• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.092 actors
  • 9.372.317 votes
Profile

De Nederlandse film

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Quido wrote:

Ik denk niet dat we veel verder komen als jij het niet in wilt zien, of de moeite niet wilt nemen om het in te zien. Vraag me af wat je hiermee wilt bereiken. Dat je Verhoevens films niet moet lijkt me wel duidelijk zo onderhand.

Zijn amerikaanse films vind ik inderdaad weinig opzienbarend.. gewoon lekker wegkijk vermaak voor de gewone man.

Ik heb al eerder gezegd dat ik Soldaat van Oranje of Turks Fruit wél van een andere klasse vind.

Polanski heeft bijvoorbeeld ook de overstap gemaakt naar hollywood, maar die kwam met Rosemary's Baby of Chinatown.. kijk, daar neem ik mijn petje al heel wat dieper voor af.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Art wrote:

(quote)

Ik had eerder een linkje geplaatst en die linkte naar de pagina van Taschen.com. Ze hebben niet veel boeken over regisseurs maar degene die er staan zijn toch niet de minste. Zo staan oa Billy Wilder, Stanley Kubrick, Alfred Hitchcock en Roman Polanski in de catalogus. En tussen die grootheden staat dus ook Paul Verhoeven. Dat wil dus nog niet zeggen dat Verhoeven die status heeft maar geeft wel aan dat hij opvalt in de filmwereld en alles wat daar omheen zit. Zijn naam kan misschien 10 jaar niet gevallen zijn maar het is dan toch wel vreemd dat Zwartboek, toen hij nog in productie was, al verkocht was aan een recordaantal landen.

Een zoektocht door amazon levert bijvoorbeeld allerhande boeken over regisseurs op, van Almodovar, Godard tot obscuurder zoals Losey, Greenaway, Malle, Tavernier etc.. ik weet eigenlijk niet wat dat argument nou eigenlijk waard is.

En natuurlijk is Verhoeven een naam, net zoals talloze regisseurs, en zijn positie vanuit hollywood en zijn status met Soldaat Van Oranje zal hem heus wel genoeg goodwill hebben opgelevert om ook Zwartboek aan de man te kunnen brengen.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

Dus Paul Verhoeven is de eerste regisseur die in verhulde termen kritiek levert op de VS?

Dat heb ik niet beweerd. Hij is zeker niet de eerste (maatschappijkritiek in kunst is van alle tijden, kijk alleen al naar de klassieke Griekse komedies), en ik heb al meermaals aangegeven dat Verhoeven zijn thema's juist bepaald niet verhult. Verhoeven is een hele expliciete filmmaker, en juist dat is waardoor hij opvalt (bij sommigen in positieve en bij anderen in negatieve zin).

We hadden het over elementen die deel uitmaken van iemands signatuur. Jij stelde dat Verhoeven geen eigen signatuur had en hij als regisseur inwisselbaar was bij zijn Amerikaanse films. Uit diverse publicaties en boeken kun je opmaken dat bij critici en journalisten Verhoeven te boek staat als een auteur met een herkenbaar eigen signatuur (waar overigens veel mensen helemaal niets van moeten hebben). Dat staat zelfs los van wat iemand van ons daar van vindt.

In robocop maakt ie toch grappen mbt de media

Ik had het over de overheersende thematiek bij Spielberg, waartoe ik 'kritiek op de Amerikaanse media' niet reken. Ik schreef dat ik bij Spielberg hele andere thematiek zag overheersen.

Wat betreft Robocop: die commercials in de film zijn IMO eerder elementen uit een hyperbool over de werking van de Amerikaanse, door bedrijven geregeerde en daardoor corrupte consumptiemaatschappij. In Soldaat gebruikte hij ook zelfgemaakt archiefmateriaal, en in Starship Troopers (volgens velen tegelijkertijd een SF-actiefilm en een satire ) kwam dat terug in Riefenstahleske vorm in de "wervingsspotjes" in die film.

Ja, en dat punt staat nog steeds ter discussie,

Valt reuze mee, zelf schrijf je namelijk ook over:

zijn positie vanuit hollywood en zijn status met Soldaat van Oranje

Als je stelt dat iemand in 1977 een film heeft gemaakt die hem nu nog in staat stelt zijn nieuwe werk internationaal te verkopen (jouw woorden), kun je niet zeggen dat zijn internationale positie niets voorstelt. Dat is een contradictio in terminis.

Zelf denk ik dat zijn status in Hollywood vooral het resultaat is geweest van zijn drie eerste films daar, die alle drie box office hits waren, wat bijzonder is. Een regisseur met drie achtereenvolgende hits op zijn naam is vanaf dat moment in de filmwereld een serieuze speler, zeker in H$llyw$$d. Daarbij viel met name de eerste (Robocop) op door zijn hardheid en thematiek, en de derde (Basic Instinct) maakte maatschapppelijke discussie los en betekende zelfs een grote verandering in het Amerikaanse rating-systeem.

Zeker na Showgirls werd het minder makkelijk om te maken wat hij wilde maken, niet alleen door de ontvangst van die film, maar ook door het veranderende filmklimaat. Des te interessanter is hoe er nu in de VS gereageerd wordt op zijn nieuwste (Nederlandse) film.

maar dat schijnt er maar niet in te willen bij jou..

Ik ben duidelijk de koppigste hier, ja.

Niet alles wat je zegt is onzin, Verhoeven wordt door sommige mensen enorm overschat, heb ik je - meen ik - al lang gelijk in gegeven. Ik probeer van Verhoeven echt geen Kurosawa of Fellini of Hitchcock te maken.

helaas kun je niet iedereen overtuigen met die houtjetouwtje argumenten namelijk.

Ik heb niet de illusie iedereen te kunnen overtuigen. Ik meen wel dat ik tegenover wat kroegpraat met aan aantal plausibele argumenten ben gekomen die een genuanceerder en realistisch beeld geven van 's mans status.

En we hebben het zo lang over Verhoeven omdat hij langskwam als voorbeeld in een discussie over de internationale positie van de Nederlandse film, waarover ik meen hier eerder ook vrij genuanceerd te hebben geschreven.

dat de gehele filmwereld het dagelijks over Verhoeven heeft.
Heb ik dus bijvoorbeeld ook niet beweerd.

Ik denk dat zijn naam al minstens 10 jaar niet is gevallen in de VS, en de meeste landen daarbuiten.

Dan ben je wederom niet goed op de hoogte. Dan heb je de afgelopen weken bijvoorbeeld de trade magazines gemist: 1, 2, 3, bijvoorbeeld (echt niet de minste). En tel je weer buiten de 61 landen waaraan zijn jongste film is verkocht, welke ook veel aandacht kreeg van de internationale pers op de A-festivals van Venetië en Toronto, waarvoor de film geselecteerd werd (op zich al bijzonder). Maar dat zijn argumenten die jou geloof ik niet zo uitkomen.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

The One Ring wrote:

Mijn betoog ging vooral over het belang van de Nederlandse films ten opzichte van het buitenland. Geen enkele Nederlandse film uit die tijd die denk ik ook maar in de buurt kwam van Griffith of Eisenstein, qua historisch belang dan.

Waarin ik eerder betoogde dat we dat niet weten als de films verloren zijn gegaan. Laten we het maar hier op houden, qua markteting was het SUPER slecht.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

FisherKing wrote:

dat we dat niet weten als de films verloren zijn gegaan.

Als die films ook maar in de buurt zouden zijn gekomen van de invloed van Eisenstein of Griffith, zou dat echt in de (film)geschiedenisboeken hebben gestaan, FK. Die heren hebben fundamentele bijdragen geleverd aan de filmgeschiedenis. Maurits Binger niet. Niks vooruitstrevend, niks wereldvermaard; zeker niet op dat niveau. Een industrie met sterren, die kon floreren zolang er niet teveel buitenlandse concurrentie was; typerend voor de filmindustrie in een klein land.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

cornelis wrote:

blala

Voor het eerst hoor ik wat nuance in de hosanna

En je laatste zin suggereert dat ik alleen maar uit ben op de vernietiging van Verhoeven's status ofzo.. sorry, maar zo diep zit het allemaal niet bij me hoor Van mij mag ie morgen tot beschermheilige van de arthouse worden uitgeroepen of tot de grootste kunstenaar van de 20e eeuw, see if i care

Ik heb alleen nu al bij veelvuldige herhaling aangegeven waarom ik zijn amerikaanse werk niet bijzonder vind. Dat jij het daar niet mee eens bent is me glashelder. Maar kom me niet verkopen dat jouw argumentatie de enige ware afspiegeling van de feiten is, en dat geldt eigenlijk nog veel meer voor een aantal andere users hier. Jij brengt je punten in elk geval nog met enige relativering. Eigenlijk was dat ook het enige waarmee ik deze discussie starte: relativering omtrent hetgeen dat meneer Verhoeven heeft gepresteerd.

En dat hij zijn status ook dankt aan die paar boxoffice krakers, daar twijfel ik niet aan. Zwartboek is echter geen potentieel internationaal boxoffice succes, dus ik denk dat de film toch is aangekocht vanuit de meer artistieke overwegingen en met het oog op reeds één geslaagde nederlandse film over WO2.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

orbit wrote:

[Zwartboek is echter geen potentieel internationaal boxoffice succes, dus ik denk dat de film toch is aangekocht vanuit de meer artistieke overwegingen en met het oog op reeds één geslaagde nederlandse film over WO2.

Hoezo is Zwartboek geen boxoffice succes? Moeten we dat misschien niet eerst even afwachten. De film draaid nog niet eens.... Ik denk dat Sony zijn geld zeker terug gaat verdienen. (=Boxoffice succes) Het is een goede film en er zijn zat mensen in de USA die graag weer een Verhoeven willen zien. De film is dus aangekocht op de kwaliteit en de naam Verhoeven lijkt mij....

"Van de regisseur van Basic Instinct en Total Recall."

En zeker op dvd zal de film een cultstatus bereiken in de USA.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

Voor het eerst hoor ik wat nuance in de hosanna

Dan heb je niet goed opgelet.

kom me niet verkopen dat jouw argumentatie de enige ware afspiegeling van de feiten is,

De door mij aangehaalde argumenten zijn tenminste feitelijk juist.

Eigenlijk was dat ook het enige waarmee ik deze discussie starte: relativering omtrent hetgeen dat meneer Verhoeven heeft gepresteerd.

Net zoals filmpers en cultuurcritici dat al sinds de jaren '70 doen.

Zwartboek is echter geen potentieel internationaal boxoffice succes,

Wederom ben je niet goed op de hoogte. Op een goeddeels Nederlands gesproken film als Zwartboek haal je geen recettes als op een film als Basic Instinct, nee. Maar films worden door commerciële partijen als Sony Classics niet aangekocht om er verlies op te draaien, die menen winst te kunnen maken op die investering. Alles in perspectief, alsjeblieft.

dus ik denk dat de film toch is aangekocht vanuit de meer artistieke overwegingen

Waarmee je toegeeft dat de stelling dat de man internationaal niets voorstelt onhoudbaar is.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

En, for the record, ik schreef nergens: blala.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Iets van totaal andere orde.

Vanaf donderdag is het boek "Film in Nederland" (uitgeverij Ludion) in de aanbieding bij de Bijenkorf (tijdens die verschrikkelijke 'Dwaze Dagen' waar verkopers door microfoons van alles aan de man willen brengen). 12,50 EUR (ipv 35).

Kent iemand dat boek? Aanrader/afrader?

(Wellicht maak ik liefhebbers blij met bericht, kan natuurlijk ook nog...)

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Mwah ... voor de liefhebber leuk om te lezen, en aantal vrij unieke foto's, maar informatief gezien heb je meer aan Hollands Hollywood. Het is allemaal wat oppervlakkig en kort. Twijfelgevalletje. Voor 12,50 zou ik het echter wel kopen.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

FisherKing wrote:

(quote)

Waarin ik eerder betoogde dat we dat niet weten als de films verloren zijn gegaan. Laten we het maar hier op houden, qua markteting was het SUPER slecht.

Ik denk dat als de films werkelijk indruk gemaakt hadden, ze wel bewaard zouden zijn gebleven. Zelfs als ze vooruitstrevend waren hadden ze in ieder geval geen invloed gehad op de filmgeschiedenis. Er zullen vast een aantal goede films tussen hebben gezeten, maar wereldschokkende? Ik denk het niet.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

The One Ring wrote:

Ik denk dat als de films werkelijk indruk gemaakt hadden, ze wel bewaard zouden zijn gebleven. Zelfs als ze vooruitstrevend waren hadden ze in ieder geval geen invloed gehad op de filmgeschiedenis. Er zullen vast een aantal goede films tussen hebben gezeten, maar wereldschokkende? Ik denk het niet.

Er zijn zo veel films van belangrijke regissuers uit het verleden verloren gegaan. Wereldschokkend? Ik ken geen en film die dat is. Maar laten we eerlijk zijn, wij moeten het meer hebben van onze schilders en wetenschappers dan van onze filmmakers als het om grote geniën gaat.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Reinbo wrote:

Wereldschokkend? Ik ken geen en film die dat is.

Ik bedoelde natuurlijk bij wijze van spreken.

Maar laten we eerlijk zijn, wij moeten het meer hebben van onze schilders en wetenschappers dan van onze filmmakers als het om groete geniën gaat.

Mee eens.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Quido wrote:

Mwah ... voor de liefhebber leuk om te lezen, en aantal vrij unieke foto's, maar informatief gezien heb je meer aan Hollands Hollywood. Het is allemaal wat oppervlakkig en kort. Twijfelgevalletje. Voor 12,50 zou ik het echter wel kopen.

Ik vind het vooral ook een mooie uitgave, op pracht-papier, alleen qua gewicht is het de prijs al waard

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

neo wrote:

Bij dat selecte gezelschap van Spielberg en Lucas, die veel dingen samen bespraken, hoorde Francis Ford Coppola er ook bij.

En De Palma & Scorsese.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

cornelis wrote:

(quote)

Spielberg ontving zijn Europese collega's tijdens een lunch. Wat hij hun concreet kon aanbieden, vertelde hij, was dat ze op zijn voorspraak op bezoek konden bij een aantal van de belangrijkste studio's. Pas later hoorde Verhoeven van Dan Ireland dat Steven Spielberg ook had overwogen zijn vriend George Lucas te adviseren de Nederlandse regisseur te vragen voor het derde deel van de Star Wars-saga, Return of the Jedi (...). Het zien van Verhoevens expliciete Spetters zou Spielberg echter op andere gedachten brengen, hetgeen de Nederlandse regisseur de uitspraak ontlokte: "Hij was zeker bang dat de Jedi direct aan het neuken zou slaan."

(Uit de biografie van Verhoeven, door Rob van Scheers).

Niet echt een conrete aanbieding, dus. Wel jammer. Was waarschijnlijk een betere film geworden. (Alhoewel Verhoeven het vast niet gedaan had)

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

orbit wrote:

(quote)

Nee, omdat Spielberg ook al veel kritiek op de massahysterie en de amerikaanse media verwerkte in zijn 70s films

Lees je de dingen echt alléén maar vanuit je eigen perspectief wouter?

Nee, hoor. Ik zie die kritiek echter niet zo, laat staan satire.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

cornelis wrote:

De door mij aangehaalde argumenten zijn tenminste feitelijk juist.

Het is duidelijk dat jij niet uit de wetenschap afkomstig bent

Net zoals filmpers en cultuurcritici dat al sinds de jaren '70 doen.

Ja en? Weer zo'n dooddoener, omdat meneer Verhoeven toen is aangevallen (vaak terecht), daarna succes kreeg met popcornflicks in de VS en nu terugkeert als de gevierde man, moeten we opeens de monden snoeren Volgens mij snap je relativering niet helemaal..

Wederom ben je niet goed op de hoogte. Op een goeddeels Nederlands gesproken film als Zwartboek haal je geen recettes als op een film als Basic Instinct, nee. Maar films worden door commerciële partijen als Sony Classics niet aangekocht om er verlies op te draaien, die menen winst te kunnen maken op die investering. Alles in perspectief, alsjeblieft.

Ik mag hopen dat ie in dezelfde league komt als films zoals Ameros Perros of Abre Los Ojos.. maar gezien het verschil in taalgebied wordt dat nog best lastig. Nagesynchroniseerd weet ik ook niet wat er van Zwartboek overblijft. We zullen zien.

Waarmee je toegeeft dat de stelling dat de man internationaal niets voorstelt onhoudbaar is.

Niets heb ik nooit gezegd.. ik zei alleen dat men zijn amerikaanse successen op artistiek gebied waarschijnlijk iets minder hoog aanslaat dan jullie hier doen. En dat er meerdere regisseurs zijn die dat soort films kunnen maken (gemaakt hebben!).

Dat Soldaat Van Oranje artistiek wel hoger wordt aangeslagen heb ik nooit ontkend, en sinds de WO2 weer helemaal hip is (band of brothers, untergang, shindler) denk ik dat ze een film van Verhoeven daarover wel durven marketen ja.. de man kan immers kwaliteit afleveren voor zijn geldschieters.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

Het is duidelijk dat jij niet uit de wetenschap afkomstig bent

Ook dat is niet helemaal waar, al ben ik geen wetenschapper.

Maar wijs me maar aan wat ik aan feitelijke onjuistheden heb opgeschreven. De feitelijke onjuistheden in jouw posts heb ik stuk voor stuk aangewezen en toegelicht. Wel zo correct.

omdat meneer Verhoeven toen is aangevallen (vaak terecht), daarna succes kreeg met popcornflicks in de VS en nu terugkeert als de gevierde man, moeten we opeens de monden snoeren

Dat zeg ik niet. (Blijf je bezig mij woorden in de mond te leggen?). Ik heb kritiek op Verhoeven niet verboden, hoor. Enkel, jij schreef:

Verhoeven wordt op handen gedragen

Dat wilde ik dan weer nuanceren Er zijn fans, maar er is ook veel serieus tegengeluid. Altijd al geweest. Ik wees je al eerder op de recensies van Zwartboek, waar je een verkeerde indruk van bleek te hebben.

orbit wrote:

(over dat de man internationaal niets voorstelt) Niets heb ik nooit gezegd

terwijl orbit ook wrote:

Ik denk dat zijn naam al minstens 10 jaar niet is gevallen in de VS, en de

meeste landen daarbuiten.

Die twee quotes lijken mij met elkaar in tegenspraak. (Als ik de eerste tenminste goed begrijp).

dat men zijn amerikaanse successen op artistiek gebied waarschijnlijk iets minder hoog aanslaat dan jullie hier doen.

Ik weet niet wie 'jullie hier' zijn en ik weet niet hoe hoog jij denkt dat 'men' (wie?) zijn Amerikaanse successen op artistiek gebied aanslaat. Het is ook nogal onduidelijk waar je je op baseert, anders dan op onderbuikgevoelens.

Voor mezelf durf ik te denken dat ik zijn internationale status in perspectief zie.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

orbit wrote:

de gevierde man

Die is wel erg goed, trouwens. Hulde.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

japollo

• 1 messages
  • 0 votes

The One Ring wrote:

(quote)

Als ik op zoek ga naar belanrijke namen uit de periode 1910 tot en met 1925 kom ik alleen weer de standaardnamen als D.W. Griffith, Erich von Stroheim en Eisenstein tegen. Allemaal geen Nederlanders zover ik weet. Maar als jij mij verteld waar ik meer informatie kan vinden over de Nederlandse cinema van die tijd dan zou dat zeker helpen.

hey, je vertelt dat je een betoog hebt geschreven over de nederlandse film, zou je die kunnen sturen of kan ik die ergens vinden? Ik wil graag verder gaan op dit onderwerp.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Voor de liefhebber: heb zondag een overzicht van het afgelopen filmjaar geschreven ->

Nederlands filmjaar 2006

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Leuk stuk, Quido.

Echter, wat mij verwondert:

Voor de artistieke film bleek in 2006 wederom weinig interesse. Nog steeds is de positie van deze tak in de Nederland filmindustrie ondergeschikt aan die van de publieksfilm

Is dat nou echt zo? En gaat het dan over interesse bij publiek of bij makers? En is die door de politiek gehanteerde scheiding tussen artistieke en commerciële films eigenlijk wel vol te houden?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Informatief stuk. Mooi overzicht.

Met bijna 100.000 bezoekers is Ober wel een filmhuishit hoor. Dus vreemd dat je het bij de artistieke films niet noemt.

'Voor de artistieke film bleek in 2006 wederom weinig interesse.' is dus niet een terechte constatering.

Mooi dat Van Warmerdam nog steeds zoveel mensen aanspreekt.

Wat de Oversteek betreft:

Diep beste film in Genève

'Ook prijs voor hoofdrolspeelster Melody Klaver'

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

cornelis wrote:

Is dat nou echt zo? En gaat het dan over interesse bij publiek of bij makers?

Eerder bij de politiek/beleidsbepalers.
En is die door de politiek gehanteerde scheiding tussen artistieke en commerciële films eigenlijk wel vol te houden?
Dat zal de toekomst uitwijzen. Vraag me overigens af of het wel zo slim is om een dergelijke scheidslijn te trekken. Zo hou je het ' het kleine broertje naast de grote broer'-gevoel juist in stand en maak je er wellicht iets afstandelijks van.

kappeuter wrote:

Met bijna 100.000 bezoekers is Ober wel een filmhuishit hoor. Dus vreemd dat je het bij de artistieke films niet noemt..

Hmm, heb je gelijk in. Vreemd dat ik hem daar juist niet noem, en wel op andere plaatsen.

Zal straks nog even naar dat stukje over de artistieke film kijken n.a.v. jullie commentaren.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Mooi stuk Quido.

Ben je "'N Beetje Verliefd" vergeten ?

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Grimm heeft heel veel minder bezoekers getrokken dan Ober toendertijd. Volgens nfc zo'n 37000. Heel groot verschil. Naar mijn idee is Ober ook meer gepromoot, wat wellicht wat heeft bijgedragen aan het aantal. Vele commercials op tv geweest, veel aandacht op het festival...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Niet enkel de promotie. Grimm is ook een mindere film. Ober heeft betere mond-tot-mond reclame gehad. Ik kreeg m ook aangeraden.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.