- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Een land met minder inwoners, zoals zweden heeft m.i. een aanzienlijk hoger niveau qua films en heeft enkele internationaal hoog gewaardeerde klassiekers opgeleverd. Ondanks die paar oscars hier, heeft Nederland dat nog niet echt bereikt.. misschien toch te knullig allemaal?
Volgens missen we gewoon een goede film/acteeropleiding en genoeg draagvlak om echt iets bijzonders te produceren, waardoor ik wel extra respect krijg voor dat handjevol geslaagde NL films, dat dan weer wel.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Laat ik dit getroll als boerenzoon zonder filmopleiding dan maar beantwoorden. Ik zie anders naast troep ook veel kwaliteit in de Nederlandse filmwereld.
We vallen in herhalingen. Ieder land produceert troep én prachtige werk.
Wel moet ik Onderhond gelijk geven. Er komt maar weinig bijzonders uit Nederland. Zeker qua experimentele bedoelingen. De prijzen die Nederlandse cinema heeft gewonnen zijn toch wel films die het moeten hebben van prachtige sets e.d. (de 3 Oscar-winnaars de Aanslag, Antonia en Karakter moeten het voornamelijk hebben van het 'episch' karakter)
Dat er weinig experimentele films voortkomen uit Nederland heeft meer te maken met inkrimping van budgetten. Er worden maar weinig kansen gecreeerd voor jonge filmmakers.
Wel zie ik veel kwaliteit in Nederlandse documentaires [ondergeschoven kindje in de cinema]. Johan van der Keuken, Heddy Honigmann, Bert Haanstra en Joris Ivens genieten veel populariteit vooral in het buitenland. Veel documentaires van Nederlandse makelij worden ook geselecteerd door internationale filmfestivals, wat toch duidelijk maakt dat we wel degelijk meetellen als filmland.
Ach ja, onwetendheid, laten we zo voor de zoveelste keer maar weer concluderen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
OH en Orbit moeten misschien maar eens in het werk van Jos Stelling, Johan vd Keuken, Adriaal Ditvorst duiken. Hoewel OH daar niet zijn behoefte voor vernieuwende film bevredigd zal vinden is het wel wat anders dan de klassike cinema.
Temmink en Naar de Klote anders....
@ Orbit : als Bergman toevallig in Noorwegen geboren was viel het werk uit zweden ook niet echt op. Ze hebben daar gewoon het geluk gehad met een genie... en zo hadden wij Ivens en Haanstra. 
CAPIpsv
-
- 766 messages
- 628 votes
De Nederlandse film heeft een goed niveau als ik kijk naar wat voor films er zijn uitgebracht, nu met Zwartboek erbij stijgt het alleen maar.
Ben benieuwd of Paul Verhoeven de komende jaren nog meer voor ons te goed heeft
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Dat er weinig experimentele films voortkomen uit Nederland heeft meer te maken met inkrimping van budgetten. Er worden maar weinig kansen gecreeerd voor jonge filmmakers.
Dit geloof ik dus totaal niet. De meest experimentele films zijn meestal net die met een piepklein budget (dat dan op creatieve wijze aangewend wordt).
De films die ik opnoemde (Pi/Following/Tetsuo) zijn allemaal op kleine tot microbudgetten gemaakt. Dus ...
Reinbo: Alles Naar De Klote heb ik al gezien, vond ik erg matig en zwak over de gehele lijn.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Dan heeft het te maken met het sowieso ultra-slechte distributie-systeem hier in Nederland. Dat wordt laffer en minder gedurfd met de dag.
Experimentele low-budget films moeten het voornamelijk hebben van festivalletjes e.d.
Sowieso heeft de Nederlandse film in Nederland ook te maken met het imago van "het is kut". Een nogal groot juk. Dat DoodEind ook flink geflopt is, is wel een bewijs. Daar had ik toch wel betere cijfers van verwacht. (maar ja, veel concurrentie natuurlijk van die piraat)
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
@ Orbit : als Bergman toevallig in Noorwegen geboren was viel het werk uit zweden ook niet echt op. Ze hebben daar gewoon het geluk gehad met een genie... en zo hadden wij Ivens en Haanstra. 
Oh, maar ik vind Vinterberg, Von Trier, Hallström e.a. ook allemaal wel een treedje hoger dan onze 'helden' hoor.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Zoveel heb je anders nog niet gezien van Koolhoven of Stelling bijv. (misschien wel niks, heb geen zin om bij elke film te kijken of je gestemd hebt en om bij een aantal andere regisseurs hetzelfde te doen). Dus of die een treedje lager staan kun je nu nog niet weten, toch ? Waarom op voorhand weer een conclusie trekken ?
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Laat ik dit getroll als boerenzoon zonder filmopleiding dan maar beantwoorden. Ik zie anders naast troep ook veel kwaliteit in de Nederlandse filmwereld.
We vallen in herhalingen. Ieder land produceert troep én prachtige werk.
Wel moet ik Onderhond gelijk geven. Er komt maar weinig bijzonders uit Nederland. Zeker qua experimentele bedoelingen. De prijzen die Nederlandse cinema heeft gewonnen zijn toch wel films die het moeten hebben van prachtige sets e.d. (de 3 Oscar-winnaars de Aanslag, Antonia en Karakter moeten het voornamelijk hebben van het 'episch' karakter)
Wel zie ik veel kwaliteit in Nederlandse documentaires [ondergeschoven kindje in de cinema]. Johan van der Keuken, Heddy Honigmann, Bert Haanstra en Joris Ivens genieten veel populariteit vooral in het buitenland. Veel documentaires van Nederlandse makelij worden ook geselecteerd door internationale filmfestivals, wat toch duidelijk maakt dat we wel degelijk meetellen als filmland.
Ach ja, onwetendheid, laten we zo voor de zoveelste keer maar weer concluderen.
Geen enkel getroll zelfoverschattende modwit
Niet iedereen is het enkel eens over de kwaliteit van de nederlandse cinema, en de argumenten die daarvoor pleiten zijn zo dun als een rizlavloe.
Over documentaires hebben we het verder helemaal niet gehad, hetzelfde voor 'shorts', daarin is Nederland vreemd genoeg een stuk gedurfder en bijzonderder..
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Zoveel heb je anders nog niet gezien van Koolhoven of Stelling bijv. (misschien wel niks, heb geen zin om bij elke film te kijken of je gestemd hebt en om bij een aantal andere regisseurs hetzelfde te doen). Dus of die een treedje lager staan kun je nu nog niet weten, toch ? Waarom op voorhand alweer een conclusie trekken ?
Ik stem ook niet overal op, en van veel films van vroeger ben ik sowieso vergeten hoe ze heten.. die moeten toevallig eens door iemand anders worden bovengezet om mijn geheugen een steuntje te geven 
Koolhoven ken ik dus wel, want De Grot, Schnitzel en Amnesia heb ik gezien. Met name de laatste vond ik erg goed! Schnitzel heb ik al eerder aangegeven, rukfilm! De Grot vond ik ook verre van sterk..
Jos Stelling vind ik denk ik wel aardig.. Illusionist heb ik al tijd geleden gezien, en die was wel okee en de wisselwachter ook enigzins.
Maar die films wegen wat mij betreft niet op tegen een Festen, Breaking The Waves of Fanny Och Alexander
Of Die Blechtrommel..
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Dan was ik in dit geval dus een geheugensteuntje 
Die Blechtrommel is de enige film die ik gezien heb van degene die je opnoemt, maar Koolhoven en Stelling hebben beide één of meerdere films afgeleverd die dat niveau halen of overtreffen. Maar goed, dat is allemaal subjectief.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Tja, ik heb ook niet een hele resem Nederlandse films in mijn hoofd zitten die ik goed vond.
Soldaat van Oranje, Simon, Met grote Blijdschap, De Tweeling, Karakter, Spoorloos, Cloaca en dan zijn we er zo'n beetje.
Ik heb veel meer NL-films in m'n hoofd zitten die ik vreselijk vond.
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Er staan niet voor niets minstens tien NL films in de flop top100, waarvan de nummer één 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
En toch is het zo dat fans van apartere genrefilms weinig te zoeken hebben in de NL film.
Is wel een heel andere discussie.
Ligt er een beetje aan wat je (audiovisueel) apart vindt, natuurlijk. En ook aan waar je naar zoekt. Geen idee of je het werk van Ian Kerkhof kent (en dan bedoel ik niet die ene mislukte poging van hem tot het maken van een publieksfilm, maar juist al die andere korte en lange films).
Je kunt eenvoudig hard maken dat bepaalde film(genre)s hier ver te zoeken zijn, en dat is zelfs vrij eenvoudig verklaarbaar. Maar stellen dat 'de' Nederlandse film naar internationale maatstaven kwalitatief ondermaats presteert, is een niet hard te maken onderbuikgevoel. Sterker nog, er zijn genoeg feiten aan te dragen, die wijzen op het tegendeel (eerdergenoemde incomplete lijst met Oscar(nominatie)s bijvoorbeeld). Ook op internationale festivals doen veel NL films het goed, met als grote uitzondering het festival van Cannes (al waren we daar wel vertegewoordigd met Jacky en Guernsey en Paradise Now).
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Er staan niet voor niets minstens tien NL films in de flop top100, waarvan de nummer één 
Ja, omdat buitenlandse bagger dit land niet haalt. Kul-argument derhalve.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Oh, maar ik vind Vinterberg, Von Trier, Hallström e.a. ook allemaal wel een treedje hoger dan onze 'helden' hoor.
Da's persoonlijk, ik vind van Trier (Die bijna altijd met Robbie Muller werkt
) meestal vervelend en Vintenberg nog erger. Hallstrom maakt imo ook standaard drama a la Rademakers en co.
Kunnen allemaal niet tippen aan het werk van Verhoeven, Warmerdam of Terstall, maar dat is natuurlijk subjectief.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
En Hallstrom is niet echt Zweeds meer te noemen. Werkt al sinds jaren in de VS...
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
ik vind Vinterberg, Von Trier, Hallström e.a. ook allemaal wel een treetje hoger dan onze 'helden' hoor.
Juist dat is typisch Nederlands.
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Wat? Thomas Vinterberg, Lars 
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Da's persoonlijk, ik vind van Trier (Die bijna altijd met Robbie Muller werkt
) meestal vervelend en Vintenberg nog erger. Hallstrom maakt imo ook standaard drama a la Rademakers en co.
Kunnen allemaal niet tippen aan het werk van Verhoeven, Warmerdam of Terstall, maar dat is natuurlijk subjectief.
Zeker subjectief.. Verhoeven wordt op handen gedragen, maar in weze heeft die man slechts twee behoorlijk goede films op zijn naam staan (Soldaat en Turks Fruit). De rest is omstreden vanwege platvloersheid (en gewoon matig te noemen) en in de VS heeft hij amper meer gedaan dan wat standaard hollywoodvermaak op de planken te zetten. Er zijn volgens mij honderden amerikanen aan te wijzen die Basic Instinct, Robocop of Totall Recall hadden kunnen maken, ik herken daar niets van een persoonlijke stijl in whatsoever.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dan moet jij zijn Amerikaanse werk maar eens opnieuw zien. Zeker Robocop en Starship Troopers zijn typisch Verhoeven. Daarbij zijn die twee NL titels die jij noemt zijn dan ook beter dan alles wat ik uit Scandinavië & Duitsland bij elkaar gezien heb.
en honderden...
ik ken misschien 3-5 aktie regisseurs met een eigen visie en het talent van Verhoeven. (Cameron, Tony Scott, Spielberg, ???)
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Ja, omdat buitenlandse bagger dit land niet haalt. Kul-argument derhalve.
Laten we het dan omdraaien, hoeveel NL-films staan er in de top250?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Meer dan Deense, Belgische, Griekse, Turkse, Thaise, Canadese, Argentijnse, Ierse, Roemeense, Indiase, Finse Australische of Noorse films... (Zeker als Simon erbij komt
)
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Dan moet jij zijn Amerikaanse werk maar eens opnieuw zien. Zeker Robocop en Starship Troopers zijn typisch Verhoeven. daarbij zijn die twee NL titels die jij noemt zijn dan ook beter dan alles wat ik uit Scandinavië & Duitsland bij elkaar gezien heb.
en honderden...
ik ken misschien 3-5 aktie regisseurs met een eigen visie en het talent van Verhoeven.
Subjectief mijn beste.. Verhoeven mag de schoenen van een Petersen of Hirschbiegel nog niet poetsen. Dát zijn regisseurs met een eigen visie! Verhoeven is een veredelde Michael Bay of Joel Schumacher..
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Sorry hoor, maar als jij de regisseurs van Airforce One en Flatliners & Batman 4! zo hoog aanslaat zeg ik elk vertrouwen in je op. 
Zeker Joel Shumacher is een hired hand die nauwelijks zijn eigen stempel op z'n werk drukt . En Peterson, is dat niet die man van Achilles.
Zelden zo'n saai en clean stukje ridderfilm gezien, doe mij maar 100 keer liever Flesh & Blood.
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Nee, jij slaat Verhoeven te hoog aan en ziet dingen die er niet zijn 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ga nu maar eerts het audio com van Starship Troopers & Robocop luisteren, dan praten we verder....
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Nee, jij slaat Verhoeven te hoog aan en ziet dingen die er niet zijn 
KrisV
-
- 8061 messages
- 1173 votes
Meer dan Deense, Belgische, Griekse, Turkse, Thaise, Canadese, Argentijnse, Ierse, Roemeense, Indiase, Finse Australische of Noorse films...
Wat vooral te danken is aan het feit dat het hier een Nederlandse site is, waardoor de Nederlandse films meer bekeken worden dan de andere landen die je hier noemt. Het gemiddelde ligt niet echt hoger.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
De meeste echt goede films worden altijd en overal bekeken (uit welk land ze ook komen). Verborgen pareltjes (onbekendere, goede films) zijn er ook overal. Zo zijn er ook nog goede Nederlandse films die te weinig stemmen om in de top 250 (wat sowieso een weerspiegeling is van de smaak van de massa (waar ik niet veel waarde aan hecht)) te komen, maar daar wat mij betreft wel in horen (bijv. De Smaak van Water). Een top en flop zoveel is voor iedereen verschillend.