• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.487 votes
Profile

De Nederlandse film

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Voor de duidelijkheid: er was plek voor nog een telefilm, het is dus niet zo dat die films naast het net vissen doordat men voor Zwartboek heeft gekozen. De commissie heeft echtter besloten maar twee van alle indieningen te honoreren. Nu wordt er voor die extra plek een nieuwe inschrijving uitgeschreven.

Dat de nieuwe Terstall voor een habbekrats gemaakt moet worden zie ik ook niet zo. De film kan indienen bij het fonds en als alle andere partijen meedoen, kan er net zoveel geld binnengehaald worden. Als er een CV uitgeschreven wordt, zelfs meer.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Wat wel vaag is aan de keuze voor Zwartboek is de gesuggereerde boost voor de NL filmindustrie. Die zie ik niet zo, eigenlijk, met voornamelijk buitenlandse crew.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dat vind ik wat kortzichtig. Ten eerste doen er toch echt wel veel Nederlanders aan die film mee. De buitenlanders die meedoen worden volgens mij ook betaald met buitenlands geld.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Ik zie het nog steeds niet, dat van die boost. Ik heb in die persmap weinig interessante NL inbreng gezien, anders dan de producenten. Maar misschien is dat voldoende, zou kunnen. Ik ben er op zich wel voor dat de film gemaakt wordt, daar niet van.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Wouter wrote:

Down en Do not Desturb waren wel degelijk flops. Zowel artistiek als commercieel.

Do not disturb heeft zich anders dik terug verdiend, is internationaal voor de videomarkt goed verkocht en was in Japan zelfs een bioscoophit.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dat verhaal gaat inderdaad, al heb ik al genoeg mensen het tegen horen spreken. of de film echt zijn geld terug heeft verdiend is maar de vraag.Later bleek dat Geels stelselmatig geld bij films moest leggen. Wat de gevolgen daarvan waren weten we.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

cornelis wrote:

Ik zie het nog steeds niet, dat van die boost. Ik heb in die persmap weinig interessante NL inbreng gezien, anders dan de producenten.

Wie is er nog meer buitenlander dan DOP, editor, componist?

Volgens mij zijn geluid, regie, producent, art direction departement, production departement en de hoofdrollen in iedcer geval allemaal Nederlands.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Als ik zie wat Dick Maas in het onderstaande interview zegt snap ik niet waarom FFF failliet is gegaan Geldproblemen zouden dan door Tom & Thomas, Valentin & Resistance moeten zijn veroorzaakt, drie prijzige producties.

Dus de lol gaat er wel af voor je? Want er gaan steeds minder mensen naar je films toe in elk geval in de bioscoop.

"Ja, ho - in Nederland hè!"

In de rest van de wereld blijven de mensen massaal toestromen?

"Ja. dat is ook het absurde van Nederland! Do not disturb stond vorige jaar wél in de top 10 van best bezochte bioscoopfilms in Japan. Maar dààr hoor je niemand over! Al die journalisten stellen steeds dat het een flop is. ja, in Nederland zijn er zeventigduizend mensen heen geweest - wat nog niet eens zo slecht is trouwens. In het buitenland echter, bijvoorbeeld in de Duitse recensies, daar wordt die film met Hitchcock-materiaal vergeleken: voor negentig procent waren het daar positieve reacties. Over de hele wereld is die film ook verkocht - dat lukt je echt niet als je een puur slechte film maakt. Down is het zelfde verhaal: die gaat inmiddels uit in veertig landen. Er zijn een hoop mensen wereldberoemd in Japan, allemaal zangers en zo - dat geldt ook voor bijvoorbeeld Do not disturb. Dat is trouwens met bijna al mijn films zo geweest - dus je kan zeker niet stellen dat het slecht met me gaat - eigenlijk gaat het helemaal niet slecht. Het enige belangrijke land waar Down nog niet aan verkocht is, is Amerika."

En dat wordt er dan weer uitgelicht door de Nederlandse media.

"Tuurlijk! Dan kiest iedereen juist dàt facet. dus niet: 'Hoi! Een Nederlandse film is aan 34 landen verkocht!' Noem mij eens een andere Nederlandse film die binnen zo'n korte tijd aan 34 landen wordt verkocht - noem mij überhaupt eens een Nederlandse film die aan 34 landen wordt verkocht! En ook voor recordbedragen: Japan heeft bijvoorbeeld nog nooit zoveel geld betaald voor een film van mijn hand. Maar het enige dat de media er dan weer uitpikken is 'hij is nog niet aan Amerika verkocht'. En ze vragen zich ook niet af waarom dat dan niet het geval is: we hadden hem al minstens tien keer makkelijk kunnen verkopen, maar we willen met deze film perse een bioscoopgarantie hebben. Hij is zo te verkopen, en dan komt ie op video uit, en op tv, en dan kan je zo zeggen: 'kijk, hij is aan Amerika verkocht!' Ja, dat klopt dan, ja. Maar dat is altijd het flauwe van al die journalisten: die duiken nooit echt in de materie, zoeken niet uit hoe iets écht zit. Net zoals wanneer ze Do not disturb een flop noemen omdat er in Nederland zeventigduizend mensen komen kijken - terwijl ze geen flauw idee hebben waar die film is uitgebracht, hoeveel bezoekers hij wereldwijd trekt. wereldwijd heeft die film talloze miljoenen bezoekers getrokken! Dat noem ik toch geen flop - maar niemand die dat even degelijk nazoekt."

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Quentin wrote:

Als ik zie wat Dick Maas in het onderstaande interview zegt snap ik niet waarom FFF failliet is gegaan Geldproblemen zouden dan door Tom & Thomas, Valentin & Resistance moeten zijn veroorzaakt, drie prijzige producties.

(quote)

Ik mag die Dick Maas wel!

Probeert zich een beetje op de internationale markt te richten en verder te kijken dan dit vrij kleine (maar wel mooie) landje.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Leuk, maar wat levert dat nu allemaal precies op?

mazdalfa

• 252 messages
  • 228 votes

In Film > Nieuws > Zeg een Aaa(aaaaarrrrghhh):

Schrikmoment van vandaag:

'Zeg 'ns AAA' wordt een film

Uitgegeven op 06 oktober 2005 om 10:36 uur

(Novum) - De televisieserie 'Zeg 'ns AAA' wordt bewerkt tot een bioscoopfilm. Chiem van Houweninge, de bedenker van de serie, heeft het script bijna af, meldt De Telegraaf.

Het verhaal speelt zich voor een belangrijk deel af in Frankrijk, zegt Van Houweninge in de krant. De bedenker wil nog niet te veel kwijt over het project, omdat de financiering 'nog niet helemaal rond is'.

Ook zijn nog niet alle hoofdrolspelers voor het project benaderd. Van Houweninge wil de film alleen maken met de originele cast. Het gaat onder anderen om Carry Tefsen, Sjoukje Hooymaayer en Manfred de Graaf.

Alsof er al niet voldoende ellende in de wereld is. Ik mag hopen dat er mensen uit die originele cast besluiten om het niet te doen, zodat dit project never en nooit niet van de grond komt.

Voor mij is deze serie een jeugdtrauma. Thuis werd er naar gekeken en het was in mijn ogen weer zo'n geval van Hollandse kneuterigheid die het bij de massa blijkbaar zo goed doet. Maar mij spontaan jeuk bezorgt.

Het kan natuurlijk best zo zijn dat jullie daar anders over denken

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Keken we ook altijd naar. Vond het toen leuk maar ik denk dat ik het nu niets meer aan vind. Een bioscoopfilm mogen ze van mij dan ook achterwege laten.

SuperSideSwipe

• 4464 messages
  • 2890 votes

Een van mijn favoriete nederlandstalige series. Als ze echt de hele orginele cast kunnen krijgen zou ik het zeker de moeite waard vinden om deze film te zien.

Als ze de rollen door andere acteurs hadden laten spelen was dit natuurlijk een heel ander verhaal geweest.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Het valt me op dat de laatste tijd in bijna elke Nederlandse film een rol (of rolletje) is weggelegd voor Johnny de Mol. Zouden filmmakers geld krijgen van pappa de Mol om Johnny erin te laten spelen? Want zo'n goed acteur is dat nou ook weer niet.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Lijkt me sterk. Zal komen omdat ie 'hot' is op dit moment. Net als bijvoorbeeld Caro Lenssen, Carice van Houten en Halina Reijn.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Maar die 3 wat jij noemt voegen wel wat toe aan een film ...

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

De Mol is niet altijd even sterk, maar zeker niet onaardig. De drie vrouwen horen bij een select groepje van goeie actrice's in NL.

ellen haan

• 53 messages
  • 29 votes

in de volgende aflevering van Keizer en de boer advocaten speelt tamar van den dop ook een rol, dit vind ik nou een aardige actrice, toen ook de serie zwarte sneeuw gevolgd, en ik vind haar erg goed acteren. Je kan zien dat ze echt gegroeid is, na haar rol in de nederlandse film op hoop van zegen van jaren geleden.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Rotterdam wil meer filmproducties

Het Rotterdamse Fonds voor de Film en Audiovisuele Media wil dat er meer in de Maasstad wordt gefilmd. Het fonds wil dat de gemeente de jaarlijkse subsidie van e. 2,7 miljoen verdubbelt.

Het fonds is in het leven geroepen om economische effecten van filmproducties in de stad te bevorderen. Producenten kunnen e.200.000 euro per film lenen.

Het filmfonds wil dat producenten uit andere steden ook voor die regeling in aanmerking komen, zoals dat enkele jaren geleden ook het geval was. De laatste jaren is het een stuk rustiger geworden op de Rotterdamse filmmarkt.

bron: NOS teletekst 404

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

De langverwachte filmbrief is er...

http://www.cinema.nl/cinema/magazines/news/index.jsp?portals=3142294&magazines=5268514&news=27771657

Meer nadruk op auteurscinema, en dat dan door de producenten centraler te stellen, zo lees ik.

(Dank aan kapp voor de link)

*edit* Toch klinkt het als een redelijk adequate verwoording van wat er in de sector zelf leeft, en is er wel degelijk sprake van extra geld.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Op papier lijkt het allemaal erg gunstig.

In het verleden leidde de invloed van omroepen en filmfonds nogal eens tot poldermodel films. Funest voor de creativiteit.

Als ik hoor hoeveel zeggenschap omroepen zich toe-eigenen over bijvoorbeeld het scenario krijg ik daar de bibbers van.

Of dat nu ineens allemaal gaat veranderen is de vraag.

NL films doen het op buitenlandse festivals altijd al erg goed.

Maar ze doelt in het bijzonder denk ik op Cannes en Berlijn.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

kappeuter wrote:

In het verleden leidde de invloed van omroepen en filmfonds nogal eens tot poldermodel-films.

Zoals?

Als ik hoor hoeveel zeggenschap omroepen zich toe-eigenen over bijvoorbeeld het scenario krijg ik daar de bibbers van.

Of dat nu ineens allemaal gaat veranderen is de vraag.

Voornaamste is dat het mogelijk wordt om zonder omroep toch een film van de grond te krijgen. Dat betekent dat er nu een mogelijkheid is om films te maken die niet zo 1,2,3 aan een omroep te slijten zijn.

Dat je in een subsidiesysteem te maken krijgt met een subsidieverdeler (zoals het Filmfonds) is inherent aan de economische positie van film in NL.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ja dat is moeilijk te zeggen. Ik hoor van mensen uit het vak enge geluiden over de inmenging van de omroepen en het Filmfonds. Maar misschien geldt dat vooral bij telefilms dan bij bioscoopfilms.

Je weet nooit hoe de films waren geweest als er niet door allerlei partijen aan getrokken was, maar ik denk dat een film dan misschien meer scherpe kantjes heeft, minder gladgestreken en minder op marktdenken gedreven filmmaken.

Gelukkig waren de films Diep en Guernsey een voorzetje van hoe het ook kan. En enkele jaren daarvoor Met Grote Blijdschap. Er zijn wel meer voorbeelden, van zulke puur artistiek gedreven films. En Van Warmerdam maakt al jaren eigenzinnige films.

Het is dus niet een compleet nieuwe richting die Van der Laan opwil, maar ze wil de kans vergroten dat films minder vanuit marktdenken en meer vanuit artistieke drang gemaakt worden.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Reactie Filmfonds op Filmbrief

Het Filmfonds is blij met de filmbrief van staatssecretaris van der Laan. Het is een goede ontwikkeling dat er extra geld beschikbaar komt voor de artistieke film en internationale coproductie terwijl het overheidsgeld voor de publieksfilm wordt veilig gesteld.

Het Filmfonds krijgt van de staatssecretaris de kans om dit jaar zijn ambities op het gebied van de kunstzinnige film verder te verwezenlijken. De twee miljoen euro extra zullen worden verdeeld in productiebijdragen voor de artistieke film, internationale coproductie, een low budget project en een extra impuls voor enkele films die geen omroep kunnen vinden.

Over de exacte verdeling van de twee miljoen jaar die in de jaren 2006, 2007 en 2008 beschikbaar is, beslist het Fonds de komende weken. Daarnaast heeft de staatssecretaris drie maal een half miljoen euro beschikbaar gesteld om de vertoning van de Nederlandse artistieke film te bevorderen. Het Fonds zal hiervoor in overleg met de branche een regeling ontwerpen.

Om de internationale oriëntatie van filmend Nederland te bevorderen is 400.000 euro uit de HGIS-middelen naar het Filmfonds overgemaakt. Nu al kunnen aanvragers een beroep doen op deze Fondsregeling.

De staatssecretaris wil kwaliteitsbevordering stimuleren door middel van scherpere selectie en strengere criteria. Het Fonds zal, mede naar aanleiding van de door de NVS uitgesproken wens, zich minder inmengen in filmprojecten en wil zo snel mogelijk met de brancheverenigingen overleggen hoe deze voornemens gestalte moeten krijgen. Het Fonds wil een succesvol en levendig filmveld stimuleren om het Nederlandse publiek het grootst mogelijke genoegen te gunnen van een brede variëteit aan films.

De versterking van de adviescommissies is eind vorig jaar gerealiseerd met de benoeming van een vijftiental nieuwe adviseurs. Vier van hen beschikken over bijzondere expertise van de artistieke film. De nieuwe intendanten, Esmé Lammers voor de publieksfilm, en Wilfried Depeweg voor de artistieke film, zullen op korte termijn hun plannen bekend maken. Ook zij gaan strenger selecteren door minder projecten in behandeling te nemen.

6 april 2006

MarjoleinM

• 148 messages
  • 295 votes

LEK vond ik best een aardige NL film.

Jullie?

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Misschien gezien als een film dat er eindelijk eens een goede poltie thriller uit Nederland kwam (wat ik zelf nonsens vind), maar meer dan aardig was ie ook niet.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

FILMDEBAT

De Toekomst van de Nederlandse Film

Vrij Nederland organiseert zaterdag 8 juli in samenwerking met de Nederlandse Film en Televisie Academie het debat Nederland op de wereldkaart over de toekomst van de Nederlandse film.

Veel Europese landen hebben een bijzonder filmklimaat met bijzondere films. Dit geldt niet of nauwelijks voor de Nederlandse cinema. Hoe komt dat?

Met: Jos Stelling, Paula van der Oest, Els Vandevorst, Kees Kasander, Frans van Gestel, Danyael Sugawara, Mart Dominicus. Onder leiding van Jan Eilander.

Plaats: Club Odeon, Singel 460 in Amsterdam

Aanvang: 19.30 uur

Toegang is gratis.

Bron:Vrij Nederland / NRC.next

Iemand van jullie van plan om hier naartoe te gaan? Zo ja, dan lees ik hier graag een verslagje en/of reacties.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

tukkerstein

• 2216 messages
  • 3467 votes

De Nederlandse film staat voor mij bekend als saai, low-budget, slecht acteerwerk en langdradig. Met uitzondering van de Flodder trilogie

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.