• 178.079 movies
  • 12.210 shows
  • 33.981 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.913 votes
Profile

De Nederlandse film

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

maxcomthrilla wrote:
Ik ben absoluut niet gecharmeerd van de Nederlandse film. Ik heb er nu al zo `n vijftigtal bekeken maar nog steeds geen meesterwerk ontdekt. Ter vergelijking 2 Belgische films gezien, waarvan 2x 4,5*! Belangrijkste manco aan de Nederlandse film is inderdaad de cinematografie. De camera wordt alleen maar gebruikt om een verhaaltje te vertellen. Uitgezonderd Simon de rotsscène .

Pluspuntje is dat Nederlandse films vaak zo banaal in hun taalgebruik zijn dat ik er wel weer om kan lachen. Ik verveel me zelden tijdens een film uit ons land en kan er zeker mee lachen! Maar om nou te zeggen dat ik een Nederlandse film zou gaan huren...Misschien ooit nog Rent a Friend of een Starship Troopers.

De Nederlandse film telt natuurlijk niet mee internationaal. Staat er ook maar 1 Nederlandse film in de toplijst van IMDB en hoeveel in de top 250 van moviemeter? Geen tot weinig! Ik denk dat de liefde voor Nederlandse films bij veel mensen vooral voortkomt uit jeugdsentiment en niet omdat zij het kwalitatief appreciëren boven een Kubrick, Hitchcock of een Fellini. Zit iemand uit Italië te wachten op een Nederlandse film? Nada.

Hier een overzicht van NL films die een voldoende bij mij scoren:

Simon 4*
Flodder 3,5*
Lek 3,5*
Minoes 3,5*
Vet Hard 3,5*
Spetters 3,5*
Turks Fruit 3,5*
Als je begrijpt wat ik bedoel 3,0*
Amsterdamned 3,0*
All Stars 3,0*
Pietje Bell 3,0*
Madelief 3,0*
Loenatik De Moevie 3,0*
Flirt 3,0*
De Lift 3,0*
Flodder II 3,0*
Flodder in Amerika 3,0*
Schatjes 3,0*
Karakter 3,0*
Pietje Bell II 3,0*
De Tasjesdief 3,0*
Van God Los 3,0*
Kruimeltje 3,0*
Schippers v.d. Kameleon 3,0*
Ellis in Glamourland 3,0*
Shouf Shouf Habibi 3,0*
Het Zakmes 3,0*

Je hebt voornamelijk simpel commercieel (Jeugd- en kinder-)product gezien (Zitten ook zeker goede tussen, maar van Warmerdam, Terstall, Weizs, Verhoef, Stelling, Sluizer, vd. Keuken en zelfs Verhoeven het je (op twee films na en die scoren dan ook goed) niets gezien....

Kan me dan wel een beetje voorstellen dat je de NL film laag inschat, maar dat komt dan vooral door je gebrek aan kennis. En by the way de cinematografie bij Stelling en vd Keuken is wereldwijd vermaard.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Ga nu maar eerts het audio com van Starship Troopers & Robocop luisteren, dan praten we verder....

Man, dat geldt voor iedere regisseur waar je dat van hebt.. Hoeveel geniale amerikaanse regisseurs zijn er niet waar jij nog nooit van hebt gehoord, die waarschijnlijk ook allemaal een bijzondere manier van regisseren erop nahouden, althans volgens eigen zeggen of volgens hun crew..

Is dus totaal geen bewijs voor het vermeende talent van Verhoeven!

Ik zie echt weinig verschil tussen een predator, total recall, robocop, end of days, waterworld, mad max beyond thunderdome, running man, etc etc.. in de manier van filmen of de eigen sfeer die deze mensen zouden hebben toegevoegd.. Kwestie van flink wat budget, goede decors, SFX, wat lompe acteurs en je kunt beginnen! Heeft niets te maken met de echte topklasse regisseurs, die in staat zijn hun eigen persoonlijke stempel te drukken op een film

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

cornelis wrote:

(quote)

Alsof hij niet evenzeer wordt en werd verguisd.... Recensies van Zwartboek gezien?

Die zijn vrijwel unaniem lovend.. what's your point?

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Dan heb je de vele negatieve niet onder ogen gehad...

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Ach allemaal preutse zeikerds

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

neo wrote:

Dan heb je de vele negatieve niet onder ogen gehad...

Ik zie nu op google dat er inderdaad gemengde kritieken zijn.. in zowel AD als Metro/spits vond ik de kritieken wel positief, dacht dat dat eigenlijk wel de consensus was..

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Als dat je enige informatiebronnen zijn, haak ik af.....

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Doe niet zo misplaatst superieur man, dat jij in het gezelschap verkeert van mensen die niets anders te doen hebben dan ieder filmblad napluizen en abonnementen hebben op 5 verschillende kranten, dat kunnen arme mensen zoals ik ons niet veroorloven..

Op televisie werd ie ook bejubeld trouwens.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

dacht dat dat eigenlijk wel de consensus was..

Bepaald niet. Story of his life, trouwens.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

cornelis wrote:

(quote)

Bepaald niet. Story of his life, trouwens.

OK.. en ik weet dat Verhoeven het altijd kon krijgen in het verleden Maar ik dacht dat we zijn amerikaanse B-film succes nu wel zodanig hadden bejubeld dat de man geen fout meer kon doen.. vergissing dus. Misschien is het nu échte afgunst

Begrijp me verder niet verkeerd, ik heb wel bewondering voor iemand die het maakt in de VS. Dat is zeker niet gemakkelijk ofzo, en hij heeft daar best goed geboerd. Maar ik vind niet dat het nou zoveel briljants heeft opgeleverd. Ik vond zijn Nederlandse films eerlijk gezegd een stuk unieker en persoonlijker dan die knieval voor hollywood die ie daar heeft gedaan..

Ben evenwel benieuwd naar zwartboek.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Je hebt voornamelijk simpel commercieel (Jeugd- en kinder-)product gezien (Zitten ook zeker goede tussen, maar van Warmerdam, Terstall, Weizs, Verhoef, Stelling, Sluizer, vd. Keuken en zelfs Verhoeven het je (op twee films na en die scoren dan ook goed) niets gezien....

Ik heb inderdaad veel Nederlandse jeugdfilms in mijn kindertijd gezien en vond het soms best leuk. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik een Nederlandse film gauw met 4,5* of 5* ga beoordelen. Ook niet van de regisseurs die jij nu noemt. Bovendien is de interesse er ook niet. Ik heb trouwens 4 films van Verhoeven gezien. Soldaat van Oranje waardeer ik lager dan 3* en op Robocop heb ik niet gestemd. Want dat vond ik niks.

Kan me dan wel een beetje voorstellen dat je de NL film laag inschat, maar dat komt dan vooral door je gebrek aan kennis. En by the way de cinematografie bij Stelling en vd Keuken is wereldwijd vermaard

Toegegeven, ik moet nog veel bekende Nederlandse films zien. Ik weet er dan ook weinig vanaf. Mijn oordeel bestaat natuurlijk vooral uit datgene wat ik gezien heb. Nog nooit een film van Stelling of v.d. Keuken gezien, zelfs nog nooit van gehoord. [edit] niet zo gek trouwens, ik zie net dat er bijna geen kip naar hun films kijkt [edit]. Noem het analfabetisme, maar dan op het gebied van de Nederlandse film. Maar wereldwijd vermaard? Waarin uitte zich dat dan? En welke regisseurs namen dan stijlkenmerken van beide regisseurs over?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

orbit wrote:
(quote)

Man, dat geldt voor iedere regisseur waar je dat van hebt.. Hoeveel geniale amerikaanse regisseurs zijn er niet waar jij nog nooit van hebt gehoord, die waarschijnlijk ook allemaal een bijzondere manier van regisseren erop nahouden, althans volgens eigen zeggen of volgens hun crew..
Is dus totaal geen bewijs voor het vermeende talent van Verhoeven!

Het gaat natuurlijk ook om je smaak, maar er zijn bijna geen regisseurs zo fanatisch als Verhoeven (Cameron mischien) Als het gaat om grote Hollywood regisseurs ben ik zeer goed thuis, ken hun films (ook die uit het thuisland) en ben bekend met hun visie. Maar zie jij Spielberg of Petersonen uit solidariteit met zijn jonge acteurs voor een naaktscene z'n broek laten zakken en in z'n blote lul regisseren. (Verhoeven bij Starship Troopers). Totaal uniek!

Zijn stekelijke vunzigheiden weet hij ook in de van moraal overlopende Hollywoodproducties te stoppen. De ongekende hardheid van de dood van Murphy, de sexy humor van het shot door de rok van de dame in het kruis van haar overvallerin Robocop. De hoertjes in Total Recall, het kruisshot van Stone, het platte realisme van showgirls, Allemaal zaken die ik alle andere grote aktie regisseur zie ontwijken om aan de middelmatige popcorn wensen van middle America te voldoen. In dat opzich onderscheidt PV zich met zijn heerlijke provocaties van de rest.

Bovendien was hij de eerste regisseur die ooit zijn Razzie Award persoonlijk kwam op halen. Pure klasse

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Misschien werkt een vrouw die in haar nakie staat toch beter als motivatiemiddel......

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

orbit wrote:

Ik zie echt weinig verschil tussen een predator, total recall, robocop, end of days, waterworld, mad max beyond thunderdome, running man, etc etc.. in de manier van filmen of de eigen sfeer die deze mensen zouden hebben toegevoegd.. Kwestie van flink wat budget, goede decors, SFX, wat lompe acteurs en je kunt beginnen! Heeft niets te maken met de echte topklasse regisseurs, die in staat zijn hun eigen persoonlijke stempel te drukken op een film

Los van het feit dat je blijkbaar niet weet waar je op moet letten (PV drukt duidelijk zijn eigenstempel op z'n films) hebben de regisseurs van end of days, waterworld, mad running man nooit iets anders gepresteerd.

McTierman heeft idd 3 goede actiefilms afgeleverd, maar is daarna afgezakt tot een vreselijk grijze middenmoot hired hand actie regisseur. Hij had beter, net als Paul verhoeven na Hollow man, kunnen inzien dat zijn carriere in Hollywood op een creatief dood spoor was belandt. En Mad max 3 was zo bar slecht dat je die niet in dezelfde zin had mogen noemen.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Van de discussie bij Zwartbook

@ Orbit 'Verhoeven's quirkly style'

The treatment of the material has upset some critics who blasted the film, other high profile ones though got Verhoeven's quirkly style seen in his other work like "Basic Instinct", "Total Recall" and "Starship Troopers", and whilst not singing high praise, did admit to enjoying

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik ga hier toch weer mee met de mensen die negatief zijn over de Nederlandse cinema. Er zijn best wel een aantal aardige films gemaakt, soms zelfs een echt goede, maar ik kan er nooit echt helemaal enthousiast van worden. Het ergste blijft toch wel dat Nederland altijd een beetje achter de feiten aanloopt en we toch duidelijk in de schaduw staan van het buitenland.

Je kunt natuurlijk zeggen dat Zweden het puur van Bergman moet hebben, maar zij hebben tenminste nog een Bergman. Welke Nederlandse regisseur is daar ooit in de buurt gekomen? En waag het niet Paul Verhoeven te noemen. Turks Fruit mag dan wel voor een Oscar genomineert zijn, hoeveel mensen in Amerika zullen die film nu nog kennen? Ik denk bijna niemand. Geen een van de Verhoevens' Nederlandse films staat volgens mij ook maar in enige toplijst in het buitenland. Verhoeven heeft inderdaad wel een eigen stijl, maar die stijl zou ik vooral als 'plat' willen omschrijven. En dat zie ik niet echt als positief.

Ook heeft Nederland weinig (lees: geen) invloed gehad op de filmgeschiedenis zo ver ik weet. We lijken niet eens in staat om in veel verschillende genres te werken. Zo'n beetje alle Nederlandse klassiekers vallen onder (maatschappelijk) drama en zo nu en dan oorlog. We hebben zelfs nauwelijks een noemenswaardige komedie geproduceert (Flodder is ons hoogtepunt blijkbaar). De Lift wordt in Nederland gezien als horrorklassieker, maar als we dat al de beste Nederhorror vinden zie je pas hoe triest het wel niet met de zaak gesteld is. Zo gigantisch afwisselend is de Nederlandse film dus niet.

Voor mij persoonlijk geldt dan ook dat de zogenaamde bijzondere Nederlandse films niet echt bijzonder vind. Ik zie de genialiteit van een film als Simon echt niet in. De Nederlandse film moet het bij mij doen met 2X 4 sterren op zijn hoogst, voor Karakter en Spoorloos. Maar meer lijkt er niet te beleven te zijn.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

The One Ring wrote:

Ik ga hier toch weer mee met de mensen die negatief zijn over de Nederlandse cinema. Er zijn best wel een aantal aardige films gemaakt, soms zelfs een echt goede, maar ik kan er nooit echt helemaal enthousiast van worden. Het ergste blijft toch wel dat Nederland altijd een beetje achter de feiten aanloopt en we toch duidelijk in de schaduw staan van het buitenland.

Welk Buitenland? Ik zal grif toegeven dat we mijlen ver achterlopen op USA, Japan, Italie, GB, China en Frankrijk. Maar vergelijk het met de overige 180 landen en dan zal je toch moeten toegeven dat we het niet slecht doen.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

The One Ring wrote:

Ook heeft Nederland weinig (lees: geen) invloed gehad op de filmgeschiedenis zo ver ik weet.

Hier ga je de mist al in, want Nederland was uiterst vooruitstrevend tussen 1910 en 1925.

Neem ik de rest van je betoog natuurlijk al meteen niet meer serieus.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

The One Ring wrote:

Ook heeft Nederland weinig (lees: geen) invloed gehad op de filmgeschiedenis zo ver ik weet.

Haanstra & Ivens...

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

The One Ring wrote:

Je kunt natuurlijk zeggen dat Zweden het puur van Bergman moet hebben, maar zij hebben tenminste nog een Bergman.

, mooi omschreven.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Haanstra & Ivens...

Maar wat hebben zij dan voor de Nederlandse filmgeschiedenis betekend?

Immers de hele tijd zeggen dat ze veel invloed hebben enz. En vervolgens niet aangeven waarin, is verre van overtuigend. Kom eens met meer dingen dan met oscarnominaties.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Uit Joris Ivens biografie blijkt wel dat hij invloed gehad heeft op de Nederlandse filmgeschiedenis.

De biografie van Bert Haanstra vind ik nog wat magertjes.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Los van het feit dat je blijkbaar niet weet waar je op moet letten (PV drukt duidelijk zijn eigenstempel op z'n films) hebben de regisseurs van end of days, waterworld, mad running man nooit iets anders gepresteerd.

McTierman heeft idd 3 goede actiefilms afgeleverd, maar is daarna afgezakt tot een vreselijk grijze middenmoot hired hand actie regisseur. Hij had beter, net als Paul verhoeven na Hollow man, kunnen inzien dat zijn carriere in Hollywood op een creatief dood spoor was belandt. En Mad max 3 was zo bar slecht dat je die niet in dezelfde zin had mogen noemen.

Dat komt misschien ook wel omdat PV dat helemaal NIET doet, of omdat jij me dat kennelijk niet weet uit te leggen

Bovendien heeft McTiernan met Die Hard écht een briljant actievehicel op zijn naam staan, treden hoger dan een robocop of recall! Evenzo Cameron, om over de interessantere regisseurs nog maar te zwijgen.. bij een sfeer zoals Ridley Scott die in zijn films oproept komt een PV zelfs in zijn dromen niet in de buurt! En ook een Schumacher heeft nog een interessante persoonlijke film met Falling Down.. Wat heeft hij daar dan allemaal tegenover gesteld wat wij leken kennelijk over het hoofd zien Volgens mij roep je maar wat

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

orbit wrote:

Dat komt misschien ook wel omdat PV dat helemaal NIET doet, of omdat jij me dat kennelijk niet weet uit te leggen

Of omdat jij geen moeite wilt doen om dat in te zien.

Je vele smilies zeggen genoeg.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

maxcomthrilla wrote:

De biografie van Bert Haanstra vind ik nog wat magertjes.

Een oscar en twee nominaties op rij.... 't hangt natuurlijk wel een beetje er vanaf welke eisen je stelt.

PS bij je opmerking over Ivens kan je Nederlandse wel weglaten. Zonder Ivens geen Tsukamoto zal ik maar zeggen.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

@ Orbit

Schumacher Ben je nou echt zo dol op Robin.

PS. De credits voor Die Hard gaan bij insiders voor 80% naar De Bont. (Daarbij is die inhoudelijk totaal leeg en laat zich dus ook niet meten met het maatschappijkritische Robocop, Total Recall en Starship Troopers.) Ook bij Cameron, Scott en Bay gaat het niet verder dan een zeer gelikte buitenkant.

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5071 votes

The One Ring wrote:

Turks Fruit mag dan wel voor een Oscar genomineert zijn, hoeveel mensen in Amerika zullen die film nu nog kennen? Ik denk bijna niemand. Geen een van de Verhoevens' Nederlandse films staat volgens mij ook maar in enige toplijst in het buitenland. Verhoeven heeft inderdaad wel een eigen stijl, maar die stijl zou ik vooral als 'plat' willen omschrijven. En dat zie ik niet echt als positief.

Ik heb een Amerikaans boek. "1001 films you should see before you die" heet het. Daarin komen minstens tien Nederlandse films voor, waaronder Turks Fruit en Soldaat van Oranje. De oudere films van Verhoeven waren in de VS en in Engeland veel eerder op DVD dan in Nederland (overigens zijn er nog steeds een aantal Nederlandse films die daar al wel te krijgen zijn op DVD, maar hier niet). Het grote publiek zegt Turkish Delight hoogstwaarschijnlijk niets in de VS, maar die kennen geeneen film die niet uit de VS komt. Onder filmliefhebbers die niet bang voor ondertiteling zijn is de film daar absoluut niet vergeten. Op documentairegebied is Nederland zeer invloedrijk geweest. Ivens wordt internationaal regelmatig genoemd bij de beste documentairemakers ooit. En zijn invloed rijkt tot heel ver buiten de documentaire.

Nederland behoort wat mij betreft zeker niet bij de echte grote filmlanden, maar je bent de naam van Nederland als filmland enorm aan het overrelativeren.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Quido wrote:

(quote)
Of omdat jij geen moeite wilt doen om dat in te zien.

Je vele smilies zeggen genoeg.

Wat is dit nu weer voor een stemmingmakend kulargument? Wat hebben smilies met mijn vermogen om iets in PV te zien te maken..?

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

@ Orbit

Schumacher Ben je nou echt zo dol op Robin.

PS. De credits voor Die Hard gaan bij insiders voor 80% naar De Bont. (Daarbij is die inhoudelijk totaal leeg en laat zich dus ook niet meten met het maatschappijkritische Robocop, Total Recall en Starship Troopers.) Ook bij Cameron, Scott en Bay gaat het niet verder dan een zeer gelikte buitenkant.

Ik zou de inhoudelijke kant van een black hawk down of blade runner niet zo snel over het hoofd zien

Falling Down is een film die niet alleen 1000% maatschappijkritischer is dan PV, hij laat het tenminste ook in niet mis te verstane beelden en bewoordingen zien.. meneer Verhoeven, was u daar nog?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.