- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
fokkit08
-
- 14 messages
- 64 votes
The Shawshank Redemption, One Flew Over the Cuckoo's Nest, LOTR, The Silence of the Lambs, The Shining, A Clockwork Orange, The Green Mile.....
Ook allemaal boekverfilmingen!! In Nederland zijn de meeste films die uitkomen nog altijd GEEN boekverfilmingen. Er zijn overigens plenty goede boekverfilmingen. De Tweeling, Spoorloos, Karakter, Minoes etc.
Ik heb Karakter gelezen en Minoes heb ik als kind gelezen en van beide vond ik het boek veel vermakelijker als de films (ook al heeft Karakter een Oscar gekregen).
De meeste, bekende Nederlandse films zijn echter zonder twijfel boekverfilmingen. Alleen de laatste jaren heb je al: Ik ook van jou, Oesters van Nam Kee, Phileine zegt sorry, Kees de jongen, Pietje Bell, Abeltje, Kruimeltje, Pluk van de Petteflet, Lek, Minoes en de Kameleon (en ik zal er vast nog wel een paar vergeten zijn).
Zo zijn ook de meeste Nederlandse 'klassiekers' boekverfilmingen: De Aanslag, Vals Licht, Karakter, Turks Fruit, Het Bittere kruid, Soldaat van Oranje, Max Havelaar, Keetje Tippel... etc.
In Amerika worden boeken dus blijkbaar beter verfilmd dan in Nederland. Misschien zijn de boeken daar ook wel geschikter om te verfilmen. Een boek als 'Phileine zegt sorry' is bijvoorbeeld totaal ongeschikt om te verfilmen en dat bleek uiteindelijk ook.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Lek was geen boek.
Verder vrees ik dat je de kwaliteit van alle Nederlandse boekverfilmingen nu vergelijkt met de kwaliteit van de creme-de-la-creme uit de VS. Enig idee hoeveel rommel daar dagelijks rondgaat, die je hier (godzijdank) nooit te zien krijgt?
Dat er overal ter wereld veel boekverfilmingen worden gemaakt heeft praktische redenen, waaronder commerciele.
fokkit08
-
- 14 messages
- 64 votes
Lek was geen boek.
Verder vrees ik dat je de kwaliteit van alle Nederlandse boekverfilmingen nu vergelijkt met de kwaliteit van de creme-de-la-creme uit de VS. Enig idee hoeveel rommel daar dagelijks rondgaat, die je hier (godzijdank) nooit te zien krijgt?
Dat er overal ter wereld veel boekverfilmingen worden gemaakt heeft praktische redenen, waaronder commerciele.
Lek is gebaseerd op 'Sans rancune' van Jan van Daalen, een oud-politieman die zijn ervaringen in betreffend boek heeft geschreven en uitgebracht (begin jaren '90 als ik het goed heb).
Als in de VS dus ook het merendeel van de boekverfilmingen 'rommel' is, onderschrijft dat slechts mijn mening, dat de meeste boeken niet verfilmd dienen te worden.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Als in de VS dus ook het merendeel van de boekverfilmingen 'rommel' is, onderschrijft dat slechts mijn mening, dat de meeste boeken niet verfilmd dienen te worden.
Sterker, de meeste films zijn kut, gebaseerd op een boek of niet. Overal ter wereld. En de meeste boeken ook.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Helaas komen de meeste Nederlandse films voort uit een boek. Meestal lees ik eerst het boek en bekijk daarna pas de film (dat is de juiste volgorde, vind ik). Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat de meeste Nederlandse films slechts hele slappe aftreksels zijn van zeer aardige (en soms zelfs hele goede) boeken.
Simon niet, Cloaca niet, De Boekverfilming niet, Van God Los niet, Rent-a Friend niet, Het Zuiden niet. Waar lul je over....
En over briljante boekverfilmingen gesproken (wat internationaal erg weinig voorkomt) staan we bovenaan met Karakter, Daens, De Tweeling, Antonia en de Aanslag waarbij de films honderden malen beter zijn dan het boek.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Lek is gebaseerd op 'Sans rancune' van Jan van Daalen
Ik sta gecorrigeerd.
fokkit08
-
- 14 messages
- 64 votes
Simon niet, Cloaca niet, De Boekverfilming niet, Van God Los niet, Rent-a Friend niet, Het Zuiden niet. Waar lul je over....
En over briljante boekverfilmingen gesproken (wat internationaal erg weinig voorkomt) staan we bovenaan met Karakter, Daens, De Tweeling, Antonia en de Aanslag waarbij de films honderden malen beter zijn dan het boek.
Toch leuk dat een paar films die niet uit een boek voortkomen kunt noemen, grote jongen! Ik zei trouwens ook niet dat alle films uit een boek voortkomen, ik zei slechts dat de meeste Nederlandse 'grote' films uit boeken voortkomen. Bovendien vraag ik me af of je de boeken van Karakter en De Aanslag hebt gelezen, want deze boeken (zeker Karakter) zijn vele malen beter dan de films. Maar goed, dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Toch leuk dat een paar films die niet uit een boek voortkomen kunt noemen, grote jongen!
Jeetje, wat een belerende toon
(maar mijn toon was ook overdreven, natuurlijk.)
MarkFish
-
- 1070 messages
- 1505 votes
Lek is echt een VET goede film. De uitstraling vd criminelen, de sfeer, de corruptie, de spanning, het geweld. Super coole film.
Pendek
-
- 32 messages
- 1 votes
Vind Lek heel erg goed. Soldaat van Oranje blijft een klassieker natuurlijk. En De Lift is leuk om een beetje te lachen. Verder vind ik Amsterdamned zeer goed.
Maar mijn favoriete NL film is toch All Stars, dat is zo lache gewoon, ik zie t echt zo voor me allemaal. T is ook best realistisch ik bedoel, ze hebben t niet zoooo overdreven. Genial film haha
fiatlux
-
- 68 messages
- 25 votes
Bij Flirt (2005):
Publiciteit is alles. 'Zus en Zo' en 'Rent a Friend' worden ook nog steeds 'geremaked'. We kunnen nu rustig wachten op: 'Egbert-Jan wordt verliefd op set 'Flirt''.
'Regisseur 'Flirt' in juridische strijd met Eddie Terstal over herverfilmingsrechten.'
'Cees Geel speelt rol 'Eggie' in herverfilming 'Flirt'.
Nee, ik ben niet cynisch van nature.
Maar toch goed dat naar het debacle van '06-05' en 'Offscreen' er weer mensen (lees: tieners) naar de film gaan. Waar blijft dan toch het publiek voor de wat serieuzer films?
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Probleem is denk ik dat het aanbod aan grote serieuze films erg groot is. 'Offscreen' komt dan helaas niet hoog op de to-see list, jammer want het is een briljante film.
Dat de film briljant (in mijn optiek) is weet je pas als je hem gezien hebt. Maar als serieuze filmbezoekers kunnen kiezen voor hun wekelijks bezoek tussen Une Long Dimanche, Mar Ardento, El Abrazo Partido, Sideways, Million Dollar Baby, 2046, The Edukators ect...kiezen ze denk ik eerder voor de buitenlandse films.
De statistieken wijzen ook die kant op.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
De vraag is dus waarom...
daar draait het om.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
De vraag is dus waarom...
Ja...misschien vanwege het feit dat wanneer een filmkeuze gemaakt moet worden, films van Jeunet of Amenábar voor de gemiddelde filmhuisbezoeker garant staat voor 'de betere filmhuisfilms'. Wat niet wil zeggen dat de NL film minder is, maar het gaat nu niet over mijn mening.
fiatlux
-
- 68 messages
- 25 votes
Lijkt me helder, maar vooral ingewikkeld en spijtig voor de NL-film.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Lijkt me helder...
Best knap gezien het tijdstip en de toestand waarin het geschreven is...;)
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Blijft het natuurlijk de hamvraag, waarom een arthousefilm als Familie het wel aardig deed en Off Screen niet.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Familie had wellicht al reclame vanwege het succesvolle (?) toneelstuk. Daarnaast was eerder al een soortgelijke arthousefilm, namelijk Festen, een 'filmhuishit'.
fiatlux
-
- 68 messages
- 25 votes
Blijft het natuurlijk de hamvraag, waarom een arthousefilm als Familie het wel aardig deed en Off Screen niet.
Amsterdamse Grachtengordel en het zichzelf 'intelectueel' noemende publiek, heeft Willem van de Sande Bakhuyzen (+Maria Goos) met al zijn tv- en theater Producties, overigens niet per se onterecht, tot nationale knuffeldier gemaakt. Eigenlijk kan hij al jaren geen fout doen, hetgeen ook weer discutabel is, gezien het oeverloos saaie toneelstuk 'De Zwarte Pool' en de tv-serie 'Bij ons in de Jordaan', waar ik persoonlijk geen enkel drama in heb kunnen ontdekken. Zelfs 'Cloaca' lijkt meer een re-make van het toneelstuk 'Art' dan een oorpronkelijk werk, zoals 'Off Screen' dat wel is.
wobro
-
- 37 messages
- 58 votes
Flatlux visie spreekt me wel aan. Is het treurige geheim van Offscreen niet dat het publiek geen zin heeft naar een film over een loser te gaan als die gebracht wordt als een thriller? Het is erg moeilijk een thriller te maken over een loser. Als komedie zou de film veel meer gedaan hebben, schat ik zo. Maar ja, dat blijft het eeuwige euvel met films in Nederland: genrekennis bestaat niet of nauwelijks bij de Nederlandse filmmakers, daar wordt op zelfs op neergekeken.
020
-
- 39 messages
- 39 votes
Maar ja, dat blijft het eeuwige euvel met films in Nederland: genrekennis bestaat niet of nauwelijks bij de Nederlandse filmmakers, daar wordt op zelfs op neergekeken.
Dan zou je moeten weten dat Off Screen meer een psychologisch drama is. Genrekennis is ook niet belangrijk voor filmmakers. Die moeten gewoon goede films maken. In welk hokje die dan past is meer iets voor distributeurs en marketingmensen.
wobro
-
- 37 messages
- 58 votes
Ja, ja, 'gewoon goede films maken'. "Gezelligheid kent geen tijd" is er ook zo een. 020 geeft zelf de gewenste illustratie van mijn stelling. 'Psychologisch drama' is een zeer algemene categorie die ongeveer alles bestrijkt behalve hele platte aktiefilms en slapstick.
020
-
- 39 messages
- 39 votes
Eerst weten dan lullen, wobro (laten we maar niet dieper ingaan op jouw termen "thriller" en "komedie").
wobro
-
- 37 messages
- 58 votes
Doe dat nu wel, misschien dat het dan interessant wordt. Vertel eens wat jij onder die termen verstaat...
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Flatlux visie spreekt me wel aan. Is het treurige geheim van Offscreen niet dat het publiek geen zin heeft naar een film over een loser te gaan als die gebracht wordt als een thriller? Het is erg moeilijk een thriller te maken over een loser. Als komedie zou de film veel meer gedaan hebben, schat ik zo. Maar ja, dat blijft het eeuwige euvel met films in Nederland: genrekennis bestaat niet of nauwelijks bij de Nederlandse filmmakers, daar wordt op zelfs op neergekeken.
(Thriller is geen genre?)
Ik weet dat er genoeg filmmakers in Nederland rondlopen die een genrefilm zouden willen maken, maar de financiering daarvan is echt heel moeilijk. Een aantal filmmakers stipte dat probleem een paar jaar geleden al aan:
020
-
- 39 messages
- 39 votes
Doe dat nu wel, misschien dat het dan interessant wordt. Vertel eens wat jij onder die termen verstaat...
We verstaan er allebei waarschijnlijk hetzelfde onder, maar het zijn (evenals inderdaad "psychologisch drama") ook nogal rekbare begrippen. Volgens mij is een genre-aanduiding (of het gemis aan genrekennis) niet een reden voor het al dan niet floppen van een film. Dat ligt meer aan de kwaliteit, de releasedatum (niet gelijktijdig met een vergelijkbare grote Amerikaanse productie) en de reacties / recenties.
Wat wel klopt is dat financiers (en vooral de omroepen) vaak alleen maar bepaalde genres financieren. Een kostuumdrama krijg je in Nederland bijvoorbeeld met geen mogelijkheid van de grond.
wobro
-
- 37 messages
- 58 votes
Genre is m.i. de code waarmee filmmakers communiceren met hun publiek. Bij thriller weet men wat te verwachten, bij romantic comedy ook, etc. Genres zijn geen statische concepten maar voortdurend in beweging, ze ontwikkelen zich, gaan combinaties aan met andere genres. Je moet genres goed kennen en beheersen om dat te kunnen, beroemdste voorbeelden: Tarantino en Scorsese. Zonder grondige genrekennis geen vernieuwing. Het treurige geheim van Offscreen is dus dat een verhaal naar z'n aard eigenlijk alleen een komedie kan zijn maar niet als zodanig verfilmd wordt. Het Zuiden is ook een mooi voorbeeld: zet in als melodrama/lovestory en verwordt tot thriller. In het begin van de film zet je als publiek in op meeleven met de hoofdpersoon en halverwege blijkt dat je hebt ingezet op een immorele gekkin en haak je af. Daar is die film aan tenonder gegaan bij het publiek. Dan kunnen het nog steeds 'goede films' zijn in allerlei opzichten. Maar niet in het opzicht dat ze iets doen in de bioscoop.
En was het maar zo dat financiers/omroepen alleen maar bepaalde genres financieren - ook daar is genrekennis dun gezaaid. Willekeur.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Doe dat nu wel, misschien dat het dan interessant wordt. Vertel Een kostuumdrama krijg je in Nederland bijvoorbeeld met geen mogelijkheid van de grond.
Nynke, Eline Vere, Van de Koele Meren des Doods, Karakter....
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik vind het vreemd en uitermate wrang te horen dat er na het succes van Simon geen extra geld is gekomen voor de opvolger in de trilogie; Sextet. Die film wordt weer voor een habbekrats gemaakt en de release van de film is mede daardoor zelfs uitgesteld.
Dan nog iets; een groot deel van het geld uit het telescoopfilm fonds is naar Zwartboek gegaan:
http://www.filmfund.nl/nieuws/098.htm
Fijn voor Verhoeven, maar ik vind dat het fonds er nu voor misbruikt is.
Reglementen:
http://www.filmfund.nl/categorieen/telescoop/reglementen.htm
1.5 Een projectvoorstel dient te voldoen aan de volgende voorwaarden:
4. de productiekosten van het project liggen tussen de € 2.500.000 en € 4.500.000;
Het budget van de film is volgens imdb $20,000,000 (geschat)
Een andere telescoopfilm kandidaat vist nu achter het net;
http://www.idtv.nl/film/development/allswellthatendswell.html