- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Wat vooral te danken is aan het feit dat het hier een Nederlandse site is, waardoor de Nederlandse films meer bekeken worden dan de andere landen die je hier noemt. Het gemiddelde ligt niet echt hoger.
De top 250 is een popie jopie uitslag en zegt idd niets over de kwaliteit van de cinema.
Maar het gaat hier om de discussie of de NL film slecht is (In vergelijk met cinema uit andere landen) Orbit probeerde de discussie aan de hand van de top 250 om te draaien, wat ook niet echt werkte
. Feit is dat de USA cinema overal domineerd. Alleen in Frankrijk en Italie (Binnen Europa) zouden veel locale films de top 250 halen. Verder ben ik ervan overtuigd dat de NL film erg veel goede films bevat en zeker niet onderdoet voor films uit landen van dezelfde grote... Integendeel zelfs.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Wat? Thomas Vinterberg, Lars 
Nee, het onderschatten van de eigen helden. Erg Nederlands is dat.
En een paar posts later demonstreer je het nogmaals, door Verhoeven te onderschatten, ondanks dat je al twee van zijn films blijkt te waarderen. Als je zijn hand niet in zijn films ziet, dan mis je toch echt iets. Bay en Shumacher over één kam scheren is vervolgens op zijn minst twijfelachtig. En als je dan ook nog de overschatte meesterposeur Von Trier hoog hebt zitten, dan zijn en blijven we het vrij fundamenteel oneens, vrees ik.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Nou ja, ik moet orbit hierbij toch wel een beetje verdedigen. Ik vind de adoratie voor Paul Verhoeven ook veel te ver gaan in Nederland (mede omdat ik de meestal van zijn films gewoon flut vind uiteraard
).
Maar na Soldaat van oranje heeft hij in mijn ogen geen enkele NL-goede film gemaakt en Basic Instinct en Starship Troopers zijn inderdaad leuke blockbusters, waarin je zelfs de hand van Verhoeven terug ziet (vooral in de lompe aspecten maar dat terzijde), maar hem daardoor een internationale topregisseur noemen kan echt niet in mij ogen. Mede ook door een hele rits complete mislukkingen.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
adoratie voor Paul Verhoeven
Alsof hij niet evenzeer wordt en werd verguisd.... Recensies van Zwartboek gezien?
Het wordt erg lastig om wie dan ook een internationale topregisseur te noemen, als Verhoeven er geen is. Afgezien van de persoonlijke mening over zijn oeuvre van welke filmliefhebber dan ook, heeft de man een aantoonbare internationaal vrij hoog aangeslagen staat van dienst. Punt.
Persoonlijk ken ik bitter weinig, nee: geen filmmakers waarvan ik ALLE films zondermeer erg goed vind. Elke regisseur die eens in zijn leven een topfilm maakt, is in mijn ogen buitengewoon bewonderenswaardig. Dat lukt lang niet iedereen.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
heeft de man een feitelijk aantoonbare internationaal vrij hoog aangeslagen staat van dienst. Punt.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
zoals zoveel regisseurs.
O ja? Noem er eens wat die in die buurt komen?
Heb je echt de indruk dat men hem hier met die mensen vergelijkt?
Een poseur.
Als je daar Trier onder rekent zie ik weinig reden tot proosten.
En op de vorige pagina werd zelfs een onbewezen eendagsvlieg als Vinterberg nog hoger ingeschat dan enig welke Nederlander. Dat is vrij absurd.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Nee, het onderschatten van de eigen helden. Erg Nederlands is dat.
Ken je clichés zou ik zeggen. Het onderschatten van eigen helden is typisch Belgisch. Overal roepen de beste in te zijn is typisch Nederlands.
cfr het afgelopen WK. En de belachelijk hoge score die Zwartboek nu heeft op de site.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Sommige clichés zijn clichés omdat ze waar zijn. Nederlanders zijn enkel trots op bewezen winnaars. Iedereen is fan van Oranje als het goed gaat. De Nederlandse filmgeschiedenis kent diverse voorbeelden van films en makers die eerst worden verguisd, en jaren later pas op waarde worden geschat.
Enneh...Sire, er zijn geen Belgen.
Dat Vlamingen zichzelf wegcijferen, dat zie ik ook wel. Maar Walen ervaar ik over het algemeen als arrogant, zeker in cultureel opzicht, en zeker ten opzichte van alles wat Nederlands(talig) is. En dat lijken me weer even voldoende vooroordelen in één post.
Je hebt die film niet eens gezien, man.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
O ja? Noem er eens wat die in die buurt komen?
Zoals Almodovar, Wong Kar Wai, Amenabar, Ki Duk Kim, Von Trier (ik mag hem ook niet zo maar wel een echte filmmaker), Petersen, Dardenne broers, Wenders, Jeunet, Haneke, etc. etc. en dat zijn nog vrij recente.
Heb je echt de indruk dat men hem hier met die mensen vergelijkt?
En op de vorige pagina werd zelfs een onbewezen eendagsvlieg als Vinterberg nog hoger ingeschat dan enig welke Nederlander. Dat is vrij absurd.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Almodovar, Wong Kar Wai, Amenabar, Ki Duk Kim, Von Trier (ik mag hem ook niet zo maar wel een echte filmmaker), Petersen, Wenders, Jeunet, Haneke, etc. etc. en dat zijn nog vrij recente.
Elk vaderland is trots op iemand in zo'n lijstje.
Overigens denk ik dat Petersen toch ook voornamelijk in de popcornbusiness zit, is het niet?
Dat je Turks Fruit rommel vindt, dat kan, maar ook die film is wel genomineerd voor een Oscar.
In Nederland wel, ja. In kringen van nuffige cultuurliefhebbers i.i.g. wel.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Je hebt die film niet eens gezien, man.
Nee man! Maar zal em binnenkort eens kijken. Alleen, met Simon en Van God Los in het achterhoofd heb ik er niet zoveel zin in.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Elk vaderland is trots op iemand in zo'n lijstje.
Overigens denk ik dat Petersen toch ook voornamelijk in de popcornbusiness zit, is het niet?
Dat je Turks Fruit rommel vindt, dat kan, maar ook die film is wel genomineerd voor een Oscar.
.
In Nederland wel, ja. In kringen van nuffige cultuurliefhebbers i.i.g. wel.
Maar hij heeft echt te weinig goede films gemaakt in verhouding tot zijn hele oeuvre.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Nee man! Maar zal em binnenkort eens kijken. Alleen, met Simon en Van God Los in het achterhoofd heb ik er niet zoveel zin in.
Dat was en is op voorhand te stellen; het zijn jouw soort films ook niet 
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Ik ben absoluut niet gecharmeerd van de Nederlandse film. Ik heb er nu al zo `n vijftigtal bekeken maar nog steeds geen meesterwerk ontdekt. Ter vergelijking 2 Belgische films gezien, waarvan 2x 4,5*! Belangrijkste manco aan de Nederlandse film is inderdaad de cinematografie. De camera wordt alleen maar gebruikt om een verhaaltje te vertellen. Uitgezonderd Simon de rotsscène .
Pluspuntje is dat Nederlandse films vaak zo banaal in hun taalgebruik zijn dat ik er wel weer om kan lachen. Ik verveel me zelden tijdens een film uit ons land en kan er zeker mee lachen! Maar om nou te zeggen dat ik een Nederlandse film zou gaan huren...Misschien ooit nog Rent a Friend of een Starship Troopers.
De Nederlandse film telt natuurlijk niet mee internationaal. Staat er ook maar 1 Nederlandse film in de toplijst van IMDB en hoeveel in de top 250 van moviemeter? Geen tot weinig! Ik denk dat de liefde voor Nederlandse films bij veel mensen vooral voortkomt uit jeugdsentiment en niet omdat zij het kwalitatief appreciëren boven een Kubrick, Hitchcock of een Fellini. Zit iemand uit Italië te wachten op een Nederlandse film? Nada.
Hier een overzicht van NL films die een voldoende bij mij scoren:
Simon 4*
Flodder 3,5*
Lek 3,5*
Minoes 3,5*
Vet Hard 3,5*
Spetters 3,5*
Turks Fruit 3,5*
Als je begrijpt wat ik bedoel 3,0*
Amsterdamned 3,0*
All Stars 3,0*
Pietje Bell 3,0*
Madelief 3,0*
Loenatik De Moevie 3,0*
Flirt 3,0*
De Lift 3,0*
Flodder II 3,0*
Flodder in Amerika 3,0*
Schatjes 3,0*
Karakter 3,0*
Pietje Bell II 3,0*
De Tasjesdief 3,0*
Van God Los 3,0*
Kruimeltje 3,0*
Schippers v.d. Kameleon 3,0*
Ellis in Glamourland 3,0*
Shouf Shouf Habibi 3,0*
Het Zakmes 3,0*
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Dan begreep je mijn vraag blijkbaar niet.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Dus ik moet regisseurs noemen die minder aangeslagen worden dan de echt goede? wat is het nut daarvan?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Je doet Verhoeven af als onbijzonder, en stelt dat er zoveel regisseurs zijn met een vergelijkbaar gewaardeerde staat van dienst. Ik ben heel benieuwd wie je daarmee bedoelt, want ik weet er zo gauw niet een. Regisseurs die je op een vergelijkbaar niveau acht.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
en stelt dat er zoveel regisseurs zijn met een vergelijkbaar gewaardeerde staat van dienst. Ik ben heel benieuwd wie je daarmee bedoelt.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Belangrijkste manco aan de Nederlandse film is inderdaad de cinematografie. De camera wordt alleen maar gebruikt om een verhaaltje te vertellen.
Niet mee eens. Ik heb weinig Nederlandse films gezien en ben ook niet erg onder de indruk van 'onze' kwaliteit, maar dat heeft niets met de cinematografie te maken. Eilandgasten en Uitgesloten zijn bijvoorbeeld wel degelijk knap en inventief gefilmd.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Niet wat, maar wie je daarmee bedoelt.
jezes man.Nou even denken welke internationale regisseurs er in de categorie Verhoeven vallen (niet dat ik begrijp wat daar het nut van zou moeten zijn).
Besson misschien (hoewel kwalitatief toch beter), Emmerich, Konchalovsky, Woo
--> die categorie.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Niet mee eens. Ik heb weinig Nederlandse films gezien en ben ook niet erg onder de indruk van onze kwaliteit, maar dat heeft niets met de cinematografie te maken. Eilandgasten en Uitgesloten zijn bijvoorbeeld wel degelijk knap en inventief gefilmd.
Dat weet ik niet, omdat ik ze beiden niet gezien heb. De camera wisselde dus vaak van standpunt ( niet telkens dezelfde aanblik van personen, landschap etc. )? En lange shots werden met korte shots afgewisseld?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Duidelijk, dank. (Heeft Besson een Oscarnominatie? Had Woo drie achtereenvolgende box office megahits?)
En Nederland 'adoreert' Verhoeven meer dan dat de Fransen Besson 'adoreren'?
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Dat weet ik niet, omdat ik ze beiden niet gezien heb. De camera wisselde dus vaak van standpunt ( niet telkens dezelfde aanblik van personen, landschap etc. )? En lange shots werden met korte shots afgewisseld?
Eilandgasten heeft veel rustige natuur-takes (waarbij de camera dus meer doet dan een verhaaltje vertellen), Uitgesloten heeft een prachtig moment wanneer een tracking shot naar achteren wordt gecombineerd met een zoom-in en mooi gekadreerde shots (bijvoorbeeld met een deur die gevangenis-achtige proporties krijgt).
Het ligt denk ik meer aan het soort films dat je kijkt of de cinematografie opvallend is, niet aan het land.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
En Nederland 'adoreert' Verhoeven meer dan dat de Fransen Besson 'adoreren'?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
de Groten der Aarde
We zijn weer terug bij af. Ik geloof niet dat 'men' in Nederland hem daaronder schaart. Jij meent van wel. Ik lees daarvoor te veel en te vaak kritiek (met als teken aan de wand de uiterst gereserveerde speech tijdens het uitreiken van de Bert Haanstra Oeuvreprijs).
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Eilandgasten heeft veel rustige natuur-takes (waarbij de camera dus meer doet dan een verhaaltje vertellen), Uitgesloten heeft een prachtig moment met een tracking shot naar achteren gecombineerd met een zoom-in en mooi gekadreerde shots (bijvoorbeeld waarbij een deur gevangenis-achtige proporties krijgt).
Het ligt denk ik meer aan het soort films dat je kijkt of de cinematografie opvallend is, niet aan het land.
Tuurlijk ligt het ook aan het genre film dat je kijkt. Immers, als ik een tienermovie ga kijken dan verwacht ik niks op cinematografisch gebied.
Toch blijf ik het aanbod wat magertjes vinden hier in Nederland qua cinematografie. Ik heb tot nu toe weinig films gezien waar veel aandacht was voor het in beeld brengen van de omgeving. Ook heb ik nog nooit een Nederlandse film gezien waarin een groot fel kleuren contrast is. Ik ben altijd wel in voor mooie shots van natuurlandschappen en zal eens overwegen om een door jouw genoemde film eens te kijken.
Bovendien, een argument waarom de Nederlandse cinema, naar mijn mening, weinig aandacht aan cinematografie besteed is denk ik dat het landschap in Nederland, zeker in vergelijking met andere landen, vrij eentonig is.
Ondanks de prachtige zee die we hebben, maar die ik nog nooit gespot heb in een film. Dat zou toch niks met kosten besparen te maken hebben? 
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
We zijn weer terug bij af. Ik geloof niet dat 'men' in Nederland hem daaronder schaart. Jij meent van wel. Ik lees daarvoor te veel en te vaak kritiek (met als teken aan de wand de uiterst gereserveerde speech tijdens het uitreiken van de Bert Haanstra Oeuvreprijs).