- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
:?
Ik vind de Nederlandse film oha tenenkrommend slecht.. zowel qua camerawerk, belichting en tempo als het acteerwerk, wat meestal zo verschrikkelijk overdreven en onecht overkomt dat een hele film lang me vaak niet eens lukt uit te kijken. ("kijk uit je doppen, rrrrotjongen!" dat soort teksten)
Maar er zijn gelukkig ook enkele uitzonderingen op de regel, laatste tijd vaker dan vroeger.. de nederlandse cinema leert kennelijk bij 
Karakter is met kop en schouders de beste nederlandse film in mijn ogen.. prachtig gefilmd en perfect acteerwerk.
Verder zijn films als van god los, lek, simon of wilde mossels ook wel aan me besteed.
Je hebt blijkbaar nog nooit iets uit het verleden gezien???
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes

Je hebt blijkbaar nog nooit iets uit het verleden gezien???
Dat zijn dus precies de films waarover ik het heb 
De camping, fanfare, kort amerikaans, hoge hakken echte liefde... noem maar op, lachwekkend slecht!
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Je kraamt gewoon onzin uit er zijn weldegelijk goede Nederlandse films.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dat zijn dus precies de films waarover ik het heb 
De camping, fanfare, kort amerikaans, hoge hakken echte liefde... noem maar op, lachwekkend slecht!
Fanfare is een geweldige film, die andere zijn idd niet echt de hoogtepunten uit de NL filmgeschiedenis.
Kijk eens De Inbreker, de Illusionist, Abel, SvO, de Vierde man, Turks Fruit, Spoorloos, etc zou ik zeggen....
Wat je verder bovenaan over het camerawerk en belichting uitkraamt is natuurlijk volslagen onzin. NL cameramensen zijn niet voor niet zeer geliefd in Amerika. Jan de Bont, Robbie Muller, Theo van de Sande hebben allemaal hun sporen ruimschoots verdient.
basketballerke
-
- 4727 messages
- 0 votes
Op de cameralui van Nederland is idd niks aan te merken. Altijd erg goed.
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Je vergeet Rogier Stoffers.
En jost Vacano al betwijfel ik of hij ook Amrikaans werk heeft afgeleverd.
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Fanfare is een geweldige film, die andere zijn idd niet echt de hoogtepunten uit de NL filmgeschiedenis.
Kijk eens De Inbreker, de Illusionist, Abel, SvO, de Vierde man, Turks Fruit, Spoorloos, etc zou ik zeggen....
Wat je verder bovenaan over het camerawerk en belichting uitkraamt is natuurlijk volslagen onzin. NL cameramensen zijn niet voor niet zeer geliefd in Amerika. Jan de Bont, Robbie Muller, Theo van de Sande hebben allemaal hun sporen ruimschoots verdient.
Meeste daarvan heb ik gezien en ik kan er niet warm voor lopen..
Natuurlijke belichting is iets wat je niet veel tegenkomt in een nederlandse film hoor, t is meestal overbelicht of anderzijds onnatuurlijk.. maar jij bent de expert natuurlijk 
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
overbelicht?? Dat is me nou nog nooit opgevallen
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Op de cameralui van Nederland is idd niks aan te merken. Altijd erg goed.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Natuurlijke belichting is iets wat je niet veel tegenkomt in een nederlandse film hoor
Natuurlijke belichting is inderdaad meer iets voor de Fransen en wellicht de Denen dan voor Nederlanders of Amerikanen.
Maar ik twijfel of jij en ik hetzelfde bedoelen met natuurlijke belichting.
Overigens zou ik niet willen beweren dat we hier enkel uitstekende cameramensen hebben, maar wel opvallend veel goede en een aantal bijzondere.
Ga toch fietsen.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
En jost Vacano al betwijfel ik of hij ook Amrikaans werk heeft afgeleverd.
Jost Vacano is een Duitser. En hij heeft toch echt in Amerika gedraaid, al wilde hij er nooit wonen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Natuurlijke belichting is iets wat je niet veel tegenkomt in een nederlandse film hoor, t is meestal overbelicht of anderzijds onnatuurlijk.. maar jij bent de expert natuurlijk 
En dat terwijl de Nederlandse film juist bekend staat voor zijn cinematografisch realisme. Maar een ding is duidelijk jij bent zeker geen expert.... 
pinball
-
- 62 messages
- 115 votes
hehe met Orbit erbij heb je wel Altijd discussie 
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Smijten met loze termen noem ik geen discussie...
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Sjongejonge wat een patriotten hier zeg... allemaal verliefd op het werktheater zeker?
En het is toch gek dat je een NL meestal meteen herkend zonder dat er nog een woord is gesproken aan de keiharde tinten, evenals goedkope britse series trouwens.. maar gooien met ontkenningen is zeker wel discussie gotti 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
En het is toch gek dat je een NL meestal meteen herkend zonder dat er nog een woord is gesproken aan de keiharde tinten
Een uitgesproken eigen stijl zou ik dat willen noemen. 
Charles Manson
-
- 463 messages
- 0 votes
Bij Simon (2004):
Hij heeft echter toch ook wel een klein puntje:
Er wordt in Nederland wat lamlendige rommel gefabriceert hier met niet zelden een bedroevend niveau van acteren, flauwe verhaaltjes etc.
Als je kijkt naar bijv. een film als "C'est arrive pres de chez vous" (belgische film) dan kan een klein land best een ECHTE top film maken ipv een film die alleen in eigen land gewaardeerd wordt.
Dus, hoewel we natuurlijk ook sterke films als Simon hebben, lijkt Nederland mondiaal gezien toch niet iets echt noemenswaardigs op de wereldkaart te kunnen krijgen, terwijl daar toch echt niet altijd Amerikaanse sterren, reuze studio's en vele dollars voor nodig zijn (of vergeet ik wellicht internationaal gevierde Nederlandse films, ik weet ook niet alles?)
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Er wordt in Nederland wat lamlendige rommel gefabriceert hier met niet zelden een bedroevend niveau van acteren, flauwe verhaaltjes etc.
Verder discussieren graag hier, mocht je daar behoefte aan hebben.
Charles Manson
-
- 463 messages
- 0 votes
Je dwingende toonzetting bevalt mij ABSOLUUT NIET.
Zal je dan ook compleet negeren verder.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
lijkt Nederland mondiaal gezien toch niet iets echt noemenswaardigs op de wereldkaart te kunnen krijgen,
Vandaar al die Oscarnominaties en andere internationale prijzen natuurlijk.
Denk het wel, ja. Moet je wel breder kijken dan dat wat je toevallig op TV tegenkomt.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Hij heeft echter toch ook wel een klein puntje:
Als je kijkt naar bijv. een film als "C'est arrive pres de chez vous" (belgische film) dan kan een klein land best een ECHTE top film maken ipv een film die alleen in eigen land gewaardeerd wordt.
Dus, hoewel we natuurlijk ook sterke films als Simon hebben, lijkt Nederland mondiaal gezien toch niet iets echt noemenswaardigs op de wereldkaart te kunnen krijgen, terwijl daar toch echt niet altijd Amerikaanse sterren, reuze studio's en vele dollars voor nodig zijn (of vergeet ik wellicht internationaal gevierde Nederlandse films, ik weet ook niet alles?)
Wat een volslagen onzin verhaal.....
Turks Fruit - Oscar Nominatie
Soldaat van Oranje - Winnaar Golden Globe
De Aanslag - Oscar
Antonia - Oscar
Karakter - Oscar
Zus & Zo - Oscar nominatie
Noem mij maar eens vijf andere landen die drie keer een Oscar voor Buitenlandse film hebben gewonnen.
OK da's commercieel, maar regisseurs als Haanstra, Stelling, vd Keuken genieten groot aanzien in het buitenland. Bovendien brengt Nederland een groot aantal goede cameramensen (Bont, Muller, vd Sande) voort. Verder zou eens moeten kijken naar De Dream en de Langste Reis van Pieter Verhoef, De inbreker van Frans Wiezs, de films van Van Warmerdam, Terstall, Crijns. Allemaal goede filmmakers, die door als die mensen die klagen over het nivo van de NL films niet gekend zijn.
Het probleem is dat je uit andere landen alleen de goede films ziet. De honderden klote films uit Frankrijk, Spanje, Italie, Griekenland, Rusland, Japan etc. bereiken je gewoonweg niet. Maar ook daar maken ze veel troep. (Valt in NL zelfs mee)
Maar als je zelf niet verder kijkt dan Costa, Flodder 3 en de Gulle Minnaar, dan begrijp ik waar je beperkte visie vandaan komt.
Ik kan zo 10 geweldige NL films noemen een aantal wat de Belgische, Zwitserse, Griekse of Ierse bij mij niet haalt. Een land als zweden heeft het geluk gehad iemand als bergman voort te brengen, maar verder is de Scandianvische cinema ook zeker niet beter.
Charles Manson
-
- 463 messages
- 0 votes
ok, dan zat ik er overduidelijk naast.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
En toch is het zo dat fans van apartere genrefilms weinig te zoeken hebben in de NL film.
Er zijn amper films die mijn aandacht trekken (zoals het nieuwe Zwartboek bijvoorbeeld, lijkt me een vreselijk saaie bedoening). Van Warmerdam lijkt aardige films te maken maar ook dat is wat braafjes en onevenwichtig. Verder heb ik geen flauw idee welke film ik zou moeten kijken om mijn visie bij te stellen.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Tja, hier kun je ook Belgische of Zweedse film invullen natuurlijk, het is niet iets specifieks Nederlands 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Tja, hier kun je ook Belgische of Zweedse film invullen natuurlijk, het is niet iets specifieks Nederlands 
Eigenlijk alles wan niet beging met een J en eindigt op apan 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Nee hoor, BE heeft Man Bites Dog, Calvaire en Any Way The Wind Blows, Frankrijk heeft tal van weirde genrefilms, ook Denemarken weet zich sterk met een filmmaker als Boe. Zelfs Amerika heeft met Aronosky en enkele anderen zulke filmmakers.
In Duitsland mis ik het ook vaak, maar die hebben blijkbaar Vinzent ondertussen.
Wat betreft (audiovisueel) aparte films is het gewoon erg mager.
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Je dwingende toonzetting bevalt mij ABSOLUUT NIET.
Zal je dan ook compleet negeren verder.

Krijg de indruk dat hier een paar kindjes van NL filmmensen rondhangen of gasjes die zelf een filmopleiding doen ofzo.. NL film een torenhoog niveau... 
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Of gewoon mensen die vooroordelen uit de weg proberen te gaan of tegen te spreken ... (in mijn geval). En moet elk bericht 20 smilies bevatten om goed te worden opgevat ? (over mijn zgn. 'dwingende toon')
Niemand beweert hier dat de NL film een torenhoog niveau heeft, net zoals het onzin is om te beweren dat de NL film een ontzettend laag niveau heeft.