks en Hitchcock auteurs waren. Juist voor Hollywoodfilmers dus. Mensen die binnen zo'n systeem juist een eigen, herkenbaar signatuur aan films wisten te geven.

Dat is dus onzin. Van Warmerdam, Stelling, Terstall, Dick Maas, en ook Verhoeven hebben allen een herkenbaar eigen signatuur. Op Verhoeven na stellen die internationaal echter niet zo veel voor als sommige, veel bekendere buitenlandse regisseurs.

Ik ben het daar dus niet mee eens.. ik vind Verhoeven behoorlijk uitwisselbaar met een hele trits aan gemiddelde talenten in de VS. Zie er dus alsnog niets bijzonders aan, en hoe erg je me ook de les leest, de argumentatie over wat de verfilming van robocop zo onvergelijkbaar uniek maakt heb ik van geen van de verhoeven fanaten nog teruggelezen.. maar ik ben benieuwd.

Als je niet ziet dat juist Verhoeven binnen Hollywood zijn stempel op zijn films wist te drukken (meer dan Bay of Shumacher), dan zijn we uitgepraat. Sterker nog: dan weet jij niet waar je het over hebt.

Ja, ik denk dat men het nog lang lang na zijn dood over hem zal hebben in het amerikaanse, vergeet Tarantino, Coppola of Scorsese

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

orbit wrote:

Doe niet zo misplaatst superieur man, dat jij in het gezelschap verkeert van mensen die niets anders te doen hebben dan ieder filmblad napluizen en abonnementen hebben op 5 verschillende kranten, dat kunnen arme mensen zoals ik ons niet veroorloven..

Dan moet je ook niet met uitspraken komen waarvan je zelf zou kunnen weten dat ze wellicht niet kloppen.

Yekezzez

• 2512 messages
  • 1126 votes

orbit wrote:

(quote)

Dat is nogal duidelijk ja, ik heb een uur of wat terug ook al aangegeven dat ik er dat nog wel in zie.. maar in independence day zie je dat met een beetje goede wil ook nog wel Ik vind starship het niveau van het banale en domme nooit ontstijgen eigenlijk.. en dat voor zo'n meesterbrein als verhoeven, verbluffend.

Mijn god...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Reinbo wrote:

@ Orbit

Schumacher Ben je nou echt zo dol op Robin.

PS. De credits voor Die Hard gaan bij insiders voor 80% naar De Bont.

Ammehoela.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

starbright boy wrote:

De oudere films van Verhoeven waren in de VS en in Engeland veel eerder op DVD dan in Nederland (overigens zijn er nog steeds een aantal Nederlandse films die daar al wel te krijgen zijn op DVD, maar hier niet).

Welke zoal?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

In your face kan dus ook erg plat zijn.

Zeker. Doet dat er toe in de discussie?

ik vind Verhoeven behoorlijk uitwisselbaar met een hele trits aan gemiddelde talenten in de VS.

Dat is een mening.

Ik geloof echter niet dat dat internationaal de consensus is.

Zie er dus alsnog niets bijzonders aan

Zoveel is duidelijk.

wat de verfilming van robocop zo onvergelijkbaar uniek maakt

Onvergelijkbaar uniek, waar komt dat nu opeens vandaan dan? De vraag was of de hand van Verhoeven zichtbaar is in die film, of de film een zekere eigenheid heeft die aan de regisseur is toe te schrijven. Met name de overte sociale satire, de voor die tijd ongekende rauwheid van zo'n film, de Jezusparallel, de televisiefragmenten zijn elementen die aan Verhoeven worden toegeschreven.

Ja, ik denk dat men het nog lang lang na zijn dood over hem zal hebben in het amerikaanse

Time will tell. Is een beetje koffiedik kijken, natuurlijk.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Reinbo wrote:

Noem dan ook niet de dwarsstraten uit het beperkte kader van de commerciële film op.

Ik bedoel Peter Jan Rens heeft enkel in Brandende liefde gezeten

Je vergeet zijn eigen film!

http://www.moviemeter.nl/film/14642

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

Wouter wrote:

Verhoeven wordt in de States trouwens belangrijk genoeg gevonden om er boeken over uit te geven:

Je moet dan eens de naam Arnold Schwarzenegger intikken. Een Oostenrijker waarover in Amerika véél meer boeken geschreven werden dan over Verhoeven. Of dat hem een goed acteur of, for that matter, een goed goeverneur maakt lijkt me twijfelachtig.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Je hebt het over een van de meest populaire acteurs van de afgelopen deccenia. Natuurlijk is daar een boel over geschreven.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

Je hebt het over een van de meest populaire acteurs van de afgelopen deccenia. Natuurlijk is daar een boel over geschreven.

Dus is het verschijnen van een boek over iemand leidend voor zijn talent/invloed?

De elementen van robocop wat betreft satirische ondertoon richting beschaving zijn trouwens erg afgekeken van Spielberg, die dat al veel langer geleden in een paar shots kon stoppen. Qua vormgeving en visuele stijl kan ik er weinig aan ontdekken dat de vergelijking met een McTiernan of Schumacher niet rechtvaardigt. Maargoed, het blijft maar subjectief lullen op deze manier

Knap van Verhoeven om een paar hits te scoren, maar ik zal hem niet in een memorabel rijtje plaatsen daarvoor. En dan ben ik nog nederlander nota bene...

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

Wouter wrote:

Waarmee je bevestigt dat kwaliteit en populariteit niet altijd recht evenredig zijn, en je argument dat het feit dat de Amerikanen boeken over Verhoeven schrijven betekent dat hij 'belangrijk' is, enkel betekent dat hij een zekere populariteit heeft, niet noodzakelijkerwijs dat hij kwaliteit aflevert.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Oh mijn god, onzin, waar blijft dat boek over Nijenhuis dan

(oke, amateurs-desktop publishing buiten beschouwing gelaten)

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Wouter wrote:

(quote)

Welke zoal?

Voor een verloren soldaat en een film van 50 minuten die ik nooit zag over schooljongens met een homoerotische ondertoon waarvan de titel me ontschoten is in ieder geval.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

KrisV wrote:

Je moet dan eens de naam Arnold Schwarzenegger intikken. Een Oostenrijker waarover in Amerika véél meer boeken geschreven werden dan over Verhoeven. Of dat hem een goed acteur of, for that matter, een goed goeverneur maakt lijkt me twijfelachtig.

Ligt aan je definitie van goed acteur. In ieder geval wel een van de meest invloedrijkste. Zijn rol asl Terminator was wel de kick off voor honderden testoteron geladen SF actie helden epossen.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

Dus is het verschijnen van een boek over iemand leidend voor zijn talent/invloed?

Het zegt iets over hoe iemand gezien wordt.

Pagina's geleden was de stelling dat Nederland internationaal op filmgebied niets voorstelde. Daar kun je best een hoop voorbeelden tegenin brengen.

Je kunt je ook afvragen of er echt een land is dat internationaal op filmgebied veel voorstelt. Afgezien van de internationale filmindustrie in Hollywood dan. Voor het overige zijn het enkelingen uit diverse landen, die internationaal opvallen met hun werk. En ik gaf al eerder aan dat ook ik denk dat 'onze' enkelingen niet zo groot zijn als bepaalde andere contemporaine enkelingen uit de rest van de wereld. Dat wil niet zeggen dat onze enkelingen geen knip voor de neus waard zijn, of door de eerste de beste Vinterberg-eendagsvlieg onder de tafel gedronken zouden kunnen worden; tenminste: als je hun internationale status enigszins objectief probeert te bekijken.

De elementen van robocop wat betreft satirische ondertoon richting beschaving zijn trouwens erg afgekeken van Spielberg,

...die bijvoorbeeld erg enthousiast was over Soldaat van Oranje.

En sociale satire is natuurlijk van alle tijden, dat kan niemand claimen als zijn ding. Een eigen signatuur is natuurlijk niet hetzelfde als je bedienen van een absoluut uniek thema, dat schreef ik ook niet.

Qua vormgeving en visuele stijl kan ik er weinig aan ontdekken dat de vergelijking met een McTiernan of Schumacher niet rechtvaardigt.

Denk dat die inderdaad best te vergelijken zijn, waarbij Verhoeven een stuk meer edgy is dan de andere twee.

Knap van Verhoeven om een paar hits te scoren, maar ik zal hem niet in een memorabel rijtje plaatsen daarvoor. En dan ben ik nog nederlander nota bene...

Er zijn veel meer Nederlanders die hem niet hoog hebben zitten, hoor. Zoals ik al eerder schreef, de man is zowel bejubeld als verguisd. Zowel hier als in het buitenland, trouwens.

Kritiek op 'de' Nederlandse film snap ik in bepaalde opzichten echt wel, maar als het wordt 'onderbouwd' met kulargumenten en feitelijke onjuistheden is het weinig serieus te nemen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

orbit wrote:

Leidend niet. Maar het zegt wel iets.

De elementen van robocop wat betreft satirische ondertoon richting beschaving zijn trouwens erg afgekeken van Spielberg,

Onzin. Omdat daar ook een Jezusparallel in zit?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

KrisV wrote:

(quote)

Waarmee je bevestigt dat kwaliteit en populariteit niet altijd recht evenredig zijn,

Dat weet ik ook wel. Maar Verhoeven is meer dan een marginaal; figuur, wat hier nu af en toe gesuggereert lijkt te worden.

En acteurs met regisseurs vergelijken, als het om boeken gaat, is echt idoot.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

starbright boy wrote:

(quote)

Voor een verloren soldaat en een film van 50 minuten die ik nooit zag over schooljongens met een homoerotische ondertoon waarvan de titel me ontschoten is in ieder geval.

Spelen of Sterven van Krom. Beiden inderdaad richtend op de gayscene. Net als de Amerikaanse release van Simon, overigens.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.