• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.066 actors
  • 9.372.301 votes
Profile

De Nederlandse film

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

cornelis wrote:

Spielberg...die bijvoorbeeld erg enthousiast was over Soldaat van Oranje.

op basis van die film wouden Spielberg en Lucas 'm de regie van return of the Jedi laten doen.....maar toen zagen ze Spetters....

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Reinbo wrote:

(quote)

op basis van die film wouden Spielberg en Lucas 'm de regie van return of the Jedi laten doen.....maar toen zagen ze Spetters....

Wat ik nooit begrepen heb aan dat verhaal, is wat Spielberg daar mee te maken had...

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Spielberg en Lucas zijn hele goede vrienden en werkten ook samen aan Raiders of the Lost Ark. Ze bespraken, zeker in die tijd, heel veel met elkaar over elkaars werk.

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

Klopt, staat ook allemaal in de Verhoeven biografie (een aanrader) daar valt onderandere ook te lezen dat Barbara Streisand een film met Verhoeven en Soeteman wilde maken.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Bij dat selecte gezelschap van Spielberg en Lucas, die veel dingen samen bespraken, hoorde Francis Ford Coppola er ook bij.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Wouter wrote:

Wat ik nooit begrepen heb aan dat verhaal, is wat Spielberg daar mee te maken had...

Spielberg ontving zijn Europese collega's tijdens een lunch. Wat hij hun concreet kon aanbieden, vertelde hij, was dat ze op zijn voorspraak op bezoek konden bij een aantal van de belangrijkste studio's. Pas later hoorde Verhoeven van Dan Ireland dat Steven Spielberg ook had overwogen zijn vriend George Lucas te adviseren de Nederlandse regisseur te vragen voor het derde deel van de Star Wars-saga, Return of the Jedi (...). Het zien van Verhoevens expliciete Spetters zou Spielberg echter op andere gedachten brengen, hetgeen de Nederlandse regisseur de uitspraak ontlokte: "Hij was zeker bang dat de Jedi direct aan het neuken zou slaan."

(Uit de biografie van Verhoeven, door Rob van Scheers).

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

Pagina 162/163

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

FisherKing wrote:

(quote)

Hier ga je de mist al in, want Nederland was uiterst vooruitstrevend tussen 1910 en 1925.

Neem ik de rest van je betoog natuurlijk al meteen niet meer serieus.

Als ik op zoek ga naar belanrijke namen uit de periode 1910 tot en met 1925 kom ik alleen weer de standaardnamen als D.W. Griffith, Erich von Stroheim en Eisenstein tegen. Allemaal geen Nederlanders zover ik weet. Maar als jij mij verteld waar ik meer informatie kan vinden over de Nederlandse cinema van die tijd dan zou dat zeker helpen.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

"Hollywood in Holland: De geschiedenis van de Filmfabriek Hollandia 1912-1923." van Ruud Bishoff.

"Geschiedenis van de Nederlandse film en bioscoop tot 1940."

Onder redactie van Karel Dibbets en Frank van der Maden.

Ook in "Dutch Cinema- An illustrated History" van Peter Cowie is een en ander te lezen, en ook in "Film in Nederland" Samenstelling en redactie: Ronny Albers, Jan Baeke en Rob Zeeman.

Dat er relatief weinig over bekend is wil nog niet zeggen dat de invloed er niet was. Vooral Filmstudio Hollandia in Haarlem wordt nogal geroemd uit die periode.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Een succesvolle industrie, ja. Maar vooruitstrevend?

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

Onzin. Omdat daar ook een Jezusparallel in zit?

Nee, omdat Spielberg ook al veel kritiek op de massahysterie en de amerikaanse media verwerkte in zijn 70s films

Lees je de dingen echt alléén maar vanuit je eigen perspectief wouter?

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

cornelis wrote:

Een succesvolle industrie, ja. Maar vooruitstrevend?

Tja, dat weten we eigenlijk niet. Vermoedelijk niet.

Op Hoop van Zegen (1918) wordt nogal geroemd. Draaide enkele maanden in Amsterdam,

Ook Genie tegen Geweld wordt vooruitstrevend genoemd.

maar:

Het blijft moeilijk om een afgewogen oordeel te geven over het werk dat de Hollandia in deze tijd afleverde. Er is tot op heden nog altijd te weinig teruggevonden van de gestaag toenemende productie en het is iedere keer wer een verrassing als er een film of alleen een fragment wordt ontdekt.

We blijven daarom voor een belangrijk deel aangewezen op de meningen van tijdgenoten zoals we die bijvoorbeeld in de pers terugvinden. En hoewel men oog had voor de tekortkomingen, stond men toch welwillend tegenover de films uit de Haarlemse studio.

blz 51 Hollywood in Holland van Ruud Bishoff.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

FisherKing wrote:

Nederland was uiterst vooruitstrevend tussen 1910 en 1925.

FisherKing wrote:

Tja, dat weten we eigenlijk niet. Vermoedelijk niet.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Vooruitstrevend niet in kwaliteit van het soort films (alhoewel we dat niet precies weten), wel vooruitstrevend in de ontwikkeling van de bioscopen, het opzetten van productiebedrijven, en het maken van films.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

omdat Spielberg ook al veel kritiek op de massahysterie en de amerikaanse media verwerkte in zijn 70s films

Kun je dat eens toelichten dan? Vind ik zelf eigenlijk verre van een herkenbaar Spielbergthema.

Lees je de dingen echt alléén maar vanuit je eigen perspectief ?

Het is volgens mij constructiever wanneer je op de bal speelt, orbit.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

FisherKing wrote:

vooruitstrevend in de ontwikkeling van de bioscopen, het opzetten van productiebedrijven, en het maken van films.

Het zal schelen dat de rest van het continent op elkaar aan het schieten was (Hollandia ging over de kop zodra er weer meer films uit het buitenland kwamen). Verder geloof ik er niets van dat het er hier toen voor die tijd vooruitstrevend aan toe ging en dat dat ook maar iemand buiten Nederland iets kon schelen.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

cornelis wrote:

Kun je dat eens toelichten dan? Vind ik zelf eigenlijk verre van een herkenbaar Spielbergthema.

Ooit Jaws gezien of The Sugarland express, die media-escalaties? Het sensatiebeluste amerikaanse publiek wat zich achter het verhaal van de dag schaart en de situatie alleen maar erger maakt. De pers die de betrokkenen eigenlijk alleen maar schade aandoet. In ET en Encounters of the Third kind geeft ie hier ook hints van mee.

Het is volgens mij constructiever wanneer je op de bal speelt, orbit.

Het lijkt me ook constructiever wanneer er niet wordt gereageerd met "onzin" of "wanneer je de feiten niet kent, houdt de discussie nu op"

Die Verhoeven zendingsdrang loopt hier namelijk een beetje de spuigaten uit, en men reageerd gelijk als aangeschoten wild op ieder kritiekpunt op god almachtig Verhoeven. Beetje hysterisch imo..

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

Wouter wrote:

En acteurs met regisseurs vergelijken, als het om boeken gaat, is echt idoot.

Wat een sterke argumentatie weer

Ik had zeker ook wel een 3de rangs cult-regisseur of iets dergelijks kunnen aanhalen om te demonstreren dat louter het feit dat een aantal boeken over iemand geschreven zijn, niet betekent dat zijn werk kwalitatief hoogstaand is.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

orbit wrote:

Die Verhoeven zendingsdrang loopt hier namelijk een beetje de spuigaten uit, en men reageerd gelijk als aangeschoten wild op ieder kritiekpunt op god almachtig Verhoeven. Beetje hysterisch imo..

En jij blijft zijn persoonlijke inbreng en status maar ontkennen en afdoen met die mooie smilies, terwijl je (vrijwel) geen kennis over Verhoeven bezit. Als dat wel het geval was en je zou het dan niks vinden, had ik er vrede mee. Niemand zegt hier dat Verhoeven heilig is of wat dan ook, maar zijn persoonlijke signatuur is in (vrijwel) al zijn films terug te vinden.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

Ooit Jaws gezien of The Sugarland express

Jaws gezien, Sugarland niet.

Het sensatiebeluste amerikaanse publiek wat zich achter het verhaal van de dag schaart en de situatie alleen maar erger maakt.

Toch wel heel iets anders dan wat Verhoeven doet in Robocop en Starship Troopers

De pers die de betrokkenen eigenlijk alleen maar schade aandoet. In ET en Encounters of the Third kind geeft ie hier ook hints van mee.

Ik zie hele andere thematiek overheersen in die films, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

Die Verhoeven zendingsdrang loopt hier namelijk een beetje de spuigaten uit

Dat blijf je maar zeggen. Volgens mij valt dat over de breedte genomen wel mee. Het begon er allemaal mee dat enkelen - nogal onterecht - de internationale status van de man probeerden te ontkennen.

Wat je ook van 's mans werk vindt, er is best enigszins objectief te kijken naar zijn internationale status. Ik geloof dat dat hierboven inmiddels meermaals gepoogd is.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

KrisV wrote:

louter het feit dat een aantal boeken over iemand geschreven zijn, niet betekent dat zijn werk kwalitatief hoogstaand is.

Dat is ook helemaal niet de stelling. De stelling is dat de man een zekere status heeft. Het feit dat er in een bepaalde serie van boeken over regisseurs een boek over hem verschijnt, zegt iets over zijn status. Los van wiens mening over zijn werk dan ook.

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

cornelis wrote:

(quote)

Dat is ook helemaal niet de stelling. De stelling is dat de man een zekere status heeft. Het feit dat er in een bepaalde serie van boeken over regisseurs een boek over hem verschijnt, zegt iets over zijn status. Los van wiens mening over zijn werk dan ook.

En ik die dacht dat heel de discussie erover ging of Verhoeven een goede regisseur en/of een regisseur was die goede films gemaakt had

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

FisherKing wrote:

Vooruitstrevend niet in kwaliteit van het soort films (alhoewel we dat niet precies weten), wel vooruitstrevend in de ontwikkeling van de bioscopen, het opzetten van productiebedrijven, en het maken van films.

Dit is wel een rare opmerking. Na mijn betoog een paar pagina's maak je een opmerking dat je mijn betoog niet meer serieus neemt omdat ik opmerkte dat de Nederlandse film weinig invloed gehad heeft op de filmgeschiedenis, en in een poging mij te overtuigen geef je zelf al toe dat de Nederlandse cinema van weinig belang is geweest in de filmgeschiedenis. Het ontwikkelen van bioscopen, het opzetten van productiebedrijven en het maken van films zal vast wel een hele klus zijn geweest in die tijd, maar daar ging mijn betoog niet over. Zoals cornelis al zegt: het buitenland kon het vast niet veel schelen. Mijn betoog ging vooral over het belang van de Nederlandse films ten opzichte van het buitenland. Geen enkele Nederlandse film uit die tijd die denk ik ook maar in de buurt kwam van Griffith of Eisenstein, qua historisch belang dan.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

KrisV wrote:

En ik die dacht dat heel de discussie erover ging of Verhoeven een goede regisseur en/of een regisseur was die goede films gemaakt had

Wat een welles-nietes-discussie zou blijven.

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

Stelling: Verhoeven beste Nederlandse Regisseur??

(mijn mening is ja)

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Waarom geen apart topic?

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

de stelling staat nu bij de pagina van Paul verhoeven zelf.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

cornelis wrote:

Toch wel heel iets anders dan wat Verhoeven doet in Robocop en Starship Troopers

Dus Paul Verhoeven is de eerste regisseur die in verhulde termen kritiek levert op de VS? Rightt!

Ik zie hele andere thematiek overheersen in die films, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

In robocop maakt ie toch grappen mbt de media, reclame-knipogen en uiteindelijk de big brother-gedachte.. met name dat spelen met de amerikaanse media is iets waar Spielberg aanvankelijk goed in was. Dat big brother (opc) thema is natuurlijk ook allebehalve nieuw.. Het feit dat amerikanen als bemoeizuchtige megalomanen alles invaseren en bezetten en oorlog beginnen is ook een unicum voor Verhoeven? Ik meen toch dat er eerst een hoos aan kritische vietnam films aan vooraf is gegaan Bovendien is het piefpafpoef op de aliens natuurlijk 2000x beter gedaan in de film aliens.

Dat blijf je maar zeggen. Volgens mij valt dat over de breedte genomen wel mee. Het begon er allemaal mee dat enkelen - nogal onterecht - de internationale status van de man probeerden te ontkennen.

Ja, en dat punt staat nog steeds ter discussie, maar dat schijnt er maar niet in te willen bij jou.. helaas kun je niet iedereen overtuigen met die houtjetouwtje argumenten namelijk.

Wat je ook van 's mans werk vindt, er is best enigszins objectief te kijken naar zijn internationale status. Ik geloof dat dat hierboven inmiddels meermaals gepoogd is.

Manmanman, op basis van een boekje wat over hem is geschreven, of omdat de man wat humor in zijn films heeft gebruikt??? Dat lijkt me nauwelijks genoeg basis om te kunnen oordelen dat de gehele filmwereld het dagelijks over Verhoeven heeft. Ik denk dat zijn naam al minstens 10 jaar niet is gevallen in de VS, en de meeste landen daarbuiten.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Wat trek je toch rare conclusies:

orbit wrote:

(quote)
Dus Paul Verhoeven is de eerste regisseur die in verhulde termen kritiek levert op de VS? Rightt!

Wordt nergens gezegd. Noch door cornelis, noch door iemand anders.

orbit wrote:

(quote)
Manmanman, op basis van een boekje wat over hem is geschreven, of omdat de man wat humor in zijn films heeft gebruikt???
Nee, al die andere dingen die hier al tig keer aan je zijn voorgelegd.

Ik denk niet dat we veel verder komen als jij het niet in wilt zien, of de moeite niet wilt nemen om het in te zien. Vraag me af wat je hiermee wilt bereiken. Dat je Verhoevens films niet moet lijkt me wel duidelijk zo onderhand.

Art

• 13507 messages
  • 3660 votes

orbit wrote:

Manmanman, op basis van een boekje wat over hem is geschreven, of omdat de man wat humor in zijn films heeft gebruikt??? Dat lijkt me nauwelijks genoeg basis om te kunnen oordelen dat de gehele filmwereld het dagelijks over Verhoeven heeft. Ik denk dat zijn naam al minstens 10 jaar niet is gevallen in de VS, en de meeste landen daarbuiten.

Ik had eerder een linkje geplaatst en die linkte naar de pagina van Taschen.com. Ze hebben niet veel boeken over regisseurs maar degene die er staan zijn toch niet de minste. Zo staan oa Billy Wilder, Stanley Kubrick, Alfred Hitchcock en Roman Polanski in de catalogus. En tussen die grootheden staat dus ook Paul Verhoeven. Dat wil dus nog niet zeggen dat Verhoeven die status heeft maar geeft wel aan dat hij opvalt in de filmwereld en alles wat daar omheen zit. Zijn naam kan misschien 10 jaar niet gevallen zijn maar het is dan toch wel vreemd dat Zwartboek, toen hij nog in productie was, al verkocht was aan een recordaantal landen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.