- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Dan heb je de verkeerde films gekeken (behalve Flodder 1&2 dan).
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5739 votes
Ik vind Nederlandse films echt niet leuk. Op televisieshows irriteer ik me er niet aan, maar in films irriteer ik me aan de taal. ook hebben ze vaak de meest vreemde namen en de meesten gaan alleen over sex en/of drugs. Ik houd het liever op Amerikaanse.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
ook hebben ze vaak de meest vreemde namen en de meesten gaan alleen over sex en/of drugs.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Op televisieshows irriteer ik me er niet aan, maar in films irriteer ik me aan de taal.
Misschien zou je er verstandig aan doen je die taal eerst fatsoenlijk eigen te maken.
Dan kijk je de verkeerde.
Waarvan ook het merendeel niet deugt, hoor. Net zoals in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje, Griekenland, &c.
Je weet dat NL één van de best scorende landen is bij de Oscarnominaties?
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5739 votes
Dan kijk je de verkeerde.
Flodder, Volle Maan, Al de films uit de jaren 80 (Spetters enzo).
En tsja, wat houd je over? Die film over Willem van Oranje. Nee, dat is ook niet echt bepaald mijn genre.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Dan kijk je dus nog inderdaad de verkeerde zoals cornelis al zei.
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5739 votes
Ik heb in ieder geval nog nooit een redelijke Nederlandse film gekeken. Misschien is DoodEind leuk
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Al de films uit de jaren 80.
'De Nederlandse film' bestaat niet alleen uit de slechts 25 verschillende films die elk jaar wel een paar keer voorbij komen op TV of al het prul dat Nijenhuis maakt (en waar een groot deel van jong Nederland naar kijkt).
Hier heb je een aantal aanraders (er zijn er nog meer):
Zwartboek, Soldaat van Oranje, De Tweeling, Van God Los, Cloaca, De Aanslag, Abel, Het Meisje met het Rode Haar, Met Grote Blijdschap, Off Screen, Opname, Simon, Spoorloos, Suzy Q, Turks Fruit, De Vierde Man, Lang Leve de Koningin, Het Zakmes, Alaska, All Stars, AmnesiA, De Avonden, Blind Date, BlueBird, Ciske de Rat, De Dream, De Drie beste dingen in het Leven, De Grot, Het Geheim van Delft, Hotel Bellevue, Karakter, De Kleine Blonde Dood, Knetter, Kleine Teun, De Komst van Joachim Stiller, Malpertuis, Het Verloren Paradijs, Lek, De Lift, Lijmen/Het Been, Mariken, Max Havelaar, De Mantel der Liefde, Minoes, Morlang, De Noorderlingen, Pastorale 1943, Rembrandt Fecit 1669, Polleke, Romeo, De Smaak van Water, Spetters, De Witte Waan, Zoeken naar Eileen, Het Zuiden, Zus & Zo ... etc.
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5739 votes
Een paar van die films die je aanraadt gezien en kom nog steeds niet boven *2 bij mijn maximumstem van die.
Morgen Simon kijken, hopelijk valt die mee.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Kan me niet voorstellen dat je veel films uit die lijst van Quido hebt gezien. Echt gauw eens iets aan gaan doen...
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Flodder, Volle Maan, Al de films uit de jaren 80 (Spetters enzo).
En tsja, wat houd je over?
Veel, heel veel. Kennelijk baseer je je oordeel op enkele films die toevallig op TV langskwamen. Daaronder ongetwijfeld films uit de jaren '70, gebaseerd op literatuur van die tijd, waarin sex vaak een vrij grote rol speelde. Drugs is in NL zelden onderwerp van films geweest; ik kom niet verder dan Naar De Klote! uit 1996, een redelijk mislukte film over de housescene van begin jaren '90, waarin drugs een rol speelde.
Ik neem aan dat je hier doelt op de miniserie. Dat was dus geen film. Ben je in de war met de veelgeprezen speelfilm Soldaat Van Oranje? Welke genres liggen je wel?
Simon is een goede film, maar je bent niet echt de doelgroep, denk ik. Misschien eens aan Van God Los beginnen (al is die wel 16+). Ook Lek wordt vaak door jonge NL-film-haters prima beoordeeld.
Het is volslagen onzin om te denken dat er in NL per definitie beroerdere films gemaakt worden dan in welk ander land ter wereld. Wel is het zo dat we in NL natuurlijk slechts een klein deel van de filmproducties uit andere landen (ook de VS) te zien krijgen, terwijl onze eigen producties ons ongefilterd bereiken.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Een paar van die films die je aanraadt gezien en kom nog steeds niet boven *2 bij mijn maximumstem van die.
Morgen Simon kijken, hopelijk valt die mee.
Overigens heb je de echt goede films nog niet bekeken. Ik zie vooral de voorspelbare titels terug in je stemmenlijst zoals Kruimeltje, Volle Maan, Zoop in Afrika, Ciske de Rat, Flodder films, Spetters, etc. (waar ook een aantal goede tussen zitten, daar niet van).
Safri
-
- 867 messages
- 1592 votes
Bij Stille Nacht (2004):
Wanneer houden die ondoordachte opmerkingen nou eens op ?
Nou ik heb er goed over nagedacht hoor. Ik kan best wat goede Nederlandse films opnoemen, maar gewoon niet meer dan 10.
Ok hier komt ie:
- Cloaca
- Familie
- Schatjes
- 06
- Simon
- Masterclass
- Interview
- Euhm, tsja Stille nacht dan maar
- Nou wordt het al moeilijk, help me even.
- Ik heb wel een aantal goeie korte films gezien, maar dat telt weer niet zeker?
- Ik ga echt geen Flodder opnoemen hoor.
Edit: Och fuck, Turks fruit vergeten op te noemen.
Goeie series, dat wel:
- Diamant (top!)
- Spijkerhoek
- Vrouwenvleugel
- Link
Lennert
-
- 2412 messages
- 1400 votes
En Soldaat Van Oranje dan? Van God Los misschien nog?
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Probleem is dat veel mensen andere toppers van eigen bodem niet zien, niet weten dat ze bestaan en meteen concluderen dat de Nederlandse cinema kut is. Vandaar mijn opmerking over 'ondoordachte en kortzichtige opmerkingen'. Nogmaals: de Nederlandse film staat niet synoniem voor de Flodders, Costa's en de 15 andere films die 2x per jaar op tv komen. Er is zoveel meer (moois).
Mushroom
-
- 128 messages
- 1539 votes
Net alsof ik dat niet weet, er zijn erg goede nederlandse films die van een zeer hoog niveau zijn.
Geef toe dat mn eerdere opmerking opmerking wat vlak was, maar heb vaak te neiging om bij nederlandse films aan COSTA te denken.
Hier wordt aan gewerkt.
Maar nogmaals stille nacht is een zeer verdienstelijke film.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
[Ok hier komt ie:
...
- Schatjes
...
- Ik ga echt geen Flodder opnoemen hoor.
Flodder is beter dan Schattjes, jammer alleen van alle vervolgen & tv-series, zonder dat had je ook zeker Flodder genoemd.
Safri
-
- 867 messages
- 1592 votes
Ja, daar heb je gelijk in Reinbo, hoewel Schatjes mij meer kan bekoren.
Aan Quido: Hoe krijg ik als gemiddelde bioscoop/fimhuisbezoeker die goede Nederlandse films te zien dan?
deStef
-
- 255 messages
- 607 votes
Nederlandse films zijn vaak toch best leuk om te zien. Films die ik op deze pagina niet tegenkom maar wel het bekijken waard: Op hoop van Zegen, Vet Hard, Phileine zegt Sorry en De Dominee. 
basketballerke
-
- 4727 messages
- 0 votes
Tegenwoordig is het niet goed meer. Erg weinig goed films. Vroeger was het stukken beter. Vooral Paul Verhoeven's films zijn erg goed, alleen soms wat te langdradig. Dick Maas is de tweede goede met vaak leuke komische films. Zwartboek zal de eerste sinds lange tijd zijn die goed is. Daar ga ik wel van uit.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Tegenwoordig is het niet goed meer.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik vind Nederlandse films echt niet leuk. Op televisieshows irriteer ik me er niet aan, maar in films irriteer ik me aan de taal.
Omdat je die zelf - blijkbaar - niet zo goed beheerst?
basketballerke
-
- 4727 messages
- 0 votes
Ik zie zelf genoeg reclame's of stukjes van films om te kunnen oordelen dat het tegenwoordig minder is
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik zie zelf genoeg reclame's of stukjes van films om te kunnen oordelen dat het tegenwoordig minder is
Dat is belachelijk. Dan moet je geen films meer kijken, maar trailers....
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Zeker als je op basis van de trailer Zwartboek nu al bejubeld.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Pas 20 Nederlandse films gezien, maar het beviel over het algemeen zeer goed. Ik heb me voorgenomen dit aantal het komende jaar minstens te verdriedubbelen. Zo veel dat ik nog zien wil van ons vaderland, wat toch iets heeft wat elk ander land niet heeft.
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Ik vind de Nederlandse film oha tenenkrommend slecht.. zowel qua camerawerk, belichting en tempo als het acteerwerk, wat meestal zo verschrikkelijk overdreven en onecht overkomt dat een hele film lang me vaak niet eens lukt uit te kijken. ("kijk uit je doppen, rrrrotjongen!" dat soort teksten)
Maar er zijn gelukkig ook enkele uitzonderingen op de regel, laatste tijd vaker dan vroeger.. de nederlandse cinema leert kennelijk bij 
Karakter is met kop en schouders de beste nederlandse film in mijn ogen.. prachtig gefilmd en perfect acteerwerk.
Verder zijn films als van god los, lek, simon of wilde mossels ook wel aan me besteed.
TimD
-
- 1095 messages
- 0 votes
Van God Los is inderdaad leuk, en Simon is geweldig, maar daarnaast vindt ik Vet Hard, Cool, Shouf Shouf Habibi en Het Schnitzelparadijs ook hele goede Nederlandse films. Waar ik wel op zit te wachten is een misdaad thriller van Nederlandse bodem.